Sakusammakko
New member
Illat alkaa taas pimenemään siihen malliin että päätin yrittää parantaa näkymistäni teippaamalla kypärään vähän heijastinnauhaa. Virityksestä tuli mielestäni varsin onnistunut, joten tässä vinkkiä muillekin:
Kävin hakemassa Teollisuus-Etolasta 3M:n valmistamaa SOLAS-teippiä, eli samaa tavaraa jolla on teipattu esimerkiksi kaikki paloautot, liikennemerkit ja pelastusliivit. Valmistajan sivuilla ei ollut oikein kunnollista infoa tuotteesta, mutta esim. tältä sivulta saa hyvän kuvan siitä. Teipin materiaali on sellaista että se kiinnittyy melkein mihin tahansa ja kerran kiinni tarrattuaan sitä ei sitten saakaan irti - vaikka yrittäisi
Teippi myös joustaa/venyy hiukan, eli se sopii aika hyvin kaarevien pintojenkin teippailuun. Luonnollisesti se kestää vettä, pesuaineita ja heijastaa hyvin eri kulmista tulevan valon myös kosteana. Teippiä myydään metritavarana, vajaan metrin pätkä maksoi muistaakseni alle vitosen.
Seuraavaksi otin kypärän käteen ja mallailin siitä tavalliselle paperille "kaavat", jotka sitten leikkaisin irti (taivuta paperi kypärän pintaa vasten ja piirrä siihen haluamasi kuviot). Kaavojen avulla sai leikattua n. 5cm leveästä heijastintarrasta juuri oikean kokoiset ja muotoiset palat. Kaavojen kanssa nyplääminen alkoi kiinnostamaan siksi, että halusin lopputuloksesta siistin näköisen ja tarra ottaa tosiaan pienestäkin kontaktista kiinni niin lujasti että sen on osuttava ensimmäisellä yrityksellä tasan oikein. Kai sen tietty repimällä ja liuottimilla irti saa, mutta se ei tehne hyvää hermoille eikä kypärälle.
Sitten vaan teippejä liimailemaan. Onneksi osuivat kerrasta oikein. Tämän näköinen siitä sitten tuli:
Koska kypäräni on hopeanharmaa, lähes tarkalleen samanväriset heijastinteipit eivät juurikaan erotu siitä päivänvalossa. Pimeällä taasen vastaantulijoita tervehtii varsin näkyvä virnistys..
Yleensä kypärävalmistajat eivät kai liiemmin suosittele omien teippailujen tekemistä, mutta tuskin tuosta kypärän turvallisuuteen vaikuttavat tekijät ainakaan huononivat.
Yleisesti kypärän näkyvyydestä:
Kypärä on ainakin omien havaintojeni mukaan usein se osa motoristista joka parhaiten erottuu (ajovalojen lisäksi tietysti), joten sen värin valintaan kannattaa kyllä kiinnittää huomiota. Kirkkaan väriset ajokamatkin varmasti parantavat turvallisuutta, mutta aika usein ne jäävät edestä katsottuna pyörän katteiden tai valon häikäisyn taakse piiloon. Valkoinen on todennäköisesti kypärään kaikkein paras väri, sillä tutkimusten mukaan ihmisen silmä havaitsee näkymästä ensimmäisinä kaikkein vaaleimmat kohteet, sekä tietysti liikeen. Kun maaseudun mutkateillä kypärä on vaalea liikkuva piste muuten tummaa metsänreunaa vasten, niin kyllä se sieltä erottuu - tämä on helppo itsekin vastaantulijoista huomata. Kaikkien paras yhdistelmä olisi varmaan valkoinen kypärä ja kirkkaansininen takki, vaikka vielä vaalealla "rähinäremmillä" höystettynä..
Kirkkaanvärisiä (punaisia, keltaisia jne) kypäriäkin usein suositellaan, mutta ellei valo tule niihin sopivasta suunnasta niin kyllä ne yllättävän tummilta ja huomaamattomilta tuolla liikenteessä näyttävät. Neonvärit taasen ovat monen makuun liian räikeitä, ja hämärässä nekään eivät juuri erotu vaikka päivällä hyvin näkyvätkin. Pelkkä valkoinenkin on ilmeisesti monen kaupan hyllyllä harvoin kysytty ja nähty väri, mutta hopeisia sentään on ja omasta mielestäni se on valkoisen jälkeen seuraavaksi turvallisin värivalinta kypärään - ja sopii myös ihan hyvin muuten mustiin ajokamoihin.
