• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Huoltovapaa akku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TLo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TLo

New member
1200 GS:n huoltovapaa akku sanoi sopimuksen irti perjantai-iltana. Kävi ihan klassiset: Töistä himaan, kiireellä ajovaatteet päälle, Gessu ulos tallista. Siinä vaiheessa jo pieni Jose-hiki päällä ja sitten startti sanoi "knak ja knak" Tuli aika kuuma. Olen pitänyt akussa latausta yllä ns. ylläpitolaturilla moneen kertaan talven aikana. No, sen aika kai tuli nyt täyteen. Mototrip saa kyllä pisteet palvelusta! Arto irrotti niiden esittelypyörästä akun, että mä pääsin kruisailemaan. katotaan meneekö akku takuuseen. 2 vuotta tulee täyteen kesäkuussa.
 
Sama vika Tlo:n kanssa. Akku oli koko talven BMW:n omassa laturissa tupakinsytyttimen reiän kautta. Valot paloi laturissa kuin ilotalossa ja akun piti olla pullollaan, mutta mitä vielä knak, knak ja ilo jäi siihen. Onneksi tarvikeakku löytyi alle puolen tunnin. Tosin ei huoltovapaa kertakäyttöakku, ja hintakin 70 €. Takuuta odotellaan koska alle 2 vuotias kyseessä.
 
Saamani varman tiedon mukaan uusissa bemareissa ei voi ladata tökkelin kautta. Laitoin bemari laturiin hauenleuat ja suoraan akkuun kiinni, hyvin lähti käymään heti kun otin pyörän ulos.
 
Saamani varman tiedon mukaan uusissa bemareissa ei voi ladata tökkelin kautta. Laitoin bemari laturiin hauenleuat ja suoraan akkuun kiinni, hyvin lähti käymään heti kun otin pyörän ulos.

Mikä on "uusi bemari" ?

Talvella sanoi minunkin 2005 GS´n akku tallissa knaks knaks ja eikun bemun laturia hakemaan (kallis ...kele). Akku heräsi eloon ulosottopistokkeen kautta aikani ladattuani. Laakista lähti käyntiin, mutta lenkillä ensimmäisen stopin jälkeen abs ilmoitti olevansa pelistä pois ( akku ? ) Seuraavan stopin jälkeen abs-valot sammuivat ja ovat sen jälkeen toimineet  Aamulla lähti taas pakkasesta kerrasta käyntiin, vaikka ei mielestäni oikein ärhäkästi pyörittänytkään. Liekö vain tunne kun odotin, ettei inahdakaan ? Pitäisikö kuitenkin hommata uusi akku ?

PS  Heinolla sanoivat, että akun takuu on 1 vuosi
 
Mulla kajahti -06 toukokuussa käyttöönotetusta Gessusta akku samaisena toukokuuna, oisko ollu tonni mittarissa. Äsken vaihdoin tulpat, kymppi mittarissa, koska pikkaisen käynti ontui, ei enää.
Siinä "murheet" tähän asti.
 
Tuota. Minulla on maahantuojan edustajan lausunto siitä, että takuu kattaa myös akun. Itseltäni vaihdettiin ST:stä 1,5 vuotta vanha akku takuuseen jarruhäiriön seurauksena.

Eli se kuuluuko akku takuuseen on hyödytöntä spekulaatiota.

Akun lataus kuitenkin uusissa CAN-väyläisissä on paras tehdä suoraan akkuun, ohi tupakansytytinliitännän. Ainoa laturi joka (mukamas) osaa keskustella tupakansytytinliitännän sulkevan automatiikan kanssa on BMW:n.
 
Tuota. Minulla on maahantuojan edustajan lausunto siitä, että takuu kattaa myös akun. Itseltäni vaihdettiin ST:stä 1,5 vuotta vanha akku takuuseen jarruhäiriön seurauksena.

Eli se kuuluuko akku takuuseen on hyödytöntä spekulaatiota.

Akun lataus kuitenkin uusissa CAN-väyläisissä on paras tehdä suoraan akkuun, ohi tupakansytytinliitännän. Ainoa laturi joka (mukamas) osaa keskustella tupakansytytinliitännän sulkevan automatiikan kanssa on BMW:n.
Kiitokset  
smile_org.gif
 Jos jatkaa abs ´it kiukuttelua tai muuten ei suostu käynnistymään, niin täytyy mennä Heinolle neuvonpitoon. Pyörä on rekisteröity 10/2005 joten takuun kaiketikin pitäisi vielä olla voimassa. Ja taas säästyy euroja  
tounge.gif


Ja "uusi bemu" on siis CAN-väyläinen.
 
