Harrikan tuontipaperit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hurtti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hurtti

New member
Tästä on ollut juttua aiemminkin, mutta miten tärkeä kauppakirja on rekisteröidessä ja katsastaessa Usasta tuotua vm.2006 pyörää? Välittäjältä saan titlen, Tullin luovutuspäätöksen ja Tullin tullauspäätöksen ja kauppakirjan jos myyjä sellaisen toimittaa. Jos pyörässä on normaali clear title niin saan siihen Sumekolta vastaavuustodistuksen(?),Välittäjä hoitaa tullauksen, minulle jää rekisteröinti/katsastus. Tarvitaanko lisää papereita? Kannattaako edes kauppoja tehdä jos kauppakirjaa ei saa?

Ettei vaan kävis niin että et saa 2006 mallia kilpiin laisinkaan muuten kuin muuttopyöränä. Itse kun aikanaan toin kontillisen, sai jenkeistä tuotuna kilpiin ainoastaan -02 asti rekatut pelit. Rekisteriotteella saat (title) sumekolta rahaa vastaan tarkoituksenmukaisuustodistuksen, mutta mielestäni veroja varten pitää olla kauppakirja jonka mukaan muodostuu tulli ja verot.

Ettei vaan kävis niin että et saa 2006 mallia kilpiin laisinkaan muuten kuin muuttopyöränä. Itse kun aikanaan toin kontillisen, sai jenkeistä tuotuna kilpiin ainoastaan -02 asti rekatut pelit. Rekisteriotteella saat (title) sumekolta rahaa vastaan tarkoituksenmukaisuustodistuksen, mutta mielestäni veroja varten pitää olla kauppakirja jonka mukaan muodostuu tulli ja verot.
Verotusarvoon ja siitä laskettavaan autoveron määrään ei vaikuta kauppakirjassa ole kauppasumma ollenkaan.

Tulliin ja alviin ostohinta vaikuttaa, nuo lasketaan ostohinnasta+rahtikuluista.

ostohinta+rahti * tulli 6% * alv 22%

tuohon päälle tulee autovero jonka suuruuden voi haarukoida esim. tullin mahtilaskurilla.

Ilman kauppakirjaa titleen ei saa export leimaa/lupaa, Lisäksi tarkista nyt sumekolta saatko pyörään edes vastaavuustodistusta..Muuten menee romuraudaksi venäjälle...

Sumeko vastasi:Kyllä meiltä saa vaatimuksenmukaisuustodistuksia. Hinta EU:n ulkopuolelta tuleville pyörille 323,50 ja EU:n sisältä 140,50.Jos pyörää olet ostamassa USA:sta niin USA:n titlessä  ei saa lukea salvage tai certificate of destruction, näihin pyöriin ei saa todistusta. Todistuksen toimitusaika vaihtelee viikosta kolmeen viikkoon riippuen siitä miten nopeasti valmistaja lähettää minulle valmistetiedot.

Verotusarvoon ja siitä laskettavaan autoveron määrään ei vaikuta kauppakirjassa ole kauppasumma ollenkaan.

Tulliin ja alviin ostohinta vaikuttaa, nuo lasketaan ostohinnasta+rahtikuluista.

ostohinta+rahti * tulli 6% * alv 22%

tuohon päälle tulee autovero jonka suuruuden voi haarukoida esim. tullin mahtilaskurilla.
heh, huomasin itsekkin asiavirheeni, mutten enää laiskuuttani jaksanut sitä korjata =)

Silti kannattaa selvittää että onko tilanne sama kuin se oli 2 vuotta sitten, sillä silloin ei -02 tuoreempia hodareita saanut suomessa kilpiin laisinkaan, jos kyse ei ollut muuttopyörästä.
Suomets on viety venäjälle melko monta täällä arvotonta HD:ta

Tämän lisäksi tulee teettää rattilukko jos sellaista ei ole valmiina, ja varautua lainaamaan katsastukseen vakioputket jos sellaisia ei enää ole. Vilkut jouduimme myös vaihtamaan e-mallisiksi jokaikiseen.

ps. itse maksoin toissavuonna sumekolle todistuksista 85 egee per präntti. Aika hyvin ovat keksineet päivittää hintaa =)

Minä itse en tiedä tapausta tarkemmin...
Mutta erään HD-liikkeen edustajan kertomaa, kun olivat hommassa vähän jelpanneet, 2000 puolen välin pyörä kilvitetty, ihan perus tuontina USAsta, ei muutto pyörä.

Mutta oli helvetin kallis projekti, kun alkuperäiset amerikkalaiset pakoputket ei kelpaa, joutu hommaan kaalliit, eu-direktiivin mukaiset, ja sit just kaikki valo, ym. muutokset.

Mutta voin olla vääräässä, että vuosiluku olikin 2000 alkupuolta tai jokin ihan muu
lookaround_orig.gif

-------------

Ja eikös tohon Salvage hommaankin oo yks kiertotie...eräs itäsuomalainen yritys...hintaa silläkin hommalla on.

Periaate on jotenkin näin, että saksassa salvage pyörän saa kilpiin tai ainakin siellä niistä papereista saa sen salvage merkinnän pois. Joten he toimittaa pyörän saksaan, ja joku yhdys henkilö hoitaa siellä homman ja pyörä tulee sit takas, jne.

---------------

Eli äkkiseltään, vaikka osto hinta olisi edullinen jenkkilässä, niin suomen verotus, ym. pikku yksityis kohtaset säädökset, jne. saattaa tehdä pyörästä loppu peleissä melko kalliin.

Back