• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hiljainen asftaltti. IL 17.8.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Perkele
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Perkele

New member
Tämmöiseen törmäsin aamutuimaan kun uutisia lueskelin.

Tuolla hieman tarkemmin kerrottuna minkälaisesta aineesta on kyse.

Mainintoja mm. on että soveltuu hyvin mataliin nopeuksiin 50-60 ja että menisi tutkintaan, miten soveltuu kovempiin nopeuksiin. Aine on puolitoistakertaa kalliimpaa kuin normiasftallti + kuluu huomattavasti nopeammin.

Mitenköhän tuommoinen materiaali sitten kitkan jne. kannalta ja mietin tässä, että miten prätkän renkaat tuohon suhtautuisi? Itselläni eniten pisti miettimään tuo, että muutenkin täällä on kadut & tiet kunnoltaan sitä sun tätä, niin mites sitten tuommoinen joka kuluu urille todella nopeasti ja jos ei olla korjailemassa, niin saadaan kivat urat vesikeleillä väisteltäväksi. Pyörien kannalta siis vain spekuloin.

Onko jollain palstalaisella enemmänkin tietoa kyseisestä aineesta ja onkohan tuota mitenkään tutkittu muuten kuin autoilla?
smile_org.gif


- P
 
Asfalttia löytyy Mäntsälän keskustasta.
Vuoden vanhaa ja nyt jo tuntuu olevan "laineilla".
Pidossa en ole huomannut negatiivisia puolia.
 
Onko jollain palstalaisella enemmänkin tietoa kyseisestä aineesta ja onkohan tuota mitenkään tutkittu muuten kuin autoilla?
smile_org.gif
Tiehallinnon PDF

Ainakin Kehä III:lla tuota on käytetty, lännestä juuri ennen Vihdintien liittymää oli pätkä 80 km/h alueella. Käytännössä siis tuommoista 100 km/h siinä kohdin mentiin. Ei mitään muistikuvaa, että olisi moottoripyörällä tuntunut jotenkin erilaiselta ajella.
 
Hyvä negatiivinen mainos.

Mielestäni hiljaisessa asfaltissa on ideaa! En heti muista, että miltä se Mäntsälän keskustassa tuntui renkaiden alla. Täytyy käydä kokeilemassa uudelleen.

Voisin epäillä, että melun lisäksi hiljaisella asfaltilla olisi muitakin hyötyjä:
1. (siis se pienmpi melu).
2. Renkaiden vähäisempi kuluminen.
3. Vähäisempi kumipartikkeleiden määrä ilmassa.
4. Parempi ajotuntuma.

Suurin syyllinen Suomen huonoon tiestöön on tietysti typerät poliitikot ja liikenneturvan suorittama virheellinen propaganda. Pitäisikö epäillä, että liikenneturva saa rahaa asfalttiyhtiöiltä JA rengastehtailta???

Nastarenkaiden käyttö on täysin järjetöntä tässä maassa. Vuosittain joudutaan asfaltoimaan kaikki päätiet, mistä mukamas seuraa ettei sivuteiden asfaltteihin riitä rahaa. 3 ja 4 numeroiset tiet näyttävät usemmiten siltä, että niissä enemmän paikkaa kuin pintaa.

Oli kiva ajaa keski-euroopassa. Asfaltti oli miellyttävän melutonta, tasaista ja pehmeää. Renkaiden kuluminen oli olematonta suhteessa kotomaan nastarenkaiden repimiin asfaltteihin.

Asfaltti- ja rengasyhtiöiden salaliitto nastarenkaiden puolesta pitäisi lopettaa!
 
Asfaltti- ja rengasyhtiöiden salaliitto nastarenkaiden puolesta pitäisi lopettaa!
thumbs-up.gif
-05 tuli perheeseen ensimmäinen auto kitkoilla ja kyllä on niin mukavat kiekot ettei tosikaan! Juu, pitäähän sitä se ajotapansakin suhteuttaa siihen ettei alla ole ihan niin pitävät rinkulat kuin mitä piikkikumit olisivat, mutta pärjätty on ja taas tänä syksynä veivaan nuo samat kitkat tuohon autoon alle. Enää ei piikkejä meitin autoon ainakaan ostella
talktohand.gif
 