Heinolla (Espoossa) se vaihdettiin minunkin moponi akku, joten asia ei siellä ole uusi.
 
Niinpä on minunkin laturini alkuperäinen BMW-laturi, siksi juuri ostettu, että sillä voi pitää latingissa koko ajan tupakinsytyttimen reiän kautta. Aika kova homma olisi jos aina pitäisi otta penkki pois ja yhdistää suoraan akkuun. Mulle kerrottiin, että takuu onkin yksi "ajokausi", täällä koto Suomessa siis luokkaa huhti-lokakuu. Onkohan Bemussa muita osia, joissa takuu onkin lyhyempi kuin muu takuu, vähän niinkuin Korean autoissa
confused_orig.gif
Manuaali tuleekin lukea tosi tarkkaan. Ennen oli auton lohkolämmitin talvet töpselissä, nyt kesät Bemun laturi !!
omg.gif
 
Viimeisin tieto oikeasta akun hoidosta.

1. Kauden päätteeksi pari-kolme viikkoa ylläpitolatausta.
2. Miinus johto irti.
3. Akku kylmään tai pakkaseen.

Kannattaa varmaan ottaa myös plus johto irti ja koko akku pois pyörästä, ettei tarvii kaikkea pakastaa sillä siihen tarvitaan jo pakastehuone. Toisaalta sinne hirven ruhon viereenhän se hyvin sopii.

4. Ja välillä muutaman kuukauden välein ylläpitolatausta.

Silti saattaa seuraavana keväänä kuulua tuttu ääni ja uuden akun osto edessä.
 
Kyllä on mennyt vaikeaksi virran saanti  
confused_orig.gif
. Olisi varmaan yksinkertaisinta ja vaivattominta ostaa keväällä halvin mahdollinen "kertakausiakku". Ajokauden alkaessa akku kiinni ja seuraavana keväänä jos ei hörähdä käyntiin niin uusi akku tilalle ja menoksi. Ei kai niin huonoa akkua tehdäkään, joka ei 6-7 kuukautta toimisi ?    

Minulle on kertynyt nyt kustannuksina n. 100 € akkulaturiin ja kohta ilmeisesti toinen satku uuteen akkuun. No ensi vuonna ei tarvitse hankkia laturia; vain uusi akku  
sad_orig.gif
  Ja pyörä on käytännössä uusi.

Onko tietoa mistä halvimmalla saisi GS ´ään akun.
 
Niinpä on minunkin laturini alkuperäinen BMW-laturi, siksi juuri ostettu, että sillä voi pitää latingissa koko ajan tupakinsytyttimen reiän kautta. Aika kova homma olisi jos aina pitäisi otta penkki pois ja yhdistää suoraan akkuun. Mulle kerrottiin, että takuu onkin yksi "ajokausi", täällä koto Suomessa siis luokkaa huhti-lokakuu. Onkohan Bemussa muita osia, joissa takuu onkin lyhyempi kuin muu takuu, vähän niinkuin Korean autoissa
confused_orig.gif
Manuaali tuleekin lukea tosi tarkkaan. Ennen oli auton lohkolämmitin talvet töpselissä, nyt kesät Bemun laturi !!
omg.gif
Jaato.

Maahantuojan kirjeestä:

sanoi:
Joka tapauksessa, akku voi olla jo vaurioitunut sinun tapauksessa. BMW moottoripyörien takuu on kaksi vuotta rekisteröintipäivästä, joka käsittää kaikki pyörään kuuluvat osat....

BMW:n omaa laturia ei tarvitse ostaa. esim CTEKin mukana tulee akkuun ruuvattava liitosjohto, jonka voi vetää satulan alle tai muualle, johon saat laturin kiinni.
 
Viimeisin tieto oikeasta akun hoidosta.

