Hayabusa & tuplakupla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jasca
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jasca

New member
Olen harkinnut vakiopleksin vaihtamista ns. tuplakuplaan, ja nyt kaipaisin vinkkejä sekä kommentteja helpottamaan valintaa.

Eli varsinkin te, joilla jo GenII Busasssa on tuplakupla, kertokaa kokemuksistanne. Onko hyötyä ajoviiman suhteen maantienopeuksissa?

Itselläni harkinnassa mm. Puig Racing (smoke). En vain mistään ole onnistunut löytämään tietoa kuinka paljon korkeampi tuo on vakiopleksiin verrattuna (vai onko). Touring näyttää sen verta pappamallilta, että sellainen ei ole listalla...
 
Itse laitoin gen2:n tuplakuplan eli lienee sama kuin racing malli.. mulla passaa ok (176cm pitkä kuski). Mut en muista kovin isoo eroo vakioonkaan.

Itse tilaisin ebaysta täysmustan kiinalaisen version ~18€ kuluineen, jonka laatu ihan ok. En kyllä näe perusteluja maksaa ~100€ tollasesta... :grin:

ja kiinlaisella versiolla halvempi kokeilla eri versioita, jos tuntuu ettei eka olekaan sopiva.
 
Semmoinen pointti, että mikäli pleksin ostaja haluaa nauttia kuplassa olemisesta vaikkapa baanalla, niin kirkas on oikea vaihtoehto.
 
Ostin joskus hieman korkeamman plexin Gen2 busaan. Ajoin 50 kilsaa ja viskasin varastoon ja annoin kaverille myöhemmin. Se teki ajamisesta ihan helvettiä. Tuuli pyöri ympyrää kypärän kohdalla. kuskin pituus 185. Ei siis ihan tuplakupla mutta sinne päin. Yhdellä kaverilla oli samanlainen ja se taas kehui sitä. Eli pienestä taitaa olla kiinni kenelle sopii.
 
Taitaa tosiaan olla paljon kuskin pituudesta kiinni minkä korkuinen pleksi toimii, mä olen 170cm pitkä ja mulla toimii parhaiten tuplakupla.
Vakiolla pää heilui aivan helwetisti mut tuplaklla ei yhtään.
 
Juurikin kuten edellä mainittiin. Itsellä myös gen1 tuplakuplalla ja kun mittaa on siunaantunut saman 170cm niin tuo sopii kyllä parhaiten.
 
Kiitos kaikille vastaajille! Kun itsekin jäänyt tällaiseksi puolipitkäksi (173 cm), kuulostaa tuplakupla oikealta valinnalta. :thumbup:
 
Kiitos kaikille vastaajille! Kun itsekin jäänyt tällaiseksi puolipitkäksi (173 cm), kuulostaa tuplakupla oikealta valinnalta. :thumbup:

Olen 175 ja vakio pleksi toimii ihan hyvin, gen1 ja gen2. Ihan kaikissa nopeuksissa. Pään heilumista aiheutti joskus Nolanin kypärä, BMW&Schuberth ei heilu yhtään missään nopeuksissa Saksassakaan.Ihan hyvin tuon taakse mahtuu tarvittaessa. Kokeilemalla se selviää mikä on parasta itselle.
 
Olen 175 ja vakio pleksi toimii ihan hyvin, gen1 ja gen2. Ihan kaikissa nopeuksissa. Pään heilumista aiheutti joskus Nolanin kypärä, BMW&Schuberth ei heilu yhtään missään nopeuksissa Saksassakaan.Ihan hyvin tuon taakse mahtuu tarvittaessa. Kokeilemalla se selviää mikä on parasta itselle.
Aiempi kypärä oli Nolan N90, nykyinen Schuberth C3 - molemmat avattavia. Mitään dramaattista eroa en noiden välille ole saanut, vaikka C3:sta mainostetaan hyvin hiljaisena kypäränä. Hinta-laatusuhteeltaan N90 on ehkä jopa parempi.

Pään heiluminen ei siis ole suuri ongelma, vaan ajoviiman aiheuttama melu. Tuntuu että vakiopleksillä jään pahimpaan "meluvalliin". Niinpä olen ajatellut josko tuplakupla nostaisi viiman ylitseni ja siten vaimentaisi meteliä mökissä. Juu, on tulpat käytössä...
 
Aiempi kypärä oli Nolan N90, nykyinen Schuberth C3 - molemmat avattavia. Mitään dramaattista eroa en noiden välille ole saanut, vaikka C3:sta mainostetaan hyvin hiljaisena kypäränä. Hinta-laatusuhteeltaan N90 on ehkä jopa parempi.

Pään heiluminen ei siis ole suuri ongelma, vaan ajoviiman aiheuttama melu. Tuntuu että vakiopleksillä jään pahimpaan "meluvalliin". Niinpä olen ajatellut josko tuplakupla nostaisi viiman ylitseni ja siten vaimentaisi meteliä mökissä. Juu, on tulpat käytössä...

Oman kokemuksen mukaan on parempi jos se viima jäisi rinnan korkeudelle. Silloin C3 on paljon hiljaisempi.
Tuota on helppo kokeilla toisessa pyörässäni jossa pleksi nousee sähköllä. Busassa kun istuu pystyssä niin on tosi hiljaista, kun kyyristyy sopivan vähän niin viiman reuna osuu kypärän kohdille ja aiheuttaa melua ( pyörteily sen tekee). Kokeile sitä tuplakuplaa, sillä sen sitten tietää. Ajoastentoa muutamalla voit koettaa haarukoida millainen muutos olisi tarpeellinen. Eipä nuo pleksit enää nin paljoa maksa että se olisi kynnyskysymys, saahan toisen sitten tarvittaessa kaupattua pois.
 
Back
Ylös