• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

FJR 1300?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hannu p
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hannu p

New member
NYt kyseltäis FJR:n omistajilta kokemuksia.

Kun nykyinen Hondani menee jossakin vaiheessa vaihtoon, niin vaihtoehtoina ovat mm. Yamaha FJR 1300 ja BMW 1200 RS.

Eli kuskien ( ja kyytiläisten) kokemukset Jammusta. Risuja ja ruusuja? Matka- ja nurkkapyörityskokemukset, kaikki tieto arvokasta.

Onko kuskin pituudella vaikutusta. Itse 185 cm?

T Hannu
sport05.gif

Mulla ei tuota Jammua ole, mutta mulle tulee Moto ja siinä oli muistaakseni jopa siinä uusimmassa numerossa 'matkatesti' tuolla pyörällä. Jutussa oli joitain mainintoja myös tuon Bemarin vastaavasta jutusta, joka taisi olla vuosi sitten.

Kun täällä "kaikki lausuu mielipiteitään kaikkeen", niin minäkin tähän vaikka en FJR:ää omistakaan.
Mulla on kaksi kuolauksen kohdetta; FJR 1300 ja tupla äksä.
FJR tiettävästi omalla käyttöalueellaan eli matkapyöränä erittäin hyvä ellei eräs maailman parhaista. Ei parhaimmillaan korttelikurnutuksiin tai maitolaitureille mut aikuisen tai -mielisen upea laite.

Siis ei varmaan mulle sopiva kun olen keskenkasvuinen kakara kuten hallitus väittää.

Miksi et hankkisi saman tien PanEuropeania jos kerta FJR1300 on mielessäsi? Onhan se sen 5 tonnia Jammua kalliimpi mutta käy ihmeessä kokeilemassa myös Pania. Toisaalta luin Jartoksen kokemuksia FJR:stä ja mikäli itse olet myös etsimässä enemmänkin urheilullista matkapyörää (jolla voi huvitella myös radalla, jonne itselläni ei ole edes mielenkiintoa mennä kokeilee, sen takia taisinkin laittaa Panin) kuin "rehellistä" matkapyörää jota PanEuropean on enemmän kuin FJR niin sitten ymmärrän miksi kallistut Jammun puoleen. En ole ajanut FJR:ää saatikka muita matkapyöriä, mutta sen 3000 km:n mitä olen ajanut Panilla, niin en ole edes harmitellut kun en ole muita vastaavia kokeillutkaan. Onnea kuitenkin pyöräsi valinnasta mikä se sitten tulee olemaankaan.
062802jumpie_prv.gif

Olen kuulut pelkkää hyvää FJR:stä, varsinkin hammaslääkärini toimesta. Hän vaihtoi nimittäin joku aika sitten Bemarinsa Yammuun, eikä ole kuulemma katunut.

Jos VFR:stä siirtyisin muuhin malliin, niin ainakin matkamotovaihtoehto saattaisi olla juuri FJR... Ellei sitten Pani. Taitaisi olla kuitenin uusi Pani. Ehkä...

Jos taas siirtyisin ratapeleihin, niin valinta osuisi luultavati Ducati 748:aan... Ihan imagosyistä ;-)

Kuluneen "kesän" kokemuksena voin vain kehua FJR1300:sta. Voimaa ja vääntöä tarpeeksi kahden kulkemiseen, kulutus alle 6 litraa. Mikäli FJR:ään päädyt, ota se korkeammalla plexillä. 181 cm:senä alkuperäinen riittää, mutta aion kokeilla korkeampaakin.Kyytiläinen nauttii vieläkin enemmän. Loistopeli.
tounge.gif

biggrin.gif

Riippuu mitä mopolta haluaa.

Olen ajanut XX:llä ja FJR:ään verrattuna Hondan ajoasento on kyykky. Urheilullisessa ajossa ok, mutta en henk. koht. halua ajaa noin kyyryssä matka-ajoa, enkä myöskään koe sitä miellyttäväksi ajoasennoksi kaupunkiajossa.

