• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

höpinääetu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja äksjii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

äksjii

New member
Tässä joku aika laitoin etujousien jatkeeksi 25mm tavaraa, parani siinä mielessä että ei niin paljon nyöki, mutta pyörä meni levottomaksi, eli rupesi hytkymään , ajattelin ottaa 25millin palikat pois ja laittaa sentin palikat tilalle, sillä joskus aikaisemmin niillä pelitti jollain tavoin. Niin minun mielestä tämän pyörän runko ei kestä etupään jäykennystä, vissiin rupeaa runko joustamaan? Jos jollain on jousitukseen liittyvää tietoa, niin ei haittaisi. Ja sitten perästä kuuluu nak nak ääni, mikähän lienee?

Tässä joku aika laitoin etujousien jatkeeksi 25mm tavaraa, parani siinä mielessä että ei niin paljon nyöki, mutta pyörä meni levottomaksi, eli rupesi hytkymään , ajattelin ottaa 25millin palikat pois ja laittaa sentin palikat tilalle, sillä joskus aikaisemmin niillä pelitti jollain tavoin. Niin minun mielestä tämän pyörän runko ei kestä etupään jäykennystä, vissiin rupeaa runko joustamaan? Jos jollain on jousitukseen liittyvää tietoa, niin ei haittaisi. Ja sitten perästä kuuluu nak nak ääni, mikähän lienee?
Helpottaa huomattavasti asioidenselvitystä kun kerrot ensin mikä pyörä on kyseessä.

-Pekkis-

Korostuspaloja käytettiin vielä 80 luvulla, mutta kyllä ne nykyään on historiaa, jollei kehon paino ole todella suuri, sillä niin moneen pyörään löytyy paremmat jouset.
cool.gif

Niin pyörä on yamaha xj 900 vm. 89. Joo löytyy stormilta 10% jäykemmät jouset, mutta ei tunnu riittäviltä ja vissiin muualtakin löytys ehkä jäykemmätkin mutta tahtovat maksaa aikapaljon ja jos se ei kestä jäykentää jousia prikoilla, niin tuntus että ei jäykemmät jousetkaan pelitä, kuhan jahkailen...

Niin pyörä on yamaha xj 900 vm. 89. Joo löytyy stormilta 10% jäykemmät jouset, mutta ei tunnu riittäviltä ja vissiin muualtakin löytys ehkä jäykemmätkin mutta tahtovat maksaa aikapaljon ja jos se ei kestä jäykentää jousia prikoilla, niin tuntus että ei jäykemmät jousetkaan pelitä, kuhan jahkailen...
ootkos koittanu jo kaikki keula öljy vaihtoehdot???

Jos keulassa ei vielä ole ilmalla tapahtuvaa säätöä, niin poraa ja kierteytä yläkorkkeihin metallisille renkaan venttiileille paikat..
Tämän jälkeen on helppo säätää ilmanpaineella progressiivinen jousitus..

joo aika monet öljyt olen kokeillut, mm. normaali hydrauli öljyjä ja 10w30 moottori öljyä ja 10w haarukka öljyä, en muista ihan tarkkaan, että miten tuo 10w toimi, mutta muut olivat liian jäykkiä. Nyt mulla on 5w öljyt jotka on huoltokirjan mukaiset. Ehkä otan 25mm palikat pois ja laitan sentin tilalle ja 10w öljyt. Tuntuu että tästä etupään säädöstä on tullut loputon duuni. Joku aika sitten mietin tuota ilma hommaa, kun yksi tyyppi kertoi omaan pyöräänsä laittaneensa venttiilit.
Täytyy miettiä, jostain kun saisi ylimääräset ne putken korkit jos ne vaikka tärveltyvät. Mutta ehkä joskus kokeilen vielä eri juttuja. Kiitoksia kommenteista !
omg.gif

tää ei nyt oo tosiaan mitenkään pahalla... mutta eikö kanattais mielummin vaan hankkia mopo jonka ajo ominaisuudet vastaa suoraan vaateita/tarpeita kun kerran sellasia asetetaan?
wink.gif

Mutta osa harrastustahan on juuri rakentaminen:
Olen itse kokeillut peruskeulaan:
- Progressiiviset jouset:
OK, mutta tarkoitettu varmaan 50 kg kuskille ;)

- Keulan öljyreikien pienentäminen:
OK, mutta öljysuositukset saa hakea todella tarkkaan

- Jäykemmät öljyt:
Tekee keulasta vain hitaamman eli tulee aivan hirveä.. EN SUOSITTELE!!!!

- Öljypinnan nosto:
Pienentää ilmatilaa keulassa, jolloin ilmatila alkaa toimimaan progressiivisen jousen tavoin --> OK, mutta vittumainen hakea itselle sopiva ilmatila --> vaatii melkoisen läträämisen

- Ilmaventtiilien laittaminen yläkorkkeihin:
Laitoin Vianorilta löytyneet raktorin messinkiventtiilit, mutta jos haluat olla varma, niin käytä korkit koneistamossa, jossa ei luulisi asennuksen paljoa maksavan..
--> Öljyt perussuosituksen mukainen viskositeetti ja määrä --> tämän jälkeen paineita kokeilemaan --> paineet riippuu tietenkin ilmatilan koosta, mutta katupyörissä usein 0,1-0,5 bar..
--> joku on tehnyt vielä yhdysletkun tolppien välille, jotta paineet varmasti samat molemmissa, mutta en nähnyt tarpeelliseksi...
SUOSITTELEN!

Ps. Nykyään pyörä jossa kaikki säädöt jo valmiina
wink.gif

Joo rakenteluhan on osa tätä touhua ja on ollut mielessä toisenlaisen pyörän hankinta. Kyllä minä jonkun aikaa vielä tätä pyörää säädän, vaikka välillä vähän tympäsee. Kun on vanha pyörä, niin oppii korjaamaan. Ja ostasin paremman ja hienomman jos olisi rahaa ja tästä pyörästä kukaan ei maksa paljoa mitään. Ajellaan siis tällä vaan ja joskus rikkaana ostan sitten jonkun neljän tuhannen euron pyörän
biggrin.gif

Back