Hihnan vaihto?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kale
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kale

New member
Koska tämä mopokärpäsen purema on parantumaton tauti, en kuvitellutkaan pysyväni loppuikääni erossa kaksipyöräisistä, kun alkukesästä myin DR:ni pois.
Kesä meni ilman ajatustakaan kaksipyöräisten suuntaan, mutta nyt syksyn lähestyessä ja ilmojen viilentyessä olen löytänyt itseni melkein päivittäin selailemasta nettimotoa yms.
Jostakin syystä maxiskootterit ovat alkaneet kiinnostaa minua, mutta jotenkin tuo variaattorihihna mietityttää.

Miten usein tuollainen hihna pitää vaihtaa ja minkä hintainen osa sellainen on? Onko se mahdoton vaihtaa itse, tai mitä sellaisen vaihto keskimäärin maksaa huollossa?

Miten paljon huoltoa tuollainen maxi muuten vaatii? Millaiset öljynvaihto välit niissä on??

Aikaisemmat pyöräni ovat ollet melko kesyjä tehoiltaan, joten tehojen en usko loppuvan kesken maxissakaan.

Vääntö taitaa olla kuitenkin aika ohutta noissa pienemmissä maxeissa, varsinkin kaksi päällä ajettaessa, joten olen katsellut "sillä silmällä" 400-650 kuutioisia maxeja.
Tosin Suzukin iso Burgman ja Hondan Silverwing taitavat jäädä pois laskuista korkean hintansa takia.

Millaisia pelejä ovat Piaggio X9 ja Aprilia Atlantic 500 kuutioisina?

Kiitos etukäteen, jos viitsitte jakaa kokemuksianne ja tietämystänne
blush.gif
 
Hihna maksaa about 1/2 siitä mitä ketjuratas-paketti prätkässä (alle 100e) ja vaihtovälikin on about 2x tiheämpi (20-30tkm). Työnähän tuo ei nyt kummoinen ole, jos vain pulttipyssy löytyy talosta, edes sähköisenä. Kyllä ne vartsun pultit toki vääntämälläkin aukeaa, mutta pyssyn kanssa on huomattavasti helpompaa
smile_org.gif


Huoltokohteet muutenkaan ei juuri prätkästä eroa, ainakaan hankalampina. Öljyinä voi käyttää vaikka auton täyssynteettisiä, sillä moottoritilassa ei ole kytkintä, eikä vaihteistoa. Perän alennusvaihteeseen nyt joutuu laatikkoöljyt jonkun 50tkm välein vaihtamaan, mutta se siitä. Kumia nyt tietty kuluu pienen halkaisijansa vuoksi jonkun verran enempi kuin prätkässä, mutta vastaavasti niitä saa 2-3kpl siihen rahaan mitä prätkään yhden
smile_org.gif


Omat kokemukset maxeista ovat tuosta 400cc Burgmanista ja kyllä oli omanlainen murheenkryyninsä tuokin yksilö
sad_orig.gif
Sähköllä jos ei startannut, niin siihenhän jäi kun mäkistarttiahan skodulla ei tehdä. Ja kun kyseessä oli 1-mukinen 4t peli autom.ryypyllä, niin muutenkin ne omat vaikutusmahdollisuudet startin onnistumiseen olivat hyvin rajalliset ja siksi ajokausi varsin lyhyeksi jäikin kun ei kylmänkosteilla enää uskaltanut lähteä kun ei startista esim. duunin pihasta voinut enää olla varma
sad_orig.gif


Kaupungissa ja ruuhka-ajossa maxi oli ihan bueno kun ei tarttenut vaihteiden kanssa ropeltaa, mutta kyllä sitä pitkää matkaa vääntää prätkällä huomattavasti mukavammin kun 17" renkaat ei poimi tiestä ihan jokaista montun poikasta
sport05.gif
 
En itsekkään ymmärtänyt HiTec'in "hinnoittelua"? Maksoiko se hihna vai rataspaketti nyt sen yhden hugen?

Joka tapauksessa ainakin Silver Wingiin maksoi alkuperäinen Honda remmi 119 ja sen vaihtoväli on 24000. Ulkoisia vaurioita en silmällä tuolloin kauheasti havainnut. Jos remmi katkeaa niin se saattaa syrpätä takapyörän lukkoon. Jos näin tapahtuu ajossa, niin on ohjelmassa muutakin kuin naaman liikkeitä.

Vaihtotyö onnistuu kätevältä itse ilman pulttipyssyjäkin. Tappiavaimen hankinta ainakin Hondan suhteen oli välttämätön. Näin saa isot mutterit momenttiinsa myös kasausvaiheessa.

Muut huollot HiTec jo sanoikin. Hondalla öljyn ja suodattimen vaihtoväli on 12000. Ja ikinä ei ole ollut mitään käynnistysongelmia. Tuo HiTec jaksaa rummuttaa ja pelotella aikoinaan omistamallaan maanantaipäivän yksilöllään.
 
