GSXR 750 vm.1991 käyntiongelma

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TomppaR6
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TomppaR6

New member
GSXR 750 vm.1991 käyntiongelma

Eli oireet on seuraavanlaiset, aiemmin oli pientä kierrosten päälle jäämistä mutta muuten mopo pelasi ok, nyt kun vaihdoin pari alipaineletkua niin oireet meni vähän oudoksi.

Kun mopo on seisontajalan varassa kone lähtee hyvin käyntiin ja tyhjänkäynti on ok eikä kierrokset jää huutamaan kaasun palautuksen jälkeen, mutta kun olin lähdössä koeajolle niin mopo sammui heti kun pyörän nostaa pystyyn. Kone tuntuu ikään kuin tukehtuvan. Tämän jälkeen kone taas lähtee käyntiin kun mopon laittaa seisontajalan varaan, pyörä pystyyn ja sammuu samantien vaikka kaasukahvalla koittaa pitää koneen käynnissä.

Onko hyviä vinkkejä mistä lähteä vikaa metsästämään? Kaasarit on putsattu jonkin aikaa sitten.
 
Jotenkin minusta tuo kuulostaa nyt ongelmalta bensankorkeudessa. Eli kohokammiossa on joko liikaa tai liian vähän bensaa silloin kun pyörä on suorassa, ja vinossa olo saa seoksen riittävän lähelle oikeaa.

Miksi vika alkoi alipaineletkujen vaihdosta, se on hyvä kysymys jos letkut ovat kuitenkin entisellä tavalla, ettei niiden kiinnityksessä mennyt jotain ristiin. Toki vuotava alipaineletku on voinut mahdollistaa pyörän käynnin tilanteessa jossa kaasari syöttää liian rikasta seosta.
 
Jotenkin minusta tuo kuulostaa nyt ongelmalta bensankorkeudessa. Eli kohokammiossa on joko liikaa tai liian vähän bensaa silloin kun pyörä on suorassa, ja vinossa olo saa seoksen riittävän lähelle oikeaa.

Miksi vika alkoi alipaineletkujen vaihdosta, se on hyvä kysymys jos letkut ovat kuitenkin entisellä tavalla, ettei niiden kiinnityksessä mennyt jotain ristiin. Toki vuotava alipaineletku on voinut mahdollistaa pyörän käynnin tilanteessa jossa kaasari syöttää liian rikasta seosta.

Täytyy vielä huomenna ottaa tankki pois ja varmistaa ettei mikään ole ristissä eikä mikään letku ole rutussa tai vastaavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy vielä huomenna ottaa tankki pois ja varmistaa ettei mikään ole ristissä eikä mikään letku ole rutussa tai vastaavaa.

Tilanne päivitystä, kaikki letkut oli ok, otin ne irti ja laitoin takaisin huolellisesti ja varmistin ettei mikään letku jää ruttuun ja nyt mopo tuntuu toimivan... :blink: outoa mutta hyvä näin!
 
Vaihdoit pari alipaineletkua?? Pitäisköhän siinä ollakaan muuta, ku yks a-p letku, mikä menee bensaraanalle?
 
Vaihdoit pari alipaineletkua?? Pitäisköhän siinä ollakaan muuta, ku yks a-p letku, mikä menee bensaraanalle?

Juu sen bensahanan letkun vaihdoin ja sitten kaasarien takaosassa oli toinenkin letku halki jonka vaihdoin, tosin ihan ei auennut mikä sen letkun tarkoitus on... Äkkiseltään näytti että sillä oli korvattu linkin letkut 6 ja 7.

https://www.mrcycles.com/oemparts/a...589/carburetor-fittings-other-than-california

Minne noiden letkujen toiset päät on alunperin kytketty?
 
Juu sen bensahanan letkun vaihdoin ja sitten kaasarien takaosassa oli toinenkin letku halki jonka vaihdoin, tosin ihan ei auennut mikä sen letkun tarkoitus on... Äkkiseltään näytti että sillä oli korvattu linkin letkut 6 ja 7.

https://www.mrcycles.com/oemparts/a...589/carburetor-fittings-other-than-california

Minne noiden letkujen toiset päät on alunperin kytketty?

Ei mihinkään. Ne letkujen päät menee alunperin ilmanputsarikotelon yli ja siellä roikkuvat vapaana ja ovat jotain kohokammion tuuletus kanavia tms.
 
Jos kyseessä on kohokammion letkut, voi hyvinkin sylttytehdas olla käsillä. Jos ulkoilman paine ei pääse kohokammioon, ei mikään voima työnnä bensaa ilman joukkoon.
Eli jos letkut on päässeet liikkumaan ja lyttyyn kun pyörä nostetaan pystyyn, loppuu soppa.
 
Juu sen bensahanan letkun vaihdoin ja sitten kaasarien takaosassa oli toinenkin letku halki jonka vaihdoin, tosin ihan ei auennut mikä sen letkun tarkoitus on... Äkkiseltään näytti että sillä oli korvattu linkin letkut 6 ja 7.

https://www.mrcycles.com/oemparts/a...589/carburetor-fittings-other-than-california

Minne noiden letkujen toiset päät on alunperin kytketty?

Ömm siis tulkitsenko oikein, että nuo kaksi letkua on korvattu vetämällä yksi letku noiden kahden nipan väliin? Sillä voi tosiaan olla arvaamattomia vaikutuksia, kuten skuikka tuossa sanoikin. Kannattanee palauttaa systeemi alkuperäisen kaavion mukaiseksi.
 
Ömm siis tulkitsenko oikein, että nuo kaksi letkua on korvattu vetämällä yksi letku noiden kahden nipan väliin? Sillä voi tosiaan olla arvaamattomia vaikutuksia, kuten skuikka tuossa sanoikin. Kannattanee palauttaa systeemi alkuperäisen kaavion mukaiseksi.

Jep juurikin näin, nyt letkut palautettu alkuperäisen mukaisesti ja kone tuntuu rokkaavan tyhjänkäynniltä rajoittajalle.
 
Back
Ylös