• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

FJR 1300 hälytin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jorim
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jorim

New member
Onko kukaan viritellyt hälytintä FJR 1300 -08 pyörään?
Scorpiolla näyttäisi ainakin sellainen olevan merkkikohtaisella as.sarjalla. Ilmeisesti noita hälyjä ei Suomesta saa vai tietääkö joku paikan ja tekeekö kyseisillä vermeillä mitään?
cool.gif
 
Tilasin sellaisen 900i mallin viime kesänä suoraan valmistajalta, tuli n. viikossa. Sain asennettua ja toimi jonkin aikaa odotetusti. Viime kesän Euroopan-reissulla tuli vähän ongelmia ja se piti kytkeä irti ja lähettää tehtaalle. Vaihtoivat koko värkin ja nyt uusi odottaa kiinnilaittoa.
Toiminnallisesti hyvä laite, tässä kävi ilmeisesti itsellä vähän huono tuuri.
 
Juu, voihan noissa olla "maanantaipäivän" tekeleitäkin. Minne piilotit "keskusyksikön" ja oliko johtosarja sellainen ettei tarvinnut "viritellä"?
 
Juu, voihan noissa olla "maanantaipäivän" tekeleitäkin. Minne piilotit "keskusyksikön" ja oliko johtosarja sellainen ettei tarvinnut "viritellä"?
Hys hys. Eihän tuota pidä julkisesti kertoa.

Laite on yleensä plug&play, ja geneerisellä sarjalla tulee kytkettäväksi 5-7 johtoa.
Jos tuo vielä tuontuu ylivoimaiselta niin kannattaa asennuttaa se.

Haulla löytyy...
Lisäsin tuonne vielä kuvankin.  
wink.gif
 
Juu, voihan noissa olla "maanantaipäivän" tekeleitäkin. Minne piilotit "keskusyksikön" ja oliko johtosarja sellainen ettei tarvinnut "viritellä"?
Keskusyksikkö on sen verran syvällä, että tästä tiedosta ei varmaankaan rosvoille ole hyötyä..
Siellä penkin ja työkalukotelon alla löytyy "hyvin" tilaa keskusyksikölle. Mukana tuleva johtosarja istuu suoraan liittimiin. Antennillekin löysin hyvän sijoituspaikan, etäyhteys toimii monta sataa metriä. Akulta vedin plus-piuhan. Akkuunhan "rosvo" pääsee aika helposti käsiksi, mutta onneksi sen irrottaminen ei tässä hälärissä vaikuta.
 
Onko kukaan viritellyt hälytintä FJR 1300 -08 pyörään?
Scorpiolla näyttäisi ainakin sellainen olevan merkkikohtaisella as.sarjalla. Ilmeisesti noita hälyjä ei Suomesta saa vai tietääkö joku paikan ja tekeekö kyseisillä vermeillä mitään?
cool.gif
Hälyttimistä on jonkinverran kokemusta noissa FJR:issä, sekä -03:ssa, että -06:ssa. Käytössä ollut mm. Laserlinen 862 H ja Spyball -hälytintä. Molemmat luonnollisesti VAT-hyväksyttyjä ja akkuvarmennettuja. Ei kummastakaan huonoa sanottavaa, virhehälytyksiä ei ole ollut ja ajonestot ym.jutut toimineet hyvin. Spyballiin on ainakin saatavana merkki-ja mallikohtaisia johtosarjoja, jolloin asennus on melko helppoa "lähes plug and play" -tasoa..Ehkä, jos nyt olisin uutta hälytintä ostamassa, niin päätyisin Spyballiin. Sama tehdas valmistaa mm.Yamahalle merkkikohtaisia hälyttimiä. Tietty Yamahallakin on ko.pyörään saatavana ihan mallikohtaista hälytintä, mutta hinta on hivenen kalliimpi kuin em.hälyttimillä. Tuossa Yamahan omassa hälyttimessä on asennus tietenkin kaikkein vaivattominta.

Hälyttimelle on hyvin tilaa ko.pyörässä ja paikkakin tehtaalla johtoja myöten suunniteltu valmiiksi.
 
Mitenkäs on tuon Scorpio SR-i900 hälyttimen asennus FJR.n (-08).
Pyörässähän on vakiona ajonesto. Kannattaako/voiko silti pyörään asentaa Anti-Hijack "palikka"?

