FJR 1300 ABS

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Moi

Vanhat herrat kertoivat, että FJ 1200 korvattiin pari kolme vuotta sitten huikealla FJR 1300:lla, joka on ensiesittelyn ja hyvän vastaanoton jälkeen uudistunut kuluvalle kaudelle mm. ABS -jarruin.

Kävin ensiesittelyn aikoihin istumassa pyöräm MP -messuilla Helsingissä, mutta pyörän hankinta ei ollut silloin ajankohtaista.

Nyt napsahti äkillinen tarve tehdä sijoituksia. FJR 1300:sta ei tosin ole maassa yhtään vapaana. Lisätilauksia on tehty Japaniin. Suomi oli ensimmäinen, sitten heräsivät mm. Sveitsi ja muut Euroopan maat. Saa nähdä, tuleeko pyöriä enää tälle kaudelle myyntiin?

Mutta, jos tulee, niin onko kyseessä pelimiehen paras kaveri, vai joko kulman kuppiloissa naureskellaan pompöösille matkapyörälle, jolla ei katu-uskottava motoristi kehtaa kartsalla näyttäytyä?

Mainosmiehet kehuvat alumiinirunkoista pyörää ketteräksi ja vähintään riittävän urheilulliseksi. Onko näin?

En ole viitsinyt rääkätä itseäni koeajamalla pyörää, sillä siitä kuume nousee hellelukemiin.

Koeajon paikka on vasta, kun pyörä on maassa ja myyjä odottaa rahatukkua kieli pitkänä. Tämä on ainoa tapa säilyttää yöunet.

Omistussuhteessa eläneet, pieni luonnehdinta pelistä olisi kuitenkin tervetullut!

TERVEISIN

Jartos
 
Kyseisen kapistuksen vm.-02 omistavana voin kertoa omia mielipiteitäni; Ketterä ja vakaa peli, täyskuormallakin. Mylly vääntää tasaisesti ilman minkäänlaisia tehopiikkejä, josta johtuen se tuntui alkuun hiukan hengettömältä, ennenkuin tajusi vilkaista mittaria, että hups, mennään kovaa. Ainoa miinus tulee tuulilasista. Vaikka se onkin sähköisesti säädettävä, en ole onnistunut löytämään pyörteetöntä asentoa, meteli kovemmissa vauhdeissa ja tuulisella säällä on kovahko. Olen 184cm pitkä, miten se sopii lyhyemmälle tai pitemmälle on kokeilukohtainen juttu. Tilasin Givin korotetun spoilerplexin, pitäis vaan ehtiä hakemaan se ja kokeilla vaikutus, hinta täällä Belgiassa oli 70€. 2003-malleissa on vakiona korkeampi ja leveämpi plexi, sen hinta vaan oli nelinkertainen Giviin verraten, joten päädyin tarvikkeeseen. Kaikenkaikkiaan sovelias niin työmatkoihin, reissuun kuin pikkutiekanttailuunkin. Niin, ja täällä kun saa laillisesti ajaa jonojen välistä ruuhka-aikana, niin peilit ovat harmillisesti samalla tasolla useiden henkilöautojen kanssa, menee luovimiseksi.
 
Moi


Kiitos kommentista!


Menin hellasärön kanssa ostamaan ajovarusteita All Rightin Hemmonpäiviltä. Huomasin täytenä yllätyksenä, että piha oli täynnä esittelypyöriä.

Maahantuojan edustaja paleli yksin rankkasateessa, joten hyvän hyvyyttäni, suurena ihmisystävänä vein FJR:n yökylään.

Katsastin 300-400 km maantietä mirri pakkarilla. Gore-Texit pitivät lämpimänä ja kuivana, satoi tietysti koko ajan. Säädettävä pleksi oli tosi ylellinen, mutta totta: Touring-pleksi olisi poikaa. 185 cm pitkänä sain suhinat korviini, hieman kumartumalla oli aivan tyyntä ja hiljaista.
FJR:n lämpökahvat olivat huippuylelliset, ehdoton lisävaruste Suomeen!

