Mitenkäs tuo ns. alipainehana oikein toimii. Voiko tuo alipaine olla niin pieni että bensa ei senvuoksi virtaisi kunnolla kaasareille. Kaasarit ainakin on nyt niin puhtaat, että tuskin olleet uutenakaan noin puhtoiset![]()
Hanassa on venttiili, jonka käyvän moottorin alipaine avaa ja polttoaine alkaa virrata kaasareihin.
Onkos siinä sun bensahanassa PRI -asento? Siinä hana on aina auki, alipaineesta riippumatta. (PRI tulee sanasta prime ja asento on sitä varten jos ajaa tankin kuivaksi että saa moottorin käyntiin - ilman tätä asentoa moottoria ei saisi koskaan enää startilla käyntiin, koska alipainetta ei synny niin paljoa että alipainehana aukeaisi).
Jos tuo asento hanasta löytyy, niin sillä on nopea testata ettei vika ole alipainehanassa. Jos kalvossa on reikä, ei venttiili välttämättä jaksa avautua täysin ja bensapula seuraa. Voit myös lisäksi puristaa alipainehanalle tulevan letkun umpeen ja katsoa tekeekö mitä lisämuutosta. Jos kalvossa on reikä, voi hanan mallista riippuen tätä kautta vuotaa lisäilmaa tai bensaa imusarjaan -> seokset....
Sitten lisäksi sellainen asia, että hanan mallista riippuen jos kalvossa on reikä, niin sieltä alipainehanan ilmareijästä voi alkaa tihkua tai valua bensaa ulos. Tai sitten tankista voi rikkinäisen kalvon kautta moottorin käydessä imeytyä alipaineen vuoksi sen hanalle menevän letkun kautta bensaa suoraan tankista imusarjaan. Tod. näk tämä vaikuttaa käyntiin. Taisit mainita että bensa haisee.
Ref: http://www.aduthie.com/motion/2/petcock.html
My 25c woth:
Tarkista alipianehanan seutu, haiseeko bensa?
Käännä hana PRI -asentoon ja purista/tuki hanalle tuleva alipaineletku. Käytä/aja. Muuttuiko käynti mitenkään?
Ota bensaletku irti hanasta, toinen letku / muki alle. Valuuko PRI -asennossa tankista iloisesti? Jos ei, niin onko hanassa suodatin? Onko hana vapaa tankissa olevista roskista?
Hana ON -asentoon, joku letku kiinni hanan alipaineliittimeen? Alkoiko bensaa valua yhtä iloisesti kuin PRI -asennossa kun imet letkusta? Vai tuliko bensaa suuhun (kalvo rikki)?
Sama testi RES -asennossa.
-> Jos missään asennossa ei valu kunnolla -> suodatin tai roska venttiilin ja ulostuloliittimen välillä.
-> Jos PRI -asennossa valuu hyvin, mutta ei ON eikä RES asennoissa imutestillä -> alipainekalvo/venttiili.
-> Bensaa tuli suuhun alipaineletkusta -> alipainekalvo
-> Ilmaa tuli suuhun alipaineletkusta -> alipainekalvo
-> Jokin kolmesta asennosta (ON, PRI tai RES) ei valuta kunnolla, muut OK -> Tukos hanan yläpuolella imupilleissä tai RES -pohjareijässä.
Onko tankissa ruostetta?