• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hyvä kuvasivusto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juhis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toki jos haluaa vielä varmemman päälle pelata, niin voi ostaa semmosen filuboxin missä on fyysisesti esim neljä 500G levyä, jotka on raidissa, ja siis näkyy tietokoneelle vain yhtenä 500G levynä. Tällöin tallennettaessa kuva tuolle 500G levyasemalle, se kopioituu automaattisesti fyysisesti neljälle eri levylle.
Kahden levy peili on raid1 ja näkyy tosiaan 500 Gigasena koneelle esimerkissäsi olevalla levykoolla mutta jos niputetaan 4 tuollaista levyä yhteen niin se on raid5 jonka tapauksessa 1 levy menee pariteettitarkistukseen -> koneelle näkyy 1,5 Teraa.
Nus-nus  
wink.gif
Sä unohdat RAID 1E:n. Siin voi pistää vaikka neljä levyy peilinä. Joten koneelle näkyy vain se 500G. Nus nus.  
wink.gif

Mainitsemani ulkoinen kiintolevy raid-ominaisuudella + vuosittainen hätävarjelun liioittelu:
500G 5e /kk (=~100 000 kuvaa)

Tosin jos ei liioitella hätävarjelua, niin:
500G 2e /kk

Ja se vähä mitä olen eri alojen foorumeita lukenut, niin tällä hetkellä varsinkin dikidikikuvien varastointiin helpoin, halvin, varmin ja vaivattomin tapa on nimenomaan tuollainen ulkoinen kovalevy jossa peiliraid.
Eli ei ole pelkästään minun mielipide, vaan suuren enemmistön mielipide.
Mistäs noin edukkaasti saa ulkoisen peilaavan ?
5 eur/kk olis 60e/vuosi, voisikin hakea tollaisen heti ensi viikolla.

Buffalon 1TB peilaava maksaa joku 130e.
Voi voi kun sä nyt vituksissas teet pahoja virheitä.

Ensinnäkin, mähän tarjosin tossa 2e/kk, mikä on vaan 24e/vuosi!

Ja toisekseen, peilaavana toi sun ehdottama buffalo on vain 500G.

Itse olen miettinyt laittaa tällaisen setupin:
- Primääri säilytys ulkoisella raidsuojatulla kovalevyllä
- Backup kopio esim. 1kk välein yksittäiselle erilliselle ulkoiselle kovalevylle*, jonka vien vaikka äitini taloon säilöön
- Samoille levyille ja backupille sitten myös mm. musiikkikirjasto

Eipähän pitäisi hukkua kaikki historia vaikka kämppä palaisi. Valokuvat on kuitekin sellaista materiaalia jota ei millään rahalla saa ostettua takaisin, jos palavat kämpän mukana.

* tämän voi tietysti toteuttaa myös vain ottamalla toinen raidlevy pois ja laittamalla toinen levy tilalle.
Jos mutsillas on netti, niin sähän voit pistää sinne jonku simppelin kaupasta saatavan raidiboxin jossa filupalvelin on valmiina. Ja pystyt tuuppaamaan tavaraa sinne netin yli.

Ja vaikka raid olisikin, niin se ei korvaa backupia. Jos tulee vaikka tiedostojärjestelmän looginen korruptio tai käyttäjän kämmi deletoinnissa, niin sinne meni.
Looginen korruptio on pahempi. Mut käyttäjäkämmin deletoinnissa pystyy "helposti" palauttamaan. Kuvathan on edelleen levyllä jäljellä, jos vaan ei kirjoittele mitään siihen levyyn. Palauttamiseen riittää mikä tahansa perus palautussofta.

Itse olen miettinyt laittaa tällaisen setupin:
- Primääri säilytys ulkoisella raidsuojatulla kovalevyllä
- Backup kopio esim. 1kk välein yksittäiselle erilliselle ulkoiselle kovalevylle*, jonka vien vaikka äitini taloon säilöön
- Samoille levyille ja backupille sitten myös mm. musiikkikirjasto

Eipähän pitäisi hukkua kaikki historia vaikka kämppä palaisi. Valokuvat on kuitekin sellaista materiaalia jota ei millään rahalla saa ostettua takaisin, jos palavat kämpän mukana.

* tämän voi tietysti toteuttaa myös vain ottamalla toinen raidlevy pois ja laittamalla toinen levy tilalle.
Jos mutsillas on netti, niin sähän voit pistää sinne jonku simppelin kaupasta saatavan raidiboxin jossa filupalvelin on valmiina. Ja pystyt tuuppaamaan tavaraa sinne netin yli.
Tämä on yksi vaihtoehto myös. Mutta silloinkin mutsin puolella riittää yksi ulkoinen kovalevy, kun on vain kopio.

Ja vaikka raid olisikin, niin se ei korvaa backupia. Jos tulee vaikka tiedostojärjestelmän looginen korruptio tai käyttäjän kämmi deletoinnissa, niin sinne meni.
Looginen korruptio on pahempi. Mut käyttäjäkämmin deletoinnissa pystyy "helposti" palauttamaan. Kuvathan on edelleen levyllä jäljellä, jos vaan ei kirjoittele mitään siihen levyyn. Palauttamiseen riittää mikä tahansa perus palautussofta.
Joo deletoinnin peruminen on "helppoa", jos sen huomaa heti. Ongelma syntyykin siitä, kun deletointi on tapahtunut huomaamatta ja asian huomaa vaikka vasta kuukausien kuluttua.

Jos erityisest kuvien varmuuskopiointia haluat niin http://skydrive.live.com/ lupaa 25 Gt ilmaista tilaa. Tuonne minäkin olen kuvani varmuuskopioinut. Vaikka mökki palaisi niin kuvat ovat saatavissa takaisin.

Itsellä on kanssa muutama sata gigaa tavaraa, mitkä pitäisi pitää turvassa jälkipolville.
Tuollaista raidxydeemiä olen harkinnut, mutta nyt virkaa hoitaa 3 ulkoista kovalevyä.
Viimeisin hankinta on tämä, kun rupesi vituttamaan nuo ylimääräiset usbi ja virtajohdot.
Itse en ole edes harkinnutkaan mitään "verkon yli" kopiointia. Meinaan noita irtolevyjä ostaa kerran kahdessa kuukaudessa, jos hintaa vertaa kaupallisiïn palveluihin.
Esim. kuvien jakoon on paremipiakin paikkoja netti pullollaan.
Mitäs sitten kun haluaa lopettaa sopimuksen vaikkapa 10 vuoden kuluttua? Montako teraa tavaraa sieltä täytyy hakea talteen. Tuo varmuuskopiointi palvelu on hieno bisnes sitä tarjoaville... Annat pikkusormen, niin se vie koko käden...

Back