Gixeri nitisee ja natisee

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mekanik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mekanik

New member
Niin elikkäs seiskapätkän keula nitisee ja natisee, lähinnä jarruttaessa ja töyssyissä. Missä vika? Onko jarrulevyjen niitit jumissa ja aiheuttavat tämmösen efektin? Millä olette putsanneet levyjen niitit?

Aaapuva menee hermo nitinän kanssa...
biggrin.gif
 
Testaappa pyörän ollessa paikallaan riuhtoa kohtuullisella voimalla stongista ylös-alas yhtä puolta kerrallaan. K3 tonnisessa nuo stongat nitisivät kiinnityskohdistaan ja ne sai hiljenemään, kun kiinnitykset löysäsi, paikoitti stongan tarkasti paikalleen ja kiristi uudestaan.

Nykysessä K4 600 gixxerissä ei PP:n clipareilla moista esiinny, joten uskoisin, että nuo orkkisstongat sen aiheuttavat. Niissähän on se kolmiopalan sissän menevä lukitintappi, joka estää stongaa "pyörähtämästä".

Oma veikkaukseni oli, että stongan pyrkiessä pyörähtämään, se jää tapin takia hieman jännitykselle ja natisee sitten kiristyspinnoasta. Tosiaan natina loppui, tai ainakin väheni merkittävästi, kun stongan löysäsi ja kiristi uudestaan.

Jos tuo natina tulee taas keulaputkista niin ensiksi kannattaa vaihtaa keulaöljyt ja jos ei auta niin pumput huoltoon.
 
Jos tuo natina tulee taas keulaputkista niin ensiksi kannattaa vaihtaa keulaöljyt ja jos ei auta niin pumput huoltoon.
Pumput on reilu kk sitten huollettu, jotenka en usko että johtuisi niistä. Natina tosissaan kuuluu kun paikallaan heiluttelee etujarru pohjassa. Ilman jarrua kun heilutteleen niin ei kuulu mitään.
nixweiss.gif
Myöskin töyssyissä saattaa nitistä.

Pitää tarkistella noiden clipareiden kiinnitykset jospa se sillä vaikka hiljentyis.
 
Parista edellisestä moposta (K2 & K4) erityisesti jarrutuksissa kuulunut nitinä poistui ohjauslaakerin tiukkauksen myötä.

br, Mikko
 
Merkki on eri, mutta ongelma sama. kuuluu pientä kitinää ja jarrutuksen jälkeen "naksahtelee".
Ongelma on kuluneet jarrulevyn niitit. Pelkkien niittien vaihto ei saamieni tietojen mukaan ole laisinkaan kannattavaa, vaan molemmat levyt menee uusiksi vaikka itse levyissä ei ole mitään vikaa. Jarrupaloineen kustannukset tulevat olemaan 800 euron luokkaa.
 
Niin elikkäs seiskapätkän keula nitisee ja natisee, lähinnä jarruttaessa ja töyssyissä.
Samalla tavalla nitisee ja natisee meikäläisen K4 750. Enpä ole asiaan jaksanut sen kummemmin perehtyä kun tuntuu mopo toimivan ja ajoon ei sen kummemmin vaikuta. Ehkä tuota voi tutkailla joskus kun ajokausi ei ole päällä tai pyytää 18tkm huollossa jotta kattelevat.
 
Tässä se jo haittaa... Vieressä ajava kaverikin kuulee nitinän jos vaikka ajelee Hämpillä.
crazy.gif

Mulla taasen toi K4 kuussatku kolisee etupäästään häiritsevästi. Tosin huomaan sen nimenomaan Hämpillä
wink.gif


En tiedä onko vika vai ominaisuus kun en ole tuon typpistä pyörää ennen omistanut. Keula on kyllä muutenkin vähän löysän oloinen, voisiko tuo korjaantua säätämällä. Ääni on sellaista väljää kolinaa/lotkotusta, ihan kuin olisi ajovalo/mittaristo puoliksi irti tai jotain (mutta ei ole). Oli kyllä äskettäin huollossa, luulisi että esim löysä ohjauslaakeri olisi huomattu.
 
