Harlikka-immeiset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

FJ20

New member
Verryttelen tässä uudestaan harlikka-osastoa aivoissani. Toivoisin vapaita kommentteja ja kokemuksia omistajilta, ajaneilta, käyttäjiltä ym.

* Mikä on hyvää harlikassa
* Mikä ei niin hyvää
* Miten mutkatiet
* Miten matka-ajo käytännössä
* Kokemukset kaksipäällä ajosta
* Ketteryys jos on
* Luotettavuus
* Epävarmat vuosimallit
* Jotkut ajajaystävällisempiä kuin toiset. Mitkä
* Täristääkö hirveesti
* Miksi sulla on harlikka
* Miksi luovuit/vaihdoit toiseen merkkiin.

jne.

Joku MP-lehti vertaili isoa HD:tä muihin isoihin matkapyöriin. HD ei tainnut saada edes pistesijojakaan (jäi viimeiseksi)koeajajien perusteluiden mukaan.

Semmoista tarinan tynkää.
Pls.
 
Taidan mennä tuohon ym. ryhmään.

Yksi tuttu ostin talven aikana Harrikan ja tuntuupi tykkäävän. On kuulemma rakentelijan unelmapyörä. Bling-blingiä ja muutakin lisähilpettä löytyy niin paljon kun lompakosta löytyy rahaa ja tuunailijalla intoa.
 
Yksi tuttu reppuri vaihto ihan oikeasti nyt kevät-talvella Vespan Harrikkaan ja totes että nyt saa liikenteessä sitä "respectiä". Se kai se sitten on viisikymppisen äijän tarve, muiden respecti.
 
Ekaks tämmönen linkki kuin http://www.hdcf.fi/ ja sieltä etit foorumin. Sit käytä hakua sanoilla "ekaa", "ensimmäistä" tms. Aiheesta on keskusteltu paljon.

Harrikoitakin on monenlaisia, et kertonut minkälaista olet ajatellut. No, melko pitkään ollu seuraava jaottelu:
- Big twinit eli ilmajäähdytteinen V2, onkohan uudet jotain 1600 cc. Nämä jakautuvat sit touring (matkasohva), softail (jäykkäperän näköiset) ja dyna (perusfillari) -malleihin. Näissä kaikissa siis sama moottori mutta eroa varustelussa, kromin määrässä, keulakulmassa jne.
- Sportsterit 883 ja 1200 cc, ilmajäähdytteinen V2. Kummastakin koosta pari kolme eri variaatiota. Moottori käytännössä identtinnen, ero porauksessa.
- v-Rod-mallit. Paria kolmea eri mallia, mutta kone ei ole vanhan liiton louskuttaja, vaan nestejäähdytteinen v2, 1100 cc tai jotain, yläpuoliset nokat, tehoa yli 100 hv jne.
- Buellithan perustuu sportsterin moottoriin

Eri mallit eroaa aika paljon toisistaan ainakin mitä tulee ketteryyteen mutkatiellä, pitkänmatkan taittoon jne. Mutta jos yleistetään niin voidaan kai sanoa että ovat kankeampia, tehottomampia, painavampia, huonommat jarrut jne jne jne kuin kilpailijoilla. Rod-sarja ehkä poikkeus (mut sitähän ei kaikki edes pidä "oikeena" HD:na).

Periaatteessa uudet ovat ihan moderneja pyöriä, tiukat toleranssit, polttoaineen suihkutus, tasapainoakselit/moottrin kumityynyt jne. Eli eivät ole ollenkaan niin rankkoja/epäluotettavia/hankalia kuin maine ehkä antaa ymmärtää. Bt:ssä edellinen iso muutos oli 1999 ja sporassa 2004. Tätä vanhemmat ovat askel siihen vanhanaiksempaan suuntaan ja vastaavasti 1984 ja 1986 ovat todella ISO askel. Rodeja on tehty vasta olikohan vuodesta 2002 lähtien.

