Harmaatuojien takuut..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marcel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Marcel

New member
Onko kellään kokemusta harmaatuontifirman kautta ostetun pyörän takuukorjauksista virallisen maahanttuojaliikkeen kautta? Eikös tehdastakuu koske kaikkia pyöriä, oli se sitten ostettu mistä vaan!? Onko tähän suhtautuminen merkkikohtaista? Entäs määräaikaishuollot... ottavatko merkkiliikkeet "nyrpistelemättä" harmaatuotuja pyöriä huollettavaksi?

Onko kellään kokemusta harmaatuontifirman kautta ostetun pyörän takuukorjauksista virallisen maahanttuojaliikkeen kautta? Eikös tehdastakuu koske kaikkia pyöriä, oli se sitten ostettu mistä vaan!? Onko tähän suhtautuminen merkkikohtaista? Entäs määräaikaishuollot... ottavatko merkkiliikkeet "nyrpistelemättä" harmaatuotuja pyöriä huollettavaksi?
Riippunee maahantuojasta tuo "nyrpistelyn" aste. Käsittääkseni pääasiallinen vastuu takuuasioissa on aina pyörän maahantuojalla/myyjäliikkeellä harmausasteesta riippumatta. Tästä aiheesta olisi kyllä hyvä jakaa käytännön kokemusta jos sitä on karttunut. Ajatellaan vaikka, että haluaisi tuoda takuunalaisen pelin vaikkapa Saksasta. Ei siinä paljon takuut lämmitä jos meillä virallinen maahantuoja ei suostu koskemaan kapineeseen edes huoltomielessä...

Tästä aiheesta oli moto1:sen pääkirjoituksessa ja lehden sisällä artikkelissa juttua. Kannattaa lukea.

jotenkin näin se meni:

Tehdas ei lähetä valtuutetuille tietoon kaikkia takuunalaisia runkonumeroita, vaan vain ne jotka ko. maahantuoja on saanut. Nyt jos alunperin eri maahan viety pyörä huolletaan muualla, järjestelmä ei kerro, että tämä runkonumero kuuluu esim. recall:in piiriin, koska sitä ei ole ko. maahantuojan toimesta maahantuotu.
033102ass_1_prv.gif

Kyllä kaikki huollot huoltaa kaikkia pyöriä (pienellä mulkvisti varauksella) mutta takuukorjaukset on vähän eri juttu.

Miksi maahantuoja kuluttaisi kallista työaikaa sellaisen pyörän hoitamiseen josta ei ole itse euroakaan saanut?

Siinä on aina vähän enemmän riskiä kun ostaa "harmaatuodun" pyörän. Joskus säästökin on vain satasia. Ei siis aina järkevää.

Ääriesimerkkinä voisi mainita tämmöisen kuvitteellisen tapauksen: Harmaatuontifirman omistaja ajaa mopollaan ladonseinään ja hänen seinästä kaavitut jäänteensä eivät enää jatka firman toimintaa. Mitäs sitten? Sitten alkaa epätoivoinen tappelu sen maahantuojan kanssa mistä harmaatuoja on moponsa ostanut, Saksasta ehkä tms. Saksalainen tai joku muu eurooppalainen firman tuskin on kovin kiinnostunut Suomipojan ongelmista...

Siksi ostan aina pyöräni samalta tutulta kauppiaalta virallisesti maahantuotuina.

Mutta minä näin ja muut toisin.

Tehdastakuun piiriin kuuluvia korjauksia tehdessään korjaaja laskuttaa kyllä tehdasta, eikä joudu maksamaan omasta pussistaan.

Rinnakkaistuodun ostaminen saattaa säästää joissakin tapauksissa paljonkin rahaa. Itse säästin kolme vuotta sitten 1900€ verrattuna seuraavaksi parhaaseen tarjoukseen. Viimeaikoina ero on pienentynyt. Kaupanpäälisenä sain vielä erinomaista palvelua.

Kylläpä se takuu tahtoo olla kiinni siitä maahantuojasta. Itse laskeskelin homman niin, että kun säästö oli 1700e ostohinnassa, niin "luovuin" takuusta. Kyllä pyörää aikalailla korjaa jo tuolla rahalla. Ja riski että japsipyörä laukeaa totaalisesti takuuaikana on aika pieni.

Tuojan kanssa kun keskusteli aikanaan, niin kyllähän se kertoili takuuasiat hoitavansa. En kylläkään rikkinäistä pyörää helpolla kuskaile 400km... toivottavasti ei tarvitse takuuta testata.

