• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

GPS-softa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simbad
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Simbad

New member
Navigaattoreitahan on myynnissä joka paikassa, mutta mitäs sitten kun ikää tulee vaikkapa 6kk tai jopa kokonainen vuosi?

Kannattaako ostaa päivitys vai vaihtaa koko softa, ja onko se edes mahdollista?

Kokemuksia ja eri vaihtoehtoja voisi kerätä yhteen topicciin, esim. tähän.
idea3.gif

2-3 vuotta vanhalla paperikartallakin pärjää, vaikka jokunen uusi tie olisikin rakennettu johonkin. Päivityksessähän tulee viimeisin tieto ja ehkäpä jokunen parannettu ominaisuus.

Itse en ole, enkä aio päivittää vuosittain. Maksaa sekin riemu kuitenkin jotain (n. 75$ Garminin tapauksessa).

Itsella Garmin Quest ollut reilun vuoden ja olen päivittänyt siihen kolmasti laitesoftan, mutten vielä kertaakaan karttoja (on se City Select v7). Kartan päivittämiseen ei toistaiseksi ole ollut mitään tarvetta. Itse asiassa jo alunperin latasin siihen koko Suomen kartan ja ei ole kertaakaan tarvinnut koskea siihen, kun olen pysynyt toistaiseksi kotimaan puolella. Vastaavasti mulla on myöskin pari vuotta sitten ostetut GT-kartat aivan käyttökelpoisia; niissähän varsinainen karttatyö on tehty pari vuotta sitä ennen ja hyvin pärjää niilläkin.
Kartat muuttuu uusissa kaupunginosissa, mutta päätiet harvemmin ja ainakaan näillä supistuvilla tiemäärärahoilla ei ole edes odotettavissa mitään laajamittaisia tieverkoston uusimisia. Ulkomaan osalta lähiaikoina voi olla tulossa Itä-Euroopan karttoja, jos semmoisia harrastaa.

Garmin Quest / City Select v7 myös.

Eihän se aukoton ole, kun omaa kotikatuakaan ei löydä (tie ollut olemassa 2 vuotta), mutta eipä osoitetta löydä taksikeskuskaan... Espoon R.M. Heinolle se yritti ohjata suljetun kadun kautta... eikä Tampereen ohitustiekään ole ns. ajan tasalla. Vastaavia uusia/Garminille tuntemattomia paikkoja löytyy niin Tukholmasta kuin matkalla Gibraltariinkin.

Onneksi se kuitenkin aina ilmoittaa hennolla äänellä "pois reitiltä, laskee uudelleen"
wink.gif

Back