• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Husaberg FS 650e vm.2006

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MarkuSV
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MarkuSV

New member
Elikkäs niitä neuvoja kaivataan. En omaa kyseisestä toimenpiteestä
mitään tietoja, ja ohjeita en pikaisella etsimisellä löytänyt.
Huoltomanuaalinkin selasin läpi, mutta en sieltä apua löytänyt.
Jos joku tietää mistä löytäisi ohjeet, niin olisin kovasti kiitollinen.

Lueskeltu on ja onhan siellä niitä, mutta ohjeet olisi helpompi sisäistää ihan äidikielellä ja mielellään vaikka kuvien kera..

Alkuun korostan, että en ole mikään mekaanikko, mutta näin sen itse olen tehnyt:
Säätö aina kylmälle koneelle - kone mielellään seissyt yli 12 h.

- Tankki irti
- Sytytystulppa ja flekti (jos on) irti
- Venttiilikopan kannet auki (?) (ne 2 pikku luukkua koneen päällä), sieltä paljastuu 4 keinuvipua
- Pyöritä kone yläkuolokohtaan (esim 5-vaihteella renkaasta), siihen kohtaan, missä mäntä on ylimmillään. Jäykän kohdan jälkeen. Voit laittaa esim. nippusiteen tulpan reiästä männän päälle (älä pudota koneeseen mitään). Nyt minkään venttiilin ei pitäisi olla auki, ts. minkään jousen puristuneena.
- keinuvipujen päissä olevat mutterit löysälle
- yksi kerrallaan ruuvaa hellästi keinuvivun ruuvi kiinni, ja käännä sitä 1/6-osa kierros auki (1 mutterin sivu) ja kiristä mutteri (pidä huoli, että ruuvi ei käänny kiristyksen aikana). Voit myös mitata välyksen, jos sinulla on rakotulkki (0,12 mm? tai jotain), sen pitäisi tuntua nihkeältä siellä välissä. Väliä on vaikea löytää, ainakin minun on, ja työtila on todella ahdas.
- Kannet tankki kiinni ja kovaa ajoa
062802moto_prv.gif

Muistelisin.... Mulla tuo tänään edessä.

Säätö on samanlainen operaatio kuin KTM:n RFS koneessa. Siitä löytyy Youtubesta videoita. Husaberg orgin downloadseiden official media-tiedostoissa videossa 4 näytetään operaatio ylimalkaisesti.

Kiitokset vaan beemerille! Tällaista selontekoa vähän etsinkin..
Elikkä ihan selkeetä suomea ja rautalangasta vääntämistä!!
Vielä kerran KIITOS.

Juu eipä kestä. Tällaisia ohjeita kaipaan itsekkin.

Pari lisäystä, kun tuo operaatio tuli eilen suoritettua:

- huohotinputki (Y väärinpäin) koneen päällä pitää myös irroittaa
- syylari ja sen kumitatit kannattaa irroittaa (syylaria ei tarvitse kokonaan poistaa, vaan irti 3 mutteria). Siitä saa muutaman millin lisää tilaa
- jos sulla ei ole rakotulkkia, niin välyksen pitäisi tuntua kädellä keinuvipua heiluttaessa kaikissa samanlaiselta
- varaa paljon hermoja ja aikaa

Hyvät ohjeet! En tiedä onko husabergissä rullakeinut kuten lc4:ssa mutta tässä yksi jenkkiforumilta bongattu tippi. Välyksen tarkistamista liuskamittarilla ennen ja jälkeen säädön puoltaa se jotta sillä paljastaa nostajien laakereiden mahdollisen kulumisen. Imupuolen rullalaakerit kuluu ensimmäisenä, oireena suuret venttiilinvälykset ja se ettei säätöä saa kohdalleen.

Hyvät oli ohjeet kun meikäläinenkin sai tarkastettua/säädettyä venat tuon perusteella.
biggrin.gif
Otin itse syylärin kokonaan pois. Tilaahan tuli ihan reilusti.

onnistui tosiaan ohjeiden kanssa hienosti! Otin itsekkin syylärin pois
kokonaan. Rakotulkkia oli tosiaan pirun vaikea saadaa oikeaan "rakoon". Noudatin sitä yhden mutterinsivun sääntöä. Taitanee olla aika lähellä oikeaa kaikki ton 1/6 - 1/4 kierroksen välissä!
Aika vaikeaa oli saada niitä taaemman "venttiilikopan" kansia 11Nm. Ei ainakaan oma momenttiavain mahtunut millään sinne väliin. Ranne momentillä siis mentiin!

Back