Huollossa olen käyttänyt lähimmällä pajalla, joka sattuu olemaan Yamahan virallinen korjaamo. Eipä niitä ole pätkääkään kiinnostanu kuka em. ajoneuvon on maahan tuonut.

Nykyään alkaa olla hintaero aika pieni, että kannattaa laskeskella mikä kannattaa ja mikä ei.

ite on ostanut pyöräni ei maahantuoja liikkeestä ja silti suzukilta tuli kutsu huoltoon ja kyllä maahantuoja liike sen korjas mukisematta.maksutta.jotain pensatankin kumeja lisättiin ku jollain oli tullut halkeama tankkiin.eli kyllä ne harmaatuodut pyörät silti takuun piirissä on

Tehdastakuu koskee kaikkia pyöriä,takuuaika saattaa vaihdella eri maissa .
Määräaikaishuollothan vain lisäävät myyntiä,takanapäin alkavat olla ne ajat jolloin harmaatuontivehkeitä kartettiin.
kiitos ryhmäpoikkeusasetuksen
Ainakin isot maahantuojat ovat käsitykseni mukaan hoitaneet takuu käsittelyt hienosti ,sillä harvemmin rajojen ulkopuolelta tulee takuunalaisia pyöriä.
Joskus olen kuullut että jokin firma on tehnyt työn ja asiakas joutunut maksamaan,jonka jälkeen asiakas on itse joutunut tekemään selvityksen ja anomaan rahat valmistajalta kuitteja vastaan.
Sillä osa näistä katteista mitä suomipyörästä tulee menee väkisinkin niiden henkilöiden palkkoihin jotka näitä takuuselvityksiä tekee .Ja osat jotka joudutaan laittamaan, on myös myyntihyllystä pois. Ja raha palautuu vasta kun tehdas on sen hyväksynyt ,ei mikään päivän juttu.
Vaikkakin osia tilataan enenevässä määrin keskusvarastoilta,on maahantuojien varaosavarastojen arvo nykyään päätähuimaava ja katerahoilla sekin liiteri on lämmitettävä talvellakin.
Sivustaseuranneena olen alkanut ymmärtää osien hintoja ja mistä se muodostuu.
Vaikkakin ne tuntuvat aivan poskettomilta joka kerta kun pitää kukkaronnyöriä raottaa

Tehdastakuun piiriin kuuluvia korjauksia tehdessään korjaaja laskuttaa kyllä tehdasta, eikä joudu maksamaan omasta pussistaan.
Tämä on ilmeisen hankala ihmisillä tajuta että takuu ei automaattisesti tarkoita sitä että rahat saa tehtaalta. Nykypäivänä on mahdollista ostaa ajoneuvoja tehtaalta joko takuulla tai ilman takuuta.

Eli halutessaan maahantuoja voi ostaa niin sanotusti ajoneuvot ilman takuuta ja ottavat itse sitten riskin ja vastaavat takuuasioiden tuomista kuluista. Kuluttajalle tämä asia ei vaikuta millään tapaa vaan heille se uuden pyörän takuu "virallisesti tuoduissa" on ihan samanlainen on se sitten lähtenyt tehtaalta ilman tehdastakuuta tai ei.

Ennenkuin taas väännetään suonet pullollaan asiasta, kannattaa lukaista jo aikaisemmin ollut vääntö asiasta  
biggrin.gif

TAKUU

Aikoinaan mulla oli Suomi-Kawa eikä mikään mennyt takuuseen, kaikki oli muka pelkkää kulumista öljyvuodot ym. H-D:ssä sain jopa lohkot takuuseen kun tehopenkissä mitattiin 108 hv ja ne murtui. Ulkomaillakin sain akun takuuseen vaikka ensin dealeri sanoi, ettei kuulu hänelle kun ei ollut sieltä ostettu. No näytin H-D:n kansainvälistä takuukorttia ja kysyin mitä official dealer -kyltti ovessa sitten tarkoittaa jos ei ala palvelua tulla. Se riitti..

Hondalla viralliset merkkikorjaamot hoitavat takuuasiat ostopaikkaan katsomatta takuun piiriin. Muista merkeistä en tiedä.

Itse tiedän ainakin että bemarilla harmaatuodun pyörän (ee-speed) ostetulla pyörällä on takuu eli pyörän voi viedä takuuhuoltoon normaalisti. Ainut tapus jonka tunneen ja näin se meni

Back