• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Haussa tankkilaukku,johon mahtuu järjestelmäkamera

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pinniini
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

pinniini

New member
Foorumin tarjontaa tarkasti tavanneena en löytänyt juuri aiheeseen sopivaa ketjua, joten päätin aloittaa uuden.

Joku on pitänyt järjestelmäkameraa repussa, toinen selän takana laukussa. Itse mietin tätä asiaa siltä kantilta, että tuosta tankkilaukusta kamera on helposti otettavissa esiin pikaista kuvan nappausta varten.

Onko siis olemassa tankkilaukkua, johon mahtuisi keskikokoinen järkkäri sekä ylimääräinen objektiivi parin suotimen kanssa? Mielellään pehmikkeitäkin jonkin verran siihen saisi mahtua (esimerkiksi National Geographic Earth Explorer NG2477 kameralaukun irroitettava sisäpussi), kännykkä, kukkaro, avaimet, vesipullo ja muut tilkkeet, mitä nyt joka päiväiseen elämäänsä matkalla tarvitsee. Tilavuutta arvioisin siis 10-20 litraa, jonka luulisi riittävän. Lisäksi laukussa saisi olla läpinäkyvä läppä/päälinen, jonne saisi kartan näkyviin kätevästi.

Tähän tarkoitukseen kooltaan sopivia laukkuja tuntuu olevan jokaisella laukkuja valmistavalla yrityksellä, mutta onko customiin sopivaa mallia olemassa? Kyseessä siis Kawan VN900Custom.

Kamerajalan (Manfrotton kohtuu hyvä kolmijalka) ajattelin laittaa selän taa, pelkääjän paikalla sijaitsevaan veden pitävään merimiessäkkiin. Sen saa siitä tarvittaessa kyllä esiin nopeastikin. Pikaista serpentiinin nurkkaan pysäyttämistä pelkästään kuvan ottoa varten ajattelin tuota tankkilaukkua, jonka sitten hieman pidempää huoltamopysähdystä/päivävaellusta varten saisi nopeasti mukaan pyörän päältä.

Nyt siis kyselen porukan kokemuksia kyseisestä järjestelystä. Onko kukaan kokeillut tätä ja vielä havainnut tämän toimivaksi ratkaisuksi? Vai onko parempi vain kiinnittää reppu kolmijalan viereen pelkääjän paikalle ja ottaa sieltä tarvittava kama esille kuvan ottoa varten pysäköidyttyä? Kokemuksia, ajatuksia, mietteitä siis toivoisin...

bowdown.gif

Moi,

Itselläni on Held Carry:Pdf

Mukana viime kesän norjan reissulla tuossa oli kamerakalustoa Nikon D40 + Sigma 18-50/2.8 + Nikko 55-200.
Muuta oleellista oli sitten 1,5L vesipullo, kartasto ja eväät. Yleensä jossain vaiheessa päivää tuli käytyä tuonne ruokaostoksetkin tekemässä. Oli siellä jotain muutakin satunnaista sälää, mutta hyvin mahtui. Kamerakamojen kanssa + vesi ei tarvinnut laajetaa tuota vielä ylös.

Pehmustettuna pussina kameralle oli DIY mallinen kotelo ja toiselle optiikalle sigman pehmeä kotelo. Linkin mitoista voit ihmetellä minkä kokoinen sisäsysteemi laukkuun mahtuu. Kokemuksesta valmiit kameralaukut mahtuvat huonosti, joka johtikin oman pussukan valmistukseen.

Reissu tuli tehtyä allekirjotuksen cb 500:lla. Seuraavalle reisulle tarkoitus keksiä jotain uutta, kun alla on tuo Blade. Kenties tankkilaukku takapenkille pois häiritsemästä. Menee se edessäkin, mutta mukavampi ajaa ilman. Joku Bags connectionin pehmeän takalaukun tapainen systeemi voisi olla näppärä.

