Gps:n asennus LT:hen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jowin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jowin

New member
Meinottelin talven aikana värkätä gepsin pyörääni, ja ajattelin,joten kysäsempä, minkälaisilla systeemeillä olette omiinne gepsit kiinnittäneet, lähinnä näytöt. Kun ajattelin, ettei tuotakaan tarvitse jokaisen erikseen keksiä ja pähkäillä.
Muistelen joskus lukeneeni aiheesta juttua, mutta vaikka selasin suunnilleen koko BMW-palstan läpi, en sitä keskustelua enää löytänyt. Kahvoissa on läpireiät joita voisi käyttää tai sitten joku muistaakseni oli käyttänyt kartalukuvalon paikkaa jne??? Kuulostaa tuo uusi Zumo mielenkiintoiselta, jos vaikka...
 
LT:stähän minä henkilökohtaisesti en tiedä yhtään mitään, mutta Touratechilta siihen löytyy kiinnikeadapteri "peilittömän reiän" täytteeksi kahvaan: Art.no. 01-040-0652-0. Siihen sitten kaveriksi mallikohtainen GPS-teline samasta pajasta.
 
No yksi varma tapa on LT:n oma GPS-jalusta, joka on tarkoitettu BMW Navi II tai III:n eli Garmin 2610 / 2720(?) kiinnittämiseen.
Bemun  / Garminin navigaattori on taatusti kallein vaihtoehto, mutta se on toki tehty tähän mopoon ja on sekä vesi- että bensatiivis. Sitäpaitsi satunnainen ohikulkijakin saa vähän aikaa askarrella kapineen irroittamiseksi, jollei käytä juuri oikeata erikois-torxia tai sitten pesäpallomailaa. En kylläkään tiedä myyvätkö pelkkiä asennusjalustoja erikseen, siihen saisi käsittääkseni taiteilluksi kiinni jonkin muunkin gepsin ja virransyötönkin saisi jalustan alta aika siististi.

Ehkä kannattaa kumminkin kysäistä...

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Taitaapi saada noin puolella hintaa siitä BMW.n omasta navigaattorista kaikilta ominaisuuksiltaan paremman Garminin Zumon. Ei sen telineen kiinnittäminen Lt.hen pitäisi olla mikään vaikea juttu. Zumon voi lukita telineeseensä samalla tavalla kuin Garminin 2600-sarjalaisen, avain vain on erilainen.
 
JOVVAIN....
sport05.gif


......Naaaa, täs on yks malli ja VARSIN jämäkän näköinen on tän kiinnitys. Tosin lienee bmw:n omaa navia varten kun oli "päämajan" takapihalla varusteltavana.....Munichis.

Munich06076.jpg
 
Minä pusertaisin sen navigaattorin kiinni tuonne mittariston yläpuolelle. Jos tuosta LT-pyörästä voi mitään johtopäätöstä tehdä ajajasta, niin veikkaan ettei tämä ole enää aivan poikanen. Lähes kaikille meille "aikuisille" alkaa tulla enemmän tai vähemmän tuota ikänäköongelmaa. Eli on vaikeaa tarkentaa katse lähelle ja kauas, ainakin yht'aikaa tai nopeasti vaihdellen. Navigaattorin näytössä on pieniä yksityiskohtia, joita on katsottava tarkasti. Sitä on paljon helpompi lukea, kun se on vähän kauempana. Mittariston yläpuolella on hyvä paikka semmoiselle vekottimelle.
 
JOVVAIN....
sport05.gif


......Naaaa, täs on yks malli ja VARSIN jämäkän näköinen on tän kiinnitys. Tosin lienee bmw:n omaa navia varten kun oli "päämajan" takapihalla varusteltavana.....Munichis.

Munich06076.jpg
No just tuota telinettä tarkoitin ja olisin kans yrittänyt kuvaakin liittää, mutta kun en oo niitä oppinut tälle saitille vielä lisäilemään...  
withstupid.gif

Kiitoksia vaan!

Kunkulle sen verran, että itse taidan myös kuulua kanssa siihen ikänäkörajoitteisten porukkaan eikä tuo tehtaan funtsaama kiinnityspaikka ole itseäni vielä haitannut. Eli ei ole tarvinnut paeta takapenkille pystyäkseen navigaattoria lukemaan vaikka ajalenkin ilman silmälaseja....
tounge.gif

Toki tämäkin on yksilöllistä.
Niitä mittariston päälle asennettuja navigaattoreita näkee paljon jenkkipoikien mopoissa ja monet käyttää erilaisia asennushyllyjä http://www.bmrproducts.com/proddetail.php?prod=010_CPK1200LT joille voi sitten kerätä muutakin kamaa tutkanpaljastimista ja XM-radioista alkaen.
Kaikki on tietysti makuasioita, mutta ainakin noin ergonomian kannalta tuo tehtaan asenuspaikka on kyllä hyvä koska aina välillä pitää navigattoria räplätä sormella, jolloin ajossa sen uskaltaa tehdä helpommin kuin kurkottelemalla tuonne mittariston päälle. Ja kuka sitten tykkää tuommisesta roinahylystä mopon mittariston päällä on taas toinen juttu...

