F800S heitti kärrynpyörää

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wanico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wanico

New member
F800S heitti kärrynpyörää

Pyörä heitti ojan pohjalla täyden voltin. Ihme kyllä juuri mitään ei mennyt rikki, mutta lähes kaikissa osissa on naarmuja. Vähemmän ja enemmän syviä. Nyt on oiva tilaisuus tarjota minulle orkkis osia niiden jotka ovat hankkineet vaikka uudet peilit, vilkut, putken ja vanhat on jääneet hyllyyn makaamaan.
 
Vaihde oli kutosella silloin kun pyörä suistui ajosuunnassa vasemmalle ojaan. Sain vaihteen vapaalle ilman väkivaltaa ennen pyörän ojasta nostoa. Vaihdepolkimen seutu ei ole saanut pahasti kipeetä, poljin on vain lievästi taipunut ylöspäin. Nyt ei mene enää kuin ykkönen ja kakkonen silmään ja nekin pysyy päällä vain niin kauan kun on veto päällä. Heti jos höllää kaasua hyppää vaihde vapaalle. Mikä neuvoksi? ( ei vienti merkkikorjaamoon, ku pitäis ylihuomenna päästä jatkamaan matkaa.
 
Kyllä sieltä siirtäjistä tai polkimen mekanismista lienee jotain vääntynyt tai rikki. Tuskin avaamatta voi ajokuntoon saada (en tosin tunne ko. konetta).
 
onkohan pelkästään vääntynyt se vaihdepoljin ? katso ettei ole pyörähtänyt booreilta. saattaa nimittäin ottaa ylöspäin vaihtaessa kiinni johonkin ja jää vajaaksi polkimen liike :blink:
 
onkohan pelkästään vääntynyt se vaihdepoljin ? katso ettei ole pyörähtänyt booreilta. saattaa nimittäin ottaa ylöspäin vaihtaessa kiinni johonkin ja jää vajaaksi polkimen liike :blink:

Pyörä siis heitti kärrynpyörän, eli etu ja takavalot sai enemmän kipeetä ku vilkut. Tottakai se lopuksi kellahti vasemmalle kyljelleen saviseen pitkään heinään. Pyörässä on kaatumaraudat joten se laatikkoon menevä akseli ei voinut saada pahaa tälliä. Itse vaihdepoljin vääntyi korkeintaan 5 mm ulkosyrjästä ylöspäin. Polkimen varsi ja vipumekanismit vääntyivät korkeintaan 1-2 mm.
 
Pyörä siis heitti kärrynpyörän, eli etu ja takavalot sai enemmän kipeetä ku vilkut. Tottakai se lopuksi kellahti vasemmalle kyljelleen saviseen pitkään heinään. Pyörässä on kaatumaraudat joten se laatikkoon menevä akseli ei voinut saada pahaa tälliä. Itse vaihdepoljin vääntyi korkeintaan 5 mm ulkosyrjästä ylöspäin. Polkimen varsi ja vipumekanismit vääntyivät korkeintaan 1-2 mm.

Jokuhan tuossa kipeätä sai. Sen arvaaminen mikä ja mistä ei tietty ole ihan helppoa. Järki viittaisi vivustoon, jos/kun sille kyljelle kellahti.
 
Kun en muutakaan keksinyt lähdin ajelemaan sitä laatikkoa kakkosella lämpöiseksi. Parin minuutin ajon jälkeen alkoi kakkonen pysymään päällä ilman jalalla pitämistä. Ykkönen hyppää edelleen pois heti kun veto loppuu. Jossain vaiheessa aloin houkuttelemaan kolmosta silmään ja kyllähän sekin sitten onnistui. Ja samantien 4,5 ja 6.

Nyt laatikko siis pelaa niin että vaihtaminen kaikki ylös (2-6 tai kaikki alas 6-2) onnistuu suht kivuttomasti, mutta edestakaisin vaihto ei toimi kuin ykkösen ja kakkosen välillä. Ykkönen pysyy edelleenkin päällä vain veto päällä, moottorijarrutuksessa pykälä hyppää pois ellei pidä jalalla vaihdetta päällä.

Mitään ylimääräistä ääntä tai hajua ei tule mistään. Voisiko vaiva liittyä jotenkin kytkimeen?
 
Aika vaikea uskoa, että mikään vika kytkimessä aiheuttais vaihteen päältä hyppimisen. Vaihteiden pitäs mennä päälle vauhdissa ihan hyvin ilman kytkimen käyttöäkin, kun kaaasua vähän höllää.

Varmasti joku vääntynyt vaihteensiirtomekanismissa (haarukka, akseli tms.)
 
Kun kerta poljin on sen verran ottanut osumaa että on vääntynyt, on muuhunkin vivustoon kohdistunut voimia joille niitä ei ole suunniteltu. Ja kun vaihde kerran hyppää pois vedon loppuessa, väittäisin että vika löytyy polkimet ja sen akselin seuduilta.
 
Oliskos tuossa käynyt niin, että kaatuminen on painanut vaihdepolkimen akselia sisäänpäin laatikkoon ja tuo liike on sitten vääntänyt akselilla olevaa vaihteensiirtohaarukkaa niin, että se ei pyöritä vaihteensiirtorumpua enää oikein.
Tuossa kuva:
Vaihteensiirtomekanismit
Taitaa mennä purkuhommiksi kuitenkin.

