• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hulluja kenties

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SQ89
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

SQ89

New member
Kävin tossa Ranskan maassa viikonloppuna, tarkemmin ottaen Pariisissa. Noo sielläpä oli oikein mainio keli ajella kaksipyöräisellä. Voin sanoa, että kateellisena kattosin bussin kyydistä kun kaverit syötti motarilla sen minkä kerkes
mad.gif

    Se mikä pisti silmään liikenteessä oli kun motoristit ajoivat autojen välissä kiemurrellen reipasta vauhtia hätävilkut päällä. Siis selvästi yleinen käytäntö kyseisessä maassa. Eikä siinä mitään, mutta jos motoristi ei mahtunut jostain välistä niin torvi vaan soimaan ja täysperävaunurekka antaa kiltisti tilaa. RESPECT! Kaupungissa ja motarilla päti samat säännöt.
    Ne motoristit, jotka reissaavat tietty tiesivät jo kyseisestä asiasta, mutta meikäläinen vaan kattos silmät pyöreenä koko touhua.        
Sanonpa vaan, että onneksi ei ole Suomessa samanlaista touhua.
 
No olishan se ihan hulluu et joku antais tilaa kun toinen pyytää, sekasinhan se olis.
 
Ei nyt sekoiteta liikenteen sujuvuutta ja älyttömyyttä keskenään, ok?

Kuten viestin aloittaja totesi, niin Ranskan "käytäntö" oli hullun näköistä, ja tuskin edisti liikenteen joustavuutta, muiden kuin motoristien kohdalla.

Jotenkin minulla on sellainen mielikuva, että tuo liikenne toimisi parhaiten jos siellä seassa ei kukaan kikkailisi mitään omiaan. Tietenkin poikkeus vahvistaa tässäkin kohdassa säännön, eli lakipykälän noudattamatta jättäminen joissain kohdin edistää liikenteen sujuvuutta.

Myönnetään että on kukkahattuilua, mutta kuitenkin...
biggrin.gif
 
Juu, ihmetouhua. Pianhan joku voi olla nopeammin pyörällä perillä kuin täysperävaunulla, eihän se käy päinsä.
 
Ne motoristit, jotka reissaavat tietty tiesivät jo kyseisestä asiasta, mutta meikäläinen vaan kattos silmät pyöreenä koko touhua.
Sanonpa vaan, että onneksi ei ole Suomessa samanlaista touhua.
Oletko nyt ihan järjissäsi? Se näytti ehkä hullulta kun et ole itse niin tehnyt. Mutta jos ajaisit itse siinä liikenteessä niin huomaisit, että se ei ole ollenkaan hullua ja vähentää aika paljon ruuhkassa seisomista. Itse olen Englannissa ja Espanjassa asuessani tuohon liikennekulttuuriin tykästynyt suuresti. Liikenne on oikeasti sujuvaa espanjassakin, vaikka se ei siltä näytä kun kaikki soittavat torvea. Suomessakin olen parhaani mukaan yrittänyt tuoda tuota kulttuuria (en sitä jatkuvaa torven soittoa) tutuksi pyörällä ajaessani. Poliisi-setä on vain aina tyrkyttämässä laskua "ohittaminen pitämättä turvallista väliä"-tuotteesta ja kun karkuunkaan en kovin hyvin päässyt päätin luopua katuajosta Suomessa kokonaan.

sanoi:
Kuten viestin aloittaja totesi, niin Ranskan "käytäntö" oli hullun näköistä, ja tuskin edisti liikenteen joustavuutta, muiden kuin motoristien kohdalla.

Auttaahan se muitakin. Jokainen joka valitsee kulkuvälineekseen kaksipyöräisen on poissa autoilijoiden jonoista. Juuri ruuhkia vähentävän vaikutuksen vuoksi Lontoossa kaksipyöräiset ovat vapaita keskusta-alueen tiemaksusta ja Barcelona on täynnä mp-parkkeja. Ja mitään hyötyähän niistä ei olisi jos pärrät ja skootterit seisoisivat autojen kanssa samoissa jonoissa. Ymmärrätkö?
 