Njoo, tuo oman kameralaukun sisäpussukka on aika pieni, vaikka itse kameralaukku onkin ihan julmetun kokoinen. Sinne menee vain tuo oma D80+Nikkor 18-200mm linssi, SB-400 salama, laturi piuhoineen ja lankalaukaisin. Tällöin pussukka on niin piukeana, että melkein heikkoa tekee
wink.gif
Tuo siis todennäköisesti mahtuisi ihan hyvin tuonne Heldin laukkuun, jos sinne 1,5 litrainen vesipullokin menee.

Tarkoituksena itsellä olisi siis nakata tuonne tuo samainen D80, mutta varustettuna Tokinan 11-16mm laajakulmalinssillä.Tuo joka paikan linssi, 18-200mm, olisi myöskin kassissa, mutta erillisessä pussukassa, joka tuli sen mukana. Näillä meinasin selvitä reissuistani. Tokinalla saa parhaiten nappailtua maisemakuvia ja jos tarvitsee viritellä eri linssiä kiinni, esim. zoomauksen takia, niin olisi tuo 18-200mm heti saatavilla.

Kiitos vinkistä, Vuorela. Kiva kuulla, että on muitakin valokuvausta harrastavia mopoilijoita.  
thumbs-up.gif

Työssä tulee jonkin verran kuvattua moponkin kanssa. Itse olen katsonut parhaaksi pitää kameraa takaboksissa, vaikka muuten inhoankin periaatteessa koko boksia.

Boksiin mahtuu kameralaukku kokonaisuutena, eikä näin ollen tarvitse erikseen aina purkaa ja koota kalustoa eri laukkuun. Oma satsini painaa myös melko paljon, D-350 flasheineen plus epämääräinen kasa vanhan ajan painavaa optiikkaa, yleensä 1 kpl 400 mm, 1 135 mm, 1 85 mm ja rungossa pikkuzoomi, joskus pitkä zoomi mukana myös. Ja varakortteja, vara-akkuja, paristoja, sovittimia, joitakin suotimia (ja vielä kasa sellaista ihme krääsää, jota aina kertyy joka paikkaan
crazy.gif
). 1-jalka Manfrotto kasattuna tai pöytäjalka mahtuu lisäksi mukaan Kappan 48 L boksiin.

Vähän yläpainoa tulee liikaa tuon varustuksen kanssa, kun boksi turhan korkealla keskipisteestä. Mutta tankkilaukussa olisi mielestäni liikaa painoa/kokoa tuolla kalustolla. En myöskään uskaltaisi ajatellakaan luottaa pelkkiin magneetteihin.

-hh-

Olen kuljetellut järkkäriä mukanani lukuisilla reissuilla IXS Captain -tankkilaukussa, joka on muuten myytävänä, kliksis.

Yleensä reissuissa mukana on runko Canon 20D sekä 10-22mm ja 50mm kakkulat+muistikortit, laturi ja muuta pikkusälää. Silloin tällöin mukana on ollut myös 70-200mm tele, ns. normaalizoomi ja/tai irtosalama. Hyvin mahtuu laukkuun ja lisäksi/pehmusteeksi vaikkapa poolopaita, vaihtosukat ja kalsarit ja juomapullo. Toinen objektiivi on ollut yleensä paksussa villasukassa päätytaskussa (yleensä mukana vain kaksi lasia kerrallaan). Jalustaa en ole mukana kuljetellut, sen saa korvattua haluttaessa monessa tilanteessa esim. hernepussilla. Kieltämättä joskus tulee kiroiltua että kun olisi jalusta mukana, mutta on sen ronttaaminen mopolla vaan aika riesa. Lyhyempien retkien lisäksi olen käynyt pari kertaa Alpeilla ja ajanut Suomea päästä päähän noiden kamojen kanssa, ja karmeissa monsuuneissa ja lumisateissakin olen joutunut ajelemaan - ja päässyt niissä kuvaamaan
tounge.gif

Ja joo, en hirvittävästi sääli tarvikkeitani ja pakkaa niitä täysin pomminkestävään pehmustepaaliin tms. Jos jotain menee passaksi niin korjautetaan - eikä ole toistaiseksi mitään isompaa mennyt. Viime Euroopan retkellä meni rungon sisäisen salaman avausmekanismiin hiekkaa tai jotain, ja se rupesi toimimaan satunnaisesti. Korjaantui kotimaassa paineilmalla. Niin, putsauslitkut laseille kannattaa pitää mukana niin ei tarvitse välttämättä pyrkiä sairaalatason hygieniaan kameraa reissussa käsitellessä.

