• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

hiekkatiet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikki2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mikki2

New member
Onko kokemuksia hiekkatiellä pikku customilla. Mua on peloteltu että huono ajaa "leijuu" kuulemma. Oon pysytelly asfaltilla tän kesän. Turhaanko?
062802moto_prv.gif

Moi.
Sorateitä ei tarvitse karttaa. Melkoisen mukavasti ainakin Virago 535 kulki niillä. Tutustuin sillä sorateihin ympäristön syrjäkylissä. Kun taito karttui, ajelin myös marjareissuilla metsäteitä, työkoneiden uria, maakaasuputken linjoja jne. Siellä tapasin kerran enduromiehiä, jotka huuli pyöreänä ihmettelivät komeasti kiiltelevää kustomia korvessa. Homma onnistuu, mutta tarkkaavaisuutta tarvitaan. Ajotyylin pitää olla kuin ratsailla eli sorassa heilahduksiin sopeutuva ja kuopissa sysäksiä keventävä. Matala istuinkorkeus ja painopiste auttavat mukavasti pyörän hallintaa. Nousuihin vääntöä on melko vähän, kaasua on käytettävä rohkeasti. Toisaalta vauhtia ei voi juurikaan pitää löysähkön jousituksen ja matalahkon maavaran vuoksi. Kustomin renkaat sopivat asfaltille, sorassa takarenkaan keskelläkin saisi olla kunnon uritus. En kaatunut eikä pöyrä saanut näkyviä naarmuja, joskus kyllä putket kilahtelivat lentävistä kivistä. Niin mukavaa se kaikki oli, että valitsin seuraavan pyörän samoihin tarkoituksiin. Nyt tämä uusi "sorateiden kustomi" on TDM ja marjassa on jo taas käyty.

Mun pikkucustomi Transalp ainakin kulkee tosi loistavasti hiekkateillä.

kyllä entisellä... xj700 maxim ...oli paljon parempi ajaa hiekkateitä siis sellaisia pehmeetä kuin nykyisellä mopottimella...tosin onhan tullut nykyiselläkin ajettu hiekkateitä mutta hiljempaa olen joutunna ajaan...

Suoralla menee kyykyllä kovaa, mutkassa tuntuu hieman huteralle...Tulee pistetty jalkaa maahan
nixweiss.gif

Kakspäällä ajo kyykyllä hiekalla on ihan hanurista. Ja nimismiehenkiharat.

Jake

Ajaminen soralla opettaa. Ajelin MZ250ETZ:lla 5000 km, josta paljon hiekkateitä. Siitä alkoi lahkon vaihto
smile_org.gif
Ensin KTM640LC4, nyt 200EXC.

Jokaisella on omanlaisensa kokemukset hiekkateistä.. Käy rohkeasti kokeilemassa, pääseehän sieltä pois jos alkaa hirvittämään. Ja muista, etei siellä ole pakko joka mutkaan luukuttaa täysillä.
cool.gif

Back