Mikähän olisi se järkevin piuha pulikan asennukseen, vai onko tämä sitä hys,hys tietoa?!?
lookaround_orig.gif
 
Mitenkäs on tuon Scorpio SR-i900 hälyttimen asennus FJR.n (-08).
Pyörässähän on vakiona ajonesto. Kannattaako/voiko silti pyörään asentaa Anti-Hijack "palikka"?

Mikähän olisi se järkevin piuha pulikan asennukseen, vai onko tämä sitä hys,hys tietoa?!?
lookaround_orig.gif
Commanderi mul o penkin al yhes niist lokeroista ja jonkuverran katteita purkaneena niin tuota ihan älyttömästihän ei missäänpäin ole ylimääräst tilaa jätetty...
wink.gif
 
Mitenkäs on tuon Scorpio SR-i900 hälyttimen asennus FJR.n (-08).
Pyörässähän on vakiona ajonesto. Kannattaako/voiko silti pyörään asentaa Anti-Hijack "palikka"?

Mikähän olisi se järkevin piuha pulikan asennukseen, vai onko tämä sitä hys,hys tietoa?!?
lookaround_orig.gif
Commanderi mul o penkin al yhes niist lokeroista ja jonkuverran katteita purkaneena niin tuota ihan älyttömästihän ei missäänpäin ole ylimääräst tilaa jätetty...
wink.gif
Niin Mitä?!? Luitkohan kysymykseni?
 
Tulin ostaneeksi myös tuon ajonestomutikan, mutta jotenkin hirvitti mennä katkomaan elintärkeitä piuhoja uudesta pyörästä, joten se odottelee vielä asentamista. Käsittääkseni sen voi asentaa mihin tahansa piuhaan mikä ylläpitää moottorin elämää, bensapumppu, sytytys tms. Lisäarvohan sillä olisi, että voi kaukosäätimellä stumpata moottorin (sen kantoalueella) jos sellainen tapahtuma eteen tulisi.
Viitaten aiempaan viestiini, niin uusi laite jonka sain, toimi viime kesän aivan moitteetta, joten voin sitä edelleen suositella.
Kaksi päällä reissussa täytyy miettiä missä pitää sitä kaukosäädintä, kun siin on se aktivointi. Jos se on omassa taskussa ja käy vaikka maksamassa bensat, niin pyörä ei tykkää siitä joka jää siihen odottelemaan. Muutenhan tuo on erittäin näppärä kun hälytintä ei tarvitse erikseen aktivoida.
 
Itse hommasin ko. hälyttimen täältä. Hinta 300 euroa postituskuluineen. Toimitusaika 2 viikkoa. Mukana tuli kaikki lisähärpäkkeet.

Tuosta Anti-Hijack asennuksesta kiinnosti lähinnä se onko pyörän kannalta merkitystä ko. vaihtoehdoista mihin piuhaan pulikan asentaa. Ajattelin lähinnä tilannetta jos pulikka irtisanoo työsopimuksen kesken ajon, niin onko pyörän kannalta parempi jokin kytkös.
Vai onko se sama mistä ne virrat katkeaa?!?
nixweiss.gif
 
Tuo on se kysymys mitä itsekin mietin silloin asennuksen yhteydessä, mutta lopputuloksen kannalta se on varmaankin sama, tarkoitushan on sillä kuitenkin saada moottori sammumaan. Pohdin myös , että mitä takuuehdot sanoo siitä että katkoo jotain kriittisiä johtoja moottorinohjauksesta. No, tulevana keväänä takuu päättyy joten ehkä voisi kokeilla tuon toimivuutta.
 
Mitenkäs on tuon Scorpio SR-i900 hälyttimen asennus FJR.n (-08).
Pyörässähän on vakiona ajonesto. Kannattaako/voiko silti pyörään asentaa Anti-Hijack "palikka"?

Mikähän olisi se järkevin piuha pulikan asennukseen, vai onko tämä sitä hys,hys tietoa?!?
lookaround_orig.gif
Commanderi mul o penkin al yhes niist lokeroista ja jonkuverran katteita purkaneena niin tuota ihan älyttömästihän ei missäänpäin ole ylimääräst tilaa jätetty...
wink.gif
Niin Mitä?!? Luitkohan kysymykseni?
Juu luin kysymyksen mut en näemmä oikeen hokannu...

