Fjr-1300 vm 09 ylikuumenee

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ja.p.i
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kannattaa tsekata myös ettei jostain vuoda vähääkään nestettä, jolloin nestettä tietysti katoaa, ja neste kiehuu kuumalla pinnalla koska paine ei kasva ja estä kiehumista, eikä silloin jäähdytä kunnolla koska kaasukuplat kuumilla pinnoilla eristää.
 
Mun FJR hitaassa kaupunkiajossa lämpötilan näyttö nousee jopa 106 asteeseen. Ei huuda ylilämpöä eikä neste vähene. Pelottavaa silti.
 
Mun FJR hitaassa kaupunkiajossa lämpötilan näyttö nousee jopa 106 asteeseen. Ei huuda ylilämpöä eikä neste vähene. Pelottavaa silti.
Pakkasneste/vesi seoksen kiehumispiste on paineettomanakin yli 100 saatikka paineellisena reilusti enemmän. Mikä on pelottavaa ?
 
Pakkasneste/vesi seoksen kiehumispiste on paineettomanakin yli 100 saatikka paineellisena reilusti enemmän. Mikä on pelottavaa ?

Se on vaan tämä autopuolella aikanaan ihmisiin iskostettu ajatus, että moottorinlämpö kuuluu olla 90 astetta ja sitä ylempi on vika. Ainakin VAG-konserni on vienyt tuon niin pitkälle, että lämpömittari huijaa lämmön olevan tasaiset 90 vaikka se voi vaihdella esim 80 ja 105 välillä, viisari värähtää ylöspäin vasta jos lämpötila nousee vaarallisesti.

Kyllä itseäkin hirvitti ensialkuun pyörä jonka flektin käynnistyslämpötila oli mittaristossa 108˚C, mutta kaikkeen tottuu. Muistaakseni asiasta mainittiin jopa ohjekirjassa, että kyseessä ei ole vika.
 
Joo, ja Volvo jätti ainakin tuossa 2012 mallisessa V70:ssä moottorin lämpömittarin kokonaan pois käyttäjää huolestuttamasta.:grin:
 
Jäi tuossa ilmeisesti auki tuo flektin toiminta?

Toinen asia, joka joissain käyetyissä pyörissä kummittelee aika lailla ennen paljastumistaan, on syylarin lamellit.
Ei ole mitenkään tavatonta, että ne on piiskattu painepesurilla "nurin", enemmän tai vähemmän.
Jossain kohtaa näissä tulee se raja vastaan ja ongelmaa ei tahdo löytyä mistään "normitarkistuslistasta".
 
Back
Ylös