Helsingissä kaatuu ja kuolee 120/v

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MattiR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MattiR

New member
Tässä on uutinen siitä, että Helsingissä kaatuu ja kuolee
noin 120 ihmistä vuodessa. On tietenkin hieman makaaberia verrata
tuota määrää vaikkapa vuosittain liikenteessä kuoleviin motoristeihin.
Tuntuu aivan uskomattoman suurelta tuo noin vakavasti
kompuroivien määrä. Olisi paljon helpompi uskoa vaikka 10-20, mutta
120 on kammottavan iso määrä.
 
Tässä on uutinen siitä, että Helsingissä kaatuu ja kuolee
noin 120 ihmistä vuodessa. On tietenkin hieman makaaberia verrata
tuota määrää vaikkapa vuosittain liikenteessä kuoleviin motoristeihin.
Valitettavasti toi tilastointi on kaatuneiden kohdalla hyvin alkeellista ja IRL erittäin puutteellista.

Samaan aikaan kun jokainen moottoriliikenteessä kuollut tutkitaan kissojen ja koirien kanssa, niin saman liikennesuoritteen suorittanut  - ja kaatunut ja kuollut tai loukkaantunut - jalankulkija ei yleensä päädy mihinkään tilastoon.


Mutta jottei kansanedustajille ja muille julkisen mielipiteen tuulihatuille tulisi pahaa mieltä, niin pakollinen toteamus tähän loppuun:

- ylinopeus prätkällä = paha paha paha

- liukastumisen johdosta kuolleet kansalaiset = ketä kiinnostaa?
 
Mikäs tuo tuollainen asenne on? Te varmaan kiellätte sitten natsien holokaustinkin ja väitätte, ettei tupakka ole vaarallista?

Vuosi pari sitten töllöttimessä keskusteltiin kaatumiskuolemista. Jonkin sortin tohtori kertoi Suomessa kuolevan vuosittain noin 1200 henkeä kaatumisen seurauksena. Loukkaantuu eittämättä moninkertaisesti. Hieman vain hankala aihepiiri toteuttaa intohimojaan ihmisten tekemisten rajoittamiseksi.

En kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö asialle olisi mitään tehtävissä. Ehdotan yleisrajoituksen laskemista 70 km:iin tunnissa, promillerajan laskemista 0,2:een ja polttoaineiden verotuksen nostamista muutamalla prosenttiyksiköllä.

Että mitenkö asiat liittyvät toisiinsa. No hyvänen aika. Onhan se selvä signaali, että yhteiskunta nyt vain ei hyväksy kompuroimista.
 
Vuosi pari sitten töllöttimessä keskusteltiin kaatumiskuolemista. Jonkin sortin tohtori kertoi Suomessa kuolevan vuosittain noin 1200 henkeä kaatumisen seurauksena. Loukkaantuu eittämättä moninkertaisesti. Hieman vain hankala aihepiiri toteuttaa intohimojaan ihmisten tekemisten rajoittamiseksi.

En kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö asialle olisi mitään tehtävissä. Ehdotan yleisrajoituksen laskemista 70 km:iin tunnissa, promillerajan laskemista 0,2:een ja polttoaineiden verotuksen nostamista muutamalla prosenttiyksiköllä.
Alat olla ihan asialinjalla. Valitettavasti unohdit sen synneistä suurimman ja Suomen kansalaisia (lähes) eniten tappavan syndrooman:
selvinpäin ja yksin omalla ajoneuvolla olemattoman liikenteen aikana kaahaamisen.

Tästä pitäisi säätää aina vähintäänkin ehdonta linnaa.

Sitten jos vahingossa kilauttaa kotilolla jonkun hengiltä keskellä päivää vilkkaalla maantiellä, niin ilman muuta kriisiryhmä kotilokuskin tueksi heti paikalle: "voi voi, et varmaan mitenkään jaksanut käännellä tuota niskaasi kolmion takaa tullessasi, eihän sitä mitenkään voinut arvata, että tuolta maantieltä joku tulee jostain suunnasta".
 
Hieman vain hankala aihepiiri toteuttaa intohimojaan ihmisten tekemisten rajoittamiseksi.
Sinulla siis ON intohimoja rajoittaa muiden ihmisten toimintaa mutta harmittaa, kun et voi toteuttaa itseäsi? Uskomatonta.

En kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö asialle olisi mitään tehtävissä. Ehdotan yleisrajoituksen laskemista 70 km:iin tunnissa, promillerajan laskemista 0,2:een ja polttoaineiden verotuksen nostamista muutamalla prosenttiyksiköllä.
Näin se maailma pelastuu.
Mutta miksi noin lujaa saa ajaa? Eikö 50 olisi hyvä yleisrajoitus, säästyisi myös liikennemerkkien laittamiselta monessa paikassa, säästöä.
Mutta miksi noinkin kännissä sitten saa ajaa? Kaltaisesi kotipoliisit ovat usein nollatoleranssin kannattajia monessa asiassa. Miksi siis sallia tuollainen 'humalatila' liikenteessä.

Nostetaan ihmeessä polttonesteiden hintoja lisää. Kuljetusyrittäjät pitäisivät asiasta. Ja hinttiläpsyhymiö kaupan päälle asiallisen tekstisi johdosta x2  
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
 
Jalkakäytäville kumista valmistetut valmiit askelmerkit ettei ota liian pitkiä askelia ja liukastu. Portaisiin samat pitävät valmiit "jalanjäljet", pyöreämmät askelmien reunat, ettei varpaat pääse tökkäämään, sekä varoituskylttejä joissa varoitetaan astumasta enempää kuin yhtä askelmaa kerrallaan. Ehkäpä vielä turvatyynyt askelmiin jos joku kuitenkin liukastuu ja lyö päänsä + bagien takia varoituskyltit varoittamaan ihmisiä tallomasta rappusia turhan lujaa.
 
Tämä olisikin kustannustehokkain tapa vähentää kuolleiden motoristien määrää Suomessa.
Vai niin. Minun mielestäni jo olemassa olevien liikennesääntöjen
noudattamisella päästäisiin aivan käsittämättömän hyviin tuloksiin.
Mitään uusinvestointejakaan ei tarvitsisi tehdä .. ihan olemassaolevat
jutut kelpaisivat mainiosti. Suurin vastustus ja ongelma piilee siinä,
että osan porukan mielestä ns. "ikäviä" liikennesääntöjä ei tarvitse
noudattaa. Mitkä ovat sitten ikäviä sääntöjä, riippuu täysin keneltä
kysytään.
biggrin.gif
 
Suurin vastustus ja ongelma piilee siinä,
että osan porukan mielestä ns. "ikäviä" liikennesääntöjä ei tarvitse
noudattaa. Mitkä ovat sitten ikäviä sääntöjä, riippuu täysin keneltä
kysytään.
biggrin.gif
Ei tuokaan ole ongelma. Jokainen voi halutessaan noudattaa vaikka kuinka ikäviä sääntöjä ja jopa kehitellä niitä tarvittaessa lisää itselleen (ei muille). Jos hän kaikesta huolimatta kokee marttyyrikuoleman, on kirkas kruunu varma joten ei se investointi silloinkaan hukkaan mene.
 
Hieman vain hankala aihepiiri toteuttaa intohimojaan ihmisten tekemisten rajoittamiseksi.
Sinulla siis ON intohimoja rajoittaa muiden ihmisten toimintaa mutta harmittaa, kun et voi toteuttaa itseäsi? Uskomatonta.

En kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö asialle olisi mitään tehtävissä. Ehdotan yleisrajoituksen laskemista 70 km:iin tunnissa, promillerajan laskemista 0,2:een ja polttoaineiden verotuksen nostamista muutamalla prosenttiyksiköllä.
Näin se maailma pelastuu.
Mutta miksi noin lujaa saa ajaa? Eikö 50 olisi hyvä yleisrajoitus, säästyisi myös liikennemerkkien laittamiselta monessa paikassa, säästöä.
Mutta miksi noinkin kännissä sitten saa ajaa? Kaltaisesi kotipoliisit ovat usein nollatoleranssin kannattajia monessa asiassa. Miksi siis sallia tuollainen 'humalatila' liikenteessä.

Nostetaan ihmeessä polttonesteiden hintoja lisää. Kuljetusyrittäjät pitäisivät asiasta. Ja hinttiläpsyhymiö kaupan päälle asiallisen tekstisi johdosta x2  
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
Hops! No nyt täytyy vielä varmistaa, ettei sarkasmi mennyt kummaltakaan ohitse.

Yleensähän puututaan joko keksittyyn tai hyvässä tapauksessa jopa oikeasti olemassa olevaan ongelmaan, mutta keksitään siihen aivan naurettavat lääkkeet.

En esimerkiksi varsinaisesti käsitä, miten vaikkapa nopeuden nollatoleranssilla ja promillerajan laskemisella voidaan antaa signaalia, ettei kahden promillen humalassa saa tappaa ketään autolla.

Sitten media veisaa tätä vapahdusta yhdessä kuorossa tarpeellisen ajan ja kas, johan Iltalehden lukijoista 93 % äänestää, että näin on tehtävä ja heti. Jonkun ministerinkin olisi vielä syytä erota.

Näin saadaan kätevästi kriminalisoitua niiden ihmisten tekemisiä, joilla ei ole ongelmaan osaa eikä arpaa ensinkään.

Palatakseni vielä kaatumiskuolemiin. Niistähän suuri osa tapahtuu kotona. Eiköhän asuntoministeri Vapaavuoren pitäisi nyt tehdä asiasta omat johtopäätöksensä ja kantaa vastuu eroamalla tehtävästään. Sitten olisi varmasti paikallaan miettiä kiinteistöveron oikeaa tasoa.
 
Montakohan prosenttia tästä 120:stä on eläkeläisiä. Valtio säästää pitkän pennin, kun heikkokuntoinen eläkeläinen kupsahtaa - ketäpä se silloin kiinnostaa. Tosin hankalia loukkaantumisia tapahtunee tuohon nähden varmaanikin 50 kertaisesti, jotka taas syövät valtion kassaa sairaanhoidon muodossa.
 
Niinnno, jos saat sydärin tai saat sairaskohtauksen johon kuolet pystyssä ollessasi - jäätkö siihen "seisomaan" vai kaadutko maahan pitkällesi.....
(kuoletko ennen kaatumista, vai kaadutko ja kuolet sitten... ) no, saivartelua mutta silti
biggrin.gif
biggrin.gif
 
Eikös kuitenkin ole myös niin, että jos saat viimeisen sairaskohtauksen ratissa tai sarvissa ja vaikkapa rullailet pientareelle osumatta mihinkään, olet siitä huolimatta tilastoissa näkyvä tieliikenneuhri?

Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Eikös kuitenkin ole myös niin, että jos saat viimeisen sairaskohtauksen ratissa tai sarvissa ja vaikkapa rullailet pientareelle osumatta mihinkään, olet siitä huolimatta tilastoissa näkyvä tieliikenneuhri?
Samassa käsityksessä olen.

Muistelisin vuosi, pari sitten Turun motarilla varttuneemman prätkäharrastajan saaneen sairauskohtauksen - omainen taisi kirjoittaa tänne, että menehtynyt oli ollut kuollut jo ennen kaatumistaan, ruumiinavauksen mukaan - ja näinhän tuo vainaja on kaikissa tilastoissa yhtenä moottoripyörällä liikenteessä kuolleista.

Kuitenkin tuohon MattiR:n ansiokkaaseen alkuperäiseen postaukseen palatakseni: jos ei kuolleita tilastoida, niin ei niillä voi eduskunnassa tai muuallakaan jeesustella. Eli esim. talvisen liukkauden torjuntaan jalankulkijan näkökulmasta ei kannata satsata, koska jos ilmiötä ei tilastoida, niin sitä ei ole olemassa.
 
Se pitäis laittaa nopeus rajoitukset kävelijöillekin ja saada sakotta liian nopeasta askelluksesta liukkaalla, niin jo rupeis kuulkaa liukastumiset loppumaan. Tietenkään ei kannata satsata itse käveltävään katuun, sehän on kallista.
Itse aiheutettuna tietenkin myös loukkantuneiden kohtien hoito pitäisi maksaa itse, ettei nousis muiden tapaturma vakuutusten ottaneiden vakuutus maksut.

Se tanan urheilu on heti lopetettava lailla!!! Maksaa niin tanasti maailmalle ja saastuttaakin vielä.
Niin snopia jengiä, että joka kuulle on oltava omat kamansa. Tana ennen sotia vedettiin samoilla pussihousuilla kesät talvet ja jos parempaa edes haluttiin, niin kirkkossa sitä korkeintaan käytettiin.
Oltiin kuule ylpeitä siitä mitä oltiin.
 
Hieman vain hankala aihepiiri toteuttaa intohimojaan ihmisten tekemisten rajoittamiseksi.
Sinulla siis ON intohimoja rajoittaa muiden ihmisten toimintaa mutta harmittaa, kun et voi toteuttaa itseäsi? Uskomatonta.

En kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö asialle olisi mitään tehtävissä. Ehdotan yleisrajoituksen laskemista 70 km:iin tunnissa, promillerajan laskemista 0,2:een ja polttoaineiden verotuksen nostamista muutamalla prosenttiyksiköllä.
Näin se maailma pelastuu.
Mutta miksi noin lujaa saa ajaa? Eikö 50 olisi hyvä yleisrajoitus, säästyisi myös liikennemerkkien laittamiselta monessa paikassa, säästöä.
Mutta miksi noinkin kännissä sitten saa ajaa? Kaltaisesi kotipoliisit ovat usein nollatoleranssin kannattajia monessa asiassa. Miksi siis sallia tuollainen 'humalatila' liikenteessä.

Nostetaan ihmeessä polttonesteiden hintoja lisää. Kuljetusyrittäjät pitäisivät asiasta. Ja hinttiläpsyhymiö kaupan päälle asiallisen tekstisi johdosta x2  
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
Hops! No nyt täytyy vielä varmistaa, ettei sarkasmi mennyt kummaltakaan ohitse.

Yleensähän puututaan joko keksittyyn tai hyvässä tapauksessa jopa oikeasti olemassa olevaan ongelmaan, mutta keksitään siihen aivan naurettavat lääkkeet.

En esimerkiksi varsinaisesti käsitä, miten vaikkapa nopeuden nollatoleranssilla ja promillerajan laskemisella voidaan antaa signaalia, ettei kahden promillen humalassa saa tappaa ketään autolla.

Sitten media veisaa tätä vapahdusta yhdessä kuorossa tarpeellisen ajan ja kas, johan Iltalehden lukijoista 93 % äänestää, että näin on tehtävä ja heti. Jonkun ministerinkin olisi vielä syytä erota.

Näin saadaan kätevästi kriminalisoitua niiden ihmisten tekemisiä, joilla ei ole ongelmaan osaa eikä arpaa ensinkään.

Palatakseni vielä kaatumiskuolemiin. Niistähän suuri osa tapahtuu kotona. Eiköhän asuntoministeri Vapaavuoren pitäisi nyt tehdä asiasta omat johtopäätöksensä ja kantaa vastuu eroamalla tehtävästään. Sitten olisi varmasti paikallaan miettiä kiinteistöveron oikeaa tasoa.
Oikeassa olet, sarkasmilla mentiin ja sillä myös tultiin. : ) Hinttiläpsyhymiöllä yritin varmistaa, että joku todellinen jeesustelijakin tarttuisi täkyyn.
biggrin.gif


Joku perusteli joskus promillerajan laskemista sillä, että suomalaiseen tyyliin sen yhden-kahden ottaminen lähtee käsistä ja siitä johtuu nämä 2.0+ promilleratit. Kyllä nuo ketkä näitä kovia ratteja puhaltavat, ovat useimmiten aivan "ammattilaisia" tässä lajissa. Eivät ammatti- tai edes harrasteautoilijoita vaan usein myös kortittomia.  
tounge.gif
 
Erittäin mielenkiintoinen aihe.
Minä mietin sitä, että olisiko inhimillisempää metsästää suomalaisen yhteiskunnan köyhiä, jotka käyttävät väärin etuja, vaiko isorikkaita jotka käyttävät väärin yhteiskuntaa ja sikiävät lisää..
biggrin.gif

No, isorikkaat ja pankin perikatoon saavat idiootit joutaisi EU-leipäjonoon.
Mutta hyvinvointivaltiosuoli antaa niille uuden pankin.
wink.gif
 
Erittäin mielenkiintoinen aihe.
Minä mietin sitä, että olisiko inhimillisempää metsästää suomalaisen yhteiskunnan köyhiä, jotka käyttävät väärin etuja, vaiko isorikkaita jotka käyttävät väärin yhteiskuntaa ja sikiävät lisää..
biggrin.gif

No, isorikkaat ja pankin perikatoon saavat idiootit joutaisi EU-leipäjonoon.
Mutta hyvinvointivaltiosuoli antaa niille uuden pankin.
wink.gif
Kiitos kontribuutiostasi keskusteluun.
bowdown.gif
 
Back
Ylös