• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Fjr venttiiliohjurit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiimeli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tiimeli

New member
Jos tällä palstalla on fjr tekniikkaa hallitsevia mekaanikkoja niin kuulisin mielelläni, kuinka mittaatte fjr:n kannen venttiiliohjureiden välykset eli saatte varman tiedon siitä että ohjurit ovat tehtaan ilmoittamissa toleransseissa.

Varman tiedon saa vaikkapa viemällä kannen ja venttiilit moottorikoneistajalle. Varman tiedon saa myös mittaamalla itse tarkoitukseen sopivalla laadukkaalla työkalulla. Jos siis haluaa välyksen lukuna paperille, ei oikein muuta vaihtoehtoa ole.

Venttiiliohjureitten välyksen mittaus voidaan suorittaa kahdella tavalla, kumpi on käytössä fjr:n kohdalla, en tiedä mutta mittaustapa vaikuttaa siihen voiko sen tehdä "paikallaan" ja minkälaisia mittalaitteita se vaatii ja myös siihen pitääkö kansi purkaa pois...

-puretaan koko hoito ja venttiilit pois paikaltaan, mitataan varren paksuus ja ohjurin sisämitta, lasketaan erotus joka on välys (luulen että näin fjr:n kohdalla)
-poistetaan jouset paineilman avulla ja venttiililautanen irti istukasta vartta liikutetaan/väännetään sivuttain ja mitataan heittokellolla varren päästä ja näin saatua mittaa verrataan ohjearvoon

Viimeksi muokattu:
No mitäpä sanotaan sellaisesta "mittaustavasta" että irroitetaan imu-ja pakosarja ja sitten sieltä imu-ja pakoaukkojen kautta "heilutetaan" pihdeillä venttiileitä?

Tuntuu aika semmoiselta "kikka kolmoselta" jolla ei saa aikaiseksi mitään luotettavaa...

Onko kysymyksen taustalla epäilys ohjureitten/varsien kulumisesta (eikös fjr:ssä ollut tätä vaivaa?), ja jos on ja muut mahdolliset seikat siihen viittaa, eikun kansi irti ja asiantuntevaan moottorikoneistamoon...

Lisään vielä että jos oletetaan että pakoventtiilin välyksen huoltoraja on 0,1 mm ja ohjurin pituus vaikka 30 mm, sivuttain heiluttamalla siellä tuntuu aivan varmasti välys mutta kuinka suuri välys itse asiassa on se ei ehkä tuommoisella "pihtikokeella" selviä...

Viimeksi muokattu:
Lohdullista huomata että tällä foorumilla saa asiallisia ja asiantuntevia vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
Kiitokset niistä!

Back