TM:ssä oli suunnilleen vuosi sitten Night Train ja Bikessä joku Electra testissä. Viimeiseksihän ne jäi. Ylipäätään HD:t ei oo koskaan menestynyt testeissä, vertailuissa jne.

Vaikka yllä siis melkoisesti negatiivista, niin omaan käyttöön ominaisuudet ovat kuitenkin riittäneet ihan hyvin niin motarilla kuin mutkatielläkin.
 
Puhun vain omista kokemuksistani ja vain mallista V-Rod VRSCA. Harrikka vai ei... sen saa jokainen itse päättää.

* Mikä on hyvää harlikassa
-fiilis, custom, äänet, tehot (customiksi)

* Mikä ei niin hyvää
-pyörän ja muun tilpehöörän hinta
-tuossa mallissa pakoputket, putsarit ym. on melkein pakko vaihtaa uutena (rajoittavat tehoja ja ääntä).

* Miten mutkatiet
-hyvin taittuu customiksi

* Miten matka-ajo käytännössä
-on niitä parempiakin matkapyöriä

* Kokemukset kaksipäällä ajosta
-toimii... sissy bar lisävarusteena.

* Ketteryys jos on
-ketterä customiksi

* Luotettavuus
-on luotettava on

* Epävarmat vuosimallit
-jaa-a. onko niitä?

* Jotkut ajajaystävällisempiä kuin toiset. Mitkä
-ei ole kokemusta muista harrikoista

* Täristääkö hirveesti
-ei se pahemmin täristele

* Miksi sulla on harlikka
-Olisin ostanut kyseisen pyörän, vaikka merkkinä olisi ollut porsche.

* Miksi luovuit/vaihdoit toiseen merkkiin.
-rakkautta ensi silmäyksellä
inlove.gif
 
Vastaan vuoden 1990 Sportsterin 14 vuoden kokemuksella.

* Mikä on hyvää harlikassa
Kestävyys, helppohoitoisuus, yksinkertaisuus, paras varaosien ja muiden käiköäleiden saanti, ääni, tyyli, parhaat bileet jne.
* Mikä ei niin hyvää
Ennakkoluulot.
* Miten mutkatiet
Hyvin ne menee, pitää vaan olla rohkeutta
biggrin.gif
.
* Miten matka-ajo käytännössä
Leppoisasti paukutellen
* Kokemukset kaksipäällä ajosta
Huonot, ei mahdu kaksi kunnolla (paitsi jos kuski on formulakuski ja kyytiläinen rytminen kilpavoimistelija)
* Ketteryys jos on
Huono, ei ole (loivennettu keula, uusissa kai on).
* Luotettavuus
Huippuluokkaa.
* Epävarmat vuosimallit
AMF -aika eli karkeasti ottaen 70 -luku.
* Jotkut ajajaystävällisempiä kuin toiset. Mitkä
Kaipa ne on noi Touring -mallit.
* Täristääkö hirveesti
Kyllä, tietyillä nopeuksilla.
* Miksi sulla on harlikka
Sopii mulle. Näin kakarana sen Easy Riderin ja se oli kuin halolla päähän.
* Miksi luovuit/vaihdoit toiseen merkkiin.
No tää oli aina se lopullinen päämäärä.
 
Verryttelen tässä uudestaan harlikka-osastoa aivoissani. Toivoisin vapaita kommentteja ja kokemuksia omistajilta, ajaneilta, käyttäjiltä ym.

