FJR:n takaboxin vaihto

road runner

meltorautahanuri
Käykö alkuperäisen Yamahan takaboxin aluslevyyn joku Givi tai Kappan laukku vai pitääkö siihen vaihtaa myös aluslevy, se orkkis on niin pieni ja huonon mallinen. Tuollaista Givin 52 litraista olen himoiten katsellut, oliskohan jollekin jäänyt ylimääräistä nurkkiin pyörimään? :cruising:

Kyllä se koko "tarakka" menee vaihtoon. Heivasin itsekin pyörää ostaessani alkuperäisen takalaukun hevonkuuseen ja vaihdoin tilalle kunnon takaboksin, johon mahtuu kaksi kypärää. Samalla piti vaihtaa tellinki, ja uusi tellinki tarjoaa mielestäni paremmat käsikahvatkin takakyytiläiselle kuin alkuperäinen.

Ei se koko tarakka vaihtoon mene, vaan sinne joutuu asentamaan uuden aluslevyn. Givin ja Kapan aluslevyt ovat identtiset ja Kappa on sama kuin Givi, paitsi että sen "halpismalli". :p

Mä voisin luopua 52 litran Kapan boxista eli poistaa sen tallista lojumasta. Olen käyttänyt sitä yhdellä Kroatianreissulla V-Stromissa, joten se on kuin uusi. En taida sitä enää tarvita, koska jos mulla on matkassa todella paljon kamaa, käytän Örtlieben kanoottikassia. Aluslevyn annan olla V-Stromissa, kun se kerran on siihen asennettu ja siihen sopii mun 38 l Givin sivulaukkukin tarpeen vaatiessa. :thumbup:

Jammun alkuperäis takaboxin olen jo tarpeeksi haukkunut, mutta sen kanssa pärjää kyllä kaks päällä. Kova laukku on hyvä, koska sen saa lukkoon. Noi Örtlieben tuotteet tai vastaavat pehmeät "säkit" on joustavuutensa ja säätyvän kokonsa takia loistavia, mutta kun niitä ei saa lukkoon, niin niitä joutuu aina kantamaan mukaansa epäilyttävissä olosuhteissa. :no: Vettä ne pitävät täydellisesti.

FJR:stä vaan puuttuu, ikävä kyllä, "mustekalojen" ja tavaraverkon kiinnityspisteet tai "koukut" kokonaan, joten saa aina ihmetellä miten saa kassin pysymään kyydissä kunnolla.:blink: Pitää vissiin hitsata tai liimata muutama pieni "koukku" jonnekin takaosaan :grin:

FJR:stä vaan puuttuu, ikävä kyllä, "mustekalojen" ja tavaraverkon kiinnityspisteet tai "koukut" kokonaan, joten saa aina ihmetellä miten saa kassin pysymään kyydissä kunnolla.:blink: Pitää vissiin hitsata tai liimata muutama pieni "koukku" jonnekin takaosaan :grin:

Lousilta tilaillut moisia koukkuja erilaisia, niitä on kaapissa ylimääräisiä...joku pk-ajelu yms niin tuon sulle?

Riippuu käsittääkseni vuosimallista,
vanhoissa FJRissä piti poistaa matkustajan kauhukahvat tarakan kanssa, ja tilalle Giviltä uudet joihin sai sit aluslevyn kiinni, uudemmissa (2006 -> ?) riittää kun poistaa sen alkuperäisen "tarakan" ja sen tilalle suoraan givin/kappan aluslevy.

Joskus olen Ortliebin pussiakin käyttänyt, sen vedin mustekaloilla kiinni matkustajan kauhukahvat yhdistävään poikkitankoon.

Riippuu käsittääkseni vuosimallista,
vanhoissa FJRissä piti poistaa matkustajan kauhukahvat tarakan kanssa, ja tilalle Giviltä uudet joihin sai sit aluslevyn kiinni, uudemmissa (2006 -> ?) riittää kun poistaa sen alkuperäisen "tarakan" ja sen tilalle suoraan givin/kappan aluslevy.

Joskus olen Ortliebin pussiakin käyttänyt, sen vedin mustekaloilla kiinni matkustajan kauhukahvat yhdistävään poikkitankoon.

Omaan -02 malliseen asensin Givin aluslevyn niillä pussissa mukana tulleilla aluslevyllä paikoilleen ja tuli tukevan tuntuinen kiinnitys. Mitään ei tarvinnut poistaa tai irroittaa. Käy molemmat Kappa sekä Givi kiinni.

Mitä olen asiaan perehtynyt, noita kiinnityksiä on eri tyyppisiä, osa korvaa kokonaan alkuperäisen takatelineen (viisi kiinnityspistettä), aluslevyjä jotka lättäistään alkuperäisen telineen päälle ja aluslevyjä, jotka korvaavat alkuperäisen telineen (kolme kiinnityspistettä).
Noita kolmen kiinnityspisteen systeemejä kyllä välttäisin, aika paljon kuvia tuolla jenkkifoorumeilla, kun koko FJR:n apurunko murtunut takaosastaan. Kolmella kiinnityksellä tulee helposti liian paljon vipuvoimaa varsinkin jos painava laukku joka vieläpä saattaa liiikkua kiinnityksessään. Varsin takana/ylhäällä tuo takaboksi kuitenkin on FJR:ssä.
Omassa mopossa tuo Givin teline, se on juurikin viidestä kohtaa kiinni samaten kuin FJR:n omakin teline. Ja niinkuin "juuha" jo mainitsikin, tuossa tulee samalla hyvät kahvat kyytiläiselle. Pitäisi ensi talvena muuten irroittaa koko teline ja maalata mustaksi. :jpstyle:
Jos ilman kyytiläistä lähtisin pitkään reissuun,olisi paljon mahdollista että jättäisin koko takaboksin kotiin ja menisin pelkillä sivulaukuilla ja tarvittaessa vielä joku tuollainen vesitiivis säkki takapenkille/takatelineen päälle pitkittäin. Tuon Givin telineen kun asentaa, on niihin kahvoihin helppo kiinnittää mustekaloja tai mitä kiinnityshihnoja nyt käyttääkin.

NM. Kaj --> ota yhteyttä kun liikut PK-seudulla Haagan suunnassa ja ota ylimääräiset kuokut mukaan:jippikaijee:

FJR:ään takaboxi tulee joka tapauksessa liian taakse ja ylös yks päällä ajaessa, joten olen ehdottomasti "säkin" kannalla. Sen voi laittaa tarpeen vaatiessa myös pituussuuntaan, jolloin se ei nappaa tuulta eikä pyörteitä just ollenkaan.
Toi mainitsemani Örtlieben kanoottikassi on muistaakseni tilavuudeltaan max reilusti yli 100l, joten siihen mahtuu vaikka mitä. Mm. täydelliset retkuilukamat vaikka kahdelle. Ja siinä on remmit kutistamiseen tarpeen vaatiessa, jolloi se menee tosi pieneksi.:thumbup: Sateen se pitää täysin ulkona, koska se on tehty uiskentelemaan joessa kanootin kaatumisen jälkeen, jolloin on kiva saada kuivaa ylle ja esim. makuupussi ei saa koskaan kastua:D

PS. En ole Örtliebekauppias :no:

Mitä olen asiaan perehtynyt, noita kiinnityksiä on eri tyyppisiä, osa korvaa kokonaan alkuperäisen takatelineen (viisi kiinnityspistettä), aluslevyjä jotka lättäistään alkuperäisen telineen päälle ja aluslevyjä, jotka korvaavat alkuperäisen telineen (kolme kiinnityspistettä).
Noita kolmen kiinnityspisteen systeemejä kyllä välttäisin, aika paljon kuvia tuolla jenkkifoorumeilla, kun koko FJR:n apurunko murtunut takaosastaan. Kolmella kiinnityksellä tulee helposti liian paljon vipuvoimaa varsinkin jos painava laukku joka vieläpä saattaa liiikkua kiinnityksessään. Varsin takana/ylhäällä tuo takaboksi kuitenkin on FJR:ssä.
Omassa mopossa tuo Givin teline, se on juurikin viidestä kohtaa kiinni samaten kuin FJR:n omakin teline. Ja niinkuin "juuha" jo mainitsikin, tuossa tulee samalla hyvät kahvat kyytiläiselle. Pitäisi ensi talvena muuten irroittaa koko teline ja maalata mustaksi. :jpstyle:
Jos ilman kyytiläistä lähtisin pitkään reissuun,olisi paljon mahdollista että jättäisin koko takaboksin kotiin ja menisin pelkillä sivulaukuilla ja tarvittaessa vielä joku tuollainen vesitiivis säkki takapenkille/takatelineen päälle pitkittäin. Tuon Givin telineen kun asentaa, on niihin kahvoihin helppo kiinnittää mustekaloja tai mitä kiinnityshihnoja nyt käyttääkin.

Ja hep, eilen piti palata Hesan Hitaiden startista takaisin kun huomasin että takarunko on murtunut ja matkustajan kahvat katkenneet etupäästä.
Käytössä juurikin tuo 3-pisteinen Givin kiinnitys (E228) ja päällä V46.
Nyt sitten hakusassa Alumiinihitsari PK-seudulla ja ostoon menossa Givin 5-piste kiinnitys SR357.
Eipähän tartte uusia ollenkaan sitä (nyt rikkinäistä) osaa jossa on alkuperäinen perälauta ja matkustajan kahvat kun toi SR357 korvaa sen.

Ja hep, eilen piti palata Hesan Hitaiden startista takaisin kun huomasin että takarunko on murtunut ja matkustajan kahvat katkenneet etupäästä.
Käytössä juurikin tuo 3-pisteinen Givin kiinnitys (E228) ja päällä V46.
Nyt sitten hakusassa Alumiinihitsari PK-seudulla ja ostoon menossa Givin 5-piste kiinnitys SR357.
Eipähän tartte uusia ollenkaan sitä (nyt rikkinäistä) osaa jossa on alkuperäinen perälauta ja matkustajan kahvat kun toi SR357 korvaa sen.

Just-just....

Ihan noin yleisenä huomiona useimpien mopojen takahäkeistä/rungoista se, että
pääosin niiden rakenne pitemmän päälle kestää vain ja ainoastaan sen legendaarisen
"tarakkaharakan", luonnonvaraisen sukulaisen.... jolla on siivet muualla kuin
pikkuhousunsuojissa :grin:.

Eipä äkkiseltään tule mieleen, kui pal tollanen maxikokoinen "hoomolooda"
noissa normikiinikkeissä ryskää ja antaa kyytiä takahäkille.

Nuo "integroidut" kapsäkit ainoastaan matkailuun suunnitelluissa lohmuissa
ovat sitten ihan eri luokka ja liikutus.
Muissa kapsäkkiosasto on kuitenkin "tilapäiskäyttöä" varten.

Aika lailla helpotusta takahäkin ja kiinnityspisteiden tuskaan kyllä saa
edes joltisenlaisilla kumipusla-prikka virityksillä.
Pienikin pehmennys iskuihin muuttaa tilannetta pitkän päälle merkittävästi.
Kohtalaista luovuuttahan erilainen tuunailu aina vaatii..... tai sitten
vaihtaa mopoa vuoden-parin välein.
Paljon vähemmän joutuu vääntämään erilaisten "rasitusvammojen" kanssa.

Back