Mylly vääntää uhkeasti ja kulkupuoli on kyllä taatusti riittävä. Vertaan ajokokemusta viritettyyn Blackbirdiin, jolla reissasin aina Venetsiaa myöten. Tosin reissusta on aikaa, eikä pyöräkään ollut oma, joten ehkä tämä nyt oli hieman epätieteellistä paatosta. Tukka kyllä oikeni, kun FJR:ää komensi. Parasta arkiajossa on ruhjova vääntö, jolla kyllä pärjäilee laiskempikin vaihtaja.

ABS-jarrut moottoripyörässä oli minulle uusi tuttavuus. Hieman hirvitti kouraista etujarru pohjaan sata lasissa rankkasateessa. Mutta kokemus oli pelkästään positiivinen. Pidentääköhän ABS:t jarrutusmatkaa?

Oli miten oli, kokenut kahvanvääntäjä ei moisista turvavarusteista perusta, mutta toisaalta; kukaan meistä ei nuorene!
Ehkä ABS:siä oppii arvostamaan viimeistään silloin, kun takapainoiseksi lastatulla pyörällä kohtaa hirven pimeällä ja vesisateessa, siinä sopivassa väsymyksen asteessa, jolloin refleksit ovat huonossa hapessa ja koparat kohmeessa.

FJR oli ketterämpi ja kevyempi kuin ennakko-odotukseni antoi odottaa. Hieno pyörä, jossa matkustaja ei pilaa ajokokemusta. Vaikka, onhan FJR vielä hauskempi kanttailtava yksin, ilman kuollutta painoa.

Tämä kardaanivetoinen pyörä ei niiaa lainkaan kiihdyttäessä. Jännä juttu, jotenkin sitä odotti kepin tuntua ajossa. Kyllä japsi osaa!

Jään odottelemaan ajokelejä ja fillaria. Jos sellainen nyt on tullakseen.
 
Moi

Vanhat herrat kertoivat, että FJ 1200 korvattiin pari kolme vuotta sitten huikealla FJR 1300:lla, joka on ensiesittelyn ja hyvän vastaanoton jälkeen uudistunut kuluvalle kaudelle mm. ABS -jarruin.

Kävin ensiesittelyn aikoihin istumassa pyöräm MP -messuilla Helsingissä, mutta pyörän hankinta ei ollut silloin ajankohtaista.

Nyt napsahti äkillinen tarve tehdä sijoituksia. FJR 1300:sta ei tosin ole maassa yhtään vapaana. Lisätilauksia on tehty Japaniin. Suomi oli ensimmäinen, sitten heräsivät mm. Sveitsi ja muut Euroopan maat. Saa nähdä, tuleeko pyöriä enää tälle kaudelle myyntiin?

Mutta, jos tulee, niin onko kyseessä pelimiehen paras kaveri, vai joko kulman kuppiloissa naureskellaan pompöösille matkapyörälle, jolla ei katu-uskottava motoristi kehtaa kartsalla näyttäytyä?

Mainosmiehet kehuvat alumiinirunkoista pyörää ketteräksi ja vähintään riittävän urheilulliseksi. Onko näin?

En ole viitsinyt rääkätä itseäni koeajamalla pyörää, sillä siitä kuume nousee hellelukemiin.

Koeajon paikka on vasta, kun pyörä on maassa ja myyjä odottaa rahatukkua kieli pitkänä. Tämä on ainoa tapa säilyttää yöunet.

Omistussuhteessa eläneet, pieni luonnehdinta pelistä olisi kuitenkin tervetullut!

TERVEISIN

Jartos
ootko tarkistanut MOTO_RAUMAN, näin siellä sellasen, soita sinne ihmeessä jos mopontarve on suuri
033102beer_1_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
Hyvissä olosuhteissa ja taitavalla jarruttajalla pyörä pysähtyy hieman lyhyemmällä matkalla ilman ABS:ä. Tämä johtuu siitä, että ABS irrottaa jarrun aina hetkeksi lukkiintumisen estämiseksi. Mitä lyhyempi tämä hetki on sitä paremmin ABS siis toimii. Normaali liikenteessä ja etenkin huonolla kelillä ABS:sta on varmasti hyötyä, kun jarruja voi aina tempaista täysillä. On kuitenkin muistettava ettei ABS-jarruinkaan varustettua pyörää saa jarruttaa kesken kanttaamisen, koska fysiikan lakien mukaisesti pyörä pyrkii jarrutuksessa aina pystyyn.
 
