Ilmeisesti mun Räksään on tehtaalla laitettu moottori/venttiilit jostain muusta mallista kun sillä on ajettu 240000km ilman venttiiliongelmia. Tiedän toisen Räksän jossa ei ollut venttiiliongelmia 150000km. Käväisin myös pikaisesti GPZ-treffenissä saksassa useita vuosia sitten enkä sielläkään kuullut Räksäkuskien suusta venttiiliongelmista, mutta niiden mittareissa olikin paljon vähemmän metrejä kuin mulla.
Siis onko palstalla joku jolla on ollut Räksä ja siinä tosiaan näitä edellämainittuja venaongelmia. Olen antanut itselleni kertoa, että kyseiset ongelmat johtuisivat liian kapeiksi työstetyistä venanseeteistä ja tietääkseni Räksässä on perinteisen levyiset seetit venoissa.
Tyyppivika numero 1: nokkaketjun kiristä uppoaa ohjuriin noin 30000km välein. Jos kestää kyseisestä ominaisuudesta johtuvaa kilinää voi ajella tietty pidempääkin kuin tuon 30000km ilman ohjurin vaihtoa. Korjauksena jotkut ovat käyttäneet kiristäjän vaihtoa tasapäisempään, mutta sen tehosta ei tietoa eli omakohtaista kokemusta. Minä olen aina vaihtanut vaan sen ohjurin koska sen voi vaihtaa alakautta sivuposkesta lievää suurempaa voimaa käyttäen. Ohjeet kaiketi kertoo, että se pitäisi vaihtaa yläkautta.
Tyyppivika numero 2: Starttimoottorin ketjunkiristäjä on susi jo syntyessään eli huono. Se löperöityy ajan kanssa ja jos se kilahtaa niin pienimuotoinen remontti kytkinkellon, startinketjun ja oikean sivuposken kanssa on tosiasia. Mulla kilahti ensimmäisen kerran noin sadassa tonnissa muistaakseni ja toinen sitten varmaankin parissa sadassa tonnissa. Helppo vaihtaa, mutta on suhteellisen arvokas osa eli en viitsinyt sitä vaihtaa aina silloin tällöin ikäänkuin varmuuden vuoksi.
Tyyppivika numero 3: Eturattaan vaihdossa kannattaa laittaa uusi lukkolevy/prikka huolella sen kiinnitysmutskun ympärille, jotta se mutteri tosiaankin pysyy kiinni. Tiedän 3 pyörää joista eturatas on irronnut.
ps. tankattu aina sitä jossa pienimmät oktaanit paitsi joskus via baltikalla jossa saatavilla olisi ollut alle 80-oktaanistakin, mutta siellä tankkasin kasikutosta. Oljynä Mobil-Rallyformulaa ja suurin osa kilometreistä Suomi-Italia-Suomi maantietä.
ps1. Ja se keulan AVDS ei ole kaiketi toiminut kenelläkään(tai sitten eivät tiedä miten sen pitäisi toimia) ja siihen löytyy netistä terminointiohjeet. Ittelläni on originaalina kun ei sen AVDS:n olemassaolostakaan ole haittaa ollut. Tai en ole ainakaan huomannut.