Huollon jälkien korjailua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja antti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

antti

New member
Vähän kuvia osaavan huollon jäljiltä..
Kaveri alkoi tekemään 4v bokseriinsa ensimmäistä kertaa venttiilien säätöä ja kaikki ei ollut ihan kohdallaan, pyörää on huollattettu samassa liikkeessä useamman vuoden ajan joten venttiilikoneistoon ei muut ole hetkeen koskeneet.

Hmm.. mitähän täältä löytyy..

Sylinterikopat ovat molemmat kiinni neljällä m6 ruuvilla joissa on olka jota vasten ruuvi toppaa, kaikki kahdeksan molemmista kansista on ylikiristetty, seitsemässä Helicoilit ja yhden kierre sen verran heikkona ettei oikeaan momenttiin uskalla kiristää. Helicoilit huoltoliike on aina laskuttanut huollon yhteudessä poksauteltuaan kierteitä. Kuvasta näkee miten olake on uponnut kannen materiaaliin... ihan pienellä (yli)kiristyksellä tuo ei onnistu.
Toinen otos

Venttiilien säädössä ongelmana se, että hienokierteisten säätöruuvien lukitusmutterit on kiristetty yli, eli mutterit juntturassa ja kierteet solmussa. Tähän tyyliin. Lääkkeenä keinuvivut irti ja vanhat ruuvit pakko sahata poikki jotta keinujen kierteet säästyy ehjinä. Toisella puolella mutterit vielä sentään liikkuu mutta tahmeasti. Ne remontoitaneen myöhemmin. Kuvissa levällään olevalle puolelle vaihdettiin neljästä kolme uusiin.
 
Ei kai vaan puhuta hämeenlinnalaiseta firmasta?

Nimim. "pyöränsä huollattanut"
 
Noiden kaikkien pulttien momenttihan on 8 Nm, joka on oikeasti naurettavan pieni momentti. Itse ostin tuota varten vasiten pienen momenttiavaimemn. Ilman tuota olisin taatusti itsekin ylikiristänyt! Jollain saitillahan antavat 8 Nm:n käsivaramenetelmäksi "pienin mahdollinen lenkkiavain, jota käytetään vielä pikkusormi suorana".

Omalle kohdalle sattui vastaavaa ylikiristelyä yhdessä liikkeessä. Onneksi koski vain öljyproppuja..... Toisaalta - en ole vielä avanut venttiilikoppia...
shaun.gif
 
Kyllä vain Hanski, nyttemmin siis jo toimintansa lopettanut.

Juu, 8Nm tosiaan noille tosiaan on kiristys arvona. Itse olen sitä mieltä että sen saa aika monella kertoa ennen kuin kierteet alkaa korkkaamaan. Ei pitäisi olla mikään mahdoton tehtävä kiristää lenkilläkään hellästi näppituntumalla, vaikka siinä helposti ylittää tuon ohjearvon niin ei noi kierteet ihan helpolla rikki mene. Nyt nuo on kyllä momenttiavaimen kanssa kasattu.

Samaisessa pyörässä oli peräöljyn täyttöproppu niin kireällä että kuusiokoloavain antautui.
 
Back
Ylös