Asiaa sen verran sivuten, ettei mene kuitenkaan käsistä varsinainen aihe: otatteko sieltä mahdollisesti hyväksi havaitusta tankkilaukusta kaikki kilkkeet sitten erikseen taskuihin/reppuun/kainaloon vaiko onko ideana se, että kuvataan siitä tankin luota ja laukku toimii ikään kuin vaihtovarastona? Vai siinä tankin luona sopiva kokonpako kasaan ja kamera kaulaan? Vaiko sekö idis, että threadin aloittajan toivetankkilaukun olisi tarkoitus ajaa samalla "oikean" kameralaukun tehtävä eli kulkea vaikkapa olalla riippuen mukana kauemmaksi pärrästä?

-hh-

Oma tankkilaukkuni kulkee tarvittaessa myös mukana, koska lisävarustevalikoimaan kuuluu olkahihna. Näin on ymmärtääkseni monissa tankkilaukuissa. Käyttömukavuus ei toki vastaa varsinaista kameralaukkua, mutta on mielestäni varsin riittävä.

sanoi:
Asiaa sen verran sivuten, ettei mene kuitenkaan käsistä varsinainen aihe: otatteko sieltä mahdollisesti hyväksi havaitusta tankkilaukusta kaikki kilkkeet sitten erikseen taskuihin/reppuun/kainaloon vaiko onko ideana se, että kuvataan siitä tankin luota ja laukku toimii ikään kuin vaihtovarastona? Vai siinä tankin luona sopiva kokonpako kasaan ja kamera kaulaan? Vaiko sekö idis, että threadin aloittajan toivetankkilaukun olisi tarkoitus ajaa samalla "oikean" kameralaukun tehtävä eli kulkea vaikkapa olalla riippuen mukana kauemmaksi pärrästä?

Tarkoitus olisi, että tuo toimisi tuollaisena "pikasäilönä" ajaessa, jos esimerkiksi tulee mutkatiellä/serpentiinissä aivan määgisen mahtava ja pittoreski kuvauspaikka, niin saa kameran nopeasti esiin pienellä pysähdyksellä, kuva "naps", kamera laukkuun ja matka jatkuu. Pitemmille pysähdyksille, tyyliin puolipäivä-/päivävaellus tai lounastaukopysähdys, joko tankkilaukku tai reppu selän takaa/sivulaukusta matkaan. Eli tankkilaukku voisi olla "kiinteäkin" reissussa, tyyliin remmeleillä tai vastaavilla kiinni pyörässä.

Tällä hetkellä on pyörässä jo sivulaukut, enkä ainakaan ihan heti meinannut hommata sissyä ja tavaratellinkiä. Pitempään reissuun meinasin ottaa joko merimiessäkin tai isomman putkikassin, jonka meinasin köyttää tosiaan siihen aparin paikalle kiinni.

Onko kukaan muuten nähnyt sellaista tankkilaukkua, joka muuntuisi repuksi? Elikkä, jossa olisi olkahihnat valmiina.
nixweiss.gif

Itsellä on tälläinen http://www.louis.de/_30fea8....0025345 (pahoittelut linkin pituudesta) Mahtuu hyvin 50d runko ja 18-50 linssi. Akkukahvan kanssa rupeaa olemaan ahdasta. Näitten lisäksi sadesuoja, juomapullo/pieni eväs, aurinkolasit tms. Varmaan mahduisi myös pitkällä putkella ja toinen obiska lisäksi. Pitää testata.