Sanonpa vaan, että onneksi ei ole Suomessa samanlaista touhua.
Tottahan toki ketterälle skootterille tai moottoripyörälle annetaan tietä. Melkeinpä suututaan ellet mene. Onhan se järjetöntä, että henkilöt käkkii ruuhkissa peltilaatikoissaan yksi per lotja tukkimassa kaikki väylät. Esim. Pariisissa tuossa tilanteessa pelisilmä toimii ja tietä annetaan niille, joilla on mahdollisuus mennä. Sama käytäntö olisi hieno täälläkin.
 
Vaikka liikenne tuolla suunnalla näyttääkin sujuvan äärettömän hienosti niin raatojahan siellä tulee aivan eri tavalla kuin täällä koto-Suomessa; silti täällä kauhistellaan etenkin mp -kuolemien määrää... Sitä, mihin sitten kaikilla on niin jumalaton kiire, ei kukaan pysty selittämään - lienee vain ihmismielen kärsimättömyyttä?
 
Suomessahan liikenteessä kohtaa kiilaajan useammin kuin tilan antajan
crazy.gif
Minä kyllä ihmettelen miksei toiselle tilaa voisi antaa. Aikanaan kun harrasteautolla ajelin niin järkevä matka vauhti pyöri siellä 80-90 km/h ja mieleenikään ei olisi ollut pitää rekkoja tai muitakaan väenväkisin takana. Se kun tilan anto vie vain muutaman kymmenen sekuntia ja koko päivänäkään puhutaan muutamista minuuteista. Mielelläni ottaisin edes hitusen ruotsalaisesta väistämis kulttuurista tännekin! Ei vaan ymärrä miksi ei voisi tilaa anttaa! Voisiko joku järkevämpi selittää sen että miksi ei voisi?
 
Oletteko koskaan nähneet skootterikuskin tai moottoripyöräilijän handsfree laitetta ranskalaiseen tapaan?
Ostetaan niin iso avopotta että puhelin mahtuu kypärän alle...
Kyllä, näin ainakin Nizza/Monaco alueella.
biggrin.gif
 
Kävin tossa Ranskan maassa viikonloppuna, tarkemmin ottaen Pariisissa. Noo sielläpä oli oikein mainio keli ajella kaksipyöräisellä. Voin sanoa, että kateellisena kattosin bussin kyydistä kun kaverit syötti motarilla sen minkä kerkes
mad.gif

    Se mikä pisti silmään liikenteessä oli kun motoristit ajoivat autojen välissä kiemurrellen reipasta vauhtia hätävilkut päällä. Siis selvästi yleinen käytäntö kyseisessä maassa. Eikä siinä mitään, mutta jos motoristi ei mahtunut jostain välistä niin torvi vaan soimaan ja täysperävaunurekka antaa kiltisti tilaa. RESPECT! Kaupungissa ja motarilla päti samat säännöt.
    Ne motoristit, jotka reissaavat tietty tiesivät jo kyseisestä asiasta, mutta meikäläinen vaan kattos silmät pyöreenä koko touhua.        
Sanonpa vaan, että onneksi ei ole Suomessa samanlaista touhua.
lookaround_orig.gif
Noin kymmenen vuotta sitten Pariisissa kuorma-autolla työmatkalla olleena tuohu näytti jo silloin aivan samalta. Paikallisilla huimapäillä kun on iänikuinen kisa , kuka vetää Pariisin kehälle uudet pohjat, se kun on vaivaiset 120 km pituudeltaan ......
062802moto_prv.gif
Eikä siinä vielä kaikki ....skootterit pyyhältää aivan samalla tavalla , joskin vauhti on vaan hieman hiljaisempi .... 30 cm jos jää väliä eturenkaiden giljotiinimuttereiden väliin , niin hyvä on .....Ps. Leikkaa muuten 80 km/h nopeudessa jalan kuin jalan palasiksi ilman minkäänlaisia epäilyksiä ....
veryangry.gif
 
