• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

flekti polttaa sulakkeen...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rockjari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

rockjari

New member
Ihmettilin tota vifferin lämmönnousua tossa ja huomasin että flekti ei puutu peliin niinkuin pitäis.Noh,tsekkasin sulakkeet,ja huomasin että kyseinen kikkare on palanut!Uutta tilalle ja kone tulille.Viisari vaan nousee ja nousee,ja kappas,sulake palanut
crazy.gif
Eli,mistäs kannattais lähteä oikkaria etsimään?
 
Suoraan akulta vaan jos pelaa vika tod.näk. johdoissa jos taas ei puhu moottori PAM...
 
Kokeile eka sormella että flekti pyörii herkästi. Jos pyörii nahkeasti, niin laakerit menneet. Tässä tapauksessa sulake palaa het eikä melkein.
 
Oothan kokeillu että flekti pyörii vapaasti, itellä oli kerran päässy pikkukivi lavan ja kotelon väliin ja sulakehan siinä palo
 
Olisko noin!Siis piuhat akusta suoraan flektin moottorille...?
Laita kuitenkin sulake siihen kokeilujohtoonkin, koska muuten voi sulaa johdot käsiin kiinni, savua tulla rutkasti tai teoriassa akku poksahtaa (paitsi tod näk ei näillä johtojen paksuuksilla).

Autotarvikeliikkeen yleismittari ei maksa muuten paljon mitään ja esim 0-200 ohm vastusmittausalue on sen verran tarkka että jos se näyttää suunilleen nollaa ohmia moottorille, niin oikarissahan se sitten on.

Tulla vermeellä voi sitten tehdä mopon ja muidenkin vehkeiden kanssa paljon muutakin hyödyllistä vian paikannusta..
 
Olisko noin!Siis piuhat akusta suoraan flektin moottorille...?
Laita kuitenkin sulake siihen kokeilujohtoonkin, koska muuten voi sulaa johdot käsiin kiinni, savua tulla rutkasti tai teoriassa akku poksahtaa (paitsi tod näk ei näillä johtojen paksuuksilla).
Just näin. Älkää ihmeessä menkö viritteleen mitään johtoja suoraan akulta jos epäilette oikosulkua! Irrottamalla liittimen flektin päästä voi todeta onko vika johdossa vai moottorissa.

Ja kyllä se akku voi nimittäin räjähtää ihan käytännössäkin
 
Ei se mihinkään räjähdä.
hetkellisesti hörppää vaan pikkasen virtaa.
Ei tosin hirmusen kauaa kannata ihmetellä jossei ropelli pyöri.
Ps. jakari tippunut auton akun napojen väliin.
Ei se sulake silti pahitteeksi olis.
 
se sähkömoottori VOI olla sitten sökö. a)polttaa kaiken kokoiset sulakkeet että hyppylangat b) ei toimi 12v dc:llä eikä muullakaan tasasähköllä.
Oikosessa alle 1 Ohm, tai sitten ääretön ohm lankapoikki käämissä.
Ei korjaannu suihkeöljyllä roiskimalla. Käyttäkää vesitiiviitä liittimiä, suojasukkaa ja akkunaparasvaa.
 
Ei se mihinkään räjähdä.
hetkellisesti hörppää vaan pikkasen virtaa.
Ei tosin hirmusen kauaa kannata ihmetellä jossei ropelli pyöri.
Ps. jakari tippunut auton akun napojen väliin.
Ei se sulake silti pahitteeksi olis.
Joo eikä mopolla voi kaatua.

Totta kai se voi räjähtää. Riittävän suuri oikosulkuvirta kiehauttaa akun melko pian. Toinen vaaratekijä on suurella kuormituksella muodostuva vety.

En pidä sitä suurena todennäköisyytenä, siksi paino sanalla voi.

Ja olen minäkin akkujen kanssa joskus hitsaillut ja sulatellut johtoja ilman räjähdyksiä. En silti kehota ketään kokeilemaan.
 
Jos nyt on ihan pakko kokeilla suoraan sähköllä, niin ota ihmeessä akkulaturi... se kun on pikkasen turvallisempi kuin suoraan akusta...
 
Sähköviat selvitetään yleismittarilla eikä millään suorilla johdoilla akulle! Tossa on joko itse moottori jumissa, hiilet loppu tai sille menevät johdot oikosessa. Monasti eristeet vanhemmiten haurastuu varsinkin kuumassa paikassa ja kupari ottaa johonkin pellinkulmaan kiinni.

Jos haluaa kokeilla pyörittää moottoria irrallaan kannattaa käyttää tavallista auton akkulaturia, niissä on amppeerimittarikin valmiina eikä ne lykkää ihan 100A oikosulussa niinkuin akku.
 
Back
Ylös