Tsekkaa mitä FJR:stä poristaan www.fjrowners.com. Sieltä löytyy myös lisävarusteinfoa, mm. pleksejä jne. Minulta löytyy kohtuusetti ylimääräistä tavaraa pyörästä, info niistä näiltä sivuilta alkujaan.....

Paniin verrattuna FJR on PALJON ajettavampi kaupungissa, en halua ajaa kaupunki jne kruisailua laukkujen kera. FJR:stä ne lähtee nätisti pois ja ei ole mitään rumia telineitä. Siis onhan Pani hyvä käsitellä kaupunkiliikenteessä mutta en minä boksien kanssa halua kokoajan ajaa.

Olen FJR:llä ajanut vuoristossa mutkatietä (Japanissa), pujottelua liikenteen seassa Tokiossa, maantiellä yli 200km/h boksien kera (ei Suomessa), Suomen suvessa soratietä ja tietysti normaalia matka-ajoa maantiellä niin Suomen nopeuksissa kuin vähän reilummissakin vauhdeissa. Sorateiden kunkku FJR ei ole, mutta tarvittaessa etenee sielläkin.

Tuo Moto-lehden Matkatestiraportti oli aika hyvä kuvaus FJR:stä.

Puhtaasti matka-ajoon Pani on parempi, puhtaasti urheilulliseen ajoon tonninen kyykky on parempi, jne jne.
Mutta ei ole tullut vastaan parempaa yleiskäyttöpyörää
sport05.gif

Vaihdan FJR:n kunhan minulla on varaa ostaa neljä pyörää talliin FJR:n tilalle
biggrin.gif

Kokemukseni fJR 1300 jää pelkästään kyydissä istumiseen sellaseen 160km taipaleeseen,tosin ei muista matkapyöristäkkään ei ole kokekusta,.+200kg päällä tuntui kevyeltä pyörälle,aivan hyvin liikkui ja yllätyin kun huomasin mittarin näyttävän 160km/ kuinka" mukavaa " oli olla kyydissä ja vaivatonta meno oli vaikka en lähde kyytiin kuin pakosta sen verran pidän itse ajamisesta.Varmaan "tylsä" ajaa :ppeli , kate tappaa vauhdin huuman............vai onkohan tää vaan kateutta  
blush.gif

"perheeseen" hommattiin uusi FJR tuossa kevään korvalla ja ajelin sillä omaa pyörää odotellessa hiukkasen ja kyllä täytyy sanoa, että vannoutuneena kyykky-kuskina FJR yllätti positiivisesti. Moottori oli aika hauska ja pyörä itsessään tuntui aika kevyeltä ja helpolta hallita.
Pyörä oli vakaa ja kulku kohdallaan.
Monia pyöriä kokeilleena ja jos pitäisi tuon tyyppiseen vaihtaa niin valintani olisi FJR
Nyt "tyydyn" ajelemaan uudella R1:llä
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Olen FJR:llä ajanut vuoristossa mutkatietä (Japanissa), pujottelua liikenteen seassa Tokiossa, maantiellä yli 200km/h boksien kera (ei Suomessa), Suomen suvessa soratietä ja tietysti normaalia matka-ajoa maantiellä niin Suomen nopeuksissa kuin vähän reilummissakin vauhdeissa. Sorateiden kunkku FJR ei ole, mutta tarvittaessa etenee sielläkin.  

Itella myos kokemusta Tokion ruuhkaisilta kaduilta ja Japanin vuoriston mutkateilta. Hyva ja tilava ajoasento, tehokas motti, yms. Ainoa miinus helteella jalkoja hikoilluttava moottori, toisaalta viileemmalla kelilla kiva ominaisuus, kahvanlammittimien ja erittain hyvin suojaavan pleksin kera.