Tässä se jo haittaa... Vieressä ajava kaverikin kuulee nitinän jos vaikka ajelee Hämpillä.  
crazy.gif

Mulla taasen toi K4 kuussatku kolisee etupäästään häiritsevästi. Tosin huomaan sen nimenomaan Hämpillä  
wink.gif


En tiedä onko vika vai ominaisuus kun en ole tuon typpistä pyörää ennen omistanut. Keula on kyllä muutenkin vähän löysän oloinen, voisiko tuo korjaantua säätämällä. Ääni on sellaista väljää kolinaa/lotkotusta, ihan kuin olisi ajovalo/mittaristo puoliksi irti tai jotain (mutta ei ole). Oli kyllä äskettäin huollossa, luulisi että esim löysä ohjauslaakeri olisi huomattu.
Etuhäkin runkoon kiinnittävät kaksi pulttia tuppasivat löystymään jo -96 SRADissa. Sama toistui myös -03 tonnisessa. -04 kuussatkussa on samanlainen kiinnitys, joten todennäköisesti sekin tärisee ajan kanssa auki.
 
Tässä se jo haittaa... Vieressä ajava kaverikin kuulee nitinän jos vaikka ajelee Hämpillä.
crazy.gif

Mulla taasen toi K4 kuussatku kolisee etupäästään häiritsevästi. Tosin huomaan sen nimenomaan Hämpillä
wink.gif


En tiedä onko vika vai ominaisuus kun en ole tuon typpistä pyörää ennen omistanut. Keula on kyllä muutenkin vähän löysän oloinen, voisiko tuo korjaantua säätämällä. Ääni on sellaista väljää kolinaa/lotkotusta, ihan kuin olisi ajovalo/mittaristo puoliksi irti tai jotain (mutta ei ole). Oli kyllä äskettäin huollossa, luulisi että esim löysä ohjauslaakeri olisi huomattu.
Etuhäkin runkoon kiinnittävät kaksi pulttia tuppasivat löystymään jo -96 SRADissa. Sama toistui myös -03 tonnisessa. -04 kuussatkussa on samanlainen kiinnitys, joten todennäköisesti sekin tärisee ajan kanssa auki.
Kaverilla ollut myös samaa ongelmaa 600 gixussa... Pultit kiristämällä pitäisi parantua.
 
Onko jarrulevyjen niitit jumissa ja aiheuttavat tämmösen efektin? Millä olette putsanneet levyjen niitit?
itse ainakin ruikin irroitus ainetta niitteihin iltasella ja aamulla putsasin brake cleanerilla hilppeet (parina iltana laitettiin).. eipä jumita enään ja levyt liikkuu pirun hyvin.
Pitääkin kokeilla tänään jos vaikka sais homman toimiin. Huomiseks pitäs olla iskussa kun lähdetään Ahvenistolle.

Edit: Ihanko CRCllä/WD40llä ruikit??
blush.gif
 
Omassa -04 600 Gixxerissä ei kuulu natinoita, mutta pari päivää sitten alkoi häiritsevä tärinä. Alkaa jostain 6000rpm ja voimistuu isommille kierroksille päin mentäessä. Tämä tulee siis myös paikallaan ollessa. Ajaessa rupeaa kädet puutumaan aika lahjakkaasti. Sen verran katselin että ainakaan kiveä tai muuta sellaista ei löytynyt esim. rungon ja moottorin välistä. Onko kukaan törmännyt moiseen.
 
Kun nyt tärinöistä, äänistä ym puhutaan, niin kannattaa tarkistaa esim. koneen yläkiinnityspulttien kireys, varsinkin jos on suojatatit asennettu. Etenkin se oikeanpuoleinen jossa holkki. Kahvapainot, takarungon kiinnityspultit yms kannattaa välillä tarkastaa kanssa jotteivät jää matkalle...nii ja takarenkaan laakerointia on myös syytä pitää silmällä. Kun takuuaika on päättymässä, kannattaa tutkailla myös että katti on vielä vaimentajassa kiinni. (jos nyt joku vakiopöntöllä vielä ajaa)

Ai ni, Renkaanvaihdon jälkeen kannattaa myös  tarkastaa että satula on siellä swingin urassa, ettei sitten pyörähdä swingin yläpuolelle kun koskee takajarruun

Paras vinkki kuitenkin on pitää korvatulppia niin lakkaa äänet kuulumasta!

Jos kaikki osat tallella ja kiinni ni eiku täysillä ja eniten.
 
Back
Ylös