Halvin reitti Ahvenanmaalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GriZzLy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

GriZzLy

New member
Yritin tossa katsoa wanhoja threadeja, mutta eipähän osunut silmään.

Eli, miten pääsisi halvimmalla mahdollisella tavalla Ahvenanmaalle? Helsingistä laivalla on ryöstöä, eikä Turustakaan nyt halpaa ole, mutta onko joku muu tapa päästä sinne olemassa? Juttelin tossa Acen kanssa, ja hän puhui jostain lautoista jostain Houtskari (tai vastaavasta mestasta) tai Korppoosta joka menisi affenanmaalle?
Onko porukalla tietoa miten sinne pääsisi? Köyhä kun olen... En nyt sentään viitsisi pyörää soutuveneeseen nostaa, mutta melkein  
biggrin.gif

Seawind on kyllä melko halpa. Esim. 14.8.06 -> 31.12.06 välisenä aikana päivä/päivä menopaluu 65 euroa ja hinta sisältää hytin ja 2 pyörälle paikat..

En tarkkoja hintoja muista, mutta Turun Luoteispuolelta korppoon kautta ns. saaristolinjaa (skärgårds linjen?) pääsee halvalla. Menen, jopa ruotsiin sen kautta jos ei ole kiire. Mp mahtuu varmasti kaikkiin lauttoihin. Keulille vain rohkeasti lauttaan jonottaessa.

Olen kuullut että muinoin pääsi Kustavista lauttojen ja saarien ketjuna Ahvenanmaalle ja takaisin maksutta. Eli pensat toki oli maksettava. Ei taida toimia enää.
Tarttis oikein tutkia.

Itse ajattelin Hailuotoajoista tulla Ruotsin/Grislehamnin ja Ahvenanmaan kautta pois kotosuomeen. Tuo Grislehamn Eckerö väli on ilmeisesti sellainen parin tunnin rykäisy autolautalla?

Sun tarttee Big G pöllii sellanen poliisi kortti ja pidätät laivan kapteenin.. tai vaikka epäilet sitä ja katot osaaks se ajaa sit jollaa ja testi affenanmaalle asti..
buttrock.gif
buttrock.gif

Saaristolauttojen aikataulut. Hinta on 39e/suunta, jollei yövy matkalla. Kuulemma mp69:n tai jopa smoton kautta löytyy mesta ahvenanmaalta, josta yöpymisen varaamalla saa matkan puoleen hintaan.

Myös täältä tietoa...
Kyllä tunsi itsensä tosi "välkyksi" lukiessa tuota ensimmäistä linkkiä. ...tu mä ymmärtänyt mitään siitä hinnastosta. Tarttis samaan aikaan katsoa jostakin ##SD### kartasta missä kaikki ne ihmeen nimiset paikat on ja sitten vielä otettava huomioon kuuluuko taksa 2:een vai onko oikeutettu mahdollisesti 1-alueen päätesatamien välissä olevaan yöpymiseen bonushinnalla ja sitä kautta yöpymisen johdosta saamaan lipun halvemmalla.
P.....le.

Mulla on sellainen ehdotus, että otetaan Ålandista tappi pois pohjasta, niin ei tartte yrittääkään ymmärtää.
ghostface.gif

edit: toinen vaihtoehto on, että rakennetaan sinne silta.

Vähän samaa mieltä raumanin kanssa...
tounge.gif

Mutta tulee ilmeisesti halvemmaksi mennä suoraan viking linellä suoraan satamaan, nuo hemmetin saaristolinjan reitit maksaa sitten se 39 euroa suunta, eli 78 euroa yhteensä. Kymppi enemmän ja pääsee viikkarilla perille.
Ovat sitten ymmärtäneen Skärgårdslinjenillä ottamaan rahat pois turisteiltä...336 euroa asuntoautolla lautalle
crazy.gif

Emmä muuten sinne meniskään, mutta kun broidi asuu siellä tällä hetkellä
biggrin.gif
tekosyitä, tekosyitä...

Broidille aamupaloja
tounge.gif

kenelläköhän org laisella eniten nautittuja aamupaloja?? Varmaan Mulla Iso G:llä tai Sir Acella??

idea3.gif

Broidille aamupaloja  
tounge.gif

kenelläköhän org laisella  eniten nautittuja aamupaloja?? Varmaan Mulla Iso G:llä tai Sir Acella??

idea3.gif
No nythän sie jutut repäsit
biggrin.gif

Aamupalat saa kyllä jäädä toistaiseksi, ei ole niin kova itserankaisuvietti tai "deathwish" päällä että niitä pitäis ruveta kiskomaan...
Pahaa sanoa kuka tilastoja johtaa, meikä ei ainakaan ole ykkössijalle pyrkinyt
biggrin.gif

Ei vissiin pitäisi kommentoida, ku ite pyrin jo pysymään poissa saaristokusetuksesta ja affenanmaasta, mutta:

http://www.alandstrafiken.aland.fi/fin/index.htm

Suorat menot on siinä mielessä parhaat, että jos erehdyt liikkumaan arkipäivinä, heittelee ne saaristolauttojen aikataulut päivän mukaan

nimim. kerran 8 tuntia ventannu, keskellä ei mitään

Jos yöpyy matkalla pääsee ahvenanmaalle saaristolautoilla halvimmillaan 8 eurolla. Esim kustavi-->brandö-->hummelvik, affenanmaa. Jos ei yövy välillä hintaa matkalle tulee 39€...
Pois voi tulla vaikkapa eteläistä lauttareittiä lågnäs, ahvenanmaa-->kökar-->korppoo hintaan 10€.

Hinnat siis yksi henkilö+mopo. Ja käsittääkseni mantereen ja ahvenanmaan pääsaaren välisillä saarilla saa poukkoilla samalla 10 tai 8 egen lipulla vaikka viikon jos vaan intoa riittää. Ja kun yöpyy jossain metikössä ilmaiseksi niin ei ole kovin kallista matkailua.
Ite just palasin reissusta... Oltiin muunmuassa tuolla ahvenanmaan saaristoissa 3 päivää haahuilemassa ja kyllähän sieltä hemmetin siistejä paikkoja löytyy. Voin suositella.
thumbs-up.gif

Torstaina menin kustavista ahvenanmaalle 8 euroa makso ukko+mopo, smoton sopima juttu,kun yöpyy perillä bomansin vieraskodissa. paluu siljalla mikä maksoi 2 ukkoo+ 2 mopoa 70.60 euroa.
Kyllä se niin pieni paikka on että tiet on läpi koluttu yhdessä päivässä.

Tuo yöpymis-sopimus on ihan hyvä juttu, mutta kun sieltä löytyisi ilmainen yöpymispaikka, niin ei paljon houkuta sitten ruveta siitä maksamaan erikseen. Eestaas viikkarilla olisi noin 80 euroa, sen joutuu sitten pulittamaan. Nyt voikin sitten olla että reissusta ei tulekkaan mitään jos pitää tuota rautapersiötä mennä kokeilemaan
biggrin.gif
Viikkarilla laskee hinnat 14.8 alkaen.

Back