* Mikä on hyvää harlikassa
* Mikä ei niin hyvää
* Miten mutkatiet
* Miten matka-ajo käytännössä
* Kokemukset kaksipäällä ajosta
* Ketteryys jos on
* Luotettavuus
* Epävarmat vuosimallit
* Jotkut ajajaystävällisempiä kuin toiset. Mitkä
* Täristääkö hirveesti
* Miksi sulla on harlikka
* Miksi luovuit/vaihdoit toiseen merkkiin.
Vaihdoin ZRX:n StBob:iin syksyllä -05. Vaihtoa en ole katunut. Ainoo asia mitä ehkä on vähän ikävä Kawassa on julma keskialueen teho(ohituksissa) ja se ettei tuota Dynaa viitti ihan radalla ajaa kyykkyjen joukossa, kuten Kawan pystyi. Ja ehkäpä myös Kawan jarruja on pikkasen ikävä...
wink.gif


Muuten tykkään Dynastani kuin hullu. Ja jarruillakin tulee toimeen... Tehoa on varmasti customiin riittävästi. Tykkää tosin kierroksista. Uusi kuus-vaihteinen loota toimii paremmin kuin yhdessäkään aikaisemmassa pyörässäni. Tosin vaihteita ois voinu olla vain viisi...Ruiskun toiminta on saanut (myös minulta) moitteita. Nykii ja tussauttelee. Tosin mulla on putkisto ja suodatin vaihdettu, eli uusi boksi auttais asiaan varmasti.

Täriseekö? No, tottahan toki tärisee! Ainakin tyhjäkäynnillä. Mutta esim. kaikissa Kawoissa mulla on sormet puutuneet ajossa, niin tässä ei sitä tapahdu. Kawat värisivät, tässä tärinän tuntee, siis vatkaa. Mutta mua se ei häirinnyt ainakaan 700km päivämatkalla... Perse puutui, mutta se johtui mulle sopimattomasta ajoasennosta, jota olen nyt talven aikana korjannut vaihtamalla tangon. Saas nähdä auttoiko. Toistaiseksi tuntuu hyvältä. Ja tähän merkkiin löytyy palikkaa. Joka makuun...lompakon nyörit toimivat rajoitteina.
biggrin.gif


Mutkatiellä pyörällä pärjää hyvin. Itse tosin vaihdoin pyörääni paremmat takaiskarit ja nyt sillä pärjää vielä paremmin. Mut ei se silti mikään sporttipyörä ole! Mutta yllätyin silti positiivisesti käydessäni ekan kerran Bobbia kokeilemassa vähän mutkaisemmalla tiellä. Loivasti kumpuilevat ja mutkittelevat tiet ovat Bobin aluetta. Niillä tuota on unelma ajaa. Kaupungissa on painonsa takia pikkasen kankea, mutta paino on alhaalla ja helposti käsiteltävissä. Paljon paljon mukavampi kaupungissa kuin esim. ZZR1100!
wink.gif
Dynan sanotaan olevan ketterämpi ja ajettavampi pyörä kuin Softail. Minulla on kokemusta vain yhdestä lyhyestä -07 mallisen Softail Customin koeajosta, mutta niin ne kokeneemmat harrastajat väittävät, että Dyna ois enempi ajettava. Toisaalta Softiksen runko on paremman näköinen, mun mielestä.

Matka-ajo sujuu siis hienosti. Ainakin yksin. Pyörään kun ei saa kovin suuria laukkuja kiinni. Eli vaikka muuten ois kaikki ok, niin matkatavaroita ei ihan hirveesti saa mukaan, ilman mitään karmeita virityksiä.

Kaks päällä ajo toimii, mutta avokki valitteli hieman tärinää ja sitä että takana on ahtaampaa kuin Kawassa oli. Pitänee paikkansa. Toisaalta sanoi, että selkänojan ansiosta HD:ssa oli "turvallisempi" olo.

