Hakusessa sielukas moottoripyörä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tctic
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tctic

New member
Kesäloma lähestyy ja pyöräkuume on taas vaihteen vuoksi päällä. Aikaisempina pyörinä ovat olleet honda xr650r supermoto, ktm 950sm ja yamaha xjr1200sp. Mikään niistä ei sytyttänyt niin paljoa, että niitä olisi kannattanut pitää tallissa lojumassa.

Reilut pari viikkoa sitten kävin koeajamassa piruuttani -94 hd dynan ja olin myyty. Fiilis oli jotain aivan erilaista verrattuna mihinkään muuhun. Tärinä ja pauke saivat aikaan sen, että tunsin kerrankin ajavani moottoripyörällä enkä ompelukoneella/omenaporalla.

Viimeiset viikot olenkin sitten etsinyt mielenkiintoista hd:tä. Vähemmän mielenkiintoisia huomioita mitä on tullut viikkojen aikana ovat mm, että harleyt maksavat aina vähintään 10000€, sama minkä verran on ajettu ja kuinka huonossa kunnossa ovat = ei paljon naurata. Toisaalta tämä on ymmärrettävää, kulttituote kun on kyseessä, mutta kuvittelisi myyjien edes joskus tiputtavan hintoja kun pyörät ovat myynnissä kuukausikaupalla -> eivät nähtävästi ole helpoimpia myytäviä.

Onko teillä arvon sielunveljet (ja -siskot) ehdotuksia pyörästä joka antaisi saman fiiliksen kuin hd, mutta olisi hinnaltaan hieman järkevämpi ja jonka voisi saada tarpeen vaatiessa myös myytyä? Yamaha mt-01 tulee minulla mieleen, mutta sitä olisi melkein pakko päästä testaamaan kunnolla ennen ostopäätöstä. Budjetin yläpää on kympissä, mutta alle senkin pyörä saa maksaa. Kyykyt eivät yksinkertaisesti nappaa ja luotettavuus on yksi valintaan vaikuttavista tekijöistä. Apua!!!
 
Mönsteri ja guzzi ovat molemmat mielenkiintoisia vaihtoehtoja, mutta niissä tökkii kaksi asiaa, italialaisuus ja jälleenmyynti. Olen 186cm pitkä ja painan vähän reilut 100kg, joten monsteri taitaa jäädä pieneksi, guzziin luultavasti mahtuisin.
 
benelli-tnt-1130-large.jpg


Benelli TnT? On livenä niin hämmästyttävän näköinen himmeli ettei voi kuin hymyillä.
 
Mönsteri ja guzzi ovat molemmat mielenkiintoisia vaihtoehtoja, mutta niissä tökkii kaksi asiaa, italialaisuus ja jälleenmyynti. Olen 186cm pitkä ja painan vähän reilut 100kg, joten monsteri taitaa jäädä pieneksi, guzziin luultavasti mahtuisin.
Jos ettii sielukasta moottoripyörää ja italialaiset ei kelpaa niin kantsii suunnata katse takasin sieluttomiin pyöriin ja unohtaa koko juttu  
smile_org.gif


Monsteri on toki ahtaampi ku joku XJR tai enskat tai supermotot, mutta tilavampi kuin mitkään kyykyt. ST Ducatit on kuskille ehkä aavistuksen tilavampia ku Monsterit,mutta ero ei ole kovin iso. Guzzeissa on kans oman kokemuksen mukaan jalat kohtalaisen koukussa, mutta tämmönen 186 pitkä mahtuu ajeleen kyllä Guzzilla ja Ducatilla. Eroa varsinki jalkatiloissa on kuitenki isoihin nakuihin ja varsinkin enskoihin runsaasti.

Vaihtopyörinä Guzzit ja Ducatit on tietty hiukka hankalia. Saahan ne tietty myytyä, ku ei pyydä liikaa.

Ehkä KTM ja Apriliaki kantsii testailla.
 
Italialaisista hypermotard ja multistrada kiinnostavat edes vähän, mutta nekään eivät saa hurraahuutoja aikaiseksi. Guzzin imago on niin pappamainen, ettei tällainen 31v kloppi tahdo päästä sinuiksi sen kanssa. Spora on pieni ja bulun xb12r/s on taas turhan ahdas.

Trumpan sp3 vois olla ok, samoin bemmin k1200r. Bemmin hinta tosin karkaa. Ktm:t on nähty, uusikoppainen tuono on siinä ja siinä. Brutale olis hemmetin hyvän näköinen, mutta muuten ei nähtävästi helpoin mahdollinen elämänkumppani.
tounge.gif
 
Jos luotettavaa pyörää haet niin silloin kannattaa HooDeet unohtaa ja myös jos ei kyykky nappaa. HooDeet ovat varsinaisia kyykkypyöriä, pyörä jalan varassa tien vieressä ja kuski kyykkii vieressä.
033102bebe_1_prv.gif
biggrin.gif
 
Taitaa nuo viimeiset evot ja twincamit olla kohtuu luotettavia. Muutama tyyppivika niissä on, mutta kun ne on hoidettu pois päiviltä, niin tuskin isompia ongelmia tulee eteen (jos puolet osista ei tärise pientareelle).
 
