• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

FJR 1300 ABS ja TM

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Moi

Olen tilannut ja lukenut Tekniikan Maailmaa poikasesta asti. Useimmat numerot lienevät tallella.

(Uskomattoman painavaa tavaraa muuttolaatikossa! Aikakauslehtipaperi sisältää kiviainesta, minkä takia se palaa surkeasti.)

Viimeisin numero oli ominaiseen tapaan ajan hermolla. Lehti testasi isoja moottoripyöriä ja julkaisi jutun syyskuussa. Ajoitus kaikki kaikessa!

Oletteko koskaan kuullut perheenisän selittävän toiselle, miksi valitsi tietyn stereon tai Nissanin mallin? Tarkoitan tietysti sitä maailman vanhinta veruketta puolustella valintaansa: "Kato kun se oli TM:n testivoittaja, sai viisi tähteä!" Ikäänkuin neljän tähden pelistä ei olisi ainesta perheen kauppakassiksi tai stereoradioksi!

Sitten omistussuhteessa käy vuoden päästä niin, että joku toinen toimittaja ruttaa hankinnan uusien parempien tai muuten mieltymyksiin soveltuvien mallien markkinoilletulon myötä.
Silloin TM on paska lehti ja puhuu mitä sattuu.

Jokainen meistä varmasti tämän TM-ilmiön edessä on joskus joutunut puntaroimaan omia arvojaan ja valintoja, joita ostohuumassa on tullut tehtyä.
On aika intiimi tunne nähdä lehden sivuilla oma kahvinkeitin tai höyrypesuri haukuttavana. Vaikka se on ihan hyvä, oikeastaan paras saatavilla olevista. Tai ainakin ostohetkellä myyjä niin vakuutti. Paska lehti!

No, tämä moottoripyörävertailu päättyi onnellisesti minun kannaltani.
FJR pesi koko muun sakin. Se on yksiselitteisesti paras pyörä noista viidestä. 0,1 pisteen erolla perässä seuranneeseen Bemariin.

Turha tulla elvistelemään kenenkään Ducateilla tahi Suzukeilla. TM on sanansa sanonut, jammu rulettaa. Muut merkit vedän vessanpöntöstä. Hah!

Onko moiselle ehdottomuudelle katetta? Olenko täysin vietävissä?

No no.. Täytyy tunnustaa, että luin lehdestä mopojutun ensimmäisenä.
Vilkaisin jopa testin tuloksen ennen artikkeliin paneutumista.

Vaikka tiedän, että FJR on mahtava fillari - siis juuri minun tarpeisiin sopiva - tunsin hetkittäistä paniikkia tuomion suhteen. Entä jos Teknari ei osaakaan arvostaa pyöräni hyviä ominaisuuksia? Entä jos painotukset ovat eri kuin minulla!

Onneksi niin ei ollut. Nyt ei tarvitse perua tilausta ja kirjoittaa POstilaatikko-palstalle, kuinka puolueellista tietoa lehti ojn ruvennut julkaisemaan. Ei myöskään tarvitse nostaa kissanhäntää pöydälle siitä, kuinka lahjottuja koko sakki siellä toimituksessa on!

Hauskaa syksyä koko motoristiporukalle. Myös Suzuki- ja Ducatikuskeille
smile_org.gif
. Ja tietysti Tekniikan Maailmalle!

Mää oon AINA sanonu, jotta kyllä ne tietää...
bowdown.gif

Kuulun siihen ryhmään että luen arvostelut "objektiivisesti". Jos FJR saa haukut niin ok, ja jos on maailman paras pyörä niin ok. Se on NIIN paljon mitä ominaisuutta painottaa.

TM:n testissä koko testipyöräkokoelma oli vähän hassu, niin erilaisia. Mutta tässä onkin yksi, IMHO, paras FJR:n ominaisuus, kohtuu vahva monella eri osa-alueella. Yleispyöräksi en voisi kuvitella parempaa pyörää kuin tallista löytyy  
062802jumpie_prv.gif

Tekniikan Maailma tosiaan on puolueellinen. Eräskin automerkki uhkasi lopettavansa mainontansa lehdessä jos ei saa autoaan testivoittajaksi.
Ja kovasti ihmettelen uusimmassa lehdessä olevaa digisovittimien testiä. Nokia tietenkin voitti, kuten aina puhelintestitkin.
Valitettavasti tuttavani, jolla on kodinkoneliike, kertoi, että kaikki nokian digiboksit jotka hän on myynyt on myös menneet korjattaviksi.

Luota nyt sitten TM testeihin.

ai niin tekniikan maailma sai viisi hanuria
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

digisovittimien testiä. Nokia tietenkin voitti, kuten aina puhelintestitkin.
Valitettavasti tuttavani, jolla on kodinkoneliike, kertoi, että kaikki nokian digiboksit jotka hän on myynyt on myös menneet korjattaviksi.
Tais mennä mulla ohi otsikon, mut nokialaisesta.
Mulla kolmen vuoden aikana ei ole ollut yhtään Nokian kännykkää, jossa ei olisi ollut yhtään vikoja. Ei yhtä ainutta.
3310 ja 3330 soittelivat ihan itsestään. 6310:iä kahden kuukauden aikana kolme kappaletta ja kaikki uusia. Viimeisin lojuu pöytälaatikossa varalla. Nykyinen iso ja kallis möhkäle, eka versio sippas kuukaudessa ja nykyinen eri tavoin silloin tällöin. Se niiden laadusta.

TM saisi joskus tehdä kännykkätestiä elävässä elämässä eikä testipenkissä antennin desimaaleja.

Olisko nuo muut merkit sitten parempia.

Olenko minä joku "vähemmistönokialainen" kun nimenomaan Nokian kännyjä on vuosien varrella ollut jos jonkinlaista niin omassa kuin tuttujen & sukulaisten käytössä ja yksikään niistä ei ole minkäänlaista huoltoa ikinä tarvinnut, ei yksikään ja "otos" on sentään kymmeniä kappaleita 2110...9210i
eek.gif
No okei. Tuosta luvusta jätin pois käyttäjän omasta syystä (esim. tiputtaminen) aiheutuneet huoltokeikat, jonka vuoksi mm. 7110 sai 4 uutta liukuläppää - kaikki tosin takuuseen - kun aina pudottamisen seurauksena kapulan oma mikki lopetti toimintansa, headset toimi yhä
confused_orig.gif

No mutta itse asiaan. Omaa (ja emännänkin!) silmää tuo FJR jotenkin vain miellyttää vaikka Yamaha onkin. Hyvä esimerkki MP-03:sta kun siellä emännän kanssa kierreltiin, oli ilme kovin
sad_orig.gif
kun kaiken maailman moponäyttelyihin hänetkin mukaan raahaan. No FJR:n kohdalla hänenkin ilme kummasti kirkastui jotta tuossa! Tuossa on jo kunnon moottoripyörä! Vielä kun joku "asiantunteva" TM tuosta kertoilee positiivisia juttuja, niin kummasti rupeaa Hondan siivet kangistumaan ja taitaa olla seuraavan pyörän myötä leirinkin vaihto vielä edessä
ghostface.gif

Täytyy tunnustaa (ilman TM:n vaikutustakin) että toi FJR kiiluu meikäläisenkin silmissä kaikkein kirkkaimmin...

Sillä kun ei oikein ole kilpailijaa. Minä tahtoisin semipystyllä ajoasennolla, hyvinsuojaavalla katteella ja kardaanivedolla varustetun "matka/hupi"-mopon itselleni...Eikä toi Deauvillekään valitettavasti oikein sytytä (tuntuu vaisulta ja voimattomalta)

Näiden kahden välissä ei oikein ole sopivaa, vai olenko jonkun vaihtoehdon missannut?

Mitä tulee kännyköihin, niiden kanssa ihan työksenikin paljon pelanneena sanoisin, kaikissa merkeissä on vikoja ollut, markkinajohtaja Nokian vikaprosentti ei ole sen suurempi kuin muillakaan...Sitä paitsi käyttölogiikassa Nokia on aivan ylivoimainen...

Sen verran otan minäkin kantaa että jos TM kirjoittaa että paska on parasta ravintoa niin yli puolet suomalaisista syö sitä ihan kiltisti. Näitä TM:n ja varsinkin Tuulilasin juttuja pitää aina suodattaa itselleen sopiviksi ja hakea ne omat pointit arvostelusta. Jos joku häviää 0,1 pistettä ja tulee kakkoseksi niin se on monen mielestä huono. Tähän olen tosi monta kertaa törmännyt rengasmyynnissä, vain testivoittaja kelpaa toisille, maksoi mitä maksoi.
No sen verran vielä että kyllä se mullekin kelpais se FJR.
Yamaha for ever.
wink.gif

TM, ja moni muukin lehti vertailee pyöriä "järkevin" ja mitattavin perustein. Järki ja moottoripyöräily ei puolestaan kohtaa oikein mitenkään.

