Ikäviä nämä akkuonnettomuudet, itsellä kokemuksia kahdesta.
Ekan kerran, vuonna miekka ja kirves, oli ekana autona Mini, jossa akku mukavasti tavaratilan lattiaan upotettuna, kansi päällä. No, kansi oli hävinnyt aikojen saatossa, juuri kaupasta haettu uusi akku, jonka olin jakarilla laittanut paikoilleen. Jakari huolettomasti samassa tavaratilassa. Kesti aloillaan siihen asti kun tulin kotipihaan, jolloin liukui akun miinusnavan päälle (plusmaadoitettu malli), toinen pää edelleen säiliön pohjalla. Virrat hävisi samalla hetkellä, tavarasäiliö täynnä valkoista höyryä, ja jakari hitsautuneena akun navan ja lattian kylkeen. Akku ei räjähtänyt, mutta eipä se enää virtaa luovuttanut. Akkuliikkeessä kerroin mitä oli tapahtunut (oma moka), tehtaalta tuli kuitenkin takuuna uusi akku
Toinen, jo täälläkin kerrottu (oma moka tämäkin), on onneton ketjujen vaihto. Rälläkällä vanha ketju poikki, huomioimatta, että akun huohotusletku tulee juurikin siihen ketjun viereen. Juuri ajosta tullut pyörä, vetyä akusta huohotusletkuun, kipinä samaan paikkaan ja... KABOOM: Ja samat seuraukset kuin sulla (pl. että mitään muuta ei onneksi särkynyt). Vmäinen homma neutraloida koko sotku soodavedellä, isompien vahinkojen estämiseksi.
Vetyräjähdys sullakin on tapahtunut vahingoista päätellen, pelkkä paineen nousu ei riittäne tuota selittämään, se huohotusletkukin kun on vain työntämällä paikallaan, ja korkkaa kyllä. Paineen on siis täytynyt nousta räjähdysmäisesti. Ainoa arvailu on, että mistä kipinä? Akusta itsestään, vai kanttasitko alakerran maihin, kipinäsuihku sieltä huohotusletkuun?
Kolmas "varoitus" akkujen kanssa touhuamiseen, varsinkin autossa. Aina kun menette konepellin alle, ensimmäisenä kello ja metalliranneke (ja muut helyt) pois kädestä. Mulla on tuttu, jolla on ikuinen "ranneke" kädessä, sai kellon akunnavan ja maan väliin (toisinto tuosta minun jakarista). Metalliranneke hehkui ranteessa, kunnes lensi löytämättömiin. Eikä kuulemma ollut ihan halpa kello