• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

GSX 1100 vm. 1980 paska startti!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pulukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Pulukka

New member
Pylde tuo mopottimeni GSX 1100 vm. 1980 starttiongelma vaan pahenee. Näin ilmojen kylmetessä startti ei jaksa pyörittää kunnolla konetta käyntiin edes niin hyvin kun kesähelteillä. Paskamaisinta tässä on se että vika ilmenee vain kun moottori on lämmennyt; eli siis jos sammutat mopon vahingossa liikennevaloissa niin eipä varmasti lähde mopo käyntiin!!! Raivostuttavaa...

Kymppiminsan odottelun jälkeen kyllä sahaa käyntiin mutta mitäpä se siinä enää auttaa kun takana on 10 kilometrin jonot vihaisia autoilijoita.

Nyt en itse asiassa pääsen itse vian aiheuttajaa mittailemaan - lautausjännite on kyllä kunnossa mutta startti vain ei jaksa pyöriä. Startin johdot on kunnossa ja Akku & startin rele uusittu. Pitää muistaa että mopossa on wisecot ja liipattu kansi joten voisi olettaa että puristuksia ja pyöritettävää massa on enempi kuin vakiossa.

Tuossahan on nyt käsittääkseni pari vaihtoehtoa missä voi olla vikaa: joko startti on väsynyt/paska tai sitten se on liian pieni noille uusille männille. Ehkäpä toisaalta ajossa akun jännite laskee eikä jaksa startata heti ennen jänniteen palautumista. Mitäs luulette; pitäisikö startin jaksaa pyörittää mopo käyntiin vaikka puristukset/kuutiot ovat kasvaneet??? Ja mitä tuo ilman lämptila vaikuttaa asiaan!?!

Mitäs tuolle itse startille osaa tehdä viritykseksi; rasvata kunnolla ja laittaa crc:tä perään vai häh? Voisiko sitä oikeasti virittää jotenkin lisäkäämeillä
tounge.gif

Onko hajuakaan onko missä muussa suzukissa samanlaista sarttia; ovat uutena pilyun kalliita mutta netissä noita löytyy vaikka millä mitalla. Jenkeissä ainakin on noita gs -malleja joissa voisi toivoa jossain olevan samanlaisen startin.

Ehdottakaapa mitä kandee tehdä ensiksi?

1. Mitata akun jännite moottorin käydessä
2. Jos on ok (yli 13,5 vee) niin mitata perusjännite moottori sammutettuna
3. jos ok (yli 12,5 vee?) niin mitata mihin jännite laskee startatessa
4. Jos akun jännite laskee liikaa (mikä on liikaa?), niin voiko jostain joku viisaampi päätellä onko vika startissa vai itse akussa vai mitähäh?

Voiko olla mahdollista että mulla on liian pieni starttimoottori noille männille tai liian pieni akku tuolle starttimoottorille???

...ääh, auttakkee!!!
bowdown.gif

sanoi:
1. Mitata akun jännite moottorin käydessä
2. Jos on ok (yli 13,5 vee) niin mitata perusjännite moottori sammutettuna
3. jos ok (yli 12,5 vee?) niin mitata mihin jännite laskee startatessa
4. Jos akun jännite laskee liikaa (mikä on liikaa?), niin voiko jostain joku viisaampi päätellä onko vika startissa vai itse akussa vai mitähäh?

No justiinsa määkin aloittaisin, se ois hyvä jos tuuppais 13,5-14,5 volttia, silloon se lataa ainakin ok. Jos se akun jännite ennenkuin laittaa käyntiin, on siinä 12,5 volttia eikä startatessa putoa 10,5:en alle, niin pitäs se herätä akun puolesta.

Sitten en ite ainakaan oo ollenkaan viisas sähköhommissa että osaisin sanoa muuta kuin että startti irti ja kattoa että sen hiilet ja kollektori on kunnossa ja laakerit ei oo kuluneet, eli ei välyksiä ja pyörii kepeesti. Saahan starttimoottorinkin korjattua jos on vikaa. Samaa starttimoottoria voi sitäpaitti käyttää monikin valmistaja. Pääty ja kuoret voi olla vaan pikkuisen erilaiset, kuka tietää.

Jos siinä jossain muualla koneessa ois esim. rempan yhteydessä tullut semmoista osaa että kuumana liika pieni välys aiheuttais koneelle pyörimisnahkeutta, niin senhän huomaa kun nappaa tulpat pois ja pyörittelee sekä kuumana että kylmänä takarenkaasta vaihde päällä konetta.