Onko kukaan muuten nähnyt sellaista tankkilaukkua, joka muuntuisi repuksi? Elikkä, jossa olisi olkahihnat valmiina.  
nixweiss.gif
On nähnyt ja on tilaa, omani laajenee tarvittaessa vielä isommaksi kun avaa tuon vetoketjun välistä. Mukana tulee tarvittavat hihnat, että saa repuksi. Voi kuljettaa tankin päällä (=mageneetit) tai takatuupparissa.
Oxford humpback
Itellä on koko laukkusarja, että pystyy liikuttelemaan enemmänkin tavaraa reissussa.
062802jumpie_prv.gif

Suomestakin tuolle löytyi muistaakseni jälleenmyyjä.
Mukana tuli vielä sadesuojatkin noihin laukkuihin.
Mukana kulkee Canonin digijärkkäri yleensä kahdella putkella ja toisinaan vielä videokameraa yms...

Minä kuljettelen omaani (D70+18-55VR-50f1.8+55-200) Lowepron laukussa ihan selkärepussa. Eipähän kolhiinnu.

mulla on heldin nahkainen kustomin tankkilaukku karttataskulla

oliskohan sixpack niminen tai jotain sinnepäin.

on tullu availtua ja suljettua ajonkin aikana.

Taannoin mietin kanssa että mitenkä kuljettaa järkkäri kivasti päiväajelulla mukana. Päädyin sitten lopulta ostamaan Lowepron slingshotin (300aw) kun sillä ratkas kuljetusongelmat myös fillarilla ja kävelle liikkuessa.

Ja hirvitti laittaa kamera tankkilaukkuun mikä on magneettinen, tärisee ja ei muutenkaan ole suunniteltu oikeen tuohon lystiin (joo, ainahan sinne voi laittaa omat pehmusteet).

Menee tavaraa hienosti, tuntuu hyvälle selässä (paino jakautuu niin hyvin kun nyt tuollaisella hihnarakenteella voi) ja jos tarviaa kuvata niin kameran saa suht nopsaan ulos laukusta. Suorastaan kätevä ettensanois. Moitittavaa en ole tuosta vielä löytäny, paitsi hintalapun  
blush.gif

Linkki videoon
Linkki tuotesivulle

Mulla kanssa tankkilaukun osto edessä ja järkkäri jos sinne mahtuis pikku eväiden kanssa niin olis enemmän kuin hyvä.

Oon kelannut noita Bags-connectionin laukkuja, tarvis lauantaina käydä tsekkaamassa Heinolla mitä sieltä löytyy.

Edessä euroopan turneeta ja jos ei järkkäri mahdu kyytiin niin tarvii pärjätä kompaktilla..

Minulla on tuo Heldin Task malli käytössä. Rakenne on semi jäykkä joten ei lässähdä kasaan. Järjestelmäkameran laukku mahtuu sisään sellaisenaan.
Pitää vettäkin eli ei ainakaan vielä ole kamat kastunut reissussa.
Lisäksi siitä saa sen repunkin.

Itse käytän sitä remmikiinnitystä, kun omassa prätkässä tankki on muovia. Hyvin pysyy kiinni ja aika helppo irroittaa.

Mä just ostin bags connectionin daybagin nimenomaan sen takia, että sinne mahtuu (laajennettuna) D80 18-200 putkella ja 50mm prime +lisäsälät. Sadetta ja siirtymiä varten mulla on cargobagissa ortliebin melontaan suunniteltu kameralaukku joka toimii myös dokumenttivarastona matkan aikana. Toi mun setti mahtuu just tohon daybagiin ja vielä saa mukaan avaimet, passin ja lompakon. Mitään 2.8 70-200 VR:ää sinne ei kyllä voi survoa...
smile_org.gif

Parin viikon päästä voin kertoa oliko toimiva ratkaisu. Nyt oon just lautalla traveeen, joten ei varmaan tuu ihan heti kommentoitua.
biggrin.gif

Back