GPX 500R venttilivälykset?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 1tumppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

1tumppi

New member
GPX 500R venttilivälykset?

Yritin etsiä GPX 500R -89 venttiilin välyksiä mutta ei mistään löytynyt. Voisko joku auttaa? Ja vinkkejä säätöön. :respect:

Olikos siinä sama moottori kuin GPz 500R:ssä? Mulla oli sellainen joskus 20 vuotta sitten ja kaivelin esiin service manualin. Kylmänä mitattuna: inlet 0.13 - 0.18mm ja exhaust 0.18 - 0.23mm.

Itse toimenpiteestä en enää juuri mitään muista, vaikka venttiilinvälykset tsekkasinkin loppuaikoina joka keskiviikko (jep, joka viikkoa). Se oli noin kolmen tunnin projekti ja joka kerta löytyi jostakin venttiilistä säädettävää. Ei ne Kawasakin venttiilivittuilut ihan turhasta tulleet silloin 90-luvulla... Oma vehkeeni oli vuosimallia -86, kun kone antautui vaihdoin siihen Ruotsista purkaamosta hankitun 600R -moottorin kaasareineen. Missähän mahtaa tuo AX-497 nykyään liikkuakaan, jos enää missään...

Kone on käsittääkseni sama. Sulla kun on kokemusta ko. pannusta niin minkälaista välystä kannattais laittaa? Eikös noitten pannujen ongelma on venttiilien kantaminen eli varmaan isompaa välystä?

Silloin kun on alarajalla nostetaan 5 satkua ohkaisemmalla shimmillä ylärajalle. Jos siitä kasvatat, niin äänet (ja kuluminen) vaan kasvaa.

Silloin kun on alarajalla nostetaan 5 satkua ohkaisemmalla shimmillä ylärajalle. Jos siitä kasvatat, niin äänet (ja kuluminen) vaan kasvaa.

Eikös tossa oo vielä ruuvisäätöiset venat? Ainakin GPZ600R ja GPX600R malleissa on. Eli ruuvia kääntämällä imut ylärajalle ja pakovenat riittää kun on toleranssissa.

Eikös tossa oo vielä ruuvisäätöiset venat? Ainakin GPZ600R ja GPX600R malleissa on. Eli ruuvia kääntämällä imut ylärajalle ja pakovenat riittää kun on toleranssissa.

Enpä enää muista! Vaimon veljellä tuollainen aikoinaan oli, ja jäi tien poskeen juurikin kantavien venttiilien takia. :grin: Tutina on että olisi ollut jo palasäätöinen.

EDIT: Tutinaa jo liikaa. :p Kyllä toi kuvan https://www.kawasakimotorcyclespares.co.uk/genuineparts/3918/K60/kawasaki gpx500r/valve(s)?uID=0 mukaan on tosiaan ruuvisäätöinen.

Kaveri kun muutaman viikon katseli mun keskiviikkoisia venttiilinsäätöjäni ni tekaisi mulle siihen venttiilinsäätöruuviin sopivan työkalun, sekin on mulla vielä jossain tallessa.. Itse operaatiosta mulla ei muuten ole enää hirveästi niitä muistikuvia, kuitenkin kohta 20 vuotta jo viime kerrasta aikaa.

Tässä vielä pari kamerakännyskannausta tuosta service manualista, kuten öljyiset sormenjäljet paljastavat, tätä aukeamaa on käytetty usein :)

Oliskohan ollu 3mm kanttiinsa neliskanttinen se säätöruuvin pää. Jos ei ollu 3mm niin sit neljä. T-mallinen säätöruuviin sopiva avain kyllä helpottaa hommaa kummasti.

Jep, juuri sellaisen sain. Veikkaan kans sitä neljää milliä kooksi, toveri rakensi sellaisen yhtä säätöruuvia apunaan käyttäen.

Kiitokset kaikille vinkeistä.

Pakosia ei tarvinnut säätää mutta imuissa oli säätämistä, tein tiukan 0,2. Kunhan saan mopon kasaan niin sittenpähän näkee ja kuulee kuinka kävi.

Kaasarit piti vielä purkaa ja puhdistaa. Nyt vanhus pyörii niin hienosti että!:jippikaijee:

Kiitokset vielä vinkeistä!:WAZAAP:

Mulla on muuten niitä kaasarin runkoja vissiin kolme tai neljä kappaletta vielä jossain jemmassa, taisi olla sekä 500- että 600-kuutioisista koneista. Niistä tahtoo kumit hapertua aikanaan ja ne olen noista ryövännytkin silloin joskus.

Back