Saattaa olla joku käämi poikki startilta se syö voimaa aika paljon. Mulla ainakin pärähtää korkeempipuristeisista männistä huolimatta ihan hyvin.

Tua saattas olla starttejakin kun ovat noita pilkkoneet
http://www.spinnin-wheel.se/
Sieltä löytyy suomeekin ymmärtävä kaveri
wink.gif

Parhaassa tapauksessa starttisi on vain täynnä vuosien varrella kertynyttä hiilipölypaskaöljymöhnää. Starttia auki ja puhdistusspraytä ja paineilmaa ja puhdistusspraytä ja paineilmaa ja puhdistusspraytä ja paineilmaa ja saattaa tulla hyvä. Autoni startissa säästin ainakin startin hinnan tällä metodilla.

Tänä aamuna kävin kiekaisemassa testimielessä mopon käyntiin ja niin se hurahti käyntiin tapansa mukaan ekapyörähdyksellä vaikka lämmintä oli juuri ja juuri 10 celssiusta... illalla kun tulin ajelulta niin startti ei jaksanut pyörittää konetta kun kierroksen kahdessa sekunnissa. Luulisi että akkukin kuitenkin on kunnossa kun se jaksaa yrittää tuota startin pyörittämistä parikin minuuttia (lyhyissä erissä!) ilman enempää hyytymistä. Virtaa on mutta voimaa ei...

Eikös tässä ole toisaalta vähän nurinkurista se että startti pyörii todella iisisti mopon ollessa kylmä=jäykkä mutta lämpimänä ei jaksa pyörittää juuri ollenkaan?

Tosiaan, vehkeeseen on uusittu viime syksynä kaikki sähköpuolet mokkulat kuten akku, laturi & jänniteensäädin eikä tuota ole koko kesänä tarvinnut latailla. Kuumana vaan ei jaksa pyörittää...

Pitää vielä illalla kokeilla tuokin "tiukempi" palikka koneessa -selitys. Tosiaan jos kuumana on raskaampi pyörittää takarenkaasta (kakkosella tai kolmosella) niin sieltäpä se vika löytyy. Se onkin sitten eri asia miten tuon osaa korjata...

Pitää joka tapauksessa se startti avata ja putsata.

voih
nixweiss.gif

Mulla oli samanlaista ongelmaa startin pyörittämisen kanssa, gs500e -79. Oli vuosien aikana käynyt niin että laakeri oli löysällä eikä roottori pyörinyt keskitetysti eli pyöri huonosti tai ei ollenkaan. Vika korjaantui sillä että laakeri liimattiin pesäänsä kiinni. Toimii.. tämä tarina on tosi.
omg.gif

Juu, tuota samaa teki munkin peli ja arvaa nolottiko työnnellä muijien edessä isoa rotiskoa käymään
033102ass_1_prv.gif

Mä purin startin ja vaihdoin hiilet... eikä mitään vaikutusta ,sama homma jatku eili lämpimänä ei startattaaa ja hyytyyy akku nopiasti kuumana.

Laitonpa sitten uuden jännitteensäätimen taas kerran ja sen jälkeen on pelittäny.

Ei muistaakseni 13v oikeen riittäny valojen ja sytytyksen kanssa lataamaan akkua riittävästi ajon aikana... olen ainakin kerran jo tämän sulle kertonu, mutta mä ymmärrän kun se säädin ni pirun kallis nii ei viittis niitä paljoa turhaan ostella
smile_org.gif
..et jos se vika löytyis muualata...

Kyllähän se startti niiden mäntien kaa riittä jos kylmänäkin pärähtää heti
veryangry.gif

Laitonpa sitten uuden jännitteensäätimen taas kerran ja sen jälkeen on pelittäny.
Taitaa onneksi olla niin ettei tartte ainakaan vielä lähteä tuota jännitteensäädintä uusimaan. Latailin mopon akkua lähes puolentoista vuorokauden verran semmoisella prätkälaturilla ja läksin koeajolle. Ajelin vartin verran ja pysähdyin testaamaan että jaksaako pyörittää. Paskat - vouvvasi vaan loputtomiin niin hitaasti ettei moottori päässyt käynnistymään.

Työntämällä mopo lähtee käyntiin kävelyvauhdista joten ei ole sahaamisesta kiinni.