Itselle ratkaisevia seikkoja on esimerkiks ulkonäkö ja äänet, joita ei tietenkään arvostella mitenkään. Ja suorituskyky & moottorin ominaisuudet ovat vain yksi osa-alue, jota ei painoteta siinä määrin kuin se valintaan oikeasti vaikuttaa. Lisäksi vertailuissa on yleensä vähän ihme pyöriä. Esimerkiksi n. vuosi sitten Yamaha TDM voitti "streetfighter"-vertailun. Hoh hoijaa. Ja viimeisin TM-vertailu keskittyi selvittämään miten erityyppiset pyörät sopivat matkusteluun. Tollaisen vertailun informatiivinen arvo minulle on aika lähellä nollaa...
033102ass_1_prv.gif

TM-menestys vertailussa ei vaikuta mun pyörävalintaan yhtään millään tavalla, mutta tuleehan noi silti luettua.

Täytyy tunnustaa (ilman TM:n vaikutustakin) että toi FJR kiiluu meikäläisenkin silmissä kaikkein kirkkaimmin...

Sillä kun ei oikein ole kilpailijaa. Minä tahtoisin semipystyllä ajoasennolla, hyvinsuojaavalla katteella ja kardaanivedolla varustetun "matka/hupi"-mopon itselleni...Eikä toi Deauvillekään valitettavasti oikein sytytä (tuntuu vaisulta ja voimattomalta)

Näiden kahden välissä ei oikein ole sopivaa, vai olenko jonkun vaihtoehdon missannut?
Älkää ampuko minua tällä foorumilla, jos varovasti ja anteeksipyytäen kysyn: Olisiko Pan European 1300 DX edes harkittavissa oleva vaihtoehto. (Vertailutestejäkin lienee useita tehtynä, jos niitä kokee tarvitsevansa).
Mielestäni FJR on mahtava pyörä.

BMW:llä on semmoisia kardaanivetoisia pyöriä mallistossaan. Moto Guzzilla myös, ainakin se 110 Breva on tulossa. Kawasakillakin muistaakseni (vieläkin?) GTR 1000. Yamahalla 900 diversion. Hondalla on Deauvilleä suurempi(FJR:n kokoinen) Pan European.

Deauvillellä kulkee ihan hyvin ainakin yksi päällä. Kaksikin, jos eivät ole isoja. Normaaleja moottoritienopeuksia(ei kokoajan ohitellen) se kulkee ihan kivasti. Muta ei se mikään raaseri ole. Matkaaa sillä taittaa ihan kivasti. Ittelläni kyllä p***e puutuu reilun tunnin istumisen jälkeen...

BMW:llä on semmoisia kardaanivetoisia pyöriä mallistossaan. Moto Guzzilla myös, ainakin se 110 Breva on tulossa. Kawasakillakin muistaakseni (vieläkin?) GTR 1000. Yamahalla 900 diversion. Hondalla on Deauvilleä suurempi(FJR:n kokoinen) Pan European.

Ööh, kyselin noiden kahden väliin sopivia pyöriä; Bemut ja myöskin Pan European on kalliimpia kuin FJR...

Sitte toi Kawa GTR samoin kuin Jammun Dive kuuluu enemmänkin "moottoripyöräilyn lähihistoriaan" kuin tähän päivään...

Uus iso Breva, hmm, katteet puuttuu...

Noh, odotellaan mitä ensi vuosi tuo tullessaan tänne Suomen maalle, etenkin sitä, mitä tapahtuu hinnoille...

Ööh, kyselin noiden kahden väliin sopivia pyöriä; Bemut ja myöskin Pan European on kalliimpia kuin FJR...

Uus iso Breva, hmm, katteet puuttuu...

Noh, odotellaan mitä ensi vuosi tuo tullessaan tänne Suomen maalle, etenkin sitä, mitä tapahtuu hinnoille...
Bemun R1150RS ainaskii on halvempi kun FJR tuon motopalstan hinnaston mukaan... ainiin, mutta laukut jooo...

Siinon katteitakin...

Ja ainahan myynnissä on käytettyjä tohon väliin aika paljon...

Älkää ampuko minua tällä foorumilla, jos varovasti ja anteeksipyytäen kysyn: Olisiko Pan European 1300 DX edes harkittavissa oleva vaihtoehto. (Vertailutestejäkin lienee useita tehtynä, jos niitä kokee tarvitsevansa).
Mielestäni FJR on mahtava pyörä.
FJR vs Hondan Pan:
Pan on selvästi tehty "puhtaammin" matka-ajoon. Ainakin omat kaupunkikruisailut ja työajot tuntuis rekalla-ajolle Pan:lla.

Back