• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ignitech

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja anz_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

anz_

New member
Tere! Tässäpä omakohtanen kokemus/tarina ignitechin ECU:sta.

Marraskuussa 2012 hankin 2007 CBR 1000RR:n. Putkisto meni vaihtoon, joten tarvitsin säädettävän ECU:n. Meinasin aluksi hommata PC5:sen, mutta tuttavani suositteli ignitechin täys säädettävää ecua. Niinpä 2013 tammikuussa laitoin sähköpostia ignitechille ja aina saman päivän aikana vastasivat mailiin. Loppuen lopuksi päädyin tilaamaan ignitech ignijet 2008 säädettävän sytytys yksikön joka maksoi ~500€. Maksusta oli kulunut n.2 viikkoa ja ihmettelin että kyllä siinä ajassa pitäs tavaran kulkea suomi-tsekki välillä. Niinpä sähköpostilla kyselin seuranta koodia paketille, jotta saisin infoa missäpäin mahtaa lähetys mennä. Maksupäivästä oli kulunut 6vk ja alkoi jo tuntua että sinne meni rahat! Loppuen lopuksi yhtenä päivänä ovikello soi ja DBD:n kuriiri pyysi kuittaan paketin, joka sisälsi ignitechin boksin, johtosarjan ja CD-levyn jossa oli säätö ohjelma. (Tähänkään mennessä en ollut saanut sähköpostiin vastausta seurantakoodista..)

Ei muuta kun samantien talliin asentamaan ECUA pyörään paikolleen. Sinne se asettui vas. sivukatteen alle ja johtosarjan reititin huolella, (suojasin läpiviennit kumilla ja teippasin muotoon niin, ettei mikään johto päässyt
hankaamaan mihinkään).

Seuraavaksi piti kokeilla muodostaa tietokone yhteys ignitechiin, joka loppuen lopuksi onnistui COM portin kautta ikivanhalla kannettavalla, jossa oli COM portti. Ei muuta kun pyörästä virrat päälle, niin kauhea vinkuminen kuului pakoputken servomoottorista, joten siitä liitin irti ja ohjelmasta sulkea servomoottori pois päältä. Pyörä lähti hyvin käyntiin ja toimi paikollaan kaasutellessa aivan normaalisti, joten seuraavaksi dyno aikaa varaamaan.

Huhtikuussa 2013 päästiin säätämään boksia ja säätöohjelma on todella selkeä ja helppo käyttää. Ongelmaksi kumminkin koitui se, kun kaasu asento ylitti 60% niin boksi pätkäs pelin poikki. Hetken pään raapimisen jälkeen hoksattiin sulkea (musitaakseni..) ympäröivän ilmanpaineen anturi pois päältä. CBR:ssä ei ole kyseistä anturia lainkaan ja sytytys yksikkö on "universal" eli käy lähes kaikkiin 4-syl. ruiskupyöriin. Sitten saatiin säädettyä loppuun ja hyvät tulokset ( 172hp / 117,6nm takarenkaalta)

Ajokauden kun pääsi aloittamaan, tuntui pyörä ohjukselta 600 gsx-r:n jälkeen. Pari kuukautta kun oli ajellu, niin yhtäkkiä kesken maantie ajelun alkoi CBR käymään huonosti ja sammui. Ei enää lähteny käyntiin lainkaan, joten peräkärry kyytiä soitteleen. Mopo tallissa osiksi ja tulpat esille,niin yksi tulpista oli aivan märkä. Sen jälkeen uudet iridiumit tilaukseen ja paikolleen, niin lähti käyntiin ja pelas normaalisti. Kesän mittaan aikani ajeltua teki täsmälleen samoja temppuja ja vikaa ei tuossa vaiheessa osannut määrittää. Putsasin tankin varmaan 5 kertaa ja vaihdoin bensat ainaki kymmenen kertaa, koska oireeet viittasivat siihen, että bensan sekaan olisi päässyt vettä. Syksyllä pyörä hyytyi välille varmaan kahdeksannen kerran ja hetken odoteltua lähti kolmella pytyllä käyntiin (tämän teki aika useasti aijemmillakin reissuilla ja kolmella pytyllä tuli röpellettyä kotiin pyörän purkuun.. Sittempä ei enää tulppien vaihto/kuivaus auttanut, eikä pyörää saanut käyntiin ignitechin eculla lainkaan. Vakio ecu paikolleen niin lähti kun palmun alta käyntiin. Siinä vaiheessa osasi yhdistää koko kesän oireilut vialliseen ignitechiin!! Turhaa siis käyny sataan kertaan liittimet ja letkut ym. läpi ku boksi ollut hajalla koko kesän 2013.

No sitten kyseiseen firmaan sähköpostilla yhteyttä, että mikäs tässä on vikana ja mitä tehdä. Vastauksia sai odotella vähintään viikon ja pyysivät lähettämään kuvia tietokoneen ruudusta, jossa läppäri oli kytkettynä ignitechiin. Aikansa lähettelin screenshotteja ja Sähköposteihin vastailu loppui lokakuussa 2013 kokonaan. Laitoin siitä huolimatta kuukauden välein mailia että vastatkaa jne. mutta mitään ei kuulunut.


