• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

HS esittelee kevään moottoripyöräkypärät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja freq
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tosta artikkelista lainattua:

"Kypärille tehdään erilaisia lujuus- ja kestävyystestejä. EU-alueella myytävän kypärän tulee täyttää ECE-22/05 (EU) tai DOT (USA) -standardien minimivaatimukset. Nämä standardit eivät kerro kokokuvaa kypärän turvallisuudesta."

Onko todella niin, että DOT riittää EU alueella?? Mitä sanoo vakuutusyhtiöt DOT -hyväksytyn kypärän käytöstä onnettomuustilanteessa??

Jos näin, tämä oli mulle uutta, mutta jos ei, vähän rohkeaa tekstiä HS:ltä.
 
Suomessa kelpaa tieliikenteeseen sekä ECE 22.05 että DOT (eli FMVSS 218).

Kliks
Polliisisedän tulkinta aiheesta vkonloppuna oli eri, vilkutti sivuun ja tivasi multa DOT-merkatusta jenkkipotasta ECE-merkintää mutta kun ei löydy antoi huomautksen ja käski ajaa himaan vaihtaa kypärä. Eli mitä helvettiä, oli vielä mp-gyy kyseessä! Noh, nyt kulkee tuo em. printti mukana jos kinaa vielä tulee.....
 
Tossa on sama vielä Finlexistä kaivettuna:

15 §
«Suojakypärä»

Tieliikennelain 89 §:ssä tarkoitettuja tyypiltään hyväksyttyjä suojakypäriä ovat E-säännön n:o 22/04 mukaisesti hyväksytyt suojakypärät ja standardin FMVSS 218 vaatimukset täyttävät suojakypärät.


Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1250

Ja tässä vielä tuo TLL 89 §:

89 § (15.11.2002/954)
Suojakypärän käyttö

Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:

1) moottoripyörällä;

2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;

3) mopolla;

4) moottorikelkalla.
(11.12.2002/1091)

Kuljettajan on huolehdittava, että alle 15-vuotias lapsi käyttää suojakypärää.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää ajoneuvon erityisestä rakenteesta tai ajotehtävän erityislaadusta johtuvia vapautuksia.
 
Back
Ylös