• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

FJ1200 valuttaa bensaa maahan!

HotRodDevil

New member
Elikkäs kun pyörä FJ1200 vm-90 on parkissa niin bensaa valuu ilmeisesti kaasuttimien ylivuotoletkuista tipoittain maahan, havaitsin aamulla että iloisesti oli tiputellut melkein puoli tankkia maahan yön aikana!

Huomasin jo aiemmin ajossa, että jotain tippuu maahan kun risteyksessä pysähdyin eli vuoto on nyt jatkuvaa.

Väänsin nuo letkut mutkalle ja jesaria ympärille näin ensiavuksi mutta mitä sille pitäisi tehdä?

Onko jossain kaasarin neulaventtiilissä joku iso roska jolloin kaasari täyttyy ja vuotaa ylimääräiset putkea pitkin ulos?

Mitä kustantaa kaasarien putsaus, varmaan monen tunnin homma pajalla? Ketuttaa jo valmiiksi rahan meno...
 
Elikkäs kun pyörä FJ1200 vm-90 on parkissa niin bensaa valuu ilmeisesti kaasuttimien ylivuotoletkuista tipoittain maahan, havaitsin aamulla että iloisesti oli tiputellut melkein puoli tankkia maahan yön aikana!

Huomasin jo aiemmin ajossa, että jotain tippuu maahan kun risteyksessä pysähdyin eli vuoto on nyt jatkuvaa.

Väänsin nuo letkut mutkalle ja jesaria ympärille näin ensiavuksi mutta mitä sille pitäisi tehdä?

Onko jossain kaasarin neulaventtiilissä joku iso roska jolloin kaasari täyttyy ja vuotaa ylimääräiset putkea pitkin ulos?

Mitä kustantaa kaasarien putsaus, varmaan monen tunnin homma pajalla? Ketuttaa jo valmiiksi rahan meno...
Ettei olisi bensahana -PRI- _asennossa.

Tuolloin alipainehana on tilassa, jossa putki on auki kohokammiolle asti. Tavaraa tulee ja taatusti valuu yli...

Asentoja on kolme: 1. Shut, 2. Run, ja 3. Pri.
Olisiko niin, että varatankkia olisi ollut tarvis?

Tämä on ittelle käynyt ja isosti ihmettelin, kun polttoainelammikko oli Suznan alla. Syynä tuo bensahanan kanssa tupeksiminen.
wink.gif


-jami
 
Taidan olla aivan tumpelo mut ei kai FJssä ole mitään bensahanaa, ei ole kuin kytkin varatankille, joko ON tai RES. Kytkin asennossa ON.
 
Sähköinen tai alipainetoiminen hana? Jokatapauksessa hana ei enää sulje bensantuloa, eikä noi neulaventtiilit jaksa pidellä. Hanan kimppuun ensin lähtisin.
 
Kohon neulaventtiileistä etsisin ensimmäisenä sitä vikaa. Kohokin voi olla jumissa. Jos kohon neulaventtiili ei jaksa pidellä bensan tuloa kohokammioon kun koho on ylhäällä niin neulat ei ole kunnossa. Neulojen kumitiivisteet kovettuneet tai jotain skeidaa siellä röörissä.

Mutta ensimmäiseksi ota se jesari niistä ylivuotoletkuista pois sillä jos kaasarit tulvii eikä se liika bensa valu ylivuotoletkuja pitkin pois niin silloin on erinomainen mahdollisuus, että se bensa valuu muualle eli vaikka öljytilaan. Eli ennen kuin starttaat pyörän niin katsasta ettei bensat ole öljyn seassa.
 
Itselläni kävi juuri näin eli bensat valui öljytilaan. Alipainehana hajosi enkä huomannut asiaa ennen kuin risteyksestä lähtiessä pyörä meinas karata käsistä. Oli nimittäin öljytilavuus ylittänyt maksimin ja ruikkas öljyä ylivuotoletkun kautta takarenkaalle! Siinä oli lippa enemmän kuin lähellä.
 
Kunnossakaan olevat neulaventtiilit eivät välttämättä, ja useimmiten, jaksa pidellä bensoja takanaan kun pyörä ei ole käynnissä. Sen takia pyörissä on joko käsin tai automaattisesti sulkeutuva hana.
Pumpulliset sitten erikseen, tosin esim. VF750 Hondassa oli sekä suljettava hana että pumppu.
 
FJ:ssä hana suljettavissa kiintoavaimella tankin alta. Ei sitä tarvita kuin tankkia irrottaessa.
 
Mutta ensimmäiseksi ota se jesari niistä ylivuotoletkuista pois sillä jos kaasarit tulvii eikä se liika bensa valu ylivuotoletkuja pitkin pois niin silloin on erinomainen mahdollisuus, että se bensa valuu muualle eli vaikka öljytilaan. Eli ennen kuin starttaat pyörän niin katsasta ettei bensat ole öljyn seassa.
Mites nyt sen tarkistan onko bensat öljyn seassa muuten kuin avamalla öljypropun ja katsomalla mitä litkua tulee ulos?

Jos öljypinta ei ole noussut niin kovaa ajoa vaan?
 
