HDn ruosteen(k)esto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tola
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Custom Chromen spray metallinkiilotusaineella yritän pärjätä.Vanteen keskiöt,pinnat,pikku kolot mihin rätin kanssa ei pääse on helppo käsitellä.Se verran kokeillut että seuraava pesu on helpompi eli jonkin suojan antaa.
Bel Rayn protectant fluid spray lupaa samanlaista,nimenomaan ruosteenestoa,"erinomainen talvisäilöön",ym.mutta kokeilematta.

Minulla H-D Nightster jokapäiväisessä ajossa satoi tai paistoi. Ei ruosteesta tietoakaan missään peltiosissa, vanteissa tai rungossa. Ainut mitkä pintaruostuu on alkuperäiset mutterit ja pultit ym. mutta ne on helppo vaihtaa talviseisokissa uusiin.

Mites muuten pesettekö raa-asti painepesurilla vai hellästi sienellä ja vähällä vedellä? Ja kuivaatteko joten erityisesti, vaikka +150 km/h motarilla puoltuntia tms.

Ja pesettekö ylipäänsä aina kun pyörä on vähän sotkussa vai vaan todella kun siihen on tarvetta?

Mites muuten pesettekö raa-asti painepesurilla vai hellästi sienellä ja vähällä vedellä? Ja kuivaatteko joten erityisesti, vaikka +150 km/h motarilla puoltuntia tms.

Ja pesettekö ylipäänsä aina kun pyörä on vähän sotkussa vai vaan todella kun siihen on tarvetta?
Joskus varovasti painepesurilla, kun ei ole pahasti likainen.
Vesi/sienipesu sitten runsaalla vedellä, kun on törkyisempi.
Kuivaus puhtailla räteillä.

Kyllä aika herkästi tulee pestyä.

Ei missään ruostetta, vaikka ikää kohta 20 v.

Kyllä mulla Yamaha jättää pahemman ruostevanan pesun jälkeen kuin yli kymmenen vuotta vanhempi HD.. (aika ehkä kultaa muistot)
MT:ssä tulee ruosteista vettä pesun jälkeen ohjainlaakerista/emäputkesta ja pakoaukon säätimen kohta on jotain todella hyvin ruostuvaa patarautaa..

Mutta nämä ominaisuudethan ei haittaa, koska onpahan hyvä syy vähän muokata talvella
wink.gif

Noniin, aika äkkiä keskustelu siirtyy perinteiseen helppoon japsimollaukseen.

Joo-joo, on sitä 'malmia' paljon. Sehän on tärkeintä.
Tosikko...
pftroest.gif
tounge.gif

Eiköhän tällä foorumilla tuota Harrikkaa ihan yhtäläisesti mollata kuin japseja. Tai saksalaisia pyöriä. Tai italialaisia.

Ja kyllä! Malmi ja sitä kautta pyörän paino tekee pyörästä todellisen Äijäpyörän! Boss Hoss rulettaa!
tounge.gif
tounge.gif
wink.gif

Rungossa lähinnä tuo rakenne henk. kohtasesti mietityttää. Voisko siitä saada kaksoiskehtoputkirunkoa, piilottelis sen jotenkin tankilla tms. Tuommonen polkupyörästä kopsattu malli on vähän jo  
sad_orig.gif
Eikös siinä jo ole kaksoiskehtoputkirunko (ja jo ajoilta ennen kuin Yamaha teki ensimmäistäkään mopedia)? Sitä en kyllä ymmärrä, miten sitä tankilla piilottelisi...
Eikös niissä ole yleisesti käytetty kehtoputkirunkoa?
Voip olla että täälläpäin käsitteet sekaisin
nixweiss.gif