Pahoittelut siitä..


Tankin kun nostaa niin siinähän menee myös piuhat bensapumpulle
confused_orig.gif
 
Tuo on se kysymys mitä itsekin mietin silloin asennuksen yhteydessä, mutta lopputuloksen kannalta se on varmaankin sama, tarkoitushan on sillä kuitenkin saada moottori sammumaan. Pohdin myös , että mitä takuuehdot sanoo siitä että katkoo jotain kriittisiä johtoja moottorinohjauksesta. No, tulevana keväänä takuu päättyy joten ehkä voisi kokeilla tuon toimivuutta.
Toi takuu homma olikin hyvä pointti. Pitänee kysyä maahantuojalta saako ko. palikan asentaa.
idea3.gif
 
Toi takuu homma olikin hyvä pointti. Pitänee kysyä maahantuojalta saako ko. palikan asentaa.
idea3.gif
Ei nuo oikein asennettuna voi vaikuttaa takuisiin.
Monesti ei edes tule kytkettyä ajonestoa jos pyörässä on sirullinen ecuun integroitu ajonesto.

Mikäli kuitenkin haluat estää "pyörän kaappauksen lennosta":

Varmin ja turvallisin tapa rampauttaa pyörä erillisellä moduulilla on kytkeä tappokytkimeen. Että pystyn selittämään tarkemmin kytkennän, pitäisi saada ko. pyörän sähkökuvat ja moduulin speksit.

Seuraava toimenpide on päättää suojaisa asennupaikka esim tankin alta ja siitäkään ei kannata enempää julkisesti huudella.
 
Nyt olis sitten mopo talissa (fjr-08) sekä scorpio SR-i900 häläri johtosarjalla (tallin lattialla). Nyt kun vielä löytäisi sen liittimen pyörän päästä. Yhden sopivan näköisen liittimen löysin, jossa tosin oli metallinen "kampa" liittimen reijissä. No,eipä tuo liitin siihen sitten aivan sopinutkaan. Hieman oli eri mallinen.

Nyt kaipaisin apua. Minkä panelin alta liitin löytyy? Löysinkö jo oikean liittimen? Onko johtosarja vain väärän mallinen?!?
Jos sais vaihka privana nuo ohjeet, kun ei viitsi näistä häläri-asioita näin julkisesti keskustella.
withstupid.gif
 
Privaa lähetetty, lykkyä tykö. Asennus ei ole paha rasti, hieman kärsivällisyyttä vaan ja workkii.
 
Tulin ostaneeksi myös tuon ajonestomutikan, mutta jotenkin hirvitti mennä katkomaan elintärkeitä piuhoja uudesta pyörästä, joten se odottelee vielä asentamista. Käsittääkseni sen voi asentaa mihin tahansa piuhaan mikä ylläpitää moottorin elämää, bensapumppu, sytytys tms. Lisäarvohan sillä olisi, että voi kaukosäätimellä stumpata moottorin (sen kantoalueella) jos sellainen tapahtuma eteen tulisi.
Ennen hälärin ajoneston kytkemistä "mihin tahansa elämää ylläpitävään", kannattaa kyllä käyttää minuutti

a) hälärin ohjeiden lukemiseen - mikä on käynnistyksenestopiirin/releen kärkien virran kesto (A)
b) sen selvittämiseen paljonko tuossa katkaistavassa virtapiirissä kulkee virtaa (monenko ämpärin sulakkeen suojaama on)

Omia kokemuksia on (mukamas) ammattiliikkeen asentamasta häläristä, jonka käynnistyksenestopiiri suli pari viikon käytön jälkeen.

Itse kun olen häläreitä asentanut, niin jos tarkkaa tietoa yllämainituista asioista ei ole, niin olen käyttänyt yhtä ylimääräistä relettä suojaamassa hälyttimen käynnistyksenestopiiriä. Tuohon releen on myös pyörästä riippuen helppo kytkeä ylimääräinen piilokytkin, jolla ajoneston voi ohittaa, jos hälytin elektronisena laitteena sanoo sopimuksensa irti jonain sadepäivänä.
 
Back
Ylös