Saattaa kuulostaa oudolta ehdotella sakemanneja 'sielua' etsittäessä, mutta mites tuo bemarin r-sarja? Itse löysin gessusta sit samaa tärinää ja pauketta kuin 90-luvun harrikoissa oli ja siitä intoutuneena myös r12s hakeutui talliini... Tuli vähän itsellekin yllätyksenä, amerikkalaisten parissa meni toistakymmentä vuotta ja vasta jouluna 2010 tuli edes mieleen kokeilla muita merkkejä.

Tosin tiedän kyllä harrikan vetovoiman, sitä on vaikea löytää muista. Siksi mullakin on yksi tallinperällä odottamassa kuumeen uutta nousua...
 
Taitaa nuo viimeiset evot ja twincamit olla kohtuu luotettavia. Muutama tyyppivika niissä on, mutta kun ne on hoidettu pois päiviltä, niin tuskin isompia ongelmia tulee eteen (jos puolet osista ei tärise pientareelle).
Näin mäkin sanoisin. Ja ruuvilukite on aika hyvä ongelmien ehkäisin.
biggrin.gif


Muoks: meillä on Sporaan niin kova luottamus ettei olla edes työkalurullaa hommattu siihen.
tounge.gif
Toistaiseksi on ollut luottamuksen arvoinen.
 
Italialaisista hypermotard ja multistrada kiinnostavat edes vähän, mutta nekään eivät saa hurraahuutoja aikaiseksi. Guzzin imago on niin pappamainen, ettei tällainen 31v kloppi tahdo päästä sinuiksi sen kanssa. Spora on pieni ja bulun xb12r/s on taas turhan ahdas.
Jos multistrada ja bulun xb12r/s ovat listalla niin miksei sitten samalla tilavampi bulu eli ulysses? Itse en kyllä testaillut ole mutta luulisi luonteensa puolesta menevän aika lähelle muita bulu xb12 -sarjalaisia.
 
Ulysses on kyllä aivan kaamea, menee jopa ducatin vanhan multistradan edelle. Tuonkin suunnittelija on kyllä 100% varmasti syönyt sieniä.
 
Mietin, että voikohan sanoja sielu ja luotettavuus käyttää saman pyörän yhteydessä...
lookaround_orig.gif


Miten olis vanhempi H-D FXR? Buellin suunnittelema runko, hyvä ajaa, sielua piisaa. Luotettavuus edellyttäisi tosin koko laitteen läpikäyntiä, puhutaan kuitenkin jo 30 vuotta wanhasta pelistä.
 
Tämän ketjun luettuani taitaa aika vaikeaa olla "oikean pyörän" löytäminen. Mielenkiintoista seurata mihin päädyt.
smile_org.gif
 
Sielukkuus on makuasia.

Toisekseen kannattaa koittaa kaikkia vaikka vastoin ennakkokäsityksiä (pieni, ahdas, ruma, tuhnu).

Kolmanneksi, käy tyyppäämään joku viimeisistä V2 Tuonon malleista, jos haluat että aina hymyilyttää (lukuunottamatta kertoja jolloin sielukkuus pännii).
 
sielukas, hinta alta 10, ei saa olla italialainen, ei saa olla supermoto, buell ei käy, luotettava ja helppo myydä = vaikeaa yhtälöä rakennat.

h-d spora on oikeeastaan ainoo mikä tulee mielee,
ja siiten toisekseen kyllähän h-d dynaa (siistejäkin) saa jo alta kympin.
esim. oma rottelo irtois 8:lla, mut sit ei saa pelästyä mattaa väriä tai pientä öljyn tursuamista, reissua laitteella on kyllä heitetty kiitettävästi.
 
Tiedän, että yhtälö on lähellä mahdotonta ja minuakin mietityttää, että minkä ihmeen loppujen lopuksi hommaan.
biggrin.gif
Pitää vain yrittää olla vaipumatta epätoivoon.

Mt01 on pakko testata ja jos vastaan tulee xb12 tai tuono, on nekin käytävä tyyppäämässä. Fxr:n plussat ovat tiedossa, on vain hirvittävän hankala löytää hyvää yksilöä yli 20v vanhoista pyöristä. Mt01 on edelleen vahvin ehdokas, mutta ei innosta lähteä katsomaan sellaista useiden satojen kilometrien päähän jos se ei olekaan yhtään sellainen kuin ajattelin. Odotellaan josko 100-200km säteellä tulisi joku liikkeeseen myyntiin, hengenhätä tässä ei ole.
 
Back
Ylös