• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hartiat täysin jumissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C1-200
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

C1-200

Mobiilinörttirakuuna
Hartiat täysin jumissa

Ovatko muut kokeneet, että kevään ensimmäisten ajelujen jälkeen hartiat, olkapäät ja lavat menevät jumiin?

Muistan saman ongelman edelliseltä kaudelta, mutta silloin en osannut yhdistää sitä mopoiluun.

Nyt se oli aika selvä, kun ekan vuorokauden aikana tuli ajeltua n. 200 km kylmässä kelissä ja jumi iski heti toisena päivänä ja nyt on mennyt viikko ajellen ja kiroillen.

En osaa edes analysoida olisiko kyseessä rasituksesta (kun ei ole talvella tullut paljon hiirtä isompaa liikuteltua) vaiko kylmästä, joka pyörii hartioissa näillä keleillä. Itse en koe C1:llä ajelua mitenkään rasittavana, mutta ehkä se harjoituksen puute...

Olisiki kiva kuulla, jos jollakulla olisi valmiimpaa analyysia vastaavasta.

Kivoja kevätajeluita!

T:Hessu

Sulla ei ole yläkroppa rentona? :)
Keskity hartioiden ja käsivarsien rentouteen niin kyllä se siitä.

Keväällä joutuu aina itteään muistuttamaan tuosta asiasta.

Itsellä samaa vikaa, mutta pistän sen tässä kohtaa lähinnä sen piikkiin että sain kortin vasta tänään, eli koulun ajotunneilla on sen verran jänskänny ettei oo ollut ihan rentona. Toisena voidaan syyttää vaikka Kawasakin ergonomiaa :D

Itse mietin juuri samaa ja päädyin itseanalyysissäni siihen että ajokauden alku, viileä keli ja liukas (märkä tie ja hiekka risteyksissä) tie panee jännittämään hartioita. Kyllä se tästä.

Ota rennommin äläkä puristele stongaa.

Joillakin on palellessa paha tapa kirrata koko kroppaa, eli lämmintä alle ja lämpimät lapaset näppeihin niin menokin rentoutuu.

Mulla ainakin veti kauden ensimmäisten ajojen jälkeen aivan jumiin yläkropan. Parani oltavat huomattavasti, kun tuli ostettua lämpimämmät hanskat ja vielä lisättyä vaatekerros. Mulla ainakin oli talven aikana selkäruoto "unohtanut" tuon ajoasennon, niin vaati hiukan totuttelua. Noh, nyt on selkäruotoa tullut totutettua 1000 km tällä kaudella. Toimii. :thumbup:

Eikös se ole niin että kylmyys laittaa lihaksiston liikkeelle lämpöä tuottamaan -> turhaa jännitystä?

Joo, lavat menee jumiin.
Muista ajaa rentona, älä aja käsillä, aja koko kropalla.
Ja muista yleensäkin :;):liikutella muutakin kuin hiirtä...

itellä taasen lapaa alkaa vihlomaan aina ajaessa, liikuttelu helpottaa muttei vie ohi kokonaan. eikä auta ajoasennon vaihtaminenkaan.

hieman selässä tuntuu kun kyykympi asento muuttui pystympään mutta eiköhän se siitä..

Yläkroppa rennoksi, ainoa paikka jonka aluksi pitäisi tulla araksi on selkä, jos pyörä on hieman kyykympi. Kädet, hartiat ym pitäisi pysyä rentoina about tilanteessa kuin tilanteessa :bisseä:

Huomasin myös että hartiat oli kipeenä ensimmäisen pidemmän ajolenkin jälkeen tänä keväänä. Kai sitä on sitten talven jäljiltä hieman ruosteessa? :D Itsellä on myös usein reppu selässä ja olen huomannut että se vaikuttaa hartioihin ikävästi :(

Olen käynyt muutaman kerran fysioterapeutilla tänä keväänä muun vaivan takia mutta se lihasten "murjominen" on kyllä selvästi auttanut ajohommissakin. Ei tule enää hartiaan sellaista piikkimäistä kipua ja muutenkin taipuu pyörän päälle ihan erilailla. Säännöllinen venyttely auttaa kanssa.

Sulla ei ole yläkroppa rentona? :)
Keskity hartioiden ja käsivarsien rentouteen niin kyllä se siitä.

Keväällä joutuu aina itteään muistuttamaan tuosta asiasta.

Sama homma. Oikeastaan rentous on luonnollista vasta kun ajaa putkeen n. 350-400 kilometriä

Back