• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

GSX-R:n Kaato

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Linkki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Linkki

New member
Noniin nyt on sitten liitytty kaatuneiden motoristien joukkoon. Mies highsiderin kautta asfalttiin ja solisluupoikki sekä lonkassa päänkokoinen punajuuren värinen mustelma. No onneksi ei pahemmin käynnyt.
Prätkässä vasen kylki etukatetta myöten menee uusiksi. Kaatumatappi meni poikki sekä pleksi, että vaihteensiirtovivusto hajosi.
Mielenkiintoisin homma tulee asiassa siinä, että jalkatapin alempi kiinnikekorva katkesi ja tämähän on yhtä rautaa rungon kanssa?
Mitäs näkemyksiä täällä olisi. Vakuutustarkastajan ensikommentti, oli että hitsataan osa kuntoon. Mites voiko tuollaista alumiiniseosrunkoa edes lähteä hitsaamaan, että tulee entisen veroinen? Onko porukalla kokemuksia?

Pyörä oli siis 1000 GSXR ja vuosimalli K2.
 
Moottoripyörän runkoja ei hitsailla...
Seos metallien hitsaaminen onnistuu kyllä kun on oikeat välineet ja taito. Kuten edellinenkin.. en usko että mikään korjaamo haluaa vastuulleen sitä että hitsattu kestäisi riittävän hyvin. Mjutta vakuutus tarkastajahan on hirmuinen mies vaatimaan mahdottomia. Jos epäilet niin soita maahantuojalle voiko hitsata?
 
Ei muuta kun pyörä valtuutettuun Suzuki huoltoon vaikka Tuusmotoriin niin he tietävät mitä kannattaa tehdä oikeasti.

Onhan noita pyöriä mennyt lunastukseen kun on naarmutkin rungossa.
 
Onko siis varma juttu, että runkoon on tullut vaurioita?

Muistelen, että useimmissa R:issä jalkatappien kiinnityskorvakkeet on erillisiä osia. Tästä mallista en tosin ole varma.
 
Tällä hetkellä kun en ole lähelläkään pyörää niin vaikea sanoa mutta kuvista mitä olen saanut siitä niin näyttäisi olevan yhtä puuta tuon rungon kanssa. Pitäisi muutenkin päästä siirtämään pyörä tuolta keskipohjanmaalta tänne etelään niin pääsisi vauriot tarkistamaan.
Tosin jos lunariin menee niin ei taas mitään järkeä lähteä hakemaan sitä sieltä. Huomenna Suzukiin yhteys ja eiköhän homma selviä.
 
Tuossa vielä foto.

Suzuki_004.sized.jpg


Tuo nyt on näkyvin, runkohan täytyy kuitenkin mitata jos vakuutusyhtiö alkaa korjauttamaan tuota.
 
Ei muuta kun pyörä valtuutettuun Suzuki huoltoon vaikka Tuusmotoriin niin he tietävät mitä kannattaa tehdä oikeasti.

Onhan noita pyöriä mennyt lunastukseen kun on naarmutkin rungossa.
Jep, vie tosiaan Suzuki huoltoon. Ne tekee vikalistan hintoineen mitä pitää uusia + työt päälle. Ja vikalistaan jokainen osa missä on naarmuja. Me tehtiin itse lista mun kaadetulle pyörälle, niin se helpotti myyjää listan teossa ja tuli merkittyä varmasti kaikki osat. Itse en todellakaan hyväksyisi mitään rungon hitsauksia. Lunariin vaan. Tai tee niin, että jos menee lunariin, niin ota kertakorvaus ja laita pyörä ite nippuun, JOS se on "turvallista". Siis ettei rungossa ole oikeasti iso vika vika. Mutta jos kertakorvauksen perään olet, niin voihan niitä tarkastajia vähän koittaa yrittää puhua ympäri, ts. kotiin päin.
 
Noniin nyt on sitten liitytty kaatuneiden motoristien joukkoon. Mies highsiderin kautta asfalttiin ja solisluupoikki sekä lonkassa päänkokoinen punajuuren värinen mustelma. No onneksi ei pahemmin käynnyt.
Prätkässä vasen kylki etukatetta myöten menee uusiksi. Kaatumatappi meni poikki sekä pleksi, että vaihteensiirtovivusto hajosi.
Mielenkiintoisin homma tulee asiassa siinä, että jalkatapin alempi kiinnikekorva katkesi ja tämähän on yhtä rautaa rungon kanssa?
Mitäs näkemyksiä täällä olisi. Vakuutustarkastajan ensikommentti, oli että hitsataan osa kuntoon. Mites voiko tuollaista alumiiniseosrunkoa edes lähteä hitsaamaan, että tulee entisen veroinen? Onko porukalla kokemuksia?

Pyörä oli siis 1000 GSXR ja vuosimalli K2.
Tottahan se on että ne rungot on alunperinkin hitsattu kasaan mutta se on sitte eriasia miten ne on sen hitsauksen jälkeen käsitelty että kestää...

omassa K4 kiksuttimessani taitaa olla rungossa tarra että sitä ei saa porata eikä hitsata koska "se voi johtaa vakavaan onnettomuuteen" (lontooksi tieteskin) luulis että vakuutussetä ei siihen voi paljon sanoa jos sellanen jossain lukee
nixweiss.gif


taitaa lukea muuten manuskassakin sama asia!
 
Joo, luulen kanssa että se rungon korjailu on vaan vakuutustarkastajan märkä uni.

Veikkaan, että yksikään tehdas tai maahantuoja ei anna lupaa korjata runkoa juuri siksi, että mistäs sitä enää erkkikään sitten tietää, onko lujuus 100% sama kuin alkuperäisessä. Vähäiset pintanaarmut ehkä vielä voidaan maskata piiloon, mutta jos jotain on poikki, niin taitaa mennä vaihtoon.
 
Noniin eli soitto Suzukille tehty. Tehdas ei anna lupaa mihinkään rungon hitsaus asiaan. Harvinaisen lyhyt ja yksinkertainen ratkaisu.
 
Ei niitä juurikaan hitsailla. Toki tuo jalkatapin korva nyt ei hirveälle rasitukselle joudu mutta silti.

Vai purasi gixxu suakin... tuttu juttu, itsellä muutama viikko sitten k7 nurin samalla tavalla. solisluu poikki ja lapaluussa pari murtumaa.
 
Tuntuu olevan tuo solisuu homma oikein ammattitauti tässä harrastuksessa. Ei muuta kuin paranemisia.

Vääntä tuon tarkastajan kanssa käy vielä mielenkiintoiseksi. Ilmottelen miten homma etenee.
 
Back
Ylös