Suosittelen!  
062802jumpie_prv.gif

Itella myos kokemusta Tokion ruuhkaisilta kaduilta ja Japanin vuoriston mutkateilta. Hyva ja tilava ajoasento, tehokas motti, yms. Ainoa miinus helteella jalkoja hikoilluttava moottori, toisaalta viileemmalla kelilla kiva ominaisuus, kahvanlammittimien ja erittain hyvin suojaavan pleksin kera.
FJR eli "dickheater" toimii Suomessa. Täällä tuo kesä on sen verran lyhyt ja vähäluminen. Uudemmissa -03 ja -04 malleissahan ne meni lisäämään sitä eristettä eli tämäkin "ominaisuus" laimeni
tounge.gif

FJR eli "dickheater" toimii Suomessa. Täällä tuo kesä on sen verran lyhyt ja vähäluminen. Uudemmissa -03 ja -04 malleissahan ne meni lisäämään sitä eristettä eli tämäkin "ominaisuus" laimeni  
tounge.gif
Ai sitäkö noi ihmeelliset vaahtomuovit katteen alla onkin
smile_org.gif
Ihmettelinkin pyörää pestessä että mitä helvetin patjaa tonne on jäänyt??? Lähellä oli etten alkanut repiin pois
cool.gif

Hyvin on toiminut FJR, ei kaduta yhtään valinta, toinen vaihtoehto oli K1200RS/GT.

Ai sitäkö noi ihmeelliset vaahtomuovit katteen alla onkin  
smile_org.gif
Ihmettelinkin pyörää pestessä että mitä helvetin patjaa tonne on jäänyt??? Lähellä oli etten alkanut repiin pois  
cool.gif

Hyvin on toiminut FJR, ei kaduta yhtään valinta, toinen vaihtoehto oli K1200RS/GT.
Se matsku siinä katteen alla on kaikissa vanhemmissakin pyörissä, mutta tankin alle eristystä ovat parantaneet. Tästä oli FJRowners webbisivulla aikanaan juttua kuvien kera.

062802moto_prv.gif

Viiden pyörän kokemuksella, löysin FJR:n, enkä pois anna.
On tehoa, kaksinkin.
Ei tarvitse rassata ketjuja.
Ketteräkin vielä, piruvie.

Älä vaan sorru pappa Honda Europaniin tai remontti ykköseen, eli BMW:hen.

Jos haluat urheilullisen ja mukavan matkaratsun osta:
FJR 1300

sport05.gif

Miltähän tuo näyttäs ilman katteita? Tuskin ainakaan pahemmalta, on hiukan skootterin näköö...Hmm...no, makuasia, mutta jos noi katteet silti ottas pois, niin varmaan paranis.
buttrock.gif

Joko on Yamaha hankittu ??

blush.gif
Nyyh.. Haaveissa vain!

Olen kyllä kuluneen kesän aikana koeajanut tota 5 eri kertaa, erilaisissa Yamaha -happeningeissä ja joka kerta se on tuntunu yhtä hyvältä, ellei kerta kerran jälkeen jopa paremmalta!! On ajettu sekä yksin että takajarrun kans ja molemmat on kyl tykänny!

Jos koittas tässä talven ajan lyhennellä entisiä piikkejä ja koittas sitte vaikkka ensi keväänä saada tollanen Jamppi alle!
smile_org.gif

Toi FJR on kyllä ihan 150 % varmuudella se seuraava ratsu
062802jumpie_prv.gif

Laitoin omaani malli 2003 Devil Trophy putket ja Dynojet säätöboksin, sekä K&N ilmansuodattimen.

Tehoa takapyörään (alkup.129) 136 hv ja vääntö (alkup. 118) 131 Nm.

Mukavat pöhinät ja kyllä tuo vääntö tuntuukin.

Nämä eivät kyllä ole välttämättömiä, vaan tauti paremminkin.

biggrin.gif

Back