harmaa-tuonti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja haanegen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

haanegen

New member
moro, voisko joku lyhyesti, ja ytimekkäästi kertoa, mitä tarkoittaa harmaa-tuonti?? eli ajattelin vakavasti ostaa tuolta ee speedistä ison bandiitin (1250sa).. myyvät n. 2500-3500e halvemmalla, kuin muut.. johtunee ilm. tuosta harmaa-tuonnista.. eli voiko esiintyä jotain ongelmia.. esim takuu.. tms..?? nyt ois ainakin hinta kohillaan.. jos joku viittis laittaa jotain infoa, niin pääsis hieroo kauppoja.. kiitos..

Takuuasioissa ainakin liikkeet jotka myy- ja huoltaaprätkiä tuntuvat vähän kiukuttelevan. Ja mahdolliset takuuasiat on
ehkä helpointa hoitaa siinä liikkeessä mistä peli on ostettu.
Ongelmiahan saattaa toki tulla silloin jos myyjäliike meneekin
nurin, silloin takuita voi joutua hakemaan esim. Hollantilaiselta tukkurilta. Maahantuojia voi tietty muistuttaa Eurotakuusta.

Itellä on toinen harmaa- tai oikeammin rinnakkaistuotu menossa eikä ongelmia ole ollut, eipä kyllä vikojakaan mitä
olis pitäny takuuseen korjailla.(Suzukeja molemmat)

Nykyhintapolitiikalla en edes muuta harkitse kuin harmaata.
Onhan se useinmiten vielä halvempi kuin 2-3 v. vanha ns.
"suomipyörä" jonka takuut useimmissa merkeissä on jo päättynyt. Uusi on aina uusi. Ja kun prätkä on 6-7 v. vanha,
sillä tuskin on enää kovin suurta väliä miten se on tänne tuotu,
ja mistä. Ei muutakuin Eskolle kaupoille, ja myyhän Hyvinkäällä
myös AH Promotor prätkiä, joten halutessaan pääsee kilpailuttamaan. Luotettava liike sekin nimim. kokemusta on.

p.s. Tää nyt on vain yksi näkemys asiasta, muitakin on.

062802moto_prv.gif

Tasaiseen tahtiin vastaavia topikkeja syntyy...vanhojakin löytynee, jos jaksaa etsiä (itse en juuri nyt ehdi etsiä).

Koskaan en ole "harmaata" ostanut, enkä osta.

niin, luulis tollasen uuden pyörän kuitenkin jonkun aikaa kestävän.. ennenkuin rupee rapisee liitoksistaan... niin ja muutama tonni jää vielä hyvääkin, jos jotain joutuis vähän ite laittamaakin?? kuinka on tuo jälleen-myyntiarvo?? tai jos vetää kunnon lipat, ja pyörä menee lunastukseen, kuis vakuutus-yhtiö suhtautuu asiaan.. tosin luulen, että jos,tai (kun) ostan ton bandiitin, ei tartte muuhun vaihtaa, ku rollaattoriin...

Oma pyörä myös ostettu eskolta eikä ongelmia ilmennyt ja esko kun nykyään tekee "isoissa" tiloissa niin tuskin ongelmia edes syntyy. Taitaa olla menneen talven lumia noi kauhutarinat ainakin jos ee:stä kyse! Suosittelen lämpimästi ja takuu toimii ainakin eskolla.

niin, luulis tollasen uuden pyörän kuitenkin jonkun aikaa kestävän.. ennenkuin rupee rapisee liitoksistaan... niin ja muutama tonni jää vielä hyvääkin, jos jotain joutuis vähän  ite laittamaakin?? kuinka on tuo jälleen-myyntiarvo?? tai jos vetää kunnon lipat, ja pyörä menee lunastukseen, kuis vakuutus-yhtiö suhtautuu asiaan.. tosin luulen, että jos,tai (kun) ostan ton bandiitin, ei tartte muuhun vaihtaa, ku rollaattoriin...
Eipä ne autoissakaan kato mistä se on haettu vaan myyntihinta suomessa! Jos viikossa lippaat ni eiköhän halua nähdä jotain ostokuittia ja sen mukaan korvaus.

Ei niissä "harmaatuoduissa" (=rinnakkaisen maahantuojan toimesta tuoduissa) mitään vikaa ole... Takuuasiat pyörii ihan normaalisti... Omaa pyörääni en ole EE :ltä enkä muiltakaan rinnakkaistuojilta ostanut, tosin kyse oli ainoastaan hinnasta. Omani sain edullisemmin RM -Heinolta Tamppereelta... (=maksamaton mainos
wink.gif
)

Eli vaikka pyynnit on mitä, niin kannattaa kilpailuttaa oikeat hinnat huolella...