Rungossa lähinnä tuo rakenne henk. kohtasesti mietityttää. Voisko siitä saada kaksoiskehtoputkirunkoa, piilottelis sen jotenkin tankilla tms. Tuommonen polkupyörästä kopsattu malli on vähän jo  
sad_orig.gif
Eikös siinä jo ole kaksoiskehtoputkirunko (ja jo ajoilta ennen kuin Yamaha teki ensimmäistäkään mopedia)? Sitä en kyllä ymmärrä, miten sitä tankilla piilottelisi...
nixweiss.gif
Kyllä mäkin olen kuullut puhuttavan juur kaksoiskehtoputkirungosta. Samanlaisesta siis jota käytetään monissa japsipyörissä vieläkin. Mm. XJR1300:ssa, ZRX1200:ssa, GSX1400:ssa, Guzzin California mallissa, sekä tietysti helvetin monissa customeissa.

sad_orig.gif
nixweiss.gif
Kyllä mäkin olen kuullut puhuttavan juur kaksoiskehtoputkirungosta. Samanlaisesta siis jota käytetään monissa japsipyörissä vieläkin. Mm. XJR1300:ssa, ZRX1200:ssa, GSX1400:ssa, Guzzin California mallissa, sekä tietysti helvetin monissa customeissa.
Juu-u, en tiedä, täytyy tutkia.
Käsitykseni oli että toi tyyppi mm.GSX-1400 olis kehtoputkirunko, mm. FZS 1000 kaksoiskehtoputkirunko, ainakin vanhemmat motocross pyörät silmukkarunkoja jne...
Korjatkaa viisaammat.
Ja aikaisempaan kommenttiini, katselin tossa HD:n sivuja ja sieltähän löytyi semmoinen runko jota meinasin V-ROD -09.
Aikas komee, näyttää aika japsilta
bowdown.gif

Naapuri foorumilla taisi joskus olla puhetta uudenkarheiden pyörien ruostumisesta. Tai ei nyt sentään ruostumisesta, vaan joidenkin osien ruostumisesta, niinkuin joidenkin kromattujen pulttien/muttereiden ja vanteiden ruostumisesta.

Ja toisaalta kun katselee uudempia harrikoita. niin ruostetäpliä näkyy siellä sun täällä. Tämä on seurausta siitä kun hinta polkaistaan alas ja osat tehdään Taivalkoskella.

Mutta toisaalta kromattu muovi ei ruostu. Eihän ruostuminen haittaa mitään, tulee vain ennenaikainen ajanpatina.

Ruostumisen jotenkin ymmärtää, mutta kun katsoo uusien harrikoiden hitsaus saumoja ja työn viimeistelyä, niin ei ole ilo silmälle.

Mulla on -08 VRSCDX ja joka pesun jälkeen runkoputken sisältä valuu ruoste vettä joka on todella ikävän näköistä. Katellaan mitä keksivät myyjä liikkeessä kun asiasta valitin. Mielestäni käytös ei ole normaalia uudelta pyörältä.

...
Ruostumisen jotenkin ymmärtää, mutta kun katsoo uusien harrikoiden hitsaus saumoja ja työn viimeistelyä, niin ei ole ilo silmälle.
Amen. Innostuin viime syystalvella Rocker C:stä ja kun viimein pääsi messuille ihailemaan tulevaa pyörää...  
crazy.gif
Totesin että jep jep, ja ostin zetorin. HD tulee talliin vasta kun on se talli missä voi rakentaa itse sen puolivalmisteen loppuun. Tai ehkä muskeli rodi saattais toimia siirtymänä oikeaan suuntaan.
smile_org.gif

Pyörää kun vielä peseskellään useasti, niin syytä kai on myös laittaa vahat pintaan useammin. Itse laitan Viragooni uutta pintaa n. joka toisen pesun jälkeen.
Pestäänkö pyöriä useasti? Minä ainakin anna olla RoadKingin kurassa, käyttöpelihän se on. Yhtä usein (harvoin) taitaa tulla pyörä pestyä kuin autokin.

Pitää suojella vempeleitä ylettömiltä painepesuilta..

t. Kurapyöräilijä.

