• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hornetin madallus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rohkelina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

rohkelina

New member
PK-ajeluilla ehkä huomattiin viime syksynä, että olen vähän pulassa Hornettini kanssa, jos mun pitää työntää sitä (sen päällä istuen) vähäiseenkin ylämäkeen.  
tounge.gif
 Jonkinlainen madallus siis pitäisi tehdä. Oon kuullut satulan vaihtamisesta ja "koiranluista" (mitä jälkimmäiset lienevätkään  
withstupid.gif
). Mikä olisi kätevin / edullisin / paras keino madaltaa pyörää? Voiko muuta kuin satulan vaihdon tehdä itse, vai kannattaako tällaisen noviisin hoidattaa hankalammat asiat liikkeessä (ja kuinka tyyristä se tällöin on)?

Satulajutusta vielä sen verran, että onko matalammassa satulassa se idea, että se on ratkaisevasti kapeampi? Kärsiikö siinä istumamukavuus? (Meinaan, mä en voi harrastaa polkupyörällä ajamista lainkaan, kun siinä on niin kapea satula ja oon niin... herkkä.  
lookaround_orig.gif
)

E: Sitä vielä piti kysyä, että mistä liikkeistä esim. satuloita saa tai missä kannattaisi mahdolliset muutokset teettää.

En nyt tarkkaan muista, mutta oliko 2007 ---> Hornetis säädettävä takaiskunvaimennin? En nyt millään muista ja oma pyörä on toisella puolella Suomea...

Omaa hornettia joku entinen omistaja madaltanut satulasta ottamalla sieltä pehmusteita vähän pois. Ei ole ainakaan kallis ratkaisu ja toimii hyvin jos ei tarvitse paljon korkeutta poistaa. Omassa vm.-99 ei ainakaan voisi koiranluilla madaltaa koska takarungossa ei sellaisia irroitettavia ole.

"koiranluita" ei ole Horossa.
En tiedä miten tuo lucas sarja toimii. Siirtääkö iskarin alakiinnikettä... paljoa varaa ei ole.
Lyhyempi jousi iskariin, voisi olla ratkaisu.

En nyt tarkkaan muista, mutta oliko 2007 ---> Hornetis säädettävä takaiskunvaimennin? En nyt millään muista ja oma pyörä on toisella puolella Suomea...
Takajousen esijännitys on säädettävissä. Tosin taitaa olla tehdas-asetuksena toiseksi löysimmässä hahlossa jo valmiiksi, eli säätöä on lähinnä sinne kireämpään suuntaan.

Juu ei ole apua tuosta esijännityksen säädöstä, varsinkin jos satulassa istuu riehakas runotyttö.

Jäykkä on jo tuossa #2 asennossa.
Loivempi tai lyhyempi jousi pitaisi olla.

Noita madallussarjoja näyttää Hornettiinkin olevan tarjolla, mutta en ainakaan räjäytyskuvan perusteella oikein keksi mihin ne sinne tulis  
smile_org.gif
Mutta oiskohan tämmösestä apua jousi

Jos ei ole paljosta kiinni niin penkistä täytteitä vähentämällä ja etenkin, jos mahdollista, myös sitä kaventamalla saattaa saada riittävästi aikaan. Ainakin jos se pulassa oleminen on vain sitä että päällä istuen on hankala potkiskella ylämäkeen mutta ajaminen muutoin sujuu hyvin. Omassa er6:ssa on penkkiä hieman viilattu (noin max 1 cm) ja yhden kesän totuttelun jälkeen en ole muuta madallusta kaivannut vaikka alussa tuntui liian korkealta ja synkimpinä hetkinä suunnittelin madallusta. Päkiät yltää juuri ja juuri maahan ja joutuu hieman katsomaan mihin pysäyttelee. Mutta toisaalta tällä systeemillä ei maavara ja kanttausvara (jos sattuis radalle menemään) pienene. Aivan oikein ajattelit, että kapea pyörä ja kapea penkki auttaa. Se on sitten takapuolikohtaista millainen penkki tuntuu hyvältä... Joihinkin pyöriin saa valmiiksi tehdastekoisina matalia penkkejä mutta madalluksen voi hyvin teettää verhoiluliikkeissä tai nahka-ja suutarinliikkeessä (riippuen tietysti siitä ovatko tottuneet näitä tekemään, etenkin nuo jälkimmäiset).

ei pyörää tarvitse työntää päältäistuen ylämäkeen, siinä on moottori sitä varten.

ei pyörää tarvitse työntää päältäistuen ylämäkeen, siinä on moottori sitä varten.
Mut avainsana onkin takaperin.  
tounge.gif

Täytynee sitten ottaa selvää noista madallussarjoista ja jousista. Tosin nyt muistin, että mun prätkäkurssin Hornetissa oli vaihdettava penkki. Ko. Hornet oli kylläkin vm. 2007, kun mun on 2004.

Avovaimon 2000 vuosmallin hornetista puotettiin korkeutta sopivaksi (~160cm)  
pftroest.gif
. Vietiin satula verhoomoon ja ottivat molemmilta puolin reunoista, lue Reunoista pois muutama sentti pehmusteesta. Ylempää eivät ottaneet kun siistimis tarpeen, ja etutolppia puotettiin kolmioissa vakiotangon sallimissa puitteissa. Kyllähän se ohjaus alkuun oli aikas nopsa mutta kyllä siihen kuulemma tottui, yltääpähän jalat maahan nyt kunnolla. Mutta ylämäkeen pukkaaminen on vielä nykäsy+jarru jumppaa, vaan eipähän ajele pahimpiin reikiin missä pitää pakitella  
033102bebe_1_prv.gif

Mulla on ollu noita korkeampia prätkiä enemmänkin ja jos pitää siirrellä pyörää mäessä tjsp niin ihan suosiolla siirrän sen pyörän ennenkuin lähen edes ajamaan, paljo helpompaa työnnellä siitä vierestä kuin satulasta.

Mites jos onko kellään tietoa minkä mallin pyörästä tuohon saisi pidemmän iskarin? Vai onko 03` hornettiin olemassa pidempiä iskareita valmiina.

Back