E: Pari huomattua kirotusvirettä korjattu

no, joo.. lähinnä halusinkin vai itselleni mielen-rauhan, ja vielä varmistaa, että ei kait tossa rinnakkais-tuonnissa sen ihmeellistä ole.. toki vielä kilpailutan muutkin lafkat, mutta kyllä tosta varmaan on paha panna paremmaksi.. hyvä et on tollanen "esko", niin voi vähän näyttää muille liikkeille, että tämmösii hintoja muualla..ainut ongelma vaan, mihin hävittää toi oma mopo.. suki gsx 750f..v. 04.. ei oikein esko tykänny, kun kyselin vaihtoa.. onko jollain jotain vinkkiä, mihin kannattais yrittää tuupata.. menee varmaan kevääseen, ennenjuin pääsee myymään mihinkään?? ja niin kovin tahtois jo käydä hakemassa ton rosmon kotio..

Eipä ne autoissakaan kato mistä se on haettu vaan myyntihinta suomessa! Jos viikossa lippaat ni eiköhän halua nähdä jotain ostokuittia ja sen mukaan korvaus.
Ei sitä tarvi näyttää (vakuutustarkastajalle). Se on vakuutuksen kannalta ihan sama vaikka olis saanut sen pyörän ilmaiseksi, käyvän arvon mukaan se pitää korvata eikä ostohinnan mukaan. Tai uudehkoissahan on aina vaihtoehto vaatia uutta pyörää tilalle jos ei summasta pääse sopimukseen.

Ja itse aiheeseen: Kannattaa kuitenkin vielä pyytää tarjous "virallisen" myyjän kautta. Aika monesti pääsevät lähelle EE-speedin hintaa. Kuulostaa nimittäin isolta tuo hintaero, olisitko katsonut ylivuotisen hintaa tjsp.?

kyllä tuolta näyttäis saavan ton gsf 1250sa (abs) 8900e, siis 08 mallin. 09-tonnin kalliimpi.. mulle kelpaa toi 08 kyllä.. jos joku tietää paikan, mistä saa jotakuinkin tohon hintaan ns:"virallisesti" tuodun"..tietoo vaan tänne päin..tampereen auto-centteriin oon kyllä harkinnut, mutta ei nekään oikein innostu tosta vaihdokista.. (5000e hyvitys), pikkasen pitäis saada lisää, ei paljon..silleen, et kipuraja just ylittyis..

kyllä tuolta näyttäis saavan ton gsf 1250sa (abs) 8900e, siis 08 mallin. 09-tonnin kalliimpi.. mulle kelpaa toi 08 kyllä.. jos joku tietää paikan, mistä saa jotakuinkin tohon hintaan ns:"virallisesti" tuodun"..tietoo vaan tänne päin..tampereen auto-centteriin oon kyllä harkinnut, mutta ei nekään oikein innostu tosta vaihdokista.. (5000e hyvitys), pikkasen pitäis saada lisää, ei paljon..silleen, et kipuraja just ylittyis..
+600 euroa toimituskuluja tuohon EE-Speedin hintaan...
Onko tuo Tampereen Auto-Center muuten sen "virallisempi" kuin EE-Speed ?
Oottele kun saat sen entisen myytyä jollekin, niin on paljon helpompi lähteä ostamaan sitten uutta. Taitaa olla nimittäin kannattavampaa myydä vaikkapa hiukan halvemmalla se oma entinen pois ja sitten ostaa uusi, kuin maksaa liikkeelle helevetinmoisia välirahoja...

Hyvä pointti, Tampereen auto-center on harmaatuoja ihan siinä missä EE-Speedikin.

Itse kääntyisin noista kahdesta EE-speedin puolelle, jos hinnoissa ei ole eroa, koska EE-speedin pääliiketoiminta pyörii uusien moottoripyörien myynnissä ja huollossa, auto-center taas on käytettyjen autojen jobbari, joten harmaatuotujen prätkien takuujutuissa ei varmasti yhtä hyvin toimiva kuin mainittu EE-speed...

Kahdesta haarmaa tuodusta kokemusta ja kyllä kummassakin oli hiton moinen vääntäminen.

Toisella oli ajettu huomattavasti enemmän kuin mittari näytti. Jouduin itse myymään eteenpäin selitysten kera, korvauskin oli olematon.

Toisessa taas hajosi kytkin kymppitonnin jälkeen ja sitä korjattiin elokuusta helmikuuhun. Siis 7 kuukautta. Loppusyksyn ajot meni siihen ja korvaukseta ei kyllä tullut tarjousta.

niin, mikäs hätä tässä on..toi nykynen suki gsx750f.04..on mulle ihan passeli-pyörä, mutta kun toi immeisen mieli on tämmönen..pitää saada isompaa, ja mahtavampaa.. hyvä jossitella näin jälkennpäin, mutta ois ehkä pitänyt suoraan ostaa toi isompi suki, mutta minkäs teet, ku on sama pää kesät, talvet.. jaa et tampere-centerinkin myy noita harmaita.. mistä näistä enään tietää.. mut sen käsityksen oon saanut, että hyvä näin.. saadaan pientä kilpailua (vihdoin) noihin hintoihin..

