Huollot itse vs. huolto liikkeessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jarsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jarsu

New member
En löytänyt haulla tästä aiheesta keskustelua, mutta kuvittelisin että aiheesta on aiemminkin väännetty -> sori jos on vanha juttu. Elikkä mikä on yleinen asennoituminen liikkeissä pyörää vaihtaessa, jos huoltokirjassa ei ole liikkeen leimoja? Vaikuttaako hintaan ainakaan säästettyjä huoltohintoja enempää vai kelpaako ollenkaan? Olettaisin, että vaihdan pyörän siinä vaiheessa kun siinä on joku 40-50 tuhatta mittarissa. 10 tkm huolto on tehty vielä liikkeessä.

Oma pyörä ei sinällään ole paljoa ajettu, 18tkm eli 20 tkm huolto siis tulossa, mutta kuitenkin 5v vanha, ja mietityttää, onko turhaa käyttää pyörää määräaikaishuollossa jos hommaan kykenee ja haluaa tehdä itse? Tuossa 30 tkm asti on lähinnä hiplaushuoltoja ja vasta 40 tuhannessa on isompana työnä venttiilien tarkistus/säätö. Omatoimihuoltokin olisi toki tarkoitus dokumentoida järkevällä tarkkuudella jos sillä on merkitystä.

Olen tehnyt edelliseen pyörään XX 1100 pikku huollot itse, enkä ainakaan huomannut vaihtaessa mitään "hinnan alennusta" kun ei ollut leimoja, vaan oma merkintä mitä tehty ja kilometrimäärä ja jos vielä pitää ostokuitit tallessa OK

Ei sitä pyörää myydessä saa niin paljoa enempi rahaa huoltokirjalla olevasta pyörästä mitä niihin huoltoihin helposti palaa rahaa.
Jollei isompia huoltoja itse osaa tehdä, niin ne sitten tietenkin käydä jossain teettämässä.

Jos myyt pyörän (sivistyneelle) yksityiselle, niin osaa varmaan arvioida kuiteista ymv. tarinasta miten huolto on tehty, mutta oman kokemuksen perusteella useammastakin liikkeestä - käyttävät tuota (ainakin näennäisenä) syynä tinkiä hyvityksestä. Voi tietty johtua siitä, että liikkeellä on kovempi vastuu myymästään ja monet asiakkaat antavat arvoa (merkki)liikkeen leimaamalle huoltokirjalle. Tekee asiat yksinkertaisen selväksi liikkeelle. "Itsehuoltajia"kin kun varmaan on kovin monen tasoisia.

Huollaan ite ja pidän kilsakirjaa ja mitä olen tehnyt milloinkin (tai kaveri jeesina jos menee muuhuun kun huoltotoimenpiteisiin),kuitteja säästelen ihan oman mielenkiinnon takia mutta tokihan ne siirtyy seuraavalle omistajalle jos joskus myisin,mitä en tule tekemään
biggrin.gif

Kaveri veti just 100 000 mittariin semmoisella pyörällä mitä enemistö täällä ajattelee kestävän max 50 000 niin ei mullakaan hätää sitten ole
sport05.gif

Itse ainakin arvostan enemmän itse tehtyjä huoltoja kuin liikkeen, varsinkin jos on vielä dokumentoitu kunnolla.

Riippuu ostajasta. Suurin osa ostajista - varsinkin ne jotka ei tiedä mitään, arvostaa sitä leimallista huoltokirjaa enemmän.

Toki jos ilman kirjaa olevaa pyörää ostaisin, niin haluaisin että jotenkin olisi itse tehdyt huollot dokumentointu + säilytetyt kuitit olisi påp. Oppinu itekin vähän rennommaksi kun kuullu ja oppinu tietävimmiltä
smile_org.gif

kuitit kannattaa säilyttää kaikista ostamistasi tarvikkeista koska niistähän näkee mitä ostettu ja koska ostettu. Myös kilometri lukemat ja päivämäärät huoltokirjaan. Niitä ostaja voi sitten vertailla halutessaan.

Itse ostaisin kyllä mielellään itse huolletun josta dokumentit löytyy, mutta kuten tuossa ylempänä jo kommentoitu niin ostajia on monenlaisia.

Useissa huoltokirjoissa on monet leimat kohdillaan vaikka "huolto" ei olisi sisältänyt muuta kuin öljynvaihdon...onhan se tietysti tyhjää parempi sekin.

En muista että vaihtopyörää vastaanottava liike olisi ikinä katsonut huoltokirjaa. Ei se niitä kiinnosta.
Yksityinen ostaja onkin jo ihan eri juttu...

Jos dokumentaatio ja työn jälki miellyttää niin enemmän arvostan itse huollettua.

Itsellä ei ole kuitteja talletettu huoltohistorian mukana kun tuo hintapuoli lähinnä masentaa, mutta kaikki tehdyt työt on kyllä koneella ylhäällä, päivämäärineen, kilometreineen ja yleisine huomioineen.

Eikä kai ole tullut ihan kauheasti mokattu kun tuo kotari on kestänyt ihan kohtuudella, vastoin kaikkia/kaikkien odotuksia...
tounge.gif

En muista että vaihtopyörää vastaanottava liike olisi ikinä katsonut huoltokirjaa. Ei se niitä kiinnosta.
Yksityinen ostaja onkin jo ihan eri juttu...
Varmasti riippuu liikkeestä. Niissä liikkeissä, joissa olen vaihtanut, ovat aina olleet kiinnostuneet ja suoraan sanoneet, että puuttuva huoltokirja on "haaste" / vaikuttaa välirahaan. Tosin noiden liikkeiden kanssa ei myöskään ikinä ole tarvinnut vääntää liikkeen vastuista tai takuukorjauksista.

On aivan eri asia mikä ja miten tehtynä on paremmin tehty. Oma huolto vai liikkeen. Kuitenkin moni ostaja arvostaa huoltokirjaa ja liikkeelle on helppo (ja jonkinlainen takuu pyörän hoidosta) ostaa mopo-huollon säännöllisesti ylläpitämä pyörä.

Eikös tää nyt ole aika selvä ja yksinkertainen asia??? Aivan varmasti löytyy ostajia, (jopa liikkeet) jotka arvostavat itse tehtyä huoltoa jos tuosta on uskottava loki, mutta liikkeen tekemä (hyvä tai huono) virallinen huolto on niin "helppo".

Oma logiikkani on nykyään huoltaa itse ja myydä vanha uudelle omistajalle ohi liikkeen. Viksu ostaja osaa arvostaa rakkaudella huoltamaani pyörää. Liikkeen kanssa en viitsi vääntää. Busines on businesta ja harrastus tunnetta.
033102beer_1_prv.gif

Sitten vielä se, mistä onkin ollu juttua useampaan kertaan, eli huoltoja suorittavia liikkeitäkin on monenlaisia.
Joissain tehdään hyvin ja tunnollisesti, toisissa ei juuri valohoitoa kummempaa.
Ite kun tekee, ni tietää ainakin mitä on tehty.
wink.gif

Back