Mulla ei 7600km ajalta ole mitään valittamista! Pyörä on pelannut siis hienosti. Ainoastaan ruiskun pikku häröt ovat välillä nolottaneet(tussauttelut ja pari kertaa on sammunut valoihin
confused_orig.gif
). Mutta muuten hienosti toimiva pyörä. Huollot ovat pelanneet upeasti ja ainakaan SGN-Turku ei ole unohtanut asiakasta kaupan teon jälkeen. Enkä minä siksi heitä...
tounge.gif


Epävarmat vuosmallit? Eiköhän se vähän niin mee, että mitä vanhempi, sen epävarmempi. Käsittääkseni TC88-koneiset laitteet ovat melko luotettavia laitteita, mutta sitä edeltäviä EVO-koneitakin väittävät luottopeleiksi. Tärinästä vielä sen verran että TC88 koneesta on kaks eri versiota. TC88 ja TC88B. Jälkimmäistä konetta käytetään Softiksissa ja niissä on tasapainotusakseli(balanced). Eikä se tosiaan tärise... Ensimmäinen kone on käytössä Dyna malleissa ja näissä kone on kumiripustettu ja tärinä tuntuu siis jonkin verran.

Vaihto Kawasta Harrikkaan kävi jotenkin hetken mielijohteesta...Ei se ollut varsinaisesti kovin pitkän harkinnan tulos. Olin kyllä haaveillut aikanaan kys. pyörästä, mutta sen kova hinta asetti esteen hankintaan. Hinta kuitenkin putosi Bobin myötä järjelliselle tasolle ja kun Kawasta tarjottiin hyvin, en miettinyt asiaa sen tarkemmin. Enkä ole siis katunut!

Käy kokeilemassa! Saatat yllättyä ominaisuuksista... Respektin saannista mä en tiedä mitään. En mä ole sitä koskaan saanut...
tounge.gif
biggrin.gif
 
V-Rod on aivan loistava moottoripyörä siihen mihin se on tehty eli nopeaksi customiksi. Siinä ei ole oikeastaan muita heikkouksia pyöränä kuin pieni tankki, joka on uusissa isonnettu. Mutta jos haluaa oikean Harrikan hyvässä ja pahassa niin siitä puuttuu se H-D:n tärkein ominaisuus eli ÄÄNI. Putkia ym. muuttamalla se käy silti kuin mikä tahansa muu V2 paitsi perinteinen H-D. Mutta se on niin hyvä pyörä, että V-Rodin laiton jälkeen en enää viitsinyt vanhalla '94 Dynalla (S&S 124, 135 rwhp) ajaa ollenkaan ja myin sen.
Eikä nämä uudet Twin-camit kuulosta myöskään yhtä hyvältä kuin Evo tai S&S koneiset. Eivätkä tunnukaan miltään kun eivät tärise jos on tasapainoakselit ja kumityynyt (Dyna). Sportster on minusta myös yllättävän hyvä H-D joskin aliarvostettu, mutta eihän se itseä haittaa. Arvostelijoihin ja ihmettelijöihin saa joka tapauksessa tottua ajaa sitten H-D:llä tai Ducatilla.
 
Kun isossa maailmassa asuilin ja valoihin pysähdyin, maisema joskus alkoi värisemään ja maa tärähtelemään. Silloin katsomatta tiesin, että viereiselle kaistalle oli tullut joko rekka tai --- harlikka.
tounge.gif
 
Japsipyörien jälkeen,siis sporttien siirryin V-Rodiin..Pysyy kortti,on suht tehokas,erittäin kaunis ja pitää hintansa suht hyvin.Eikä niitä tule joka nurkalla vastaan.Pyörässä tuntuu todellakin olevan munaa.Upea pyörä kaikinpuolin,tankki on ehkä vähän pieni.ÄIJÄ PELI.
 