Onhan noita "harmaatuotuja" ollut jo vuosikaudet. Itse ostin uuden pikkugigserin -05. Kilpailutin sekä "harmaita", että virallisia. Harmaa oli 1300 euroa virallista halvempi, joten otin sen. Ei tosin ollut eeltä. Ei ollut ongelmia.

Jos nyt olisin ostamassa uutta pyörää, niin myisin ensin vanhan pois. Kaupanteko on pelkän rahan kanssa paljon helpompaa. Ja nykyisen taloustilanteen huomioon ottaen en pitäisi kiirettä. Ei ne pyörät kesken lopu.

jake

En tee kauppaa muuta kuin rm-heinon kautta, oon pyytäny tarjouksia muiltakin mut heino pisti paremmaks...  neljäs uus hayabusa tulossa heinon kautta  
biggrin.gif

oiskohan tossa se selitys  
tounge.gif
  ...ja ei se siihen lopu kun pyörä sieltä ajetaan tai tuodaan kotiin.. en oo tähän asti valmista pyörää  saanu, pari tonttua lisää siihen ja rupee pellittään... ostelkaa ja ihmetelkää ku rupee mopot laukeileen harmaa kauppiaitteidenne kans..  
033102ass_1_prv.gif
tosin SUZUKI ei hajoo  
033102beer_1_prv.gif

.. niin ja kenttäkokemusta on yhdestä "nuijja" liikkeestä...
mad.gif
mad.gif

Harmaatuonti on vanhentunut markkinoiden jakamisen ja kilpailun rajoittamisen aikainen termi. Nykyisessä vapaan kilpailun EU:ssa ei ole olemassa mitään virallisia maahantuojia eikä harmaatuontia. Kaikki ovat yhtä harmaita. Huolto ja takuuasioissa tietenkin on muistettava, että tavarasta on vastuussa myyjäliike, maahantuoja ja tehdas. Ei naapuriliike eikä joku toinen maahantuoja eikä missään tapauksessa jonkun toisen pyörämerkin valmistaja.

Kilpailun rajoittamiseksi kuitenkin katsotaan, jos kieltäytyy huoltamasta muita kuin omia myymiään tai maahantuomiaan pyöriä. Tästä on monta kertaa eri "viralliset" maahantuojat saaneet näpeilleen. Takuuta tai virhevastuuta ei kukaan kuitenkaan ole velvollinen myöntämään muille kuin "omille" pyörilleen, eli jos se liike tai maahantuoja (oli se sitten enemmän tai vähemmän harmaa) tekee konkan, niin sitten pitää vain toivoa että tehdas vastaa valmistamastaan tuotteesta.

Tämä siis minun käsitys nykytilanteesta.

.

niin, mikäs hätä tässä on..toi nykynen suki gsx750f.04..on mulle ihan passeli-pyörä, mutta kun toi immeisen mieli on tämmönen..pitää saada isompaa, ja mahtavampaa.. hyvä jossitella näin jälkennpäin, mutta ois ehkä pitänyt suoraan ostaa toi isompi suki, mutta minkäs teet, ku on sama pää kesät, talvet.. jaa et tampere-centerinkin myy noita harmaita.. mistä näistä enään tietää.. mut sen käsityksen oon saanut, että hyvä näin.. saadaan pientä kilpailua (vihdoin) noihin hintoihin..
Ei muuta kuin gsxf myyntiin nettiin ja keväällä se menee. Sitten massien kanssa hieromaan kauppoja. On se sitten rinnakkais tuoja tai virallinen.
Nykyään oon kyllä virallisella puolella saanut tingattuu hinnat ihan yhtä alas kuin rinnakkais tuojallakin.

Hyvä pointti, Tampereen auto-center on harmaatuoja ihan siinä missä EE-Speedikin.

Itse kääntyisin noista kahdesta EE-speedin puolelle, jos hinnoissa ei ole eroa, koska EE-speedin pääliiketoiminta pyörii uusien moottoripyörien myynnissä ja huollossa, auto-center taas on käytettyjen autojen jobbari, joten harmaatuotujen prätkien takuujutuissa ei varmasti yhtä hyvin toimiva kuin mainittu EE-speed...
Täytynee kyllä kommentoida tätä, vaikka sidoksia ko. liikkeeseen löytyykin.Jobbari sanan varsinainen merkitys tarkoittaa yksityisenä autoja myyvää henkilöä joka ei ole verovelvollinen.Liike joka tuo maahan uutta lotusta,ferraria, porschea ynnä muuta tuskin enään jobbariluokitukseen kuuluu..Ja ei tässä pelkästään autoihin keskitytä, eiköhän yli 100 pyörän varastokin sen kerro..Ja kyllä ne takuut toimivat täälläkin
sport05.gif

Back