Pekka
 
Viimeksi muokattu:
Kakkoselta kolmoselle saanti on käytännössä kaikkein nihkein, ennen vaihtaminen pelkällä kaasulla ilman kytkintä on ollut varsinkin isommilla vaihteilla vaivatonta. Nyt ei mene ollenkaan. Vika näyttäis olevan ainakin osittain siinä ettei vivun palautusmekanismi jaksa palauttaa poljinta takaisin keskelle, vaan se jää ylös tai alas. Miten sitä voisi herkistää? Oisko kellään lainata viikonlopuks "väärän puolen poljinta" laittaisin sen suoraan laatikkoon kiinni ilman tuota vipumekanismia. Sitä olis sitten helpompi varpailla palautella keskikohtaan.
 
Jokin siellä nyt jumittaa sen verran ettei mekanismi palaudu 'lepotilaan' vaihdettaessa. Voipa olla laatikon sisälläkin, jos ulkoiset jumitusmahdollisuudet on tarkistettu: visuaalinen tarkastelu ja polkimen liikuttelu käsin paikallaan, mieluiten koneen käydessä ja takapyörä ilmassa.
 
Jokin siellä nyt jumittaa sen verran ettei mekanismi palaudu 'lepotilaan' vaihdettaessa. Voipa olla laatikon sisälläkin, jos ulkoiset jumitusmahdollisuudet on tarkistettu: visuaalinen tarkastelu ja polkimen liikuttelu käsin paikallaan, mieluiten koneen käydessä ja takapyörä ilmassa.
Veikkaisimpa, että tuo haarukka on vääntynyt ja jumittaa tuota nro 29 siirtäjää vasten.
Osa 29 jumissa?

PS. Jaa, kun katselin ko. pyörän kuvia niin näyttääkin siltä, että ei tuohon akselin päähän juuri mikään voi osua pyörän kaatuessa.
Ei se taidakaan olla tämä homma.

Pekka
 
Viimeksi muokattu:
photo.php
Veikkaisimpa, että tuo haarukka on vääntynyt ja jumittaa tuota nro 29 siirtäjää vasten.
Osa 29 jumissa?

PS. Jaa, kun katselin ko. pyörän kuvia niin näyttääkin siltä, että ei tuohon akselin päähän juuri mikään voi osua pyörän kaatuessa.
Ei se taidakaan olla tämä homma.

Pekka

Osan 29 tappi saattaa olla liki irti. Jos se katkeaa, vaihteet ei varmaan toimi.
 
No eipä auttanut sittenkään laatikon lämpimäksi ajelu. Nyt se päätti sitten jämähtää kolmoselle. Kun vipua liikuttaa käsin ylös tai alas menee se kumpaankin suuntaan suht juohevasti ja varsinkin alas painettaessa kuuluu sellainen samanlainen ääni kuin pykälä menisi paikoilleen. Käytännössä siellä pysyy kolmonen silmässä. Myös vaihde näyttö pysyy koko ajan kolmosella.

Onko Pekalla tänä syksynä pura ja kokoa kasisatasen laatikko kurssia? Nyt olis pyörä tarjolla.
 
No eipä auttanut sittenkään laatikon lämpimäksi ajelu. Nyt se päätti sitten jämähtää kolmoselle. Kun vipua liikuttaa käsin ylös tai alas menee se kumpaankin suuntaan suht juohevasti ja varsinkin alas painettaessa kuuluu sellainen samanlainen ääni kuin pykälä menisi paikoilleen. Käytännössä siellä pysyy kolmonen silmässä. Myös vaihde näyttö pysyy koko ajan kolmosella.

Onko Pekalla tänä syksynä pura ja kokoa kasisatasen laatikko kurssia? Nyt olis pyörä tarjolla.
Ei oo kasisatasen kurssia ei. Sorry.

Pekka
 
Veikkaisimpa, että tuo haarukka on vääntynyt ja jumittaa tuota nro 29 siirtäjää vasten.
Osa 29 jumissa?

PS. Jaa, kun katselin ko. pyörän kuvia niin näyttääkin siltä, että ei tuohon akselin päähän juuri mikään voi osua pyörän kaatuessa.
Ei se taidakaan olla tämä homma.

Pekka

Vaihde oli kutosella ja poljin taipunut ylös päin. Siis niin että on väkisin yritetty saada seiska silmään.
Kumpi siinä todennäköisemmin vaurioituu se akseli Nr 14 leuka vai tuo siirtäjä Nr 29?
 
Vaihde oli kutosella ja poljin taipunut ylös päin. Siis niin että on väkisin yritetty saada seiska silmään.
Kumpi siinä todennäköisemmin vaurioituu se akseli Nr 14 leuka vai tuo siirtäjä Nr 29?

Yhtäkkiseltään epäilisin tuota vaihdevivunakselilla olevaa "haarukkaa"joka kääntää osaa 29,näyttäis olevan niinsanottu sulakeosa....eli ekaks antaa peräksi.....:sad:
 
Näyttää siltä, etten saa mopoa merkkikorjaamon pukille näin ajokauden aikana. Pääseekö tuohon vaihteen siirtäjään käsiksi irroittamalla "motor housing cover left" ?

Ja jos joku on posken avannut, niin tippuuko sieltä syliin jotain roinaa jota on pirullista saada samassa järjestyksessä takaisin?

Pitääkö mopotti olla esim. Voimakkaasti oikealle kallistettu.
 
Back
Ylös