Startin paskuus taitaa olla tässä nyt se ylin syy tähän vaivaan, vaikkakaan en ole vielä noita jännitteitä päässyt mittailemaan. Akkukin on ostettu alkukesästä joten se ei vielä voi paskana olla (toivottavasti)...

Onneks tuohon starttiin näyttäisi olevan joku korjaussarjakin jenkkien ebayssä jos ei pelkkä putsaus & crc avita - eikä nuo käytetyt startitkaan tuolla rapakon takana kovin kalliita ole postikuluineenkaan; muutaman kympin...

Pitää yrittää viikonloppuna aukaista tuo starttikotelo - tarviaako muuten sitä sivuposkea irroittaa ollenkaan vai riittääkö kun aukaisee sen kromisen peltiläpyskän siitä kaasareiden alta ja repii starti kuikkaan?

Nyt on revitty startti pöydälle - aika helppo nakki kun oli vaan viiden pultin takana...

Ajattelin vaan kysyä että mitäs tuommoiselle startille voi tehdä muuta kuin puhdistaa - voiko niille hiilille tehdä jotain vai kandeeko vain hankkia uudet; mistä?

Vinkkejä?
062802jumpie_prv.gif

Jos hiilet on kuluneet, niin niitten pituus on mallia nysä ja eivät purista/anna koketusta kunnolla. Hiilet mukaan ja autotarvikeliikkeestä etsimään. Jos ei löydy ihan samanlaisia niin niitä on kohtuu helppo muotoilla.
Niin ja ei käytettyä starttia kannata rapakon takaa tilata ennenkuin on nämä suomalaiset purkaamot kyselly läpi.

Jaas. Pääseekö hiilet liikkumaan vapaasti? Ja jos hiilet ja hiilitunneli on kunnossa, niin mites on kollektorin laita? Onko kauheesti kulunut tai likainen? Jotkut on sorvannu pintaa tasaisemmaksi... ite vois tietysti laittaa johonkin kiinni, pyörittää ja yrittää nätisti hioa. Omalla vastuulla sitte
tounge.gif
. Ja ne laakerit kantsii tarkistaa ettei oo sivuttais- eikä päittäisvälystä. Lukase joutessas tää

Joopa joop, sain illan mittaan avattua tuon startin ja olihan siellä sisällä paskaa aika lailla. Aikani putsailtua sain sen mustan möhmän rätitettyä pois jonka jälkeen pääsin tarkastelemaan itse osia.

Hiilet ovat kummatkin kuluneet niin lyhyiksi että painuvat täysin pohjaan ja ovat painautuneet pidikkeissään säätövaran loppuun eli ovat "pohjassa" johtojensa varassa.

Se kollektorihärpäkkeen likupinta (se mihin hiilet hinkkaa) on kulunut hieman uralle; hioin sen pintaa puhtaaksi/tasaisemmaksi poraan kiinnitetyllä muoviharjalla. Yhdestä kohtaa tuo kollektori näyttää olevan kulunut enemmän uralle, ja siitä kohtaa yhdestä niistä liukupinnan kuparilärpäkkeistä on hiukan murtunut matskua jo vamaan joskus silloin kun startti on ollut uusi (tosi vähän mutta kuitenkin).

Perkele. olisikohan jo helpompaa ostaa kokonaan uusi & korjattu tai vähän käytetty (alle 50 tkm ajettu)
tounge.gif
startti. saattaisihan tuo pelkkä hiilien vaihto auttaa mutta kun kollektorin liukupinnan kuluneisuus epäilyttää. Kuinkakohan kulunut se saa olla?

Mistä noita startteja kandee kysellä - Voisin olettaa että tulee halvemmaksi tilata saksasta kuin kotosuomesta vaikka purkuosa olisikin. Onko vinkkejä?

Voihan perä...

Mä oon itte joskus sorvannut volkkarin startin kollektorin - hyvä tuli. Oli varmaan eka kerta kun olin tekemisissä semmosen työkoneen kanssa kun sorvi....

Joopa joop, sain illan mittaan avattua tuon startin ja olihan siellä sisällä paskaa aika lailla. Aikani putsailtua sain sen mustan möhmän rätitettyä pois jonka jälkeen pääsin tarkastelemaan itse osia.

Hiilet ovat kummatkin kuluneet niin lyhyiksi että painuvat täysin pohjaan ja ovat painautuneet pidikkeissään säätövaran loppuun eli ovat "pohjassa" johtojensa varassa.