Ps. Katso jäljistä mistä se ruosteinen vesi valuu, ettei se tule rungon sisältä. Jos tulee niin etsi reikä mistä se vesi sinne valuu. Sitten talviseisonnan aikana kuivatus, pitkällä pillillä kotelosuoja-ainetta putkeen ja jokin modaus siihen että se reikä jää hengittämään mutta ei laske vettä sisään.

Lisäksi painepesuri (jos sellaista käyttää) on vehje jota kannattaa käyttää harkiten. Sillä saa vettä sinnekin mihin ei olis tarvis eikä se muutoin millään pääsisikään.

Hellästi painepesurilla.

Ekaks suihkutan Turtle-Waxin ympäristömerkityn liuotinpesun, sit annan sen noin 30 sec -> min vaikuttaa ja varovasti paineella.

Tottakai täysin kylmälle pyörälle.

Sitten otan lämmintä vettä, harjan ja Mäntysuopaa ja pesen.

Lopuksi vielä huuhtelu painepesurilla ja kuivaus rätillä.

Ja pesen, kun alkaa itseä häiritsemään lika, eli melko usein.

Mulla on -08 VRSCDX ja joka pesun jälkeen runkoputken sisältä valuu ruoste vettä joka on todella ikävän näköistä. Katellaan mitä keksivät myyjä liikkeessä kun asiasta valitin. Mielestäni käytös ei ole normaalia uudelta pyörältä.
Tuossa se tuli. Availin eri paikoista Dynan pakaasitelinettä, kun joka pesussa ja sateen jälkeen oli ruostetta muuten niin kauniin pyörän takaosassa, kunnes tajusin, että yksi putken suojatutti puuttui, eli vesi satoi tai valui pestessä sisään ja valui pois kun pyörän nosti jalalta.

Ne putket on ilmeisesti sisältä täysin käsittelemättömiä, joka tuohon sitten johtaa.

Eli, ei muuta kuin pyörä osiin ja uittamaan sen putkiin ruosteenpoistoainetta ja sitten puhtaaksi ja suoja-aineet perään..

No, dyna meni vaihtoon ja tilalle tuli FSHSLLLSSTCSCSCWC toiseen.. ööh.. siis Ultra Screaming Eagle 110. Se ei vielä ole laskenu ruostetta alleen, höyp söy.

Jeah, Aiv gät ö riäl Ämeericän masöl 
062802moto_prv.gif

Olen joutunut paikkaamaan ja korjaamaan monta Japsin runkoa. Jytärissä ne katkeili ja aika ohuttakin rautaa oli. Nyt tuomosta 80 luvun Jammua leikellyt ja aika ohutta ainakin tuo takarunko. Milli. Jos pyörän oikein hyvin tekis niin pitäis kotelosuojata kuten autot. Runkoon reikää ja pillillä koteloainetta.
nixweiss.gif

Painepesurista...

Yhden kerran olen pessyt ja toiste en sitä tee. Onnistuin katkaiseman yhden johdon joka oli suht v-mäisessä paikassa, oli hirvee homma edes havaita rikkinäinen johto saati sitte korjata...

Olen joutunut paikkaamaan ja korjaamaan monta Japsin runkoa. Jytärissä ne katkeili ja aika ohuttakin rautaa oli. Nyt tuomosta 80 luvun Jammua leikellyt ja aika ohutta ainakin tuo takarunko. Milli. Jos pyörän oikein hyvin tekis niin pitäis kotelosuojata kuten autot. Runkoon reikää ja pillillä koteloainetta.
nixweiss.gif
Pahalta kuulostaa runkojen ruostuminen. Onneksi nykyaikaisissa moottoripyörissä on alumiinirunko. Varmaan ennen tuota alumiinirunkoon siirtymistä, runkoa käytettiin öljysäiliönä. Nämä viisaudet on tehty omia moottoripyöriäni katsellen  
tounge.gif

Back