No, nyt on se Givin spoileriplexi kiinni ja ala-asennossa se on hiljaisempi kuin vakio missä tahansa kohdassa. Meikälle paras asento löytyy, kun nostaa napista n.5 cm. Valitettavasti takana melskaa kuulemma jokseenkin entiseen malliin, piti hommata tulpat takapirulle. ABS:ää ei omassani ole, sellaiset haluaisin. Tosin, viime keväänä, jos en olis puolivahingossa saanut mopoa lukkojarrutuksella kumoon, olis tod.näk. tullut hiippakunnan vaihto eteen. Vaan vesikelillä (ja täällä Belgiassa niitä on vartin välein) ABS olis poikaa.
 
Sain tänään vihdoin uuden FJR:n alle.

Ihan hyvän tuntuinen peli myös omistussuhteessa, toistaiseksi. 100 km pyöritelty.


Nyt täytyy lähteä kiljuttaan kimmaa pakkarilla. Porvoossa nähdään, jätskillä!



Terveisin

Jarto
 
Onnea oikein roppakaupalla. On sulla otzaa...
biggrin.gif
 
Moi

Yksi kappale minieurooppareissuja on takana FJR:llä. kaksi ja puolituhatta kilometriä raakaa rääkkiä konetiellä, kylätiellä, mökkitiellä, saaristotiellä ja autokansilla.

Edellisen pitkän reissun tein viriviritetyllä Blackbirdillä, 180 hv. Eroa on pyörillä, mutta ei sittenkään niin mielettömästi.

Molemmat kulkevat kuin juna, kiihtyvät jo matalilta kierroksilta miehekkäästi ja tarjoavat keulaa kun oikein pyytää.

Honda tosin tarjosi keulaa vielä kolmosella, kun yamaha vain ykkösellä. Blackbirdin kanssa tuli tehtyä hurjan näköisiä ohituksia autobahnilla, 160-170 km/h taulussa, mimmi ja matkatavarat pakkarilla, keula 20 cm irti tartaanista.

Kyse on tietysti painosta ja painonjakaumasta. Mutta toki tehostakin.

Hondan 187 Kg vs. Yamahan 251 Kg luo Yamahan kulkuun kokoa, näköä ja junamaista vakautta. Samaan aikaan Honda tehokkaampana näytti närhenmunat yksin ajaville raaserimotoristeille kaksikin päällä. Kunhan keulan vain sai pysymään tantereessa.

Yammu taittuu kanttiin tosi nätisti eikä vikuroi suurissakaan nopeuksissa. Järkyttävä puuskainen sivutuuli kiusasi yhtenä päivänä Tanskanmaalla, mutta tietoisella stongaan nojaamisella ja vastaohjauksella vain kuski heilui, ei pyörä.

Keppivetoa voi vain kehua. Rataheebot väittävät, ettei FJR:llä pärjää radalla, kun jousitus on pehmeä. Varat loppuu kesken ja romut rupeaa raapimaan tannerta. Ja se keppikin kuulemma tuntuu... Omassa kylätiekanttailussa varat eivät tulleet vastaan, mutta on tunnustettava, ettei ratakilometrejä ole tullut paljon hankittua.

FJR on makea, iso matkapyörä, jossa vääntöä ja tehoa ja suorituskykyä on raa´asti ja riittävästi.
Näin vanhempana veljenä (!) yhden asian ratapyörät eivät herätä kummoisia tuntemuksia.

Eläköön tämä valitsemisen vapaus ja ihanuus. Tiedän ja tunnen 600-kuskeja, joiden ylimmäinen ilo ja ihanuus moottoripyöräilyssä kulminoituu kierroslukumittarin punaisen alueen alkamiseen viidessätoistatuhannessa.

Tiedän tunteen ja totean, että kyllä se kunnon rähinä ja räime tuntuu makealta munaskuissa asti. Omistussuhteeseen en juuri nyt haluaisi kiljuvan kyykän kanssa, mutta ehkä sitten nostalgiamotoristivuosina voisi harkita uudestaan!

