Aika rauhallinen mopedi se on.. Ihan mukava tasaisesti vääntävä motti, mutta yllättävän paljon lussumpi se on kuin rykkösessä, vaikka paljon samaa siinä on. Tehoa perstuntumalta ainakin 10-15hp vähemmän, ja painoa aika paljon enemmän. Kevyt kuitenkin ajossa.
Odotin aika paljon koeajolta, ja siinä mielessä petyin, että laite ei ollut läheskään niin "villi" kuin rykkönen. Olihan se ihan hyvä ja vakaa ajaa, mutta rykkösen jälkeen tuntui vähän pliisulta. Odotin että rykköseen perustuvalla motilla ja pystymmällä ajoasennolla olisi tiedossa helppoa ja vaivatonta takapyörällä matkustamista, mutta sehän nosti keulaa kaasulla ykkösellä vasta ihan yläkiekoilla ja silloinkin aika vaisusti, tupen piti olla täysin nurin. Rykkönen nostaa tassua HUOMATTAVASTI hanakammin ja alemmilla kierroksilla ykkösellä kaasusta, eikä tartte olla kaasu läheskään pohjassa (kuten varmaan tiedät

..
Kävin vetämässä sillä pikkupätkän mutkatietäkin suht reippaasti, silloin en ainakaan vielä huomannut että pyörä olisi notkunut mihinkään. Ei se tietysti kyykky ole, mutta paras nakupyörä mitä oon mutkissa ajellut.
Varmasti nakupyöristä yksi parhaista. Kuitenkin kun sen jälkeen hyppäs suoraan rykkösen päälle, niin huomas aika selkeen eron joka osa-alueella. Tehokkaampi motti, parempi runko ja alusta..
Toinen pyörä mitä ajoin silloin samalla kerralla oli TDM 900, siihen verrattuna FZS oli valovuosia edellä. TDM tuntui FZS:ään verrattuna huteralta, tehottomalta, ja varsinkin alustan toiminta oli selkeästi heikompaa kuin FZS:ssä.
Jos vertaan FZS:ää XJR:ään, niin onhan tuo FZS huomattavasti edellä joka osa-alueella. XJR on vielä paljon rauhallisempi, kaupunkipyöräksi tosi jees, ajelin sellaisella yhen viikonlopun. Teholla ei XJR:ssä juurikaan juhlita, ja runko on huomattavasti hidasliikkeisempi kuin FZS:ssä.
Jos sulla oli vaihtoehtoina GSX 1400, XJR, FZS ja Z 1000, niin noista FZS ja Z 1000 ovat selvästi "sporttisempia" kuin nämä 2 muuta. Ne ovat ihan normaaleja peruspyöriä, GSX:ssä tosin mahtava alavääntö, mutta siihen se sitten jääkin. Rööreillä saadaan siihen kummasti lisää hönkää ylös, ja alkaa kiertämäänkin vähän vapaammin. Reinikaisen dynossa sellaiseen sai kokoputkistolla n. 20hp lisää
Z 1000:a ja GSX 1400:sta en ole kokeillut, mutta kaverin broidilla on tuollainen GSX, ja sanoi sen olevan kovasti samanoloinen kuin XJR. Z 1000:n kuvittelisin olevan aika lähellä FZS:ää, vähän huonommalla alaväännöllä mutta vastaavasti hiukan enemmän huipputehoa. Näin muistaakseni dynossa.
Mä tekisin noista valintani Z 1000:n ja FZS:n välillä, ekaks pitäis tietysti käydä testaa toi Z 1000. Varmasti käy ilmi että olen hiukan kallellaan tonne sporttipyöriin päin
edit: Huomasinkin että sulla ei ollu enää toi XJR edes vaihtoehtona.. Meinasinkin aikasemmin jo kysyä että miks ei ennemmin FZS
No, siinä tapauksessa kandee tiputtaa samalla GSX, jos sen tyyliset pyörät ei iske. Ducatista en osaa sanoa mitään..