- Osta pois vaan! Muuten se vaivaa mieltä loppuiän...
- Mikään pyörä ei herätä yhtä paljon tunteita kuin Harrikka - puolesta ja vastaan.
- Itse aloitin '04 1200R Sporasta ja suurin osa on positiivista. Oikeastaan vain huonot ensiasennus rättirenkaat ja primitiivinen laatikko vaivaa kun tykkään ripeästä mutkatieajosta. Laatikko on huono käyttää (kytkimetön vaihto ei onnistu ollenkaan). 2006-7 on parempi laatikko.
- Niin, ja hassun pieni tankki - joka 250km välein joutuu tankkaamaan. Kulutus sensijaan on hämmästytävän pieni.
- Cruisailussa ei kumpikaan haittaa
- Isoista Harrikoista en paljoa välitä. Ovat minulle liian painavia ja kömpelöitä käsitellä, ja hitaita mutkatiellä. Ja liian kalliita.
- Positiivista on myös ehkä helpoin ja halvin ylläpito kaikista pyöristä(?). Öljyt saa itse vaihdettua 1/2 tunnissa (laatikkoon täyttö ensiöketjun tarkastusaukosta) ja venttiilit ovat aina OK (hyd nostajat).
- Harrikoiden hinta on Suomessa pidetty keinotekoisesti pilvissä. USAssa sai tammi-helmikuussa uusia 2006 883XL Customeita hintaan $ 6350 - 4885 €..... Olisiko karttelipoliiseilla tutkimista?
 
Harlikka kiinnostaa jonkin verran ihan käsitteensä vuoksi. En ole mitään mallia vielä ajanut. Voihan se olla hyvinkin sopiva ja kiinnostava tai sitten ei. Siksi tässä asiaa leyhyttelen. Aion pyrkiä jonnekin ajamaan sitä.

Kertokaa vaan lisää kokemuksianne.
 
Hyvä topic! Itse kuolasin juuri (olenko pipiää?) HD:n Sportster Roadsteria. Olisi pienelle naiselle just hyvä. Mutta mutta. Koska tyyli on vähän eri, onko siis kaikki ajovarusteet kypärää myöden uusittava? Eihän "mitenkään voi" ajaa kyykkypyöränahkavermeillä HD:ta.
biggrin.gif
Noh, aina haaveilla saa...
lookaround_orig.gif
 
Hyvä topic! Itse kuolasin juuri (olenko pipiää?) HD:n Sportster Roadsteria. Olisi pienelle naiselle just hyvä. Mutta mutta. Koska tyyli on vähän eri, onko siis kaikki ajovarusteet kypärää myöden uusittava? Eihän "mitenkään voi" ajaa kyykkypyöränahkavermeillä HD:ta.  
biggrin.gif
Noh, aina haaveilla saa...  
lookaround_orig.gif
Tässä muutama vuosi sitten mammelin kanssa oltiin Saariston Rengastien lautalla. Viimeisten joukossa lautalle mäiskytti kaksi sekavuotista harlikkaa. Ja miten ollakaan, toisesta ajovaatekokoelmasta kuoriutui ihan inhimillinen tytsy. Kertoi että aluksi hänellä oli nahkaliiviä, hapsua, nepparihousua ja ties mitä. Siis sukukunnan oikeeta tavaraa kaikin puolin. Kertoi, että sit kerran kun hän meinasi tyyliin sopivasti paleltua kuoliaaksi, hän osti oikeat ajovehkeet eikä hän niistä matkoilla luovu.

Kai sekin on arvostuskysymys. Asiaan kuuluva risupartakin olis kai tarpeen, mut mulla on leuka sileä - on aina ollut -eikä siihen toistaiseksi pehkoa tulekaan. Joskus parin viikon lomaparta on erehtynyt. Jaa, kokeilematta sekin turilas on.

wink.gif
 
käytetyssä Harrikassa parasta on se
ettei kovin äkkiä tule samanlaista vastaan.
itellä v. -95 xl 883 ja hitsin tyytyväinen.
062802moto_prv.gif
 
Verryttelen tässä uudestaan harlikka-osastoa aivoissani. Toivoisin vapaita kommentteja ja kokemuksia omistajilta, ajaneilta, käyttäjiltä ym.