Ainoa todella huono puoli FJR:ssä on lyhyen yhteisen taipaleen perusteellaa sanoinkuvaamaton tylsyys.

Pyörä on nöyrä, sivitynyt, raaka, nopea, voimakas, herkkä ja vakaa. Mutta luonnetta sillä ei ole tippaakaan. Se on juuri sellainen puudeli kuin kuski haluaa sen olevan.
Pyörä istuu nopeasti käteen, sillä oppii kokematonkin välittömästi ajamaan. Yllätyksettömyys ei bomber-enkistä anarkistia sytytä. Ja perää on vaikea saada nousemaan pitkän akselivälin ja ABS-jarrujen ansiosta.

Säädettävä pleksi tappaa suhinan korvissa ja paineen rinnassa, vaikka nopeutta olisi yli 200 km/h. Spoileripleksi veisi viimeisetkin pyörteet, mutta sellaista en ole vielä hankkinut.

Ainoa paikka, joka kattavan katteen takana kylmenee sadekelillä ovat näpit, mutta lisävarusteena myytävä kahvanlämmitinsarja tappaa tämänkin nautinnon jo kalkkiviivoilla.

FJR ei ole hassumpi pyörä. Kahden hengen ja matkatavaroiden kuormalla sillä tekee vaivattomasti pitkää matkaa. Persuksen puutuminen pakottaa pysähtymään ennen tankkausväliä. Vika on persuksen, ei satulan.

Pohjoissaksan hellekeleissä MP-Asun topatut Goretexit läkähdyttivät liikennevaloissa. Varsinkin, kun kuumana käyvän moottorin jäähdytyspuhallin alkoi työntää tulista ilmaa jaloille katteen taakse.
Loppumetreillä joutui kyllä ajelemaan T-paidassa. Tyhmää, mutta ihanan vilvoittavaa!

Viikon reissu on takana, 300 kuvaa on napsittu, suurin osa tietysti Yamahasta. Hehe.

Hauskoja reissuja Teille Kaikille!

Jartos
 
Et turhaan kehunut FJR:ä, minulla on samanlainen pari vuotta vanha ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Plexi saisi olla ehkä hiukan korkeampi. Kulutuskin on kohtuullinen 5-5,2 normaali ajossa. Hyödyllisiä vinkkejä:   http://www.fjrowners.ws/eu.html  
062802moto_prv.gif
 
Ainoa todella huono puoli FJR:ssä on lyhyen yhteisen taipaleen perusteellaa sanoinkuvaamaton tylsyys.

Pyörä on nöyrä, sivitynyt, raaka, nopea, voimakas, herkkä ja vakaa. Mutta luonnetta sillä ei ole tippaakaan. Se on juuri sellainen puudeli kuin kuski haluaa sen olevan.
Tämän olen huomannut itsekin, italialaisen möhköenskan jälkeen Fjärrä on hiukka ilmeetön. Tosin, sillä on huomattavasti helpompi ajaa siististi, ysisatasella Cagivalla kasvoi turhan herkästi sarvet läpi kypärän.
mad.gif
 
Motorradfahrerissa oli testi, jonka mukaan oli suunnilleen huonoimmat ABS:ät mitä rahalla saapi. Kattelin tuommoista FJR:ää tänään, ja edelleen se näyttää starwarsleikkikalulta. No, makuasioista ei voi kinastella. Kilpakumppanit ZZR1200 ja Pläkpertti tai pankkari yms. eivät nekään ole mitään kukkasia mielestäni, sääli. Oikeastaan kun kattelee niin Riviuraali RS tai GT näyttää aika nätiltä näistä tän sortin tekeleistä...
sport05.gif


Se on tietysti mimmin vika jos se on vain painolastia...
blush.gif
 
Omalla kohdallani tuo "tylsyys" ei haittaa. Kunhan pysyy kasassa ja tarjoaa luotettavaa kyytiä
smile_org.gif
Tuulilasi todellakin on huono, tai ainakin ennen jo mainittua pyörteilyä esiintyy paljon ja melu on kova. Mutta moottoriin olen ihan tyytyväinen, etenkin riittävään vääntöön.
 
Back
Ylös