Tulipahan kilometrin mittainen tarina, mutta toivottavasti tästä on hyötyä!
Kävin hakemassa Teollisuus-Etolasta 3M:n valmistamaa SOLAS-teippiä, eli samaa tavaraa jolla on teipattu esimerkiksi kaikki paloautot, liikennemerkit ja pelastusliivit. Valmistajan sivuilla ei ollut oikein kunnollista infoa tuotteesta, mutta esim. tältä sivulta saa hyvän kuvan siitä. Teipin materiaali on sellaista että se kiinnittyy melkein mihin tahansa ja kerran kiinni tarrattuaan sitä ei sitten saakaan irti - vaikka yrittäisi
Seuraavaksi otin kypärän käteen ja mallailin siitä tavalliselle paperille "kaavat", jotka sitten leikkaisin irti (taivuta paperi kypärän pintaa vasten ja piirrä siihen haluamasi kuviot). Kaavojen avulla sai leikattua n. 5cm leveästä heijastintarrasta juuri oikean kokoiset ja muotoiset palat. Kaavojen kanssa nyplääminen alkoi kiinnostamaan siksi, että halusin lopputuloksesta siistin näköisen ja tarra ottaa tosiaan pienestäkin kontaktista kiinni niin lujasti että sen on osuttava ensimmäisellä yrityksellä tasan oikein. Kai sen tietty repimällä ja liuottimilla irti saa, mutta se ei tehne hyvää hermoille eikä kypärälle.
Sitten vaan teippejä liimailemaan. Onneksi osuivat kerrasta oikein. Tämän näköinen siitä sitten tuli:
Koska kypäräni on hopeanharmaa, lähes tarkalleen samanväriset heijastinteipit eivät juurikaan erotu siitä päivänvalossa. Pimeällä taasen vastaantulijoita tervehtii varsin näkyvä virnistys..
Yleensä kypärävalmistajat eivät kai liiemmin suosittele omien teippailujen tekemistä, mutta tuskin tuosta kypärän turvallisuuteen vaikuttavat tekijät ainakaan huononivat.
Yleisesti kypärän näkyvyydestä:
Kypärä on ainakin omien havaintojeni mukaan usein se osa motoristista joka parhaiten erottuu (ajovalojen lisäksi tietysti), joten sen värin valintaan kannattaa kyllä kiinnittää huomiota. Kirkkaan väriset ajokamatkin varmasti parantavat turvallisuutta, mutta aika usein ne jäävät edestä katsottuna pyörän katteiden tai valon häikäisyn taakse piiloon. Valkoinen on todennäköisesti kypärään kaikkein paras väri, sillä tutkimusten mukaan ihmisen silmä havaitsee näkymästä ensimmäisinä kaikkein vaaleimmat kohteet, sekä tietysti liikeen. Kun maaseudun mutkateillä kypärä on vaalea liikkuva piste muuten tummaa metsänreunaa vasten, niin kyllä se sieltä erottuu - tämä on helppo itsekin vastaantulijoista huomata. Kaikkien paras yhdistelmä olisi varmaan valkoinen kypärä ja kirkkaansininen takki, vaikka vielä vaalealla "rähinäremmillä" höystettynä..
Kirkkaanvärisiä (punaisia, keltaisia jne) kypäriäkin usein suositellaan, mutta ellei valo tule niihin sopivasta suunnasta niin kyllä ne yllättävän tummilta ja huomaamattomilta tuolla liikenteessä näyttävät. Neonvärit taasen ovat monen makuun liian räikeitä, ja hämärässä nekään eivät juuri erotu vaikka päivällä hyvin näkyvätkin. Pelkkä valkoinenkin on ilmeisesti monen kaupan hyllyllä harvoin kysytty ja nähty väri, mutta hopeisia sentään on ja omasta mielestäni se on valkoisen jälkeen seuraavaksi turvallisin värivalinta kypärään - ja sopii myös ihan hyvin muuten mustiin ajokamoihin.
Tulipahan kilometrin mittainen tarina, mutta toivottavasti tästä on hyötyä!