En itsekkään ymmärtänyt HiTec'in "hinnoittelua"? Maksoiko se hihna vai rataspaketti nyt sen yhden hugen?

Tuo HiTec jaksaa rummuttaa ja pelotella aikoinaan omistamallaan maanantaipäivän yksilöllään.
Burgmanin hihna maksoi aikanaan netin kautta ulkomailta tilattuna 95e tjsp. No ehkä rastaspaketinkin voisi tuohon hintaan jostain saada, mutta esim. Allright huutaa Kawan DID-witjoista 152e + rattaista 42.50e = about luokkaa 2x se mitä tuo pikku-Burgerin hihna maksoi, eikös
lookaround_orig.gif


Maanantaipäivän tai ei. Kunhan nyt vain opastin että kiertäisi 1-mukisen 4t-vehjeksen autom.ryypyllä kaukaa jos siihen kerran on mahdollisuus. Ruiskupeli on varmasti jo ihan erilainen ja sellainen siis mieluummin - oli se sitten Suzukin, Aprilian tai vaikka Kymcon logon alla, valinta on vapaa. Ja taisin jopa tuossa jo sanoakin että kyse oli tuosta yksilöstäni = en todellakaan yleistänyt että kaikki wanhat pikku-burgeritkaan olisivat yhtä huonoja, vai
lookaround_orig.gif


Edit: Tuota samaa "kierrä kaukaa" -kehoitusta tapaa mm. wanhemman Honda 1100 XX Blacbirdin kanssa. Uudemmassa on ruisku ja on kuulemma huomattavasti parempi toiminnaltaan eikä se hintaero ole käytettynäkään kuin marginaalinen. Miksi siis ehdoin tahdoin kerätä ongelmia itselleen jos ne voi pienellä satsauksella myös helposti kiertää?
talktohand.gif
 
Maanantaipäivän tai ei. Kunhan nyt vain opastin että kiertäisi 1-mukisen 4t-vehjeksen autom.ryypyllä kaukaa jos siihen kerran on mahdollisuus.
Kiitos vinkistä. Mielelläni kierrän automaattiryypylliset pelit kaukaa, olivatpa ne sitten neljä- tai kaksipyöräisiä. Oli joskus melkoista takkuamista 309 Pösön automaagisen ryypyn kanssa.

Eipä nuo huoltovälit, tai osahinnat ainakaan pahalta kuullosta, kun on tottunut jo moottoripyörien osahintoihin ja DR:n 6tkm öljynvaihtoväleihin. Pitänee oikein tosissaan alkaa harkita maxia. Niissä näyttää yleensä olevan melkoisen muhkea penkkikin, jos vaikka saisi emännänkin innostumaan sellaisen kyytiin. Moottoripyörän kyytiin hän ei ole vielä koskaan suostunut
smile_org.gif
 
Huollot on pääpiirteissään samanlaisia kuin muissakin pyörissä, tosin täysin katettu laite vaatii joskus paljon purkamista.
Hihnan saa n. satasella mutta tässä pitää katsoa joutuuko milloin vaihtamaan variaattorin lautasia, ne taitavat olla pikkuisen hinnakkaampia kuin ketjupyörät.
 
En nyt malttanut olla mainitsematta, mutta isossa Burgmanissa ei tuota hihnan vaihtoa tarvitse ajatella, sillä siinä ei sellaista ole - tosin ei siinä ole ketjuakaan, eikä kardaania.
Hammaspyörät kyllä löytyy ja niiden huolto tarvitsee vain säännöllisin välein öljynvaihdon moottoriin.

Mikäli kaksi päällä aiot isommin ajella kera emännän, niin kyllä nuo viissataset on aivan liian kökköjä sellaiseen - ei ole tehoja eikä ole tilaa 2-päällä ajoon.
Toki ne sopivat ensipyöräksi ja katselee sitten josko tämä skootterilla cruisailu on kiinnostavaa pidemmän päälle ja hankkii sitten kunnon pyörän.
 
En nyt malttanut olla mainitsematta, mutta isossa Burgmanissa ei tuota hihnan vaihtoa tarvitse ajatella, sillä siinä ei sellaista ole
Duodaa, kyllä siinä sellainen on ja aika kalliskin jopa! Katsoppas vaikka TÄMÄ kuva ja osa n:o 31, joka on Drive Belt ja tuo site antaa sille hinnaksi $262.56
eek.gif
Mutta niitä perinteisen vartsun rullia tuossa (on nappivaihteet) ei ole eikä skodujen keskipakokytkintäkään (on monilevykytkin)
cool.gif


Muoveja noista tosin joutuu hieman purkamaan esim. tulppaan käsiksi päästäkseen, mutta kyseiset panelit ovat usein myös suunniteltu sitä verten että niitä joutuu irroittelemaan => ei ole kummoinen homma. Tehopuolen suhteenhan jo tuolla aloituksessa otit kantaa, niin siitä sen enempää, mutta meillä ainakin mamma (156cm korkokengillä ja hattu päässä
tounge.gif
) sanoi että vaikka Burgerin takaistuin leveä olikin, ei jalat ylettyneet kunnolla astinlaudalle. No Kawa on koeistumalla kuulemma ollut jo huomattavasti parempi kun istuin on juuri sen tarvittavan verran kaposempi, olematta silti kova tai liian kaponen
smile_org.gif


Niin juu ja luonto-elementtien suhteen niin jos skodussasi on suuri touring-lätkä, niin varmista että siinä on myös tarvittavat tuuletusaukot pleksin alla. Esim. wanhakoppaisessa Burgmanissani ei ollut "ilmastointia" => 100+km/h rupesi tuuli painamaan selästä sellaisella voimalla ettei tosikaan - tuulen paukkeesta pyärässä nyt vielä puhumattakaan = ERITTÄIN epämiellyttävää matkantekoa
sad_orig.gif
Eli yksinkertaisesti suuren pleksin taakse muodostui niin valtava alipaine, joka sitten täyttyi vuoroin kummaltakin puolelta => kuin joku olisi rukkasella kypärän poskelle survaissut. Vähän samaan fiilikseen pääset ajamalla vaikka rekan imussa. Uusikoppaisessa pikku-Burgmanissa tuokin ongelma on jo korjattu + uudessa penkin alla oleva tavaratila riittää kahdelle kypärälle eikä pelkälle lituskalle asiapaperi-salkulle, kuten wanhassa. Eikä pidä unohtaa uudemman kopan tyylikkäämpiä ajovalojakaan, jo mainittua suurta handulokeroa, ruiskua...
thumbs-up.gif
 
En nyt malttanut olla mainitsematta, mutta isossa Burgmanissa ei tuota hihnan vaihtoa tarvitse ajatella, sillä siinä ei sellaista ole
Duodaa, kyllä siinä sellainen on ja aika kalliskin jopa! Katsoppas vaikka TÄMÄ kuva ja osa n:o 31, joka on Drive Belt ja tuo site antaa sille hinnaksi $262.56
No joo, mutta tuohan ei ole "perinteinen" (vai kumpi sitten on?) variaattorihihna. En äkkiä löytänyt mistään vaihtoväliä, mutta tuollainen aito CVT-hihna, joka koostuu metallilamelleista, lienee pitkäikäisempi. Onko Burgman porukalla mitään näppitietoa kestosta?
 
mutta tuollainen aito CVT-hihna, joka koostuu metallilamelleista, lienee pitkäikäisempi.
Itse käsitän "perinteisellä" sen kuminauhan jota käytetään moottorikelkoissa, mopoautoissa, lähes kaikissa skoottereissa ja jopa joissain moottoripyrissäkin (Aprilia Mana). Tuo kuva kyllä viittaisi että voisi hyvinkin olla met.hihna - ja se selittäisi tuota korkeata varaosahintaakin. Eikös noita met.hihnoja käytetä nykyisin CVT-vaihteisissa autoissakin, niin "ihan heti" ei moisen luulisi loppuun kulahtavan
lookaround_orig.gif


Ja se sukkanauha-DAF jätetään sinne historiaan synkkään syleilyyn nyt ihan suosiolla
tounge.gif
 
Vielä tuosta Ison Burgmanin hihnasta jonka Hitec ansiokkaasti toi kuvana esille.

Se ei ole ensiöpuolen vetohihna, joten siihen kohdistuvat voimat ovat siihen verrattuna mitättömiä. Senverran olen surffaillut tuolla ison veden toisella puolen Burgeri-sivustoilla ja mikäli olen ymmärtänyt asiat oikein se hihna on "lähes" ikuinen. Elipä jos moottori remppaa tulee jo jossakin 200 000 tuhannen jälkeen, niin silloin samalla vaihtaa myös ko. hihnan.
 
Eli se on vain pelkkä vaihteisto. Voima tulee ja menee hammaspyöriä pitkin. Mielenkiintoinen, tuommoista pitäisi päästä koeajamaan joskus.
 
Kiinnostava systeemi tuo CVT. Aikani kun tongin niin pari asiaa kirkastui. Tuo "hihna" on tehty metalli lamelleista, ja "hihnapyörät" ovat saman kaltaisia kuin "normi" variaattorissa, eli sivujen etäisyys toisistaan muuttuu. Se että hihna kestää pitkään, johtuu siitä että se ei ole "vetohihna" vaan siirtää voimaa "työntämällä". Kytkinhän burgissa näkyy olevan tavalliseen malliin. Ne "vaihteet" onkin järjestely kysymys, vetohihnapyörää vain säädetän askelmissa rajoittimella, ei jatkuvasti muuttuvana.

Edit: Sen hihnan lamellit on kuin pino muovisia kertakäyttömukeja, työntää sillä voi mutta veto irroittaa mukit raolleen toisistaan ja se voi taipua. Sitten metalinen umpilenkki hihnan sisällä pitää ne kiinni toisissaan jotteivat varise hukkaan. Ovela keksintö tuo hihna ja koko idean perusta.
 
Back
Ylös