Kevät talvella 2014 kerroin ottavani yhteyttä EU:n kuluttaja asia mieheen, jos ei vastausta ala kuulua ja (n. 5-6kk myöhemmin edellisestä heidän lähettämästä mailista) sain vastauksen, että lähettää sytkäboksi heille tutkittavaksi. Laitoin ECU:n menemään tsekkeihin maalis-huhtikuun vaihteessa 2014 ja sähköpostitse sain vastauksen että ovat saaneet lähetyksen.

Välillä sitten kyselin kesällä 2014 väliaikatietoja, mutta kertoivat etteivät ole vielä kerennyt tutkia asiaa. Annoin sitten asian olla ja ja yli vuoteen ei kuulunut mitään!

Tässä välissä olin tilannut dynojetin PC5: n ja kävin sen säädättään dynossa ja vastaavat lukemat sai silläkin irti kun ignitechillä.

Sitten alkoi jo tuntua siltä että rahat taisi mennä lopullisesti hukkaan, kun laskee tähän seuraavat kustannukset:

-Ignitech ignijet 2008 ~500€
-Dyno säätö ja matkakustannukset yht ~500€
-3 sarjaa NGK iridiumeja 180€
- +PALJON "turhia" työtunteja ja kallisarvoista ajoaikaa kesken ajokauden.


Aikaa ECU:n takaisin lähetyksestä oli tähän mennessä kulunut yli 1,5 vuotta. Lokakuussa 2015 laitoin ignitechille sähköpostia kysyäkseni tilannetta ja vaadin palauttamaan rahat takaisin, niin vastauksen sain seuraavana päivänä, että eivät ole (1,5 vuoden aikana!!!) löytäneet ECU:sta mitään vikaa ja rahojen palautus onnistuu ja niin sain 504€ tililleni 21.10.2015

Paljon unohtui varmasti kertoa yksityiskohtia ja teksti saattaa olla sekavaa, mutta suosittelen kahdesti miettimään, että ostaako kyseisestä firmasta mitään :) Powercommander 5 on ollut nyt 2 kesää paikollaan ja sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia! Ajokausina 2014 ja 2015 on saanut keskittyä itse ajamiseen ja määrä aikaisiin huoltoihin, eikä ole tarvinnut tehdä mitään turhan päivästä remontin korjausta!

Onko muilla mitään kokemuksia ignitechin tuotteista?
 
Itselläni pari ignitechiä ollut käytössä ja Honda CX500 piireissä se on pelastanut monen pyörän takaisin tielle. Puhutaan 35 vuotta vanhasta pyörämallista, jonka alkuperäiset cdi-boksit alkavat komponenttien iän takia hajoilemaan. Ignitechin lisäksi ei ole kuin pari vaihtoehtoa tilalle. Sanoisin että ignitechin bokseja käyttää satoja honda cx kuskeja ympäri maailmaa ja yhdestä viallisesta olen lukenut. Senkin muistaakseni ignitech vaihtoi heti uuteen.

Luulempa että sinulla on ollut vähän huonoa tuuria matkassa. Tai sitten voi olla että kyseessä on boksi pyörämalliin, jota harvemmin tekevät ja josta heillä ei ole niin paljon tietoa. Tai sitten tuo CX-motti V2-moottorillaan on niin yksinkertainen, että sen cdi-boksin valmistaminen on aika paljon helmpompi.

Pitkähermoinen kaveri olet, jos noin kauan jaksoit heidän kanssaan asiaa pähkäillä :thumbup:
 
Kyllähän tuo meinas jo hiusraja alkaa vetäytyyn odotellessa (ja turhassa pyörän purkamisessa ja kasaamisessa..) Olisi varmasti vielä omassaki pyörässä ignitech paikollaan, jos boksi/asiakaspalvelu olisi toiminut. Tuo ignitech ignijet 2008 käy tosiaan lähes kaikkiin 4 sylinterisiin ruiskulla varustettuihin pyöriin. Itse Sytytys yksikkö on sama (..kohtuu iso kokonen laatikko tämän vuosi tuhannen laitteeksi..) ja mukana tulee väli-johtosarja, joka passaa suoraan pyörän alkuperäsen ecun liittimeen. Ohjelmasta valitaan pyörämalli ja siellä on vakio bensa- ja sytytyskartat valmiina. Ois kyllä Tsekin pojilla "vähän" petrattavaa asenteessa/asiakaspalvelussa! :hanuria: Kävi vaan mielessä, että onkohan muitaki kohtalo tovereita, ketkä on luovuttanut ja antanu asian olla, sen kummemmin siitä mainitsematta..
 
Viimeksi muokattu:
Joo. kyllä sulla on käynyt huono säkä. meillä on ollut käytössä viime kesän ignitech DCCDIP. pyöränä aprilian 125 2t ratapyörä eikä minkäänlaista ongelmaa ole ollut.
 
Back
Ylös