Gsx-r 1100 -94 öljyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ukormi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ukormi

New member
Siis täh?
Etsiskelin hakutoiminnolla öölikeskustelua mutta enpälöytänyt oikeaa.. Ehkä en vaan osaa.

No joo..

Sattui tallainen tapaus:
Ostin viime keväänä ko. pyörän jolla mittarissa about 52tkm.
Öljyt oli vaihdettu n. 4000km aiemmin joten arvelin että vaihdetaan heti uudet sisään ja suodatin samalla. Ihan PIMPELIPOM hommahan se ei sitten ollutkaan kun piti putkisto pudottaa pois että sai vaihdetua suodattimen.

Tyrkkäsin sisään Castrol Power 1 GPS 10w-40w öölit ja ajelin viime kesän noilla. Hieman oli välillä takkeltelua vapaalle saamisessa ja joskus laatikko tuntui hieman "kovalta" mutta kytkin ei kuitenkaan luistanut.
Arvelin että mennään saman merkkisillä öljyillä tämäkin vuosi niin ei tartte vaihtaa suodatinta ( viime kaudelle kertyi 3000 kilsaa ) ja menin ostamaa Castrolia lähikaupasta. Vaan hieman oli ööli vaihtanut nimeään ja tarkemmassa silmämääräisessä tutkimuksessa myös väriään. Nyt myytiin kullankeltaisessa purkissa Power 1 Castrolia ilman GPS merkintää, aiemmin oli vihreä purkki jossa GPS merkintä kyljessä. Kyselin josko olisi muuttunut niin paljon että pitäisi vaihtaa suodatin samalla mutta sanoivat että samaa litkua on, ei kun sekaisin vaan. Pudotin siis entiset pois ja uudet sisään samointein.. Entistä ööliä oli purkissa jäljellä about 7 desiä ja uudesta jäi litra. Arvelin että kaadan vanhan tuon uuden purkkiin mutta huomasin sitten että vanha oli huomattavasti tummempaa kuin tämä uusi litku, jätin sitten kaatamatta.

Ajelin tyytyväisena vaimo kyydissä useampana päivänä yhteensä n. 100 kilsaa kun rupesin ihmettelemään että kytkin ravistaa liikkeelle lähdössä. Korkeammilla kierroksilla lähtiessä ilmiö lieveni mutta alle 2000 ravisti tosi paljon. Sitten vedätin muutaman tiukemman kiihdytyksen kakkoselta kolmoselle ja neloselle, siinä huomasin että kytkinhän luistaa..

Aiemmilla ööleillä tallaista ei ollut koskaan tapahtunut. Hermohan siinä välttömästi otti kipinää ja päätin vaihtaa moiset litkut pois heti ennekuin kytkin ottaisi todella kipeää.
Kävin eilen ostamassa uuden orkkissuodattimen ja samalla Motulin 5100 10w-40w öölit. Töiden jälkeen tein taas tuon tutun katteet pois, pakari pois jumpan ja vaihdoin öölit ja suodattimen.
Tänään päästiin vaimon kanssa taas testailemaan pyörän toimintaa ja pitääpä sanoa että oli sangen erilainen. Kytkin ravisteli alussa puolenkymentä lähtöä mutta rauhoittui sitten, sen jälkeen ei ollut enää mitään tietoa ravistelusta. Eilisen kaltaisia tiukkoja lähtöjä en tehnyt, mutta pintatuntumalla ei luistoa kyllä enää esiintynyt.

Onko kellään samankaltaisia kokemuksia tästä uudesta versiosta Castrol Power 1 10w - 40w öljyä.

Nimimerkillä 50 erskaa hukkaan heitettyä rahaa.
 
Taitaa tuo wanhan liiton mylly tykätä siihen sopivasta öljystäkin, eli tuo Motul on varmaan lähempänä sitä mitä omistajan käsikirjakin suositteleen.
 
Sama huono kokemus Castrolilla. Suzuki GSX-R750 vm.-93.
Vaihdoin Mobil 1 RACING 4T Täyssynteettinen 15W-50. 60€/4l. Toimii huomattavasti paremmin! Saa AD-varaosista ainakin. Myyjätiedot saat Mobilin sivuilta asiakaspalvelu Europe; vastaus tulee suomeksi.
 
Taitaa tuo wanhan liiton mylly tykätä siihen sopivasta öljystäkin, eli tuo Motul on varmaan lähempänä sitä mitä omistajan käsikirjakin suositteleen.
mul luisti tol Motulil, mut laitoin sen jälkeen valvolinen 10W40 mineraali ölppää ni loppu luistaminen. Paikallinen merkkihuolto suositteli laittamaan koska siin on kuulemma jotku lisäaineet tot kytkint varten
 
Joo kyllä, mineraaliölpänne noi pannut on tehty, eli kuten aiemmin sanoin, omistajan käsikirja on oivallinen apu öljyn valinnassa.

Itelläkin on ollut ongelmia noitten Castrollien kanssa Hondissa, mutta kun laittaa kirjan mukaiset mineraalit, niin kytkin kuten vaihteistokin toimii niinkuin pitääkin. Lisäksi nuo öljyt on niin halpoja, ettei kirpaise ollenkaan vaihdella viiden tonnin, tai lyhemmilläkin väleillä. Tosin tuo vaihtoväli, ketjun aloittaneen kaverin suzkassa voi olla ikävä jos ajelee enemmälti.
cool.gif


-H-
 
Motulit toimivat sangen hyvin tähän saakka. Eilen lähdettiin vaimon kanssa 650 kilsan lenkille ja eikös kytkin sitten alkanutkin luistaa ravakammin vitosella kiihdyttäessä. En turhaan luistatellut vaan kiihdyttelin siten ettei alkanut suuremmin luistamaan.
Kytkinlevyt siis ovat tiensä päässä, lienevät ottaneet itseensä tuosta sopimattomasta öljykylvystä? Johtuupa sitten tuosta edellisestä öljystä tai ei niin ei kytkin vanhoilla GPS Castroleilla luistanut kertaakaan.
Mitkä levyt tuonne kannattaa laittaa ja tartteeko niitä välilevyjä koskaan vaihtaa? Jos vain hieman tonnisella vesihiomapaperilla karhentaisi?
 
Motulit toimivat sangen hyvin tähän saakka. Eilen lähdettiin vaimon kanssa 650 kilsan lenkille ja eikös kytkin sitten alkanutkin luistaa ravakammin vitosella kiihdyttäessä. En turhaan luistatellut vaan kiihdyttelin siten ettei alkanut suuremmin luistamaan.
Kytkinlevyt siis ovat tiensä päässä, lienevät ottaneet itseensä tuosta sopimattomasta öljykylvystä? Johtuupa sitten tuosta edellisestä öljystä tai ei niin ei kytkin vanhoilla GPS Castroleilla luistanut kertaakaan.
Mitkä levyt tuonne kannattaa laittaa ja tartteeko niitä välilevyjä koskaan vaihtaa? Jos vain hieman tonnisella vesihiomapaperilla karhentaisi?
Avaa se kytkin ja katso minkä väriset ne välilevyt on? Jos ne on palaneet ja siniset, vaihdat nekin uusiin. Samalla kun se kytkin on auki, voit vaihtaa uudet jouset. Harmittaa jälkikäteen jumppailla sitä auki, kerralla kaikki hilut uusiksi, jos vaan mahdollista. Eikä tarviketavaraa kytkimeen... viitaten edellämainittuun turhaan avaamisjumppaan.
062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös