• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hermoja raastava tositarina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vihreä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

vihreä

New member
PYÖRÄN TARINA SAKSASTA SUOMEEN (MUTKAN KAUTTA)

Nyt kun on vihdoin pyörä kotona, niin ajattelin kertoa oman kokemukseni pyörän ostamisesta Saksan maalta. Tarina on täyttä totta ja aiheutti muutaman kerran kainaloiden
kostumisen ja syketason nousun kuntourheilijalle ennen kokemattomalle tasolle.

Kesällä 2003 alkoi vakaasti tuntua, että seuraavana kesänä olisi saatava uusi pyörä alle.
Tunteesta kypsyi päätös, kun syksyllä sain vanhan pyöräni kaupaksi ja myynnistä saatu raha alkoi polttamaan taskun pohjaa. Mielessäni oli jo pidemmän aikaan ollut Triumph Speed Triple ja päätin, että tuo on se minun tuleva pyöräni. Senttejä ynnätessä totesin, että hankintaan voidaan käyttää n. 8.000 €.. Eipä tuolla rahalla Suomesta mitään Speed Tripleä saa. Päätin kokeilla omatuontia Saksasta.

Lokakuun lopussa aloin tutkimaan Saksan markkinoita ja totesin, että budjettini mahdollistaa pyörän vuosimallia -99 tai -00. Tuon ikäisten pyyntihinnat liikkuivat 5.500-6.500 €:n tuntumassa. Lähestyin sähköpostin välityksellä myyjiä ja pyysin laittamaan tietoja ja kuvia pyöristä. Yllätyksekseni lähes kaikki vastasivat. Kuvien ja tietojen perustella päädyin tekemään kunnolla kauppaa vuoden -99 vihreästä Triplestä.
Myyjänä oli valtuutettu Triumph-diileri, jonka ilmoittama lopullinen talvihinta sopi minulle ja vielä kun lupasivat järjestää kuljetusliikkeen hoitamaan kuljetuksen Suomeen kohtuullisella 250 €:n hinnalla, ilmoitin kaupan syntyneen. Sovimme, että maksan pyörän ennakkoon, kun saan heiltä kaupasta sopimuspaperin, kopion rekisteriotteesta ja laskun.

Tuo postilähetys seikkaili matkalla reilun viikon, koska yrittäjän sisko oli kirjoittanut nimeni ja osoitteeni sen verran persoonallisella käsialalla kuoreen, etten minäkään omaa osoitettani siitä tunnistanut. Kuoren sisällä oli sovitut paperit, joten maksoin illalla laskun. Sovitun mukaisesti heidän piti ilmoittaa, kun rahat ovat heillä ja lähettää alkuperäiset paperit postitse sekä aloittaa kuljetuksen järjestäminen seuraavana keskiviikkona rahan saapumisesta. Maksusta oli kulunut viisi pankkipäivää eikä mitään kuulunut, laiton e-mailin aiheesta. Ei vastausta kyselyyni. Syke nousee. Seuraavana päivänä soitin heille ja englanniksi kommunikoiva omistajan sisko sanoi palanneensa juuri parin päivän lomalta, jonka vuoksi ei ollut aikaisemmin vastannut. Rahat ovat heillä ja hän laittaa paperit tulemaan heti ja pyörä laitetaan tulemaan seuraavan viikon keskiviikkona. Pyysin laittamaan nimeni ja osoitteeni selvemmin kuoreen tällä kertaa. Tuosta neljä työpäivää ja minulle saapui kirjattuna kirjeenä alkuperäiset paperit.

Seuraavan viikon keskiviikkona he ilmoittivat, että nyt on kuljetusliike käynyt hakemassa pyörän ja se on työpaikallani seuraavalla viikolla, mahdollisesti keskiviikkona. Yes, viikon päästä sitä sitten näkee mitä sitä oikein tuli ostettua. Viikon päästä keskiviikkona ei tietoa pyörästä. Laitoin sähköpostia, että mistä kuljetusta voi tiedustella. Ei mitään vastausta. Syke nousee. Päätin odottaa perjantaihin asti ja laitoin uudelleen tiedustelun, ei vastausta. Soitin heille iltapäivällä. Numeron ilmoitetaan olevan tilapäisesti pois käytöstä.
Syke nousee, syke nousee. Maanantaina soitin heti aamusta kun liikkeen pitäisi aueta.  Omistaja vastaa ja sanoo kuljetusliikkeen ilmoittaneen kuljetuksen kestävän n.10 päivää ja he selvittävät missä toimitus menee. Lupasi siskonsa hoitavan asian, kun hän saapuu. Iltapäivästä ei kuulu mitään. Soitan uudestaan, siskoa ei ole näkynyt koko päivänä, mutta asia hoituu kyllä. Eipä kuulu maanantaina ja tiistaina mitään. Syke nousee. Päätin, että jos asiasta ei saa keskiviikkona mitään tietoa, niin sitten pyydetään ystävältä (juristi/entinen suomensaksalainen) konsultaatiota.

Keskiviikko aamuna sain kuitenkin käteeni suomalaisen huolintaliikkeen faksin tavaran saapumisesta. Yes, vihdoinkin pyörä on saapunut. Soitin huolitsijalle, että milloin toimittavat laatikon. Huolitsija lupaa palata asiaan. Vajaa tunti meni ja iso puulaatikko saapui pihaan. Trukilla nostettiin laatikko lavalta alas ja kävin innoissani laatikon kimppuun. Kansi auki ja mitä vittua. Syke NOUSEE. Laatikossa on kaiken näköistä LVI-tavaraa. Onneksi mukana oli kaksi kaveria töistä rauhoittamassa tilannetta. Tarkastimme laatikon ja osoitetarrassa komeili lähettäjänä saksalainen koneenrakennuspaja ja vastaanottajana pesulayritys kaupungista, mistä pyöräni piti tulla. Kansi kiinni ja soitto huolitsijalle. Nyt heiltä löytyi paperi missä kerrotaan, että ovat saksan päässä laittaneet väärän laatikon matkaan. Se minun laatikkoni on vielä Saksassa. Toimitus luvattiin seuraavaksi viikoksi eli vielä ennen joulua on mahdollista saada pyörä. Kävivät noutamassa sitten väärän laatikon pois seuraavana aamuna. Noudon jälkeen saan vastauksen myyjältä, että pyörä on Suomessa ja kehottavat tiedustelemaan pyörää huolintaliikkeestä . Vastaan kohteliaasti ettei näin ole ja ilmoitan tapahtumien kulun. Myyjän hitaaseen vastaamiseenkin taisi myös löytyä syy, tekivät muuton uuteen toimitilaan.

Joulua edeltävällä viikolla keskiviikkona, kun mitään ei kuulunut, soitin taas huolintafirmaan ja kysyin tuleeko pyörä vielä ennen joulua kuten luvattu.
No eipä tule sanoi rouva ja seuraavallakin viikolla ei toimitus ole täysin varma. En jaksanut  edes nostaa meteliä asiasta.

Maanantaina  27.12. faksista pukkaa tavaran saapumisilmoitus. No nytkö se pyörä sitten
vihdoinkin tulee  ja asian paremmaksi vakuudeksi kello kahden pintaan kurvaa
kuorma-auto pihaan ja lavalla seisoo puulaatikko Triumphin merkit kyljessä. Tämä sen on pakko olla. Laatikko alas ja purku hommiin. Laatikosta paljastuu todella hyvin kiinnitetty ja  todella siisti  Speed Triple. Pyörä lämpimään ja hetken päästä moottori herätetään henkiin. Moottori pyöriin hyvin ja kaikki toimiin. Nyt  on olo pollea, ostos
näyttää olevan todella onnistunut. Keväällä sitten nähdään taas yksi Triumph lisää
Suomen kesää sulostuttamassa.

Minun tapaukseni oli hyvin vaiheikas ostotapahtuma ja aikaa siihen meni kaupan sopimisesta pyörän toimitukseen reilut 6 viikkoa. Jossain vaiheessa kävi jo mielessä, että niinköhän rahat hävisivät Saksan maalle parempiin tarpeisiin. Toivottavasti rekisteröinti ei osoittaudu yhtä vaiherikkaaksi tapahtumaksi. Budjetissa on vielä rahaa rekisteröintiin ja veroihin 2.000 €, joten ei ihan taida budjetti pitää mutta melkein.

Terveisin

vihreä

Hyvä että sait pyörän ja toivottavasti pelittää sekä pyörä että kaikki muukin. Ite en kyllä uskaltais lähtee samalla lailla vehkeilemään. Mut mä oonki nössö.
thumbs-up.gif

Aika moinen tarina. Huh huh! Mulla alkoi itselläkin syke nousta ja melkein kainalot kostui kun luin juttua. Voin vaan kuvitella, miltä tuntui kun myyjästä ei kuulu mitään ja laatikossa on ihan eri tavaraa mitä pitäisi. No hyvä kun tuli pyörä. Nyt vaan kesää odottelemaan. Maaliskussa pääsee jo baanalle, usko pois. Mun ajokausi alkoi viime keväänä 29.3, kylmää oli, mutta kivaa!

Mä en sitten millään jaksa ymmärtää tuota iänikuista narinaa Saksa-pyörän hankinta vaikeuksista
veryangry.gif

Kuka pakottaa ostamaan Saksasta pyörän, kun niitä on kotimaassakin pilvin pimein??

Jos ihan pakko on Saksa-pyöriin sekaantua, niin silloin pitää olla miestä kestää vastoinkäymisetkin
033102bebe_1_prv.gif

Nämä samat peelot ruikuttaa hetken päästä jossain, kun myydessä ei saakaan vaivalla hankkimastaan Saksa-pyörästä puolta enempää kuin mitä itse maksoi
033102ass_1_prv.gif

Ja vielä kirotaan alimpaan helvettiin suomalaiset dealerit, kun eivät ota vaihdossa, eivätkä v###n dealerit ymmärrä miten paljon parempi se Saksa-pyörä onkaan
veryangry.gif

Luulevatko nämä peelot, että dealereiden kannattaa maksaa heille palkkiota siitä, että roudaavat niitä Saksan romuja tänne sotkemaan suomalaisen yrittäjän bisneksiä?

Tosi motoristi ostaa pyöränsä Suomesta suomalaiselta jälleenmyyjältä.
Vain näin voidaan turvata huolto, takuu ym. palvelut.
Jokainen ymmärtää miten suomalaisten mp-yrittäjien kävisi, jos kaikki ostaisivat pyöränsä Saksasta.

Tosi asia on, että myös Saksasta pyöränsä ostaneet tarvitsevat suomalaisen moottoripyöräliikkeen palveluksia.

Aamen!

Aluksi, MotorArse, rauhoitu!

Hommahan on niin, että jos joku haluaa ostaa pyörän saksasta, niin mitä helvettiä se sua voi noin kovasti kiehuttaa? Ootko ite MP-kauppias kun noin kyrsii? Taitaa otta luonnonpäälle kun itse et ole uskaltanut ostaa pyörää tai edes varaosia ulkomailta. Jos kaikki ostaisi MP:t saksasta (niinkuin ilmeisesti pelkäät) niin eipä haittais meikäläistä tipan tippaa! Huoltohommat pystyy tehdä ja jos tarvii tilata varaosia, niin tilaan ne ulkomailta, kun halvemmalla saa! Näin se homma etenee, velikulta!

wink.gif

Hyvä Motoarse
Minä en tässä Saksan tuontia mollaa.
Kerron vain mitä matkalla voi sattua.
Tuo pyörä mikä minulle lopulta saapui on sitten
lähes helmi  
062802jumpie_prv.gif
Maalipinnat täysin virheettömät
ja metallipinnat lähes uuden veroiset ja kuitenkin pyörä on
vuosimallia 1999.  Tälläistä ei Suomesta yksikertaisesti saa
tai sitten pyynti on ihan älytön. Nyt kun on kokemusta vaikeemman kautta niin meinaan kyllä jatkossakin uskaltaa hommata Saksasta, jos sieltä yhä halvemmalla saa.
Nyt saa ainakin. 5-6 vuotiaiden hinnat suomessa on ihan
älyttömiä.

Mä en sitten millään jaksa ymmärtää tuota iänikuista narinaa Saksa-pyörän hankinta vaikeuksista
veryangry.gif

Kuka pakottaa ostamaan Saksasta pyörän, kun niitä on kotimaassakin pilvin pimein??

Jos ihan pakko on Saksa-pyöriin sekaantua, niin silloin pitää olla miestä kestää vastoinkäymisetkin
033102bebe_1_prv.gif

Nämä samat peelot ruikuttaa hetken päästä jossain, kun myydessä  ei saakaan vaivalla hankkimastaan Saksa-pyörästä puolta enempää kuin mitä itse maksoi
033102ass_1_prv.gif

Ja vielä kirotaan alimpaan helvettiin suomalaiset dealerit, kun eivät ota vaihdossa, eivätkä v###n dealerit ymmärrä miten paljon parempi se Saksa-pyörä onkaan
veryangry.gif

Luulevatko nämä peelot, että dealereiden kannattaa maksaa heille palkkiota siitä, että roudaavat niitä Saksan romuja tänne sotkemaan suomalaisen yrittäjän bisneksiä?

Jokainen ymmärtää miten suomalaisten mp-yrittäjien kävisi, jos kaikki ostaisivat pyöränsä Saksasta.

Tosi asia on, että myös Saksasta pyöränsä ostaneet tarvitsevat suomalaisen moottoripyöräliikkeen palveluksia.

Aamen!
Muuten ok, mutta mikä on peelo ? ? ?

Eipä mun Saksa-pyörässä oo mitään vikaa ollut. Huollot on pelannut ok, jne. Tuskin olis samaan hintaan löytynyt yhtä vähän ajettua ja hyvä kuntoista pyörää suomesta... Eli pisteet sakuille
thumbs-up.gif

Voipi olla että seuraavankin hankin sieltä...

Muuten ok, mutta mikä on peelo ? ? ?
Peelo

ja tuolta lisää Peeloista

toimii nykyään myös synonyyminä vaikka idiootille.. Kauas ollaan kuljettu alkuperäisestä merkityksestä
No aina sitä oppii uutta.

Mutta ei Saksanpyörien maahantuominen mikään kauppiaiden tai jobbarien yksinoikeus ole, en mitenkään ymmärrä tuota valitusta. Kun se on sallittua, se on sallittua. Iso osa pyöristä on joka tapauksessa tuotu Saksasta, eihän täällä edes ollut niin paljon käytettyjä pyöriä kuin pyöräkanta kasvoi. Jostainhan ne pyörät tuli, ja joku toi.

Ja huolto on taas ihan eri bisnes. Mutta jos ei raha kelpaa huoltoliikkeelle, niin sitten saa syyttää vain itseään jos bisnes ei elätä.

Itse ajan ns. suomipyörällä, eli virallisen maajantuojan tuomalla, muut ajakoot millä lystää. Aika ison riskin otti tämä pyörän tuoja, ei varmaan ollu "peelo" . Kun pyörä on perillä ja kauppiaan sisko taas töissä, voitko laittaa kaupan nimenkin tänne, eihän toi huonosti tahallaan hoitanut asiaasi?