1. Kauden päätteeksi pari-kolme viikkoa ylläpitolatausta.
2. Miinus johto irti.
3. Akku kylmään tai pakkaseen.

Kannattaa varmaan ottaa myös plus johto irti ja koko akku pois pyörästä, ettei tarvii kaikkea pakastaa sillä siihen tarvitaan jo pakastehuone. Toisaalta sinne hirven ruhon viereenhän se hyvin sopii.

4. Ja välillä muutaman kuukauden välein ylläpitolatausta.

Silti saattaa seuraavana keväänä kuulua tuttu ääni ja uuden akun osto edessä.
Mulla on jonkinlaisia suhteita erääseen akkujen maahantuojaan, eli Exideen ja tuossa heiltä akun hankkiessani kyselin hieman ammattilaisenkin mielipiteitä.

- Hyytelöakkujen itsepurkautuminen on erittäin pientä, eli jatkuva ylläpitolataus ei ole tarpeen, eikä edes suositeltavaa (millään laturilla) Halutessaan voi kuitenkin ladata kerran-pari talven aikana sopivalla laturilla.
- Hyytelöakku kestää purkautumatta vaikka talven yli, kunhan pienintäkään virrankuluttajaa ei ole päällä (ja senhän voi varmistaa ottamalla kaapelin irti)
- Jos hyytelöakku syväpurkautuu, niin se on todennäköisesti akun loppu, eli sitä ei saa elvytettyä mitenkään. On siis tyhjänä herkempi menemään pilalle kuin tavallinen happoakku.

Omia kokemuksia:

Kylmään, saati pakkaseen en ole vielä koskaan akkujani vienyt. Miksi veisinkään, koska mitään ongelmia ei ole koskaan ollut? No jaa, onhan tuo autotalli tietty viileämpi paikka kuin olohuone.
Akku on ollut aina pyörässä ja kaapeli kiinni, ladannut olen kerran pari talven aikaan. Näin meinaan tehdä jatkossakin - ainakin tämän nykyisen ajokin ja akun kanssa. Ei näytä virtaa häviävän minnekään ja sen joskus huvikseni ampeerimittarilla jopa tarkistin.

Alkuperäinen Bemun tavallinen happoakku kesti 5 vuotta, saapa nähdä miten kauan tuo uusi hyytelöakku pelittää.. Muiden kokemukset hyytelöistä kun ei näytä olevan kovin kaksisia

Melkein väittäisin (ja joskus aiheesta kirjoitinkin) että taitaa nuo akkumurheet syntyä usein ylihuolehtimisesta = jatkuvasta latailusta.
 
On ihan pakko laittaa hyvä ohje tuohon akku ongelmaan.
Elikkäs ajellaan koko talvi, niin ei tartte huolia akun toimivuudesta keväällä.
Näin meillä. R 1150GS
 
Vähän olen kuullut myös sellaisia tarinoita, että koko ajan pitäminen "ylläpito" latauksessa tappaa akun, vaikka laturin pitäisi olla "älykäs". Itse otan akun irti, säilytys viileässä ja purkaus (polttimolla)/lataus pari kertaa talvessa. Akut on kestänyt n. 4-6 vuotta tähän astisissa pyörissä.
sport05.gif
 
Minä laitan akun laturiin ennen ajokauden alkua, juoksen joskus pururataa ympäri ja hyppään saunasta avantoon pari kolme kertaa talvessa. Näillä konsteilla on aina lähtenyt mopo käyntiin. Jokainen voi sitten miettiä että mitkä konstit oikeasti vaikuttavat akun toimivuuteen.

Enkä mitenkään halua väheksyä joidenkin akkuongelmia. Niitä vaan on nykyään uusissakin pyörissä huonoja akkuyksilöitä. Mulla toimii nyt kolmatta ajokautta uutena hankittu alkuperäinen BMW-akku.
 
Enkä mitenkään halua väheksyä joidenkin akkuongelmia. Niitä vaan on nykyään uusissakin pyörissä huonoja akkuyksilöitä. Mulla toimii nyt kolmatta ajokautta uutena hankittu alkuperäinen BMW-akku.
Mulla meni K1200 ässästä alkuperäinen akku ekana talvena.

Ei sitä tosin ladattu välillä, mutta useimmissa pyörissä on vuoden vanhan akun saanut vielä hereille.

Nyt siellä on siiten Bilteman tuote. Kyllä sekin varmaan vuoden kestää ja sillä hinnalla voi akun uusia melko tiheästi.
 
Back
Ylös