Vaikka liikenne tuolla suunnalla näyttääkin sujuvan äärettömän hienosti niin raatojahan siellä tulee aivan eri tavalla kuin täällä koto-Suomessa; silti täällä kauhistellaan etenkin mp -kuolemien määrää... Sitä, mihin sitten kaikilla on niin jumalaton kiire, ei kukaan pysty selittämään - lienee vain ihmismielen kärsimättömyyttä?
Johtuisikohan tämä siitä, että niitä ihmisiä, autoilijoita ja mopoilijoita olisi muutama kappale enemmän siinä maassa?
confused_orig.gif
 
Vaikka liikenne tuolla suunnalla näyttääkin sujuvan äärettömän hienosti niin raatojahan siellä tulee aivan eri tavalla kuin täällä koto-Suomessa; silti täällä kauhistellaan etenkin mp -kuolemien määrää... Sitä, mihin sitten kaikilla on niin jumalaton kiire, ei kukaan pysty selittämään - lienee vain ihmismielen kärsimättömyyttä?
Johtuisikohan tämä siitä, että niitä ihmisiä, autoilijoita ja mopoilijoita olisi muutama kappale enemmän siinä maassa?
confused_orig.gif
Raatoja syntyy enemmän ainoastaan liikenneturvan märissä unissa. Todellisuudessa kuolonuhreja on noin 1.5-kertainen määrä Suomeen verrattuna; Saksassa vähemmän kuin Suomessa. Kaiken Suomessa opetetun mukaan niitä pitäisi ajotyylin, nopeuden ja promilleiden vuoksi olla satakertainen määrä.
 
Lainattua:
Vuonna 2004 Suomessa kuoli liikenneonnettomuuksissa 375 ihmistä. Tämä merkitsee 73 kuolonuhria miljoonaa asukasta kohti, kun EU-maiden keskiarvo oli 103 kuolonuhria miljoonaa asukasta kohti.
 
Lainattua:
Vuonna 2004 Suomessa kuoli liikenneonnettomuuksissa 375 ihmistä. Tämä merkitsee 73 kuolonuhria miljoonaa asukasta kohti, kun EU-maiden keskiarvo oli 103 kuolonuhria miljoonaa asukasta kohti.
Eihän tuo mikään huono saavutus ole.

Taitaa vaan olla niin, että tuolla muualla ei edes pyritä mihinkään sellaiseen tasoon, että onnettomuuksia ei satu lainkaan.

Koko ajatushan on aivan utopistinen, kun kysymys on liikenteen kaltaisesta asiasta.

En minä vaan viime kesänä Italiassa ja Saksassa ajaessani tuntenut oloani mitenkään turvattomaksi.

Moottoripyöräilijänä tunsin olevani liikenteessä paljon paremmassa asemassa, kuin täällä kotimaan liikenteessä.


PS. muutamassa Italiasta ostetussa pyörässä on ollut hätävilkut jälkiasennettuna, joten onkohan se tullut siellä aikaisemmin pakolliseksi varusteeksi, vai onko ne laitettu vaan ihan käytännön syistä?
 
Lainattua:
Vuonna 2004 Suomessa kuoli liikenneonnettomuuksissa 375 ihmistä. Tämä merkitsee 73 kuolonuhria miljoonaa asukasta kohti, kun EU-maiden keskiarvo oli 103 kuolonuhria miljoonaa asukasta kohti.
Kuten kaikki vakuutusmaksuja pääkaupunkiseudulla maksaneet tietävät, onnettomuudet yleistyvät liikennetiheyden kasvaessa. Tuo ero Suomen ja Euroopan välillä selittyy jo pelkästään sillä, että Suomen liikennetiheys on hyvin pieni muihin maihin verrattuna (pl Pohjois-Ruotsi). Sitä ei vaan mielellään ääneen sanota, koska kyttäys/nysväys-argumenteilla on helpompi lypsää rahaa.
 
Back
Ylös