* Mikä on hyvää harlikassa
* Mikä ei niin hyvää
* Miten mutkatiet
* Miten matka-ajo käytännössä
* Kokemukset kaksipäällä ajosta
* Ketteryys jos on
* Luotettavuus
* Epävarmat vuosimallit
* Jotkut ajajaystävällisempiä kuin toiset. Mitkä
* Täristääkö hirveesti
* Miksi sulla on harlikka
* Miksi luovuit/vaihdoit toiseen merkkiin.

jne.

Joku MP-lehti vertaili isoa HD:tä muihin isoihin matkapyöriin. HD ei tainnut saada edes pistesijojakaan (jäi viimeiseksi)koeajajien perusteluiden mukaan.

Semmoista tarinan tynkää.
Pls.
Harrikka on Harrikka, ei mikään likka vaikka likoista muuten tykkään kyllä. Hyvääkö muuta? Ihan hyvä tuo on.

Jotakin ei niin hyvää voi olla, mutta Harrikka saa kaikki ei niin hyät puolet anteeksi, koska on Harrikka
biggrin.gif
.

Mutkateilläkin on Harrikkamaisen hyvä tai no ehkä oikealle kallistaessa pakoputken kannatinrauta ottaa turhan aikaisessa vaiheessa tiehen, mutta sekin on vain minun omaa syytäni, koska olen tottunut rajattomiin kallistusvaroihin Ducati 748:lla ja pakoputkiston voi vaihtaa.

Matkustamisesta ei ole kokemusta Harrikalla, kun ajanut pyörällä vain tänäkeväänä yhteensä 400 km. Ensituntuma on, että on Harrikamaisen hyvä matkustamisessakin, rento ja letkeä fiilis
062802moto_prv.gif


Ei ole toista penkkiä eikä tappeja, enkä ehkä niitä laitakkaan ainakaan pysyvästi. Ei varmaankaan sovi meikäläisen kohdalla kaspäällä ajettavaksi, painan kahden formulakuskin edestä yksinkin.

Ketterä ja näppärä taajamakulkine tuo Street Bobi.

Luotettavuudesta en osaa sanoa vielä mitään muuta kuin, että vielä ei ole öljylammikoita ilmestynyt autotallinlattialle ja jokakerta on lähtenyt heti käyntiin. Vaihteet napsahtelevat nätisti ja ruiskukin toimii ongelmitta.

Täristää juuri niinkuin pitääkin, ei häiritse mitenkään.

Harrikka on siksi, että tietää mikä tuokin on ja tällä hetkellä en "tarvitse" moottoripyörää muuta kuin letkeään fiilistelyyn työmatkoilla ja fiilistelyyn muuten vain. Pikkupojasta asti haaveillut ja jos en olisi nyt hankkinut, niin ei varmaan olisi tullut koskaan hankittuakaan. Harrikan ostaessani jouduin kyllä luopumaan mm. radalla ajamisesta johon minulla ei nyt kuitenkaan olisi ollut aikaa.

Luovuin Ducatista(en mielelläni) ja vaihdoin Harrikkaan siksi koska ympäristö ja talous ei hyväksynyt kahta mopoa ja muutoinkin kahden mopon pitäminen tuntui siltä, kuin jos olisi kaksi vaimoa, vaikea miellyttää ja pitää hyvin molempia. Tällähetkellä Harrikassa on minulle ihan tarpeeksi moottoripyörää, melkein liikaakin. Toivottavasti tulevaisuudessa menisi paremmin ja voisi röyhkeyttään hommata jonkun radallaajettavankin mopon Harrikan kaveriksi, jolla ajettaisiin vain radalla. Tällähetkellä tuo Harrikka tyydyttää kyllä meikäläisen mopoilut täysin. Hymyilyttää, että melkein hävettää. Hymyileminen ja häpeäminen tekee minut mukavammaksi ihmiseksi läheisilleni.
 
Back
Ylös