Vitun peelot. mä tiesin mikä on peelo aikoja sitten, ja nyt mikä on spugegin, kiitos orgin asian tuntevan porukan.
thumbs-up.gif

Mä en ihan oikeesti usko tuota; siis ettäkö vain pelkästään suomalaiselta jälleenmyyjältä ostamalla olisi Tosi Motoristi
biggrin.gif
Jotenkin mulla on sekä aavistus että tietämys, että esim. Saksassa (yli 80milj. asukasta) on enemmän tosi motoristeja kuin Suomessa...
baaa.gif

Tuossa on hermoa raastavia seikkoja kaukana ...
confused_orig.gif

Eihän sinun tarvitsenut tehdä mitään muuta kuin odottaa, herran jestas...
tounge.gif

Toista se on ollut...ensin kuljetusfirma kusettaa, sitten katsastuskonttori kusettaa...monta kertaa...
033102ass_1_prv.gif
mad.gif
Kannan vielä sellaista kaunaa suomen autokatsastusta kohti, että pelkästään tällä vihamäärällä olisi lämmittänyt isomman kaupungin, ja kauan!
veryangry.gif

..........no joo grizzly....aika pienen paikan olis saanu lämpimäx....
tounge.gif

veryangry.gif

033102bebe_1_prv.gif

Nämä samat peelot ruikuttaa hetken päästä jossain, kun myydessä  ei saakaan vaivalla hankkimastaan Saksa-pyörästä puolta enempää kuin mitä itse maksoi
033102ass_1_prv.gif

veryangry.gif

Aamen!
Joillekin ostajille vaan merkitsee sellaiset pikkuseikat kuin pyörän merkki, malli ja väri sitä ostopäätöstä tehdessä.

Voit sinäkin einari listata ne Suomessa myynnissä olevat, max. 8000€ maksavat Roulette Green Triplet riviin ja tulla sitten aukomaan siitä pyörien määrästä.

Kyllä mullekin olisi suomitriple kelvannut jos sellaisia olisi ollut käytettynä myynnissä.

Ei ole käynyt minulle tuolla tavalla. (koputtaa puuta)

Kaksi pyörää olen ostanut ja molemmat on tulleet Italiasta. Netistä olen ne valkannut ja sitten varannut ja lopulta maksanut. Pyörät tulee kimppakuljetuksina keväällä rekalla Suomeen. Molemmilla kerroilla kuljetuskustannukset ovat olleet 445€. Tämä sisältää kuljetuksen, kaikki tarvittavat paperit Suomessa rekisteröintiä varten ja kuljetusvakuutuksen.

Mitään ongelmia ei ole ollut ja molemmat pyörät olivat hyväkuntoisia. Toinen 600 CBR -87 ja toinen nykyinen pyöräni 750 VFR -91.

Jos taas kilvellisen pyörän joskus hankin niin saatan ostaa sen samalta myyjältä. Luottamus myyjään on ja pyyntihinnat eivät ole törkeän kalliita. Suomalaisesta liikkeestä en käytettyä osta ennen kuin niiden pyyntihinnat tulee järkevälle tasolle. Varmasti noista pyyntihinnoista saisi mukavat alennukset, jos ei veisi vaihtopyörää, mutta en vaan jaksa rueta tinkaamaan, kun vielä halvemmalla saa pyörän ilman tinkimistä Saksasta/Italiasta. Nämä pyörät ovat usein vielä parempi kuntoisia, kun Suomalaiset. Johtunee varmaan siitä, että ajokausi on pidempi, jolloin ei tarvitse räntäsateessa niillä pyörillä ajaa.

Itse olen tyytyväinen ollut tuontipyöriin. Ainoa asia, joka tuossa ottaa päähän on verot. Joutuu aina maksamaan valtiolle lisää veroa, jota ei joutuisi maksamaan, jos ostaisi käytetyn pyörän Suomesta (tästä on vero jo maksettu ja se näkyy hinnassa).

Hei. Oikeesti. Halpislento saksaan rahojen kanssa, 1-2 päivää kiertelyä, ostat itse pyörän, hoidat itse paperit ja ajat laivaan/tukholmaan. Ei tuu yllätyksiä, ei oo hirmu vaikeeta, eikä maksa paljon.

Onko sulla MotorArse pyörää ollenkaan kun kiristää noin? Vai onko vain maanantai-Kawa? Tuo edellinen kommenttisi taisi olla positiivisin mitä olet kirjoittanut koko aikana. Ei sillä, kaikkea mahtuu tännekin. Kukin lopulta puhuu ymmärryksensä mukaan.
nixweiss.gif

Back