Se kollektorihärpäkkeen likupinta (se mihin hiilet hinkkaa) on kulunut hieman uralle; hioin sen pintaa puhtaaksi/tasaisemmaksi poraan kiinnitetyllä muoviharjalla. Yhdestä kohtaa tuo kollektori näyttää olevan kulunut enemmän uralle, ja siitä kohtaa yhdestä niistä liukupinnan kuparilärpäkkeistä on hiukan murtunut matskua jo vamaan joskus silloin kun startti on ollut uusi (tosi vähän mutta kuitenkin).

Perkele. olisikohan jo helpompaa ostaa kokonaan uusi & korjattu tai vähän käytetty (alle 50 tkm ajettu)
tounge.gif
startti. saattaisihan tuo pelkkä hiilien vaihto auttaa mutta kun kollektorin liukupinnan kuluneisuus epäilyttää. Kuinkakohan kulunut se saa olla?

Mistä noita startteja kandee kysellä - Voisin olettaa että tulee halvemmaksi tilata saksasta kuin kotosuomesta vaikka purkuosa olisikin. Onko vinkkejä?

Voihan perä...
Ei se kollektorin kuluneisuus ole ongelma, jos vaan kuparia on vielä näkyvissä. Puhdistus, kevyt laakereiden voitelu ja uudet hiilet, niin pitäis startin pyöriä iloiseen.
smile_org.gif
Varmaan noita hiiliä saa mp-korjaamoista??? En tiedä...

Hahaa saimpas taiottua vielä entisen startin henkiin (ainakin toistaiseksi).
biggrin.gif
Sopivanmalliset hiilet (aidot nippondensot) löytyivät paikallisesta autosähköstä Ampi-sähköstä Joensuusta; kustansivat yhteensä 25 €. Olivat identtiset edellisten kanssa, toisen hiilen kiinnitys vaan piti muuttaa porakoneen ja 6 mm poranterän kanssa.

Kollektori olikin pahempi rasti kun osa niistä liparekkeista oli hieman haljennut ja samalla vääntyneet koholleen. Muutenkin oli aika epätasaisesti kulunut se liukupinta kun hiilet olivat pomppineet siinä ilmeisesti vähän miten sattuu - ilmanko oli hiilet kuluneet. Ostin lähimmästä halpakaupasta kahden euron viilasarjan ja viilasin epätasaisimmat kollektorin liparekkeet samalla tasolle toisten kanssa. Tämän jälkeen kiinnitin koko ankkurinpökäleen toisesta päästään 12 mm:n istukalla varustettuun porakoneeseen ja pyöritin sitä sen minkä porasta lähti, samalla pitäen viilaa kevyesti siinä kollektorin liukupinnan päällä hioen/"sorvaten" pintaa niin että urautuneetkin kohdat tulivat tasaiseksi.

Käsittelyn jälkeen hioin pintaa vielä hienolla vesihiomapaperilla niin että siitä tuli suorastaan kiiltävä sileydessään. Kokeilin välillä somilla tuntuuko pyöritettäessä epätasaisuuksia ja hieman korjasin muutamaa koholleen jäänyttä kohtaa jonka jälkeen hiekkapaperiviimeistely. Eikä maksanyt paljoa. Laitoin startin kasaan ja hätäpäissäni löin sinne laakerittomaan päähän ketjuspräytä likasteeksi, sehän vissiin kesää kuumuutta. Toki olin putsannut sen mustan paskan sieltä ensin crc:n ja talouspaperin avulla. Kylläpä pyöri ankkuri iloisesti ja hiilet liukuivat uudella tasaisella pinnallaan kuin veden päällä.

Startti paikalleen ja pyörä suorastaan räjähit käyntiin. Kuumanakin jaksaa pyörittää jos vaikkaa sammuu liikennevaloihin, tosin ei kuitenkaan ihan räjähtämällä vaan silleen mukavasti niin että käynnistyy valot päälläkin.

Brillianttia, kiitoksia avusta -jospa tästä kertomuksesta olisi edes jollekin tee-se-itse hemmolle jotain apua.
033102beer_1_prv.gif

Toisessa päässä oli oikea laakeri ja toinen pää painettiin semmoseen reikään minne ainakin itse turautin ketjurasvaa kun on sitkeää ja kuumuutta kestävää. Ei siellä ainakaan mitään pronssinväristä ollut, käsittääkseni siinä takapään levyssä oli upotus jonne akseli tulee. Väliin jäi kaksi ohutta prikkaa. Ainakin pari päivää on pelannut...

Back