Mutta ensimmäiseksi ota se jesari niistä ylivuotoletkuista pois sillä jos kaasarit tulvii eikä se liika bensa valu ylivuotoletkuja pitkin pois niin silloin on erinomainen mahdollisuus, että se bensa valuu muualle eli vaikka öljytilaan. Eli ennen kuin starttaat pyörän niin katsasta ettei bensat ole öljyn seassa.
Mites nyt sen tarkistan onko bensat öljyn seassa muuten kuin avamalla öljypropun ja katsomalla mitä litkua tulee ulos?

Jos öljypinta ei ole noussut niin kovaa ajoa vaan?
Haju kertonee onko öljyn joukossa bensaa. Öljyntäyttö korkki auki ja kuono viereen.
 
Taidan olla aivan tumpelo mut ei kai FJssä ole mitään bensahanaa, ei ole kuin kytkin varatankille, joko ON tai RES. Kytkin asennossa ON.
ompa hyvinkin hana , jammussa on auto maatti hana tankin pohjassa ja se pitää toisinaan korjata huolto sarjalla joka muistaakseni maksaa n. 25 euroo tulee uudet tiivisteet eikä paljon muuta sitten tarvitakkaan pultteihin kannattaa laittaa jotain mikä kestää bensiiniä sitten kun kierrät niitä takaisin . vuotaa muuten niitä kierteitä pitkin bensat maahan . ainakin stormilta saa jammuun huoltosarjaa , sieltä olen itsekkin ostanut omaani, itsellä kun on jammun 1200 fj kilpa viritettynä .
 
Jepa eli päivitystä aloittamaani aiheeseen.

Ajon aikana ja seisaaltaan bensaa valui kolmesta ylivuotoputkesta lähes norona, joten ei auttanut muuta kuin ajella tankki tyhjäksi.

Vaihdoin varmuuden vuoksi öljyt, kun ehdoteltiin että olisi voinut valua bensaa öljytilaan.

Mopo menee huoltoon jossa jokaiseen kaasariin laitetaan korjaussarja (13 € / kaasari), joten tuleepi sitten kaikki mahdolliset tiivisteet ja osat vaihdettua.

"Sammoilla häppeillä" sykronoidaan kaasarit.
Voisinpa myös tuon bensahanan korjaussarjan (9€) asennuttaa kun on kilkkeet auki.

Sit sais tulla kuntoon, kun joutuu nyt Harrikalla kurvailemaan, vähän turhan leppoisaa kyytiä
smile_org.gif
 
Ei vuoden -90 FJ:ssä ole tosiaankaan huollettavaa alipainetoimista bensahanaa niinkuin vanhemmissa, taisi olla ennen vuotta -86 valmistetuissa malleissa. Muutos vissiin tuli samalla kun systeemiin tuli bensapumppu ja tuo uudempi hana on hyvin yksinkertainen (=heppoinen) laitos, jota käytetään ainoastaan kun bensaletkuja tai koko tankki irrotetaan. Siinä on erittäin helposti nuljaantuva muovista valmistettu n. 7mm neliökanta, jota käännnetään 90 astetta auki/kiinni.

Versioiden eroja voi tutkia vaikka tuolta:
http://216.37.204.203/Yamaha_OEM/YamahaMC.asp?Type=12&A=25
 
Jos menee huoltoon, pyydä tarkistamaan kaasarien bensiinin pinnan korkeus samalla, saat kaiken kerralla paikalleen, synkronointi ja seokset myös, korjaussarjassa taitaa tulla noi seosruuvitkin mukana ja pelkällä vaihdolla ei oo arvot paikallaan.
 
Vika saatu korjattua.

Eli tuo bensan valuttelu johtui siitä, että ilmeisesti pyörään oli aikaisemmin vaihdettu sellainen bensapumppu, joka puski liian suurella paineella bensaa kaasuttimiin, jolloin neulaventtiilit eivät vain pystyneet pitämään bensoja takanaan ja kaasarit tulvi.

Nyt tuli siis kaikkiin kaasareihin korjaussarjat, jossa uudet neulaventtiilit, tiivisteet jne.

Lisäksi bensapumppu ohitetettiin letkulla. Uusi pumppu maksaa 370 euroa kysyttynä Tampereen Yamaha Centeristä, joten Ei Kiitos!
sad_orig.gif


Romareiltakaan ei tunnu löytyvän mutta brittien FJOwners Clubista näyttäisi saavan sopivaa hintaa 104 puntaa + pakollinen 17 punnan liittymismaksu + rahti, joten eihän tämä ihan katastrofilta näytä.

Hyvin tuntui pyörä pelaavan 80 kilometrin lenkin perusteella joten näyttää sitä bensaa piisaavan pelkän painovoiman/alipaineenkin avulla. Voipi olla ettei ihan tyhjäksi kuitenkaan auta tankkia päästää ettei ala nykimään.

Samaan syssyyn synkronoitiin kaasarit, joka olikin tarpeen, herkisteltiin etujarru, joka tuli tehokkaamman tuntuiseksi ja lopuksi vielä vaihdettiin etuiskareihin 15w öljyt, napakoitui kummasti meno.

Ehkäpä talven synkkinä päivinä voisi tuon pumpun asennuttaa, kun nyt ei ole kuitenkaan hoppu sen kanssa.

Kiitos vielä kaikille asiaa kommentoineille hyvistä ja asiantuntevista vinkeistä!

smile_org.gif
 
Back
Ylös