Myös on totta, että Bemun oma navigaattori on kalliimpi kuin vastaavat Garminit, mutta se onkin ihan oikeasti funtsattu pyöräkäyttöön. Esimerkiksi asennustelineen vasemmalla puolella olevat lisänappulat on todella hyödylliset ruudun zoomailussa ja valikoissa pomppimisessa, varsinkin hanskat kädessä. Eikä ne nappulat mokomat sitten muuten toimi vastaavassa Garminissa. Tämän harjoittelin viime loppukesän Amerikan läpiajossa, jossa ison osan matkaa suunnistin Garmin 2610:llä oman euromallisen BMW Navi II:sen sijasta. (joka sekin kyllä sitten lopulta toimi siellä ihan OK)
Toinen syy, joka selittää BMW-navigaattorin kovaa hintaa on niiden kahden vuoden takuu vs Garminin 1 vuosi. Tästä sain itse nauttia kun viikkoa vaille pari vuotta vanhasta Navi II:sesta kuoriutui kosketusnäytön suojakalvo irti. Sain veloituksetta tilalle uuden Navi III:sen kun kakkosia ei enää valmistettu  
062802jumpie_prv.gif

En siltikään väitä, ettäkö tämä olisi mikään ainoa (tai välttämättä paras) navigaattorimalli LT:hen. Esim. Bluetooth on ihan vitsi...Ei omaa akkua (+ liian kookas) , jos pitäisi suunnistaa jalan...jne.
Makuasioita makuasioita...

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Makuasioitahan nämä tämmoiset laitteiden sijoituspaikat pyörään ovat, se on totta. Ja pyörät ovat erilaisia, joissakin ylettää näpelöimään mittariston yläpuolelle hyvin, kun taas toisessa sinne yltäminen vaatii ylimittaisen käden.
Eikös se ole sen BMW navin kanssa sama lisänäppäimistöpalikka, minkä saa myös Garminin 2610-malliin? Semmoista minä olen käyttänyt ihan tyytyväisenä. Tai siis siihen asti tyytyväisenä, kun sain uuden Zumon käyttööni. Kyllä Zumo teki ainakin moottoripyöräkäytössä niin Garminin 6000-sarjasta kuin BMW.n omasta museotavaraa. Hitaita, kömpelöitä, isokokoisia ja kalliita ovat Zumoon verrrattuna. Eivätkö ymmärrä toimia puhelimen jatkeena. Kehitys on samanlaista kuin vaikkapa digipokkareissa. Parin vuoden íkäinen tekniikka tuntuu todella vanhanaikaiselta.
Sitä päivää vielä odottelen, jolloin se paljon puhuttu Bluetooth-yhteys toimisi ihan oikeasti ja hoitaisi ääniyhteyden kypärään ja sieltä muihin laitteisiin. Jotenkin on semmoinen olo, että vielä joudun vähän aikaa odottelemaan...
 
Kyllä tuo Zumo taitaa olla nyt huippua. Siinä saa samaan hintaan (n. 869 €) sekä auto- että mp-telineen. Omaan Gessuuni sain laitettua Zumon kiinni vasempaan sarveen ilman mitään lisäosia. Saman telineen aion siirtää sitten vanhaan LT:n jossa on vielä sarvessa putki näkyvissä.
Tuossa uudessa LT:ssä on nuo "muovisarvet", joten kiinnistys kannattanee tehdä joko yo. peilikiinnikkeellä tai sitten yrittää löytää sopivat reiät (2 kpl) kahvasta Zumon omille kiinnikkeille. En laittaisi Zumoa kauas eteen, sillä haluan painella sitä jatkuvasti.
Jos noissa vanhoissa vehkeissä ei ole kännykkätoimintoa, niin paljon ovat perässä, vaikka olisi 5 vuoden takuu...
Hyvin tuo Zumokin pitää vettä. Ajoin lähes 24 h vesisateessa ilman ongelmia.
Ps. hintaerolla voi ostaa sitten Zumo 2:sen, kun eka menee rikki
smile_org.gif
 
Kyllä tuo Zumo taitaa olla nyt huippua. Siinä saa samaan hintaan (n. 869 €) sekä auto- että mp-telineen.
766.35 EUR heti kättelyssä Googlettamalla. Siis reilu satanen pois, jos vaivautuu tilaamaan.. Vaan kannattanee odotella kevättä, eiköhän hinta tipu vielä..?

Jaa.. Zumoa onkin kahta mallia, mitähän käytännön eroa noilla sitten lie?

Garmin zūmo 550 Deluxe 699.00 €
Garmin zūmo 550 Europe 849.00 €

Nämä löytyi /www.marinea.fi
 
Halvemmasta puuttuu autoteline ja siinä on vähemmän sisäistä muistia. Jos siihen haluaa saada koko Euroopan kartaston kerralla sisään, on ostettava SD-muistikortti, jolle karttatiedostot voi ladata.
 
Back
Ylös