Asfaltti- ja rengasyhtiöiden salaliitto nastarenkaiden puolesta pitäisi lopettaa!
thumbs-up.gif
-05 tuli perheeseen ensimmäinen auto kitkoilla ja kyllä on niin mukavat kiekot ettei tosikaan! Juu, pitäähän sitä se ajotapansakin suhteuttaa siihen ettei alla ole ihan niin pitävät rinkulat kuin mitä piikkikumit olisivat, mutta pärjätty on ja taas tänä syksynä veivaan nuo samat kitkat tuohon autoon alle. Enää ei piikkejä meitin autoon ainakaan ostella
talktohand.gif
Juu, mutta muistakaa se, että jos kaikki vetäisi kitkoilla tuli risteykset ym. paikat helvetin liukkaiksi, nyt nasta kuskit pitävät kyseiset paikat "karheena" jolloin pitoa myös kitkoille riittää.

Ja haluaako joku tosissaan nastat pois kokonaan ja tonni tolkulla suolaa ja hiekkaa tilalle ?

Terve menoa sinne eurooppaan, ei siellä samanlaisia talvia ole kuin täällä.
 
Juu, mutta muistakaa se, että jos kaikki vetäisi kitkoilla tuli risteykset ym. paikat helvetin liukkaiksi, nyt nasta kuskit pitävät kyseiset paikat "karheena" jolloin pitoa myös kitkoille riittää.

Ja haluaako joku tosissaan nastat pois kokonaan ja tonni tolkulla suolaa ja hiekkaa tilalle ?

Terve menoa sinne eurooppaan, ei siellä samanlaisia talvia ole kuin täällä.
Mutta kuinka monta päivää PK-seudun väylillä oikeasti on, jolloin ne risteykset ylipäätään ovat jäässä? Hiekkaa ja suolaa ne vetää joka tapauksessa. Bussit, jakeluautot ja rekat kulkee silloinkin, kun ei ole vielä työmatkalaiset karhentamassa risteyksiä.

Syrjemmällä eri asia. Tosin tuolla Nuuksion suunnalla ei ole ollut tarvetta nastoille. Kotimäessä on enemmän hyötyä nelivedosta. Tuppaa olemaan semmoinen mäki, että jos ei etuveto/takaveto kiipeä sinne kitkoilla, niin ei sitten kyllä mene nastoillakaan. Myönnetään se, että alastullessa nastoilla on helpompi jarrutella, ABS:t on kartalla. Kitkoilla tullaan pyhällä hengellä ja lujalla uskolla, että kyllä se mutkaan taittuu. Siis silloin, kun keli on todella huono, vettä jään päällä tms.
 
Maantieteelle ei voi mitään ja täällä aina välillä on äärikelejä, jolloin nastat on ehottomasti paremmat. Kehä III sisällä ei niinkään väliä, millä ajaa, mutta ylempänä liukkaita kelejä piisaa.
 
Vuodesta 95 kitkoilla, aikaisemmmin kilsoja autolla Etelä-Suomessa n 25000 vuodessa eikä yhtään kokemusta etten olisi kitkoilla pärjännyt. En usko että nastoista olisi ollut mitään hyötyä em aikana. Jos olisin ajanut nastarenkailla ei luultavasti turvallisuuskaan olisi parantunut koska olisin ajanut toisenlaisella asenteella. Kun tiedän että alla on kitkat ja auto ei välttämättä niillä pysähdy yhtä nopeasti kun nastoilla niin jätän pidemmät välit ja ajan enemmän ennakoiden niin kuin mopollakin.
 
Nastarenkaiden käyttö on täysin järjetöntä tässä maassa. Vuosittain joudutaan asfaltoimaan kaikki päätiet,....
Tervetuloa 500-1000 km pohjoiseen. No, itsellä kyllä "kitkanastat" alla, mutta pelkillä kitkoilla täysin järjetöntä ajaa oikeassa talvikelissä, joka ei ole suolan ja sohjon sekoitusta. Tokihan se korvien välissä (toivottavasti) huomioidaan mitkä renkaat alla, mutta pelkät kitkat ei siitä huolimatta joka kelissä toppaa.

Kaikki päätiet vuosittain...johan toki. Jos edes viiden vuoden välein, niin olisihan se juhlaa.
Routavauriot näyttää olevan se suurin syy paikkauksiin/pinnoittamiseen, ei nastojen aiheuttama kuluma.
 
Kanen mainitsemassa asfaltin luonnollisessa talvikarhentamisessa on järkeä. Kuitenkaan nykyinen mittasuhde 90% (?) nastallisia ja 10 %(?) nastattomia EI ole järkevää. Sehän voitaisiin muuttaa niin, että:
a. Taksit voisivat käyttää nastoja (kaupungit karhentuisivat maksimaalisesti).
b. Vaikka 0-loppuisilla kilvillä voisi ajaa nastoilla. Tietty käyttäjä maksaisi huomattavasti nastaveroa, ehkä joku 300 - 500 eur / vuosi. Siis voisi valita ajavansa nastoilla ja jos sen haluaisi lopetta, niin kilpi vaihtoon.

On täysin kestämätöntä, että suuri osa teiden ylläpitorahoista uhrataan nastarenkaiden tuhoamiin teihin. Kyllä nastattomilla voi ajaa hienosti, vuodessa on vain pari päivää jolloin nastat olisivat tarpeen. Sehän tarkoittaa PEILIjäätä. Rohkenisin jopa väittää, että pohjoisessa voi olla hyödyllisempää ajaa kitkoilla kun etelässä, koska tiet ovat lumiset ja kitkat pitävät lumella hienosti. Itse olen pärjännyt kitkarenkailla n. vuodesta -89, enkä ole jäänyt edes jalkoihin...

Ps. Paljonko liikenneturva saa rahaa rengas- ja asfaltointiyrityksiltä
confused_orig.gif
 
Nyt en muista mistä luin, mutta joku taho on kehittänyt jo renkaan, josta nastat saadaan esiin nappia painamalla, muutoin toimii kuin kitkat. Käytti muistaakseni renkaan omia paineita, rakenne oli joku 2 kammioinen, eli nasta kammioon liraus ilmaa ja nastat esillä, ja napista pois? Vissiin pari sataa kertaa voi tehdä ennen kuin ilmanpaineen putoamisen sen kummemmin huomaa

Jos tommisii tulee ihan oikeesti myyntiin kohtuu rahalla, siinä oli direktiivin paikka , häh hää
wink.gif
 
Kyllä kitkoilla pärjää, jopa niinkin kevyellä kinnerillä kuin tuo meitin Micra (samanlainen kuin Turuus paskaksi pantu kotilo). Ja on käyty rohkeasti pohjoisessakin ja kyllä riitti pito sielläkin. Mutta tää on tätä tuulimyllyjä vastaa huitomista, "kun ennen oli ne hakkapeliitta 09:sit ja ne oli maailman parhaat talvirenkaat kyllä nastat pitää olla niin...."
 
Kyllä nastattomilla voi ajaa hienosti, vuodessa on vain pari päivää jolloin nastat olisivat tarpeen. Sehän tarkoittaa PEILIjäätä. Rohkenisin jopa väittää, että pohjoisessa voi olla hyödyllisempää ajaa kitkoilla kun etelässä, koska tiet ovat lumiset ja kitkat pitävät lumella hienosti.
Varsinkin näinä "eurotalvina", jolloin lämpötilat vaihtelevat paljon, tiet ovat todella usein täysin peilijäällä,-yleensä vielä vesi siinä jään päällä. Muutenkin, kyllä se polanne on lumista teitä yleisempää, -siinä kyllä pärjää vaikka kesärenkailla, kunhan on pakkasta.

ps. jos joku KÄY pohjoisessa keikan, ja kehuu pärjänneensä hyvin, saattaa saada hieman väärän kuvan, jos on ajanut sinne pelkästään nelostietä pitkin.

E: eihän se nasta asfalttia juuri kuluta lumisella tai polanteisella tiellä ajaessa  
tounge.gif
 
Nyt en muista mistä luin, mutta joku taho on kehittänyt jo renkaan, josta nastat saadaan esiin nappia painamalla, muutoin toimii kuin kitkat. Käytti muistaakseni renkaan omia paineita, rakenne oli joku 2 kammioinen, eli nasta kammioon liraus ilmaa ja nastat esillä, ja napista pois? Vissiin pari sataa kertaa voi tehdä ennen kuin ilmanpaineen putoamisen sen kummemmin huomaa

Jos tommisii tulee ihan oikeesti myyntiin kohtuu rahalla, siinä oli direktiivin paikka , häh hää  
wink.gif
Se taisi olla Ritari Ässässä. Mä oon nähny saman jakson.
tounge.gif
 
Tossa lainaus jostain, merkki oli Q Tires ja se oli 20-30 kertaa käyttöä ennen paineen lisäystä

"Celsius-rengas osaa piilottaa nastat

Yhdysvaltalainen rengasvalmistaja Q Tires kehittelee nastarengasta, joka muuttuu nastattomaksi napin painalluksella. Nastojen käyttöä, ja näin ollen myös tienpintojen rasitusta voitaisiin säädellä säiden ja tarpeen mukaan. Myös ajomukavuus ja -turvallisuus voisivat kohentua Celsius-nimisen renkaan avulla.

Renkaan tekniikka perustuu paineistukseen. Ilmanpaine ohjautuu sähkön avulla renkaan sisäkerrokseen, mikä aktivoi nastat ja työntää ne ulos. Painetta vähentämällä nastat vetäytyvät piiloon.

Q Tires arvioi renkaiden maksavan noin 30 prosenttia tavallisia talvirenkaita enemmän. Toisaalta kyseisillä renkailla voi ajaa ympäri vuoden, joten talvi- ja kesärenkaita ei tarvitse ostaa erikseen.

Celsius -renkaan pitäisi olla valmis tuotantoa varten kuluvan vuoden lopulla. "


Edit: typööö
 
Kerran kysyin asiasta kaverilta, joka ajoi asfalttia työmaalle. Silloin oli kyse KehäI:llä olleesta kokeilusta. Kaverin mukaan erona tavalliseen asfalttiin oli, että bitumin seassa olevat kivet olivat pienempää kaliiperia. Tämän ansiosta pinta oli sileämpi kuin normaalisti. Jokainenhan lienee huomannut uuden asfaltin, jossa kivet eivät ole vielä nousseet pintaan, eli se on sileää, olevan hiljaisempi ajella autolla.

Ulkomaillahan asfaltti sisältää nimenomaan pienempää kiveä, joskin kiviaines on myös huokoisempaa. Ja aika hiljaista on ajella. Suomessahan sitä karkeaa rombolia laitetaan nastojen aiheuttamaa kulumista ehkäisemään.

Liukkaudessa tuskin tuollainen pienikivinen versio on ainakaan pahempi. Enemmänhän se muistuttaa vaikkapa moottoriradan asfalttia.
 
Liukkaudessa tuskin tuollainen pienikivinen versio on ainakaan pahempi. Enemmänhän se muistuttaa vaikkapa moottoriradan asfalttia.
Ainakin omat kokemukset mm sveitsistä ja keski-euroopasta sadekeleillä on että siellä on oikeasti ihan helvetin liukasta ja varsinkin mopolla ajaessa sen huomaa. Gikseri tuppas sutimaan Dragon super corsilla joka vaihteella ja samalla rengasmallilla mutta kuluneemmalla suomessa sateella meno oli huomattavasti pitävämpää.

ps. jos joku KÄY pohjoisessa keikan, ja kehuu pärjänneensä hyvin, saattaa saada hieman väärän kuvan, jos on ajanut sinne pelkästään nelostietä pitkin.
Ollaan aika vahvasti offtopicissa mutta ei voi olla puuttumatta aiheessan... (taaskaan)
biggrin.gif



Saako kehua pärjäävänsä hyvin jos ASUU pohjoisessa, ajaa 50tkm vuodessa ja käyttää kitkoja?

Sen verran täytyy tosin sanoa että edellisessä autossa (subaru STI) johtuen etuperän lukoista ei kitkalla saatu riittävää kääntyvyyttä vaan auto puski ja siinä oli nastat sen vuoksi. Sitä edellisessä ja nykyisessä taas on kitkarenkaat ja tiellä on pysytty ja ei ole vedetty letkoja perässä että ei ihan hissuttelua vaadi tuo rengastus  
tounge.gif


EDIT: ja ennen kuin aletaan huudattaa tuota nastaa niin voin sanoa että kokeiltiin alle micheliniä ja pirelliä nastana ja ne ei toimineet myöskään sen kummemmin kuin kitkarengas. Hakkapeliitta olí ainut joka antoi vähänkään paremman kääntyvyyden

Ja paremmat talvi olosuhteet täällä on kitkoilla ajaa kuin etelässä kun ei olla koko ajan nollan kulmilla ja kaikki paikat pelkässä jäässä. Lumista tietä ajettaessa kitka on monin kertaisesti todistettu paremmaksi renkaaksi kuin nyky standartien mukainen nasta josta ei ole mitään hyötyä lumisella tiellä.
 
Back
Ylös