FJR ulvoo, onkohan normaalia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja osku123
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

osku123

New member
Moi,
minua on kiusannut se, että FJR-05 abs päästää ulvovaa ääntä 5 vaihteella n. 2.800 kierroksessa varsinkin kun kallistetaan vasempaan. Välillä se on kovempaa välillä hiljempää. Myyjäliike sanoi, että se tulee vaihdelaatikosta, koska vaihderattaat on suorat, eikä viistot. Onkohan tämä uskottavaa?
Kuuluukos muista FJR:stä samaa ääntä?
 
FJR normaalisti vinkuu, ei ulvo. Vinkuminen johtuu nokkaketjuista, mutta se ilmenee tietysti kaikilla kierroksilla. Ulvomisen syytä on vaikea arvailla, ei kait renkaissa ole vikaa tai väärät ilmanpaineet? Entä etupään laakerit ja poorit?
 
Jammulla on kuulemma, ja todistetusti (FZR) suorat rattaan joissain malleissa. Ja suorat rattaat taas, kuulemma, vinkuu/ulisee/viheltää/kolahtaa helpommin kun vinot, mutta on teoriassa lujemmat.
 
Minulla Pannarista kuuluu joskus samantyyppistä ulvontaa sopivan hiljaisilla kierroksilla ajettaessa. Itse jotenkin yhdistän sen perän toimintaan ==> voisiko olla samanlaisesta ilmiöstä kyse FJR:ssä.
sport05.gif
 
Jammulla on kuulemma, ja todistetusti (FZR) suorat rattaan joissain malleissa. Ja suorat rattaat taas, kuulemma, vinkuu/ulisee/viheltää/kolahtaa helpommin kun vinot, mutta on teoriassa lujemmat.
Enpä tiedä mp:ta, jossa ei olisi suorat rattaat vaihdelaatikossa.
omg.gif
Jos siellä on vinot rattaat kyseessä on yleensä auto.
 
Joo, näinpä näkyy olevan suorahampaisia kaikki, tossa jo Yamahan vaihteistojen kuvia aiemmin kattelinkin... Bemarin lootassa vaan näkyy olevan puolet vähemmän liikkuvia osia kuin jossain Ducatissa...nuin yhtäkkiä vilkaisten. Saksalaiset... Se vissiin ei piä juurikaan meteliä se jos on oikein hampaat suunniteltu ja tässä tapauksessa kun ne ovatten siellä kaikki koko ajan kosketuksissa, niin on syytäkin...tietty vetua on vaan yhdellä ratasparilla kerrallaan.
biggrin.gif


Mä luulin että se lähtee se FJR:n vinkuna jostain vesipumpusta, kun tuo XJR taas ei vingu ollenkaan. Joskus vähän venttilit rapsuttelee, mut se on hyvä vaan.
 
Jammulla on kuulemma, ja todistetusti (FZR) suorat rattaan joissain malleissa. Ja suorat rattaat taas, kuulemma, vinkuu/ulisee/viheltää/kolahtaa helpommin kun vinot, mutta on teoriassa lujemmat.
Enpä tiedä mp:ta, jossa ei olisi suorat rattaat vaihdelaatikossa.
omg.gif
 Jos siellä on vinot rattaat kyseessä on yleensä auto.
Voi olla noninkin.
Olen kuitenkin ymmärtänyt että Suzukilla olisi vinot rattaat joissain malleissa; tossa huono kuva gsx-f750 2005 mallin laatikosta. Noi kyllä näyttää kieltämättä vähän vinon ja suoran välimailta. Joku suitsan lohkon halkaissut voisi valaista? Tai joku joka olisi nähnyt vinoja mp-vaihteiston rattaita.
 
Kyllä meikäläisen fasu ulisee joka vaihteella, tehnyt sitä jo 25 tkm äänen muuttumatta.

Ja joo, äänihän tulee suorahampaisesta laatikosta. Suorahampaisessa on vähemmän tehohäviöitä, mutta on äänekkäämpi.

Edit. Niin tuohon alkuperäiseen kysymykseen, niin tuntuu oudolta että kallistus / tietty kierros vaikuttaisi vaihteiston ääneen.
nixweiss.gif
Parempi kun hommaat siihen matkalehmään kunnon paisarin, niin ei tarvi kaikenmoisia sivuääniä miettiä
tounge.gif
tounge.gif
 
Suorahampainen laatikko ei hävitä tehoa lievään luistoon kuten vino vastaava, sen kun vielä saisi synkroroimattomana avot (taitaa ollakin kilpavehkeissä?), ajo olisi kuin kunnon Fuller Sisulla, menisi pykälät ylös ja alas pelkältä korvakuulolta!
Nytkin ylöspäin menee melkein paremmin ilman kytkintä, kun on oikeat kierrokset ja veto kohdallaan...
 
Suorahampainen laatikko ei hävitä tehoa lievään luistoon kuten vino vastaava, sen kun vielä saisi synkroroimattomana avot (taitaa ollakin kilpavehkeissä?), ajo olisi kuin kunnon Fuller Sisulla, menisi pykälät ylös ja alas pelkältä korvakuulolta!
Nytkin ylöspäin menee melkein paremmin ilman kytkintä, kun on oikeat kierrokset ja veto kohdallaan...
Missä prätkässä on synkronoitu vaihdelaatikko?
 
No nyt päästiin asiaan! Tästä asiasta aiemmin joku sitkaasti väitti että prätkissä on tappisynkronoitu vaihteisto...perusteluna oli että kun kerran T-54 hyökkäysvaunussakin on, niin sitten on prätkissäkin.
tounge.gif


Itte ihmettelin moista tietoa, arvelin vääräksi. Tapithan niissä rattaissa ovat vaihteen kytkentää, ei synkronointia varten.

Pitkään tutkailin asiaa ja selasin kaikenlaista tietoa, tulin sitten siihen tulokseen että yleensä moottoripyörissä on synkronoimaton vaihteisto, suorahampaisin rattain. Se Kuva Suzuki 750:n vaihteistosta voi olla liian epätarkka, kun rattaiden hampaat on vinon näköiset. Hampaiden muodolla lie saatu ääntä pois ettei huuda samalla tavalla kuin perinteinen suorahampainen vaihteisto, jonka ääni on kyllä aikas kiva jonkun tietyn moottorin kanssa jossain tietyssä yhteydessä...
 
Tutki eilen sitä ulvovaa ääntä vähän lisää, niin se kuuluu n. 75 km nopeudella, ei muilla nopeuksilla ja VAIN kallisettaessa. Vaihteella ei ole väliä. Voisikohan se tulla eturenkaasta? Siihen on tullut aika paljon pykäliä. Sen toteaminen on vain aika vaikeeta kun ei voi työntää korvaa joka paikkaan kaatumatta.

Onko muilla FJR-kuskeilla samaa vikaa?
 
Tutki eilen sitä ulvovaa ääntä vähän lisää, niin se kuuluu n. 75 km nopeudella, ei muilla nopeuksilla ja VAIN kallisettaessa. Vaihteella ei ole väliä. Voisikohan se tulla eturenkaasta? Siihen on tullut aika paljon pykäliä. Sen toteaminen on vain aika vaikeeta kun ei voi työntää korvaa joka paikkaan kaatumatta.

Onko muilla FJR-kuskeilla samaa vikaa?
wink.gif
Jos xx-miehen mielipide kelpaa, niin veikkaanpa juurikin eturengasta. Kummallista ulinaa rupesi kuulumaan minunkin mopostani, kuvailemallasi tavalla. Alla oli kuopille kulunut bridge. Ääni poistui renkaanvaihdon myötä. Tosin noihin ylimääräisiin ääniin on auttanut parhaiten mökäputki+korvatulpat.
smile_org.gif
 
Tutki eilen sitä ulvovaa ääntä vähän lisää, niin se kuuluu n. 75 km nopeudella, ei muilla nopeuksilla ja VAIN kallisettaessa. Vaihteella ei ole väliä. Voisikohan se tulla eturenkaasta? Siihen on tullut aika paljon pykäliä. Sen toteaminen on vain aika vaikeeta kun ei voi työntää korvaa joka paikkaan kaatumatta.

Onko muilla FJR-kuskeilla samaa vikaa?
Mulla on ollu  kaksi Busaa ja molemmissa ylävaihteilla kuulunu jonkinasteista ulinaa, kun on tietty nopeus n.80-90 km/h. Ehkäpä kannattaa välttää turhaa vedätystä suurella vaihteella. Rattaat liikkuu aika hitaasti tällöin.  Nähdäkseni erittäin normaali ilmiö.
 
Suorahampainen laatikko ei hävitä tehoa lievään luistoon kuten vino vastaava, sen kun vielä saisi synkroroimattomana avot (taitaa ollakin kilpavehkeissä?), ajo olisi kuin kunnon Fuller Sisulla, menisi pykälät ylös ja alas pelkältä korvakuulolta!
Nytkin ylöspäin menee melkein paremmin ilman kytkintä, kun on oikeat kierrokset ja veto kohdallaan...
Missä prätkässä on synkronoitu vaihdelaatikko?
No en tiedä, mutta joku jippo siellä on oltava, kun menee ykkönen päälle niin kivutta, samoin muutkin vaihteet vaikka kuinka häplää väärin kaasulla. Kunnon synkronoimattomalla laatikolla on miltei pysähdyttävä kun rattaat alkaa rallattamaan töpeksinnän tuloksena ja taidot ei riitä löytää oikeita rattaita kohdalleen....
nixweiss.gif
 
Eipä siellä mitään jippoja ole.Ykkönen menee päälle hyvin, koska veto on otettu pois kytkimellä, kierrokset on tyhjäkäynnillä ja vaihteistossa matala pyörintänopeus. Lievästihän se kloksahtaa joka pyörässä kuitenkin. Kyllähän sen saa rusahtamaankin mahtavasti, jos kierroksia nostaa tyhjäkäyntiä korkeammaksi vaihtaessa, vaikka kytkintä painaisikin.
 
Tutki eilen sitä ulvovaa ääntä vähän lisää, niin se kuuluu n. 75 km nopeudella, ei muilla nopeuksilla ja VAIN kallisettaessa. Vaihteella ei ole väliä. Voisikohan se tulla eturenkaasta? Siihen on tullut aika paljon pykäliä. Sen toteaminen on vain aika vaikeeta kun ei voi työntää korvaa joka paikkaan kaatumatta.

Onko muilla FJR-kuskeilla samaa vikaa?
Onko BT-020 Renkaat? Mulla piti juuri näillä renkailla jonkinmoista ääntä. Tärinää tuntui myös ohjaustangossa. Renkaat olivat aikas lopussa ja pintakuvio ihan kun kalalla suomut pinnassa. Vaihda vaikka Metzelereihin, niin ei kuluneella renkaalla tule tällaista efektiä.
 
Nyt on vaidettu eturengas ja ulvominen loppui siihen.
Eikö muuten ollut mielenkiintoinen ääni. Mulla bemarissa takarengas 90:n nopeudessa sellaisen helvatan ujelluksen piti että luulin vähintään pyöränlaakerien olevan sököt ja pyörä lastattava junaan Norjasta. No ajoin kuitenkin ja vaihdoin takarenkaan niin siihen loppu ujellus.
 
Back
Ylös