Gsx750f 2002 venttiilien välysten tarkastus/säätö

Viljotaurikka

New member
Gsx750f 2002 venttiilien välysten tarkastus/säätö

Hei,

Uusi jäsen täällä kyselemässä.
Elikkä kuinka tuo venttiilien säätö tapahtuu kyseisessä pyörässä? Minulla on moottorin vaihto käynnissä ja vähemmän ajettu kone pöydällä odottaa asennusta, ajattelin vielä moottorin ollessa irrallaan katsoa nuo venttiilien välykset.

Venakoppa auki, mutta mitäs sitten? Rakotulkki löytyy ja muut tarvittavat työkalut.

Mitkä ovat tämän pyörän venttiilien välysten suositukset?

Kiitoksia jo nyt vastauksista kaikille😊
 
Yksi varoitus!

Kun kiristät venttiilikopan takaisin paikalleen, ruuvien momentti on tosi pieni. Liiallinen kiristys korkkaa kierteet eriitäin helpolla.
 
Kiitoksia kaikille!

Lueskelin tuota korjausopasta. Eli kun nokat on asetettu ohjeen mukaiseen asentoon, niin mitataanko siinä asennossa imu ja pakoventtiilit molemmat? Ei mikään paras tuo englanti ole niin vähän epäselvä vielä.

Ja onko oikea välys siis, imu 0,020mm-0,047mm ja pako 0,040mm-0,067mm? Lueskelin netistä toiselta foorumilta ja siellä luvut oli ihan erit.

Mihin momenttiin olette itse vetänyt venakopan pultit, ilman että kierteet korkkaa?
 
Mistähän noi välykset oikein löysit Likekö tuumissa), tuossa linkatussa Haynesin manuaalissa:
Imu 0.10-0.15
Pako 0.18-0,23

Ja säätö kahdessa vaiheessa
Kun nokka-akselien ajoitusmerkit osoittaa kannen suuntaisesti vastakkaisiin suuntiin
Ykkösen imu ja pako
Kakkosen pako
Kolmosen imu

Pyöritetään moottoria täysi kierros, ajoitusmerkit kannen suuntaisesti osoittaa kohti toisiaan
Kakkosen imu
Kolmosen pako
Nelosen imu ja pako

Eikä noita kopan pultteja kannata kiristää ainakaan millään Biliteeman puolen tuuman vääntiöllä varustetulla momenttiavaimella, korkkaa melkein satavarmasti.

venat.jpg
 
Jos en ihan väärin muista, niin ilma-öljysuikissa imu 0,10-0,15 ja pako 0,15-0,20 joissakin kuten bandit 1200 oli pako 0,18-0,23. 2000-luvulla isontivat välystä ja tuo 18-23 lienee oikea.

Nuo sinun luvut ovat ilmeisesti tuumamittoja jostakin jenkkiläisestä lähteestä.

Jopas olin hidas taas…

Itse laitoin aina tehtaan momennttiin venakopan, mutta kyllä niitä monella korkkailikin.
 
Sulla taitaa olla tuumissa noi välykset.
Oikeat on:
imu: 0,10 - 0,15mm
pako: 0,18 - 0,23mm

Kirja taitaa ohjeistaa säädön kahden asennon taktiikalla ja meneehän se hyvin niinkin.
Toinen ehkä simppelimpi tapa on on neljän asennon taktiikka, eli pyöritä konetta hissukseen ja etsi kohta jossa jonkun sylinterin venttiilit "saksaavat" eli liikkuvat samanaikaisesti (toiset kiinni ja toiset auki. Ja säädä sitten "vastakkasen" pytyn venttiilit, molemmat sekä imu että pako.

Eli kun:
1:n saksaa --> säädä 4:n venat
2:n saksaa --> säädä 3:n
3:n saksaa --> säädä 2:n
4:n saksaa --> säädä 1:n
 
Ei ole tuumamittoja nuo Viljon löytämät. 0,020 tuumaa on milleinä 0,508 joka on venttiilin välykseksi pikkaisen yläkanttiin...
 
Kiitoksia kaikille vastanneille heti alkuun!

Säädin venttiilit nyt seuraavaan mittaan, Imu 0,10-0,15mm ja pako 0,18-0,23mm. Muutamassa venttiilissä oli säätämistä, joten uskon niiden olevan nyt oikein.
 
Sulla taitaa olla tuumissa noi välykset.
Oikeat on:
imu: 0,10 - 0,15mm
pako: 0,18 - 0,23mm

Kirja taitaa ohjeistaa säädön kahden asennon taktiikalla ja meneehän se hyvin niinkin.
Toinen ehkä simppelimpi tapa on on neljän asennon taktiikka, eli pyöritä konetta hissukseen ja etsi kohta jossa jonkun sylinterin venttiilit "saksaavat" eli liikkuvat samanaikaisesti (toiset kiinni ja toiset auki. Ja säädä sitten "vastakkasen" pytyn venttiilit, molemmat sekä imu että pako.

Eli kun:
1:n saksaa --> säädä 4:n venat
2:n saksaa --> säädä 3:n
3:n saksaa --> säädä 2:n
4:n saksaa --> säädä 1:n


Hei,

Tämä taktiikka tuntui toimivan ja noudatin sitä, kiitoksia